Leef vrij en ontspannen (artikelen)

Piekeren tijdens slaap – 3 tips

Piekeren tijdens slaap – 3 tips

Er is een eenvoudige reden dat je ‘s nachts piekert. Overdag kun je je gepieker wegdrukken en kun je iets doen. Maar s’ nachts kun je dat niet! Er zijn drie stappen die ervoor zorgen dat je stopt met piekeren tijdens je slaap. Ze zijn eenvoudig, maar effectief. Gun jezelf de ontspanning van een goede nachtrust. Stel je zorgen uit tot morgen.
, ,

Accepteer jij al je emoties?

Door emoties te onderdrukken vererger je ze alleen maar. Emoties zijn een belangrijk signaal: Doe ik wat ik wil? Maak ik de keuze die bij me past? Denk ik gedachten die me ondersteunen? Accepteer je emoties en onderzoek waar ze vandaan komen.

Geloof je gedachten niet - vertel je brein wat JIJ wilt - Deel 2

Even een ultrakorte samenvatting van deel 1: “Je hersenen vertellen je de halve dag onzin - en jij gelooft dat.” Ik kan me voorstellen dat je daar heel erg moe van wordt. Als ik heel actief lang ga luisteren naar mijn gedachten, dan…

Echte controle is een illusie

Onzekerheid maakt ons bang en daarom willen we controle. Stress ontstaat als we proberen te controleren wat we niet kunnen controleren. Hoe laat je de behoefte aan controle los? Door meer op jezelf te vertrouwen en los te laten wat je niet kunt veranderen.

Cursus Positief denken

Een cursus positief denken, hoe werkt dat precies?  Betekent dit dat je nooit meer negatief denkt? Betekent het dat je krampachtig probeert alleen maar positieve gedachten te hebben? En werkt het ook als je al heel lang negatieve gedachten…

3 Nadelen van perfectionisme

Bijna iedereen heeft wel een perfectionist in zich.Maar van perfectionisme word je zelden gelukkig. Het heeft meer nadelen dan voordelen. Je bereikt zelden je doel. Je bent zelden tevreden. En je zit vast in een vicieuze cirkel. Als perfectionisme had gewerkt, dan had je het allang bereikt. Dit zijn de 3 nadelen van perfectionisme - met een knipoog:

Accepteren van de situatie - maar hoe?

Een negatieve situatie leidt tot een negatief gevoel. Dit kunt je op twee manieren veranderen: Je kunt het onderzoeken: "Waar komt dit vandaan? Waarom voelt dit niet goed?" Of je kunt het gevoel gewoon accepteren. Door het (gedeeltelijk) te accepteren neemt het gevoel af, wordt het lichter. En daarmee wordt de situatie zelf ook lichter.

3 Excuses van gestreste mensen

Sta jij jezelf toe gespannen te zijn? Waarom doe je dat? Er is geen enkel voordeel aan stress. Vaak vinden we dat we geen tijd hebben voor ontspanning. Soms denken we dat we moeten voldoen aan de verwachtingen van anderen. Ook denken we dat het ligt aan de situatie, niet aan onszelf. Dit zijn de drie excuses van gestreste mensen.

Hoe kom je af van je stress?

Stress wordt veroorzaakt door situaties, maar ook door je eigen verwachtingen. Bepaal eerst waar de stress vandaan komt. Gooi vervolgens de stress uit je hoofd door actie te nemen. Alleen jij kunt dat doen. Daarnaast is stress een les, dus wat moet je leren?