Zorgen maken - bronnen van stress

Veel stress wordt veroorzaakt door onze eigen gedachten. Het is niet zozeer de situatie, dan wel onze gedachten over de situatie die stress veroorzaakt. Albert Ellis, een beroemde Amerikaanse psychotherapeut, heeft 12 fundamentele gedachten opgesteld die mensen stress kunnen geven. Deze gedachten noemen we ook wel overtuigingen.

En deze overtuigingen zijn de bronnen van stress in ons leven.

Zijn gedachten altijd een probleem?

Hieronder vind je die 12 overtuigingen die je stress kunnen geven. Iedereen kan één of meerdere van deze overtuigen hebben. Als je soms deze gedachten hebt, is het geen probleem. Maar als je er diep in gelooft, het als leidraad in je leven gebruikt en gefrustreerd raakt dat het niet met de realiteit strookt, dan kan het je veel stress geven.

Onder elke overtuiging staat een gezondere gedachte die je beter ondersteunt.

1. ‘Ik moet geliefd zijn bij anderen.’

Als je merkt dat je continue op zoek bent naar de waardering en instemming van anderen kan dat je veel energie kosten. Sommige mensen vinden je geweldig en anderen niet. In ieder geval vindt niet iedereen je altijd het einde. Misschien is het belangrijker wat je van jezelf vindt?
De volgende gedachte kan je helpen:

‘Ik kan niet iedereen tevreden houden. Zolang ik mezelf maar waardeer, is het goed.’

2. ‘Als mensen dingen doen of zeggen die ik slecht vind, moeten ze gestraft worden.’

We hebben het niet over criminelen, maar over de mensen in onze omgeving.
Helaas, sommige personen doen dingen waar je haren van overeind gaan staan. Je kunt gewoon niet begrijpen waarom ze dit doen. Het is niet eerlijk, iemand moet ze een lesje leren! En die iemand ben jij. Dit leidt tot gedrag waarbij je continue bezig bent anderen te corrigeren. Doodvermoeiend!

Je kunt deze gedachte beter vervangen door één die je minder stress oplevert:

‘Het slechte gedrag van mensen betekent niet altijd dat ze slecht zijn. Misschien zijn ze meer gebaat bij hulp dan bij wraak. Moet ik hun gedrag corrigeren of is het beter voor mij het te negeren?’

3. ‘Het is verschrikkelijk als dingen niet gaan zoals ik het wil.’

Het zou natuurlijk mooi zijn als alles ging zoals jij het wilde. Maar helaas, soms valt het tegen. De baan die je wilde, ging aan je neus voorbij. Het etentje liep uit op een fiasco. Als je vindt dat het anders moet zijn, vecht je tegen de realiteit. En de realiteit wint altijd. Het geeft meer energie om te denken:

‘Ik accepteer de situatie en probeer te voorkomen dat het de volgende keer weer zo gaat.’


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

4. ‘Ik kan niets doen aan mijn situatie: het ligt aan de omstandigheden of is andermans schuld.’

Dit is de zogenaamde slachtofferrol die mensen zich kunnen aanmeten. Het ligt niet aan mij, het ligt aan hen! Soms klopt dat, maar als je altijd de neiging hebt om de schuld af te schuiven, ga je voorbij aan je eigen kracht en vermogen om invloed uit te oefenen. Bij elke situatie ben je zelf ook betrokken en kun je dus ook iets doen. Met deze gedachte neem je zelf het initiatief:

‘Ik realiseer me dat ik voor een groot deel zelf de verantwoordelijkheid heb voor mijn situatie. Wat ga ik nu doen?’

5. ‘Ik moet me zorgen maken over dingen en situaties die me zouden kunnen bedreigen.’

Zorgen maken is een negatief doel stellen: Je bent bang dat de situatie die je vreest werkelijkheid wordt. Door je zorgen te maken heb je ogenschijnlijk controle over die situatie. Dat is een misverstand. Je hebt alleen controle over de situatie als je er wat aan doet. Eraan denken of er zorgen over maken is niet genoeg. De volgende gedachte geeft je wel een positief resultaat:

‘Ik ga ervoor zorgen dat de situatie opgelost wordt.’

6. ‘Het is makkelijker de uitdagingen in het leven uit de weg te gaan, dan verantwoordelijkheid te nemen.’

Met net doen alsof een probleem niet bestaat, ben je er tijdelijk van af. Het kost je minder stress. Maar elk probleem blijft terugkomen totdat je het oplost. En als je je huidige problemen niet oplost kun je er zeker van zijn dat je in de toekomst nog veel meer problemen hebt.

Deze proactieve gedachte kan je helpen:

‘Ik ga nu de uitdaging aan, dat is beter voor me op de langere termijn.’

7. ‘Ik ben afhankelijk van anderen en heb ze nodig om me goed te voelen.’

Het voelt soms beter om te leunen op anderen. Die kunnen je problemen oplossen en zorgen dat jij je goed voelt. Je kunt wachten op iemand die je gaat helpen alles in orde te maken. Maar wat als die persoon nooit opdaagt? Het is beter het bij de volgende gedachte te houden:

‘Ik ben zelfstandig en neem mijn lot in eigen handen.’

8. ‘Ik moet perfect zijn.’

We zijn het meest kritisch naar onszelf toe, nog meer dan naar anderen. We hebben torenhoge verwachtingen van onszelf die we zelden kunnen waarmaken. We denken dat we ons 200% moeten inzetten en altijd een perfect resultaat moeten behalen. En wat blijkt? Ook wij zijn menselijk en maken dus fouten. Vervang deze gedachte door een positievere:

‘Ik hoef niet perfect te zijn: zoals ik ben, is het goed.’

9. ‘Wat gebeurd is in het verleden bepaalt nu nog mijn leven.’

Misschien zijn er vroeger dingen gebeurd die je hebben geraakt. En dat is waarschijnlijk logisch en verklaarbaar. Maar om dat als excuus te gebruiken en er vervolgens niets meer aan te veranderen gaat wel erg ver. Het is net zoals de effectenhandel: ‘Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.’ Je hebt natuurlijk de vrijheid om nu een betere keuze te maken. Wie je 20 jaar geleden was, is toch niet meer dezelfde persoon die je nu bent?

Probeer jezelf in beweging te zetten met de volgende gedachte:

‘Ik kan leren van het verleden en vandaag betere keuzes maken.’

10. ‘Ik moet 100% controle hebben.’

Dit is de gedachte van de controlefreak. Controle en zekerheid zijn menselijke basisbehoeftes, maar soms schiet het zo door dat we niets nieuws meer proberen. Als je totale controle over alles wilt hebben, zul je echt op een eigen planeet moeten gaan wonen. Probeer de balans tussen gezonde zekerheid en dwangmatige controle te houden met deze gedachte:

‘Ik kan genieten als ik dingen loslaat.’

11. Ik ben pas gelukkig als ik niets hoef te doen.

We wachten allemaal op het moment dat we lekker op de bank of het strand kunnen gaan liggen. Dan is alles goed! We hoeven niets meer te doen en dan zijn we gelukkig. Helaas, je zult merken dat dat snel verveelt. Echt geluk komt voort uit bezig zijn met dingen die je gelukkig maken. Je hobby’s, je passie, je favoriete activiteit. Van niets doen is nog niemand gelukkig geworden.

Deze gedachte gaat je helpen.

‘Ik ben gelukkig als ik bezig ben met dingen die ik leuk vind.’

12. ‘Ik heb geen controle over mijn emoties en kan het niet helpen dat ik me zo voel.’

Dus als ik totaal overspannen raak dan is het niet mijn schuld. Toch wordt emotie veroorzaakt door gedachten en die gedachten creëer jij. Jij bepaalt wat je denkt en dus ook wat voor emotie je wilt ervaren. Dat wil niet zeggen dat je koel moet blijven als iets je werkelijk raakt, maar wel dat je een zekere mate van vrijheid hebt om je emotie te kiezen. Emotie komt niet uit de lucht vallen, het is er doordat jij er, bewust of onbewust, voor kiest.

Deze gedachte kan je die keuze geven:

‘Ik bepaal hoe ik me voel en heb de vrijheid te kiezen.’

Dit zijn de 12 bekenden bronnen van stress? Herken je ze? Wil je er vanaf? Volg dan deze online cursus:


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!



Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek:

Zo krijg je wat je echt wilt