Dit is een praktische oefening in positief denken. Het is de meest direct manier om positief te denken. Als je deze oefening niet doet, blijf je negatief denken. Zolang je bezig blijft met wat je niet wilt, wat je niet leuk vindt of wat niet goed voelt, blijf je vastzitten. Dat kun je vanaf nu veranderen. Kies je voor de villawijk of voor de vuilnisbelt?

Waarom zou je positief willen denken?

Eigenlijk weet je het antwoord al, nietwaar? Negatief denken is een struikelblok voor geluk en succes. Het kost je veel energie en het levert je helemaal niets op. Word je er gelukkig van? Bereik je sneller je doel met negatief denken? Nee, natuurlijk niet.

Het geeft je alleen maar stress en zorgen. Die kun je missen als kiespijn. Voordat ik je een praktische oefening geef in positief denken, wil ik je eerst uitleggen waarom die oefening werkt. En waarom het moeilijk is te stoppen met negatief denken als je deze oefening niet doet.

Waarom kan ik niet stoppen met negatief denken?

Negatief denken veroorzaakt een emotionele lading. Je denkt aan iets dat je niet wilt en je voelt je slecht. Van dat gevoel wil je af. Hoe doe je dat? Meestal probeer je van dat gevoel af te komen door meer te denken. En dat is nu juist wat het probleem heeft veroorzaakt. Als je meer gaat denken, krijg je automatisch ook meer negatieve gedachten. En daar zit je nu juist niet op te wachten. De oplossing is dan ook anders te denken.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

De villawijk of de vuilnisbelt?

Stel dat we allebei door een stad lopen. Rechts heb je een villawijk met prachtige huizen. Er zijn mooie parken, zwembaden en gezellige terrassen. Links van die villawijk ligt een vuilnisbelt vol met troep. Het stinkt en het is een zootje. Jij en ik lopen precies tussen die villawijk en die vuilnisbelt door.

Maar er is één belangrijk detail dat ik ben vergeten te vertellen. Het is aardedonker. We zien helemaal niets. Gelukkig hebben we allebei een zaklamp. Jij schijnt met de jouwe naar rechts en ik schijn met de mijne naar links. En al lopend wisselen we ervaringen uit. “Het is hier prachtig Frank”, zeg je. “Ik zie schitterende huizen, parken en terrassen.” “Ben je gek?”, antwoord ik. “Ik zie alleen maar troep en rommel. Wat een afschuwelijke omgeving!” Vreemd nietwaar? We lopen op precies dezelfde plek.

Je ziet waar je je aandacht op richt.

Wat zou je me aanraden? Langer met mijn zaklamp blijven schijnen? De verlichting een tandje hoger zetten? Positief proberen te denken? Nee toch? Je zou me aanraden mijn zaklamp te richten op de andere kant van de weg. En als ik dat zou doen, zou ik hetzelfde zien als jij. En ik zou me direct beter voelen.

Zo werkt het ook met elke oefening in positief denken: waar je je aandacht op richt, wordt sterker. Zolang je je aandacht blijft richten op iets negatiefs, blijf je negatief denken. Zolang je bezig blijft met wat je niet wilt, wat je niet leuk vindt of wat niet goed voelt, blijf je vastzitten in je stress en zorgen. Je aandacht werkt dus als een zaklamp; je ziet alleen waar je je aandacht op richt. De rest blijft in het donker, ook al is het nog zo mooi.

Oefening in positief denken.

Met de volgende oefening vergeten we die vuilnisbelt. Laat iemand anders er maar naar kijken. Wij zwaaien onze zaklamp naar de villawijk, de parken en de terrassen. Want die zijn veel interessanter. We voelen ons er veel meer thuis. Het geeft een veel beter gevoel.

Dus op het moment dat je negatief bent of voelt, kun je maar één ding doen dat direct helpt: je aandacht te richten op iets positiefs. Bijvoorbeeld:

  • Iets leuks dat je recentelijk heb meegemaakt.
  • Iets in de toekomst waar je je op verheugt.
  • Iets in je leven waar je blij mee bent.
  • Iemand die jij waardeert en die jou waardeert.
  • Een goede eigenschap van jezelf.
  • Iets waar je trots op bent.
  • Iets dat je energie geeft.
  • Iets waar je om moet lachen.

Het enige dat telt.

Richt er al je aandacht op. Luister naar die fijne muziek, bel iemand waar je om geeft, zet die lachfilm op, verheug je op het komende weekend, bekijk je oude vakantiefoto’s, ga een wandeling maken, bezoek de sportschool, organiseer een etentje. Het maakt niet uit wat je doet, zolang… je je aandacht maar richt op iets waar je van opknapt. Dat is het enige dat telt.

Het kan niet anders of je gaat je daardoor beter voelen. Als dat niet lukt, zit je nog te veel in je hoofd. Dan ben je nog steeds bezig met negatieve gedachten. Draai de zaklamp weer om. Richt je aandacht opnieuw op iets positiefs. Dit kost uiteraard oefening. Het is slechts één manier om positiever in het leven te staan. Maar er zijn nog veel meer manieren:


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!



Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek:

Zo krijg je wat je echt wilt