Zit jij te veel in je hoofd?

Zit jij te veel in je hoofd? In je hoofd zitten of eruit stappen?

Dat is makkelijk: We zitten allemaal te veel in ons hoofd. In je hoofd zitten lijkt wel een eindbestemming, in plaats van een tussenstop. Het gebeurt automatisch en vaak zijn we ons er niet eens van bewust. Wil je echt weten hoeveel je in je hoofd zit? Houd dan eens bij hoe vaak je denkt aan een andere tijd dan nu, of aan een andere plek dan hier.

Als het goed is, schrik je hoeveel je daarmee bezig bent! Plotseling kom je erachter dat je bijna de hele dag in je hoofd zit. Als je ‘s ochtends je tanden poetst, als je naar je werk reist, tijdens de lunchpauze en op de weg terug naar huis.

Bijna elk moment dat je niet geconcentreerd met iets bezig bent, zit je in je hoofd te denken aan een andere plek en een andere tijd dan hier en nu. Zo breng je duizenden uren van je leven door met denken over iets dat er op dit moment niet gebeurt.

Hier zijn de symptomen die je vertellen of je te veel in je hoofd zit:

  • Je beseft plotseling dat je al uren denkt aan een probleem of situatie.
  • Je botst ergens tegenop of laat iets uit je handen vallen.
  • Je hoort anderen wel praten, maar luistert niet echt.
  • Je bent je totaal niet bewust van je omgeving.
  • Je voelt spanning in je hoofd en in je lichaam.
  • Je maakt je zorgen en vervalt in piekeren.

Herken je jezelf hierin?

De twee problemen van denken.
Er zijn twee problemen met te veel in je hoofd zitten. Ten eerste zul je merken dat je hersenen niet zo positief zijn. Als je veel nadenkt, zul je automatisch gaan piekeren. Veel in je hoofd zitten is op zich geen probleem, het gaat er om wat je doet in je hoofd. En wat je doet, is je regelmatig zorgen maken. Je ziet beren op de weg, problemen die opgelost moeten worden en zorgen die je hoopt kwijt te raken door nog meer te denken.

Ten tweede vergeet je te leven doordat je te veel in je hoofd zit. Je vergeet te genieten van wat er in de werkelijkheid gebeurt, omdat je alleen maar bezig bent met wat er in je hoofd gebeurt. Denken is niet het echte leven. Wat er in je hoofd gebeurt, is slechts een magere afspiegeling van de werkelijkheid, zoals een vakantiefoto niet te vergelijken is met de vakantie zelf. Je kunt met denken geen zon voelen, geen wind in je haren, geen frisse lucht.

Wachtkamer of eindbestemming?
Het is geen probleem om in je hoofd te zitten, zolang je maar weet dat je er niet hoeft te blijven. Het is een wachtkamer, geen eindbestemming. Hier is een nieuwe realiteit:

  • Gedachten kunnen je niet gelukkig maken. Gelukkig zijn is een gevoel dat je ervaart in het nu.
  • Met piekeren los je je problemen niet op. Je creëert alleen maar meer problemen.
  • In je hoofd zitten is niet leven. Het is het tegenovergestelde. Leven is een natuurlijk gevoel. In je hoofd zitten is een kunstmatige gedachte.

Als je dat werkelijk door hebt, wat is dan het alternatief? Hoe stap je uit je hoofd en in de werkelijkheid? Hoe laat je je zorgen los en ervaar je geluk? Kijk met me mee naar een alternatief. Ik beschrijf iets wat je hopelijk aanspreekt:

Leven zonder de druk van gedachten.
Je leeft vanuit je gevoel. Je intuïtie vertelt je precies wat je wilt. Je luistert niet meer naar dat stemmetje in je hoofd, want je weet dat stemmetje meestal kritisch, angstig en negatief is. In plaats daarvan luister je naar de stem van je hart. Die stem voelt altijd goed en positief: het geeft je vertrouwen.

Je laat je gedachten los en stapt daarmee in de werkelijkheid. En in die werkelijkheid – het echte leven – is zo veel moois te zien! Je proeft met meer smaak, hoort met meer begrip en voelt met meer gevoel. De gesprekken met anderen zijn ‘echter’ en diepgaander. Je voelt de energie die door je lichaam stroomt.

Kalmte, rust en vertrouwen.
Een dag lijkt veel intensiever. Er gebeurt meer, je ervaart meer en boven alles: er is kalmte, rust, vertrouwen en tevredenheid. Weg zijn de problemen die je verstand nog moest oplossen. Weg zijn de zorgen om morgen. Weg zijn de dingen waar je nog over moest nadenken. Er is alleen het nu en in dat nu doe je automatisch waar je je goed bij voelt.

Je beseft dat het belangrijkste is dat je je nu goed voelt. Je weet dat je nooit iets kunt creëren vanuit een slecht gevoel. Je laat je interne criticus los en geef je jezelf toestemming gewoon te ervaren wat er gebeurt, zonder oordeel.

Natuurlijk zijn er nog steeds uitdagingen. Maar er is een verschil: Maakte je je vroeger automatisch zorgen, nu ga je uit van het positieve. In plaats van de vraag “Gaat dit wel goed?” denk je nu “Hoe kan ik dit oplossen?” Negatief denken maakt plaats voor constructief en positief denken.

Klinkt dit goed? Hoe kun je dit ook ervaren? Bestel de cursus Nooit meer Zorgen of Stress. Deze leert je stap voor stap hoe je zorgen kunt loslaten en weer ontspant. Je ontdekt wat je altijd hebt vermoedt: er moet meer zijn dan die dwingende gedachten die je vermoeien. En dat is er ook. Ontdek het zelf!

Word positiever in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer vrolijk en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Word positiever snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

24 antwoorden
  1. Manon
    Manon zegt:

    Wat komt dit artikel op een goed moment! Ik wist het wel, maar jij schrijft het helder en concreet op. Niet problematiserend, maar met een mooie oplossing. En in deze drukke tijd had ik de herinnering even nodig. Dank daarvoor!

    Beantwoorden
  2. Lilian
    Lilian zegt:

    Een heel goed artikel met een passende foto.
    Ik vind het wel heel lastig om in dit in praktijk toe te passen, maar het past zeker in hoe ik anders in het leven wil staan. Het artikel is dan ook zeer welkom.
    En het klopt zoals je beschrijft, als je in het nu bent, voel je je goed, is er geen stress, geen afspraken waar je nog aan moet denken. En ga zo maar door.
    Ik zal dit artikel zeker nog een aantal keer lezen.

    Beantwoorden
  3. Martijn
    Martijn zegt:

    Hallo Frank,

    Wat een helder en mooi artikel weer! Vaak als ik jou artikelen lees denk ik: “ja tuurlijk, wat kan het leven toch simpel zijn.” En theoretisch weet ik het vaak ook wel. Ik vind het moeilijk om de theorie in de praktijk toe te passen. Als ik onzeker of angstig ben probeer ik het vaak verstandelijk op te lossen, terwijl ik me er ook van bewust ben dat het er vaker alleen maar erger van wordt. Als ik positief in het leven sta, niet pieker of afleiding heb leef ik veel bewuster en ben ik veel gelukkiger. Ik ben nog teveel bezig om oplossingen te vinden in plaats van het (verleden) los te (durven laten. Jou artikelen geven me wel telkens een boost, dank daarvoor. Mvg Martijn

    Beantwoorden
  4. Frank
    Frank zegt:

    Dank allemaal voor de feedback: blij dat het artikel meer inzicht geeft.

    @Lilian en @Martijn: Dingen zijn ook vaak heel simpel in de essentie. Maar inderdaad soms moeilijk om het ook daadwerkelijk toe te passen. De opmerking van Martijn (Als ik onzeker of angstig ben probeer ik het vaak verstandelijk op te lossen, terwijl ik me er ook van bewust ben dat het er vaker alleen maar erger van wordt) is ook een mooi inzicht:

    Het is een grote illusie dat alle problemen door het verstand kunnen worden opgelost, aangezien het verstand veel problemen juist zelf creëert, door altijd op zoek te gaan naar wat er niet goed is in een situatie. Alleen al dat inzicht is goud waard!

    Succes en met vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  5. marian
    marian zegt:

    Het is o zo waar. Maar het is heel moeilijk om het in de praktijk toe te passen. Ik probeer dan ook heel bewust te denken, wat op zich al heel veel moeite kost.
    Bedankt voor de zeer wijze en goede raad.

    Beantwoorden
  6. Deva
    Deva zegt:

    Beste Frank,

    Dank je wel. Ik heb tranen in mijn ogen. Mijn hele leven is negatief geweest door de ervaringen die ik heb meegemaakt. Er was een parasiet en slachtoffer in mijn hoofd. Hierdoor kon ik nergens meer van genieten. Was altijd bang voor het leven.

    Na het lezen van je artikel weet ik dat het ook anders kan. Mijn verleden los laten en genieten van de simpelste dingen, vooral van het leven. Ik ga en wil positief denken en positief in het leven staan. Mijn verleden laat ik eindelijk los. Ben 36 jaar en wil genieten en ga genieten.

    Dank je wel,

    veel lielfs Deva

    Beantwoorden
  7. Frank
    Frank zegt:

    Beste Marian en Deva,

    Dank jullie wel en heel graag gedaan.

    Naast bewust positief denken (wat inderdaad moeite kost) kun je ook ervoor kiezen je gedachten gewoon te laten passeren. Dan hoef je ze ook niet te sturen…

    Just a thought 🙂

    Met vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  8. linda
    linda zegt:

    Hallo Frank,

    deze tekst is idd wederom zeer herkenbaar.
    Heb de afgelopen twee jaar last gehad van een flinke angststoornis(gegeneraliseerd )
    en heb al wel goeie cognitieve therapie gehad.
    Merk nu dat ik nog heel erg op mijn hoede ben omdat ik het nooit meer
    mee wil maken. Ben veel aan het piekeren en kan het moeilijk of zelfs
    helemaal niet loslaten……..angst!
    Denk je dat de E-Cursus nooit meer zorgen en stress mij goed
    zou kunnen doen?
    Het beheersd nu mijn leven….. Mvg Linda

    Beantwoorden
  9. Frank
    Frank zegt:

    Beste Linda,

    Je zult zeker veel inzichten opdoen in de e-cursus Nooit meer Zorgen of Stress. Inzichten die je helpen je piekerende en angstige gedachten los te laten. Alleen gaat de cursus niet uit van een officiële angststoornis. Bij een angststoornis is persoonlijke begeleiding (d.m.v. therapie) altijd het beste. De cursus gaat je veel effectieve inzichten opleveren, maar het is geen vervanging voor een persoonlijke traject.

    Ik hoop dat hiermee je vraag is beantwoord.

    Veel succes en vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  10. MijnPO
    MijnPO zegt:

    Beste Frank,

    Ik heb een aantal artikelen gelezen op je website. Erg inspirerend en goed geschreven. Ik heb zelf een blog over persoonlijke ontwikkeling waar ik ook veel over mijn eigen valkuilen spreek. In bovenstaand artikel heb je het over je aandacht bij het nu houden, waardoor er geen ruimte is voor belemmeringen uit het verleden of angsten voor de toekomst.

    Maar zoals meerderen al in de reacties zeggen heb ook ik erg veel moeite om de theorie toe te passen in de praktijk.

    Mijn relatie is net uit en ik merk dat ik verdwaal in negatieve gedachtes over mezelf ‘ik ben het niet waard’, als ik leuker was geweest was hij wel nog verliefd op me’, etc.

    Ondanks dat ik heel goed weet dat zelfliefde de basis is voor positief denken en leven in het nu de negatieve gedachtes geen ruimte geeft krijg ik het niet voor elkaar dat ook zo te ervaren.

    Heb je een tip voor mij om die klik te maken van theorie naar praktijk. En dan vooral met het oog op zelfliefde/waardering krijgen.

    Groet,
    MijnPO

    Beantwoorden
  11. Frank
    Frank zegt:

    Beste MijnPO,

    Dank je wel voor je complimenten 🙂

    Iets weten is inderdaad nog geen garantie dat we het ook doen. Daar is meer voor nodig: bijvoorbeeld een e-cursus. Daarin kunnen we veel meer de diepte ingaan dan met een artikel. Zelfliefde en leven in het nu zijn grote thema’s die niet in 1 zin zijn samen te vatten. Met name zelfliefde/zelfvertrouwen heeft veel te maken met je overtuigingen en verleden.

    Een tip zou te kort door de bocht zijn. Wel gaat het volgende artikel meer in op zelfliefde en -waardering. Misschien dat het je een nieuw inzicht geeft:
    https://www.newstart.nl/blog/de-moeite-waard-zijn-je-verdient-het/

    Veel succes en met vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  12. Shantie
    Shantie zegt:

    Voor mij heeft, aan oplossingen denken een positieve uitwerking. Oplossingen zorgen vaak voor dat je uit dilemma’s komt, en uit het denkwereldje stapt. Dat je bijvoorbeeld opgelucht amdem kan halen, en vooral ervan geniet. Zo werkt het bij mij. Helaas komt het bij mij ook voor om in mijn hoofd te blijven hangen. Ik weet er gelukkig ook uit te komen. Het blijft een onderdeel van het leven: Denken. We moeten het leren in balans te krijgen. Meditatie is één van de ideale manieren om het in balans te krijgen. En vooral veel boeken lezen over persoonlijke ontwikkelingen, spelletjes spelen, sociale contacten blijven leggen, en om niet te vergeten uw artikelen blijven lezen!

    Ontzettend bedankt dat u altijd goede artikelen schrijft, en mij en de anderen helpen herinneren hoe je het beste het leven kan leiden! Door de drukte kunnen we onzelf als we niet goedoppassen, verliezen. Door bijvoorbeeld teveel in ons hoofd leven, of geen tijd hebben om het gevoel te onderhouden enz. Maar dankzij uw steun met uw artikelen draagt u een steentje bij aan onzelf weer op de middenweg te houden! Ik ben een arme student, en de artikelen zijn gewoon gratis te lezen. “Echt geweldig.” Nogmaals dank hiervoor.

    Groetjes Shantie

    Beantwoorden
  13. Lilian
    Lilian zegt:

    Frank,

    UIt het aantal reacties blijkt wel dat je een belangrijk onderwerp hebt gepakt. Geweldig hoe je dit iedere keer weer op zo’n herkenbare manier weet te beschrijven en je lezers weet te stimuleren met je adviezen aan de slag te gaan.
    Dank daarvoor.

    Ik moet zeggen dat mijn hoofd na mijn herseninfarct vaak echt voelt zoals jouw bijgevoegde foto. Dat is dan ook meteen voor mij het signaal dat ik teveel gedaan heb en rust moet nemen, in het nu moet leven. Daar gebruik ik dan vaak zoals eerder ook al aangegeven meditatie en ontspanningsoefeningen voor. Die helpen over het algemeen heel goed. Moet dan niet in de valkuil trappen om vervolgens weer volop in de startblokken te gaan staan.

    Beantwoorden
  14. Frank
    Frank zegt:

    Beste Joke,

    Ik weet niet of je het hebt over het fysiek bewegen van je hoofd of het figuurlijk bewegen van je gedachten, maar hoe dan ook:

    “Ik wil niet” werkt niet.

    Ik wil niet denken aan mijn huis
    Ik wil niet gaan naar Italië.
    Waar denk je dan aan? Op je huis en op Italië.

    Dus begin ermee om te bedenken wat je wel wilt – wat je voor dat ‘niet’ in de plaats wilt zetten 🙂

    Dit wordt uitgebreid behandeld in de e-cursus Nooit meer Zorgen of Stress.

    Succes en vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  15. Fleur
    Fleur zegt:

    Beste Frank,in het dagelijkse leven is het onmogelijk om alles traag te doen ook al zou ik dit echt willen,maar buitenhuis gaan werken in een kinderopvang,hier is het echt wel heel druk,daarnaast de andere nodige bezigheden,dus doe ik veel zonder erbij na te denken,wanneer we bv. uit eten gaan,op vakantie,familiebezoek…enz.,doe ik een klik in mijn hoofd en probeer ik alles heel bewust te doen maar soms kan ik die geconcentreerde druk niet meer aan en moet ik alles loslaten en zomaar verder doen en dan heb ik een heel slecht onvoldaan gevoel! Mag je zo varierend leven Frank,en wat met dat slechte onvoldane gevoel? Ik zou graag eens blijvend bewust iets kunnenvolbrengen Frank? Ik ben 52jaar,2 kinderen die het super doen in hun leven,een schat van een man,echt alles om van te dromen alleen dit zit me al heel mijn leven dwars,alhoewel ik al een lange spirituele weg heb afgelegd.Groetjes,Fleur

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Fleur,

      Het is me niet helemaal duidelijk of dit wordt veroorzaakt door de werkelijkheid of door jouw verwachting hoe dingen zouden moeten zijn.

      Het beste is om even een kort en concreet voorbeeld te geven van een situatie, wat je dan wilt,
      waar je uiteindelijk voor kiest, wat je dan voelt en waar dat onvoldane gevoel precies door komt.

      In zijn algemeenheid is spiritualiteit de acceptatie van dingen zoals ze zijn
      – en wordt weerstand vaak veroorzaakt doordat we verwachten dat het anders moet zijn.

      Maar een kort voorbeeld maakt dit concreter 🙂

      Vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden
      • Fleur
        Fleur zegt:

        Hallo Frank,bv.:we vertrekken voor een week naar zee,van zodra ik door de deur stap doe ik een klik in mijn hoofd en wil me van alles bewust zijn en doen,langs waar we rijden,welke weg we nemen,hoe het er buiten uitziet,vandaag wandelen we langs hier,morgen die kant,in het hotel welke kamer,aan het buffet bewust eten nemen,…op deze manier heb ik een voldaan gevoel,maar eens op de kamer laat ik alles los en doe dan gewoon spontaan alles. Dit hetzelfde voor thuis,maar als ik nooit dingen zo heel bewust zou doen heb ik ook geen goed gevoel en wordt het een chaos in mijn hoofd. soms vindt ik het ook wel eens leuk om bv.dingen te doen zonder erbij na te denken. Als ik alleen thuis ben overpeins ik zaken, hoe iets was vroeger bv. of hoe ik nu iets ga doen,zet regelmatig alles op een rijtje… Alvast veel dank Frank, Nancy

        Beantwoorden
        • Frank
          Frank zegt:

          Beste Fleur/Nancy,

          Balans is het toverwoord:
          Vind je persoonlijke balans tussen onbewust en bewust ervaren.

          Allebei zijn ze prima en allebei hebben ze hun eigen voordeel.

          Gun jezelf de relaxtheid van dingen spontaan beleven zonder erbij te hoeven denken –
          en probeer bewust ervaren niet te hoeven ‘moeten’.
          (want moeten creëert juist weer spanning in het hoofd).

          Bovenal: verwacht geen perfectie van jezelf 🙂

          Succes en vriendelijke groet,
          Frank

          Beantwoorden
          • Fleur
            Fleur zegt:

            Beste Frank,alvast bedankt voor jouw fantastische hulp want op dit moment is mijn hoofd ene chaos van hieraan te denken,maar is dit bij iedereen om zoals ik dingen verschillend te ervaren of is dit psychisch niet ok. met mij? Hoe moet ik dan iets bewust e rvaren zonder “te moeten”?

            Beantwoorden
            • Frank
              Frank zegt:

              Beste Fleur.

              Iedereen die hersenen heeft (dus ieder mens) ervaart dat denken soms chaos oplevert.
              Dit wil zeker niet zeggen dat er iets niet psychisch ok is met je is. Maar mocht je twijfelen hieraan,
              dan kan een psycholoog met een vragenlijst je hierover zekerheid verschaffen.

              De beste manier om weer ontspanning in je gedachten te krijgen (indien er niet sprake is van een stoornis natuurlijk),
              is de e-cursus Nooit meer Zorgen of Stress te volgen.

              Moeten veroorzaakt altijd spanning, dus dat ‘moet’ eerst losgelaten worden 🙂

              Vriendelijke groet,
              Frank

              Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.