Je gedachten loslaten is heel moeilijk. Maar dat wil je ook niet – niet echt. Je wilt alleen je negatieve gedachten loslaten. Dat doe je door je aandacht te richten op iets positiefs. Dan laat je automatisch je negatieve gedachten los. Het klinkt simpel, maar het werkt als een trein!

Hoe kun je negatieve gedachten loslaten.

Denken is niet te vermijden. Er is één ding dat we de hele dag met ons meenemen, waar we ook naar toe gaan. Het is iets dat je bijna nooit kunt loslaten. En iets dat je regelmatig irriteert of op het verkeerde been zet. Het is soms je beste vriend, en soms je ergste vijand.

Welkom in de wereld van je gedachten!

Negatieve gedachten zijn als een horzel in je hoofd: ze maken lawaai en ze steken je. Je wordt er soms doodmoe van. “Hoe krijg ik in hemelsnaam rust in mijn hoofd? Hoe kom ik af van die constante stroom die maar door blijft gaan?”

Deze 3 stappen gaan je daarbij helpen:

Stap 1. Nare gedachten loslaten of anders denken?

Veel mensen denken over een bepaald probleem na en hopen het daarmee op te lossen. Zodat ze daarna hun gedachten over het probleem los kunnen laten. Maar als dat je lukt, komt er direct weer een nieuw probleem, nietwaar?

Met meer of anders denken kun je je gedachten niet loslaten…

Je probeert toch ook niet stilte te creëren door meer te gaan praten? Ik zou het heel knap van je vinden als dat je wel lukt.

Besef dat het heel moeilijk is de gedachten los te laten. Het is veel makkelijker om er andere gedachten voor in de plaats te zetten.

Alle gedachten loslaten hoeft niet.

Het gaat alleen om de nare gedachten die niet waar zijn.

Denken is prima, zolang het maar positieve gedachten zijn.

Het is toch fijn om de hele dag positieve gedachten te hebben? Die hoef je toch niet los te laten? Onrust in je hoofd wordt nooit veroorzaakt door positieve gedachten.

Natuurlijk kun je gaan mediteren. Maar niemand mediteert omdat ze te veel positieve gedachten hebben. We mediteren omdat we negatieve gedachten willen loslaten: de zelfkritiek, de stress, het continue oordelen over onszelf en over anderen.

Je hoeft je gedachten niet los te laten, echt niet. Je hoeft ze alleen maar te vervangen door ‘betere’ gedachten!


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Stap 2: Richt je aandacht.

We kunnen nooit aan twee dingen tegelijkertijd denken. Denk maar eens aan vandaag en vorige week, tegelijkertijd. Dat lukt je niet.

Door aan iets positiefs te denken, laat je automatisch je negatieve gedachten los. Het is het één en dus automatisch niet het ander.

Richt je aandacht op alles dat je een goed gevoel geeft: een mooie herinnering, iets waar je dankbaar voor bent, een persoon waar je om geeft of een mooie fantasie over je ideale toekomst.

Het maakt niet uit waar je aan denkt, zolang het je maar een goed gevoel geeft.

Negatieve gedachten doorbreken of stoppen. Hoe doe je dat?

Met positief denken alleen los je geen problemen op. Maar je wordt er wel ontspannen door. En problemen los je nu eenmaal zelden op door gespannen te zijn.

Bovendien wil je uiteindelijk je problemen oplossen zodat je je goed voelt. Door je aandacht te richten op iets positief krijg je hetzelfde effect – je hoeft er alleen niet meer op te wachten.

Negatief denken is meestal een gewoonte.

Dwangmatige gedachten die niet goed voelen MOET je onderbreken. Ze gaan niet vanzelf weg. Hoe vaker je ze onderbreekt, hoe meer ze hun kracht verliezen. Als je je rechterarm wilt trainen, moet je NIET je linkerarm gebruiken.  Angstige gedachten loslaten is voor het grootste deel het oefenen van andere, betere, positievere gedachten.

Je laat pas iets los als je ermee stopt het op te pakken, nietwaar?

3. Heb geduld met jezelf.

Soms, als we zo bezig zijn onze gedachten om te zetten, komt er opeens een stemmetje tevoorschijn: “Dat kan beter! Je doet niet voldoende je best. Zie je wel, nu denk je weer negatief! Dit gaat zo niet lukken!”

Dat stemmetje is je interne criticus. En wat deze ook zegt, het is allemaal negatief. Dus luister er niet naar. Het werkt niet als je harder je best doet. Het werkt niet als je jezelf bekritiseert. Dat werkt alleen maar averechts.

Als je merkt dat je gedachten afdwalen en je weer negatief gaat denken, verleg dan je aandacht. Richt het gewoon weer op iets moois, iets positiefs. Dat is de beste manier om – direct – te stoppen met negatief denken.

Hoe kun je gedachten loslaten en je toch goed voelen?

Als je in een boot vaart en van de koers afwijkt, heeft het geen zin jezelf daarvoor te bestraffen. Gaat je boot daar vanzelf beter door varen? Nee toch? Als je afwijkt van je koers, vraag jezelf dan af:

“Waar wil ik ook weer naartoe? Oh ja, dat was mijn doel!”

Zo gaat het ook met gedachten. Richt je aandacht op wat je wilt en je zult automatisch de juiste koers varen. Ga jezelf niet bestraffen als het niet lukt. Beloon jezelf voor elke keer dat het wel lukt.

Oefening baart kunst.

Ik kan je niet zeggen hoelang het me heeft gekost dit in te zien. Waarschijnlijk meer dan een decennium. Ik dacht altijd dat er wat moest gebeuren, voordat ik me goed kon voelen. Nu weet ik dat het niet zo is.

Je goed voelen doe je vanzelf als je je aandacht richt op wat je wilt…

Iedereen kan de maalstroom in zijn of haar gedachten omzetten in een prettig, kabbelend beekje van positieve gedachten. Daar heb je geen decennium voor nodig. Alleen maar je beslissing.

Ik wens je veel mooie, prettige, fijne en positieve gedachten toe!

Wil je weer rust in je hoofd? Dan gaat deze online training je helpen:


Minder stress en zorgen in slechts 9 weken!

Negatief denken geeft je stress – en voorkomt dat je geniet van je leven. Wil je meer positiviteit in je leven? Laat dan je stress en zorgen los met deze online training – en word weer ontspannen en positief!

Ja, ik wil minder stress en zorgen

15.000+ cursisten gingen je voor!


Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek

20 antwoorden
« Oudere reacties
« Oudere reacties

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.