Minder piekeren – kun je stoppen met denken?

Zitten je gedachten je soms in de weg? Wil je ontspannen en positief zijn? Heb je gemerkt dat je niet kunt stoppen met denken? Hoe hard je het ook probeert? Dan wordt het tijd voor een andere aanpak.

Wat is het probleem met denken?
Denken is wat ons onderscheidt van planten en (sommige) dieren. Zonder onze gedachten zouden we nog allemaal in grotten leven. Maar onze gedachten hebben ook een keerzijde: we maken ons ook vaak zorgen en denken negatief.

Het probleem met denken is dat we onze gedachten niet echt onder controle hebben. In ieder geval niet voor 100%. Negatieve gedachten veroorzaken stress en hoe kunnen we nu minder piekeren?

Denken is een verslaving.
Het kenmerk van een verslaving is dat je er niet mee kunt stoppen. Kun je stoppen met denken? Waarschijnlijk niet. Dan is denken toch een soort verslaving?

Heb je ooit wel eens geprobeerd je gedachten te stoppen? Of te sturen in een andere richting? Grote kans dat je dat moeilijk vond. Het lukt je misschien een paar tellen je gedachten te verzetten, maar voor je het weet komen er weer nieuwe opzetten. Non-stop, 18 uur per dag.

Als je net bent zoals ik (en daar ga ik vanuit) dan wil je wel de mooie gedachten, maar niet te veel vervelende gedachten. Wel de blijdschap, maar liever niet de stress en zorgen. Natuurlijk horen ups en downs bij het leven, maar we willen wel meer ups dan downs, nietwaar?

Wat is de oplossing?
We hebben eigenlijk maar twee keuzes: of we stoppen onze gedachten of we sturen ze.

Stoppen met denken.
Wacht, ik zei toch net dat denken een verslaving is en je er niet mee kunt stoppen?
Dat klopt, maar je kunt je gedachten wel tijdelijk onderbreken.
Hoe doe je dat? Door je aandacht te richten op je andere zintuigen: je smaak, tast, zicht, reuk en gevoel.

In het artikel ‘Leven in het nu’ vind je een paar oefeningen,  die je helpen meer bewust te zijn van je omgeving. Daardoor word je je automatisch minder bewust van je gedachten. En nemen je zorgen en stress af.

Daarvoor hoef je niet te mediteren. Je hoeft niet met kaarsrechte rug in de lotushouding te zitten. Dat laten we graag aan de zenmonniken over. Meditatie zal je zeker helpen om meer bewust te zijn van het nu, maar zonder meditatie lukt het ook. Wees je gewoon bewust van wat er om je heen gebeurt.

Als je uit je hoofd gaat en in je gevoel, laat je je zorgen automatisch los.

Het sturen van je gedachten.
Je kunt maar aan één ding tegelijkertijd denken. Lukt het je om op hetzelfde moment te denken aan je laatste verjaardag én aan het komende weekend? Nee toch? Dus als je een negatieve gedachte hebt, dan richt je je aandacht ergens anders op. Op iets positiefs. Door die beslissing laat je automatisch je negatieve gedachten los.

Laten we een voorbeeld nemen:

“Ik heb geen zin in het weekend.”
Stop! Verleg je aandacht. Denk aan iets leuks.
….

“Maar toch, weer zo’n suf verjaardagsfeest.”
Stop! Verleg je aandacht. Denk aan iets leuks.
….

“Ik wou dat het voorbij was.”
Stop! Verleg je aandacht. Denk aan iets leuks.
….

Zoals je ziet, moet je continue bijsturen. Maar uiteindelijk zal het kwartje beginnen te vallen. En zul je zien dat je je gedachten kunt kiezen.

Je kunt maar één gedachte tegelijkertijd hebben. Welke wil je: een positieve gedachte of een negatieve gedachte? En makkelijke keuze, nietwaar?

Wat je hiermee niet oplost.
Zowel het stoppen als het sturen van je gedachten geven je een tijdelijke bevrijding. Je creëert rust en ruimte in je hoofd, die je anders had volgestopt met piekeren en zorgen.

Maar dit is tijdelijk – je lost er je zorgen niet mee op! Om dat te doen, moet je uitvinden wat achter je zorgen ligt. Misschien gaat het niet om het verjaardagsfeest, maar kom je tijd tekort voor jezelf? Misschien gaat het niet ontspanning, maar zoek je eigenlijk inspiratie? Om voorgoed je zorgen los te laten, moet je zien te achterhalen wat er nu echt speelt en hoe je dit kunt oplossen.

Vind jij het moeilijk om je gedachten te sturen?
Vind je het lastig om minder te piekeren?
Dan is de onderstaande e-cursus de beste en snelste oplossing:

Stop met piekeren en word positiever in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer vrolijk en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Stop met piekeren en word positiever snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

10 antwoorden
  1. Ben
    Ben zegt:

    Het is heel moeilijk als je zorgen hebt dit los te laten.
    Maar ik probeer me dan toch te verzetten zoals het bezig houden met een hobby wat je hoofd soelaas kan geven en wat ik ook vaak doe is dat ik mijn zorgen aan GOD geef hoewel ik absoluut niet streng christelijk ben en helemaal niet kerkelijk leef is dit een heel goed alternatief, ik merk dan toch een verlichting, je hoofd is een korte of lange periode leeg, bovendien krijg ik vaak antwoord op mijn vragen mbt datgene wat mij bezig hield uit wat voor bron dan ook!

    Beantwoorden
  2. Roland
    Roland zegt:

    Een hele goede vriend van mij is een hardwerkende zakenman die erg succesvol is.
    Hij heeft graag de controle en is perfectionist, dit gaat meestal samen.
    Hij kan echter niet stoppen met denken wat hem zo langzamerhand opbreekt.
    Op het ene moment zijn we gezellig aan het kletsen, een borreltje aan het drinken of zitten we te eten en op het andere moment zie ik aan zijn houding en ogen dat zijn brein weer iets bedacht heeft, hij is dan afwezig en luisterd niet echt meer.
    Hij wil dit zelf niet maar kan het gewoon niet stop zetten.
    Zo is hij al zijn hele leven.
    Wat zou hij er aan kunnen doen, dat wil hij graag en ik zou hem graag daarmee helpen.
    Hij heeft de hele week afspraken met zaken relaties en moet dus vaak ” in het gelid lopen” Als hij bij mij is hoeft hij dat niet en liggen we vaak krom van het lachen, zeker als we dan een dvd van Hans Teeuwen kijken bijvoorbeeld, hij is op dat moment helemaal zichzelf.
    Er komt dan op een gegeven moment weer een gedachte en daar gaat ie dan weer….
    denken denken en nog eens denken.

    Graag wat tips…..Groetjes Roland

    Beantwoorden
  3. Roland
    Roland zegt:

    Beste Frank,

    Bedankt voor de tip, wat je op het laatst zegt is absoluut waar, hij moet het zelf willen.
    Ik zie hem volgende week en ga proberen hem te motiveren.
    Gelukkig ziet hij zelf ook in dat het zo niet langer kan, als hij zo door gaat heeft hij over tien jaar een hartkwaal ontwikkeld.

    Nogmaals bedankt,

    groetjes, Roland

    Beantwoorden
  4. ron linders
    ron linders zegt:

    Zich beter voelen door NIET of anders te denken is een illussie,alles maakt deel uit van hetzelfde.Ook is er geen sprake van het hebben van een vrije wil, omdat alles, en werkelijk iedere gebeurtenis, voorbestemd is om te gebeuren. Alles is TIJDELIJK, ook jezelf slecht voelen.
    De maatschappij ,anders gezegd de mensheid, is totaal mislukt omdat er nu eenmaal geen enkele manier is om te slagen. Geen mens zal op het moment van overlijden tevreden terugkijken op zijn leven, het besef dat al onze worstelingen helemaal voor niets zijn geweest is dan het sterkts.
    We zullen de hele rit uit moeten zingen, dat is ons lot.
    Lach maar om gedachten, sluit er vrede mee want morgen zijn ze er weer.

    Beantwoorden
  5. lola
    lola zegt:

    hallo,
    ik ben 15 en ik heb op dit moment zoveel problemen: ouders, vriendinnen, school. ik wil soms gewoon even ontsnappen, bijv. in de zee zwemmen, daar geniet ik zo van. alleen is het in nederand bijna nooit mooi weer en ik heb echt geen idee hoe ik mijn zorgen anders van mijn schouders aftehalen, misschien wat tips?

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Lola,

      Deze website is voor volwassenen en niet gespecialiseerd in tieners.
      Daar zijn andere website waarschijnlijker beter voor geschikt.

      Toch een korte tip: doe zo veel mogelijk waar je van geniet,als de zee te koud is, heb je nog altijd een zwembad dat op je licht te wachten 🙂

      Vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Coen,

      Dank je wel 🙂

      Je kunt altijd de link naar dit artikel delen. Ik moet wel zeggen dat ADHD het stoppen met denken (of minder denken) lastiger maakt, dus ik kan geen garantie geven dat dit artikel haar ook kan helpen, maar wie weet 🙂

      Vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.