Piekeren tijdens slaap – 3 tips

Er is een eenvoudige reden dat je ‘s nachts piekert. Overdag kun je je gepieker wegdrukken en kun je iets doen. Maar s’ nachts kun je dat niet! Er zijn drie stappen die ervoor zorgen dat je stopt met piekeren tijdens je slaap. Ze zijn eenvoudig, maar effectief. Gun jezelf de ontspanning van een goede nachtrust. Stel je zorgen uit tot morgen. Piekeren tijdens slaap is niet nodig, je kunt beter slapen tijdens het piekeren…

Ik word zo moe van dat gepieker!

Herken je dit? Na een lange dag lig je eindelijk in bed. Je bent doodop en wilt het liefst twee dagen slapen. Maar het lukt je niet. Je blijft wakker liggen en denkt aan al die dingen die je bezighouden: “Hoe ga ik dit morgen aanpakken? Waarom is dìt nu weer gebeurt? En hoe los ik het in hemelsnaam op?”

Je gedachten schieten alle kanten op. En één bijzondere gedachte blijft de kop op steken: “Dit gaat allemaal ten koste van mijn nachtrust! Zo ben ik morgen helemaal gaar als ik opsta!” Die gedachte veroorzaakt extra spanning. Hoe meer je probeert te ontspannen, hoe moeilijker je in slaap valt. De volgende dag sta je nog vermoeider op dan je de dag ervoor al was.

Waarom piekeren we ‘s nachts?

Waarom juist op dat moment? Dat is de vraag van één miljoen, nietwaar? Wel, hier is het antwoord. We piekeren ’s nachts – tijdens onze slaaptijd – om deze eenvoudige reden: overdag kun je je gepieker wegdrukken. Overdag ben je druk bezig. Je hebt helemaal geen tijd om te piekeren! Werk, reizen, boodschappen, kinderen, collega’s – iedereen neemt je tijd in beslag.

Als je overdag gedachten voelt opkomen, dan kun je die makkelijk onderdrukken. Je gaat gewoon iets doen. Maar ’s nachts is er niets te doen. Je kunt moeilijk midden in de nacht je huis gaan schoonmaken, nietwaar? Je kunt je gedachten ook niet onderdrukken. Er is immers geen enkele afleiding.

Een scenario voor slapeloosheid.

Wel denken, maar niets (kunnen) doen, is een scenario voor stress en spanning. Actie is het tegenmiddel. Als ik me overdag zorgen maak dat mijn schoenen versleten zijn, dan ga ik naar een winkel en koop een nieuw paar. Probleem opgelost. Stress is voor een heel groot deel op te lossen door actie te nemen.

Maar wat als je geen actie kunt nemen? Omdat het vier uur in de nacht is en je in bed ligt? Er is en reden dan piekeren tijdens slaap vaak voorkomt: Dan krijgt je gepieker alle ruimte. Je kunt er tegen vechten, maar dat werkt niet. Keihard “Stop er nou eens mee!” roepen, helpt helemaal niets. Sterker nog: Hoe meer weerstand je biedt tegen gepieker, hoe langer het duurt om het los te laten. Hier is een alternatief in drie stappen:

Stap 1: Schrijf ze op.

Schrijf de negatieve gedachten die je ‘s nachts uit je slaap houden op. Letterlijk, op papier of in je mobiel. Neem maximaal drie terugkerende gedachten. Bijvoorbeeld:

Hoe ga ik dat probleem op het werk oplossen?
Wat een vervelend gesprek was dat vorige week!
Ik twijfel of me dit wel lukt…

Door je zorgen op te schrijven, haal je ze uit je hoofd. Je ziet ze zwart op wit – dan weet je meteen waar het om gaat. Waarschijnlijk zijn het gedachten die je gisteren ook al had – en eergisteren, en daarvoor… Vind die kerngedachten en schrijf deze op!

Stap 2: Neem een besluit.

Kun je midden in de nacht iets aan deze uitdagingen doen? Nee, waarschijnlijk niet. Dus je hebt slechts één keuze: besluiten er nu niet iets mee te doen. Je gaat er wèl iets aan doen, maar niet op dit moment. Niet midden in de nacht. Het heeft dus geen enkele zin er nog over na te denken. Besluit: “Hier ga ik morgen iets aan doen, nu laat ik het los. Ik laat het los tot morgen.”

Extra tip:

Zolang je ingaat op de piekerende gedachten, kun je niet ontspannen. Gebruik je zintuigen om uit je hoofd te stappen: Luister naar de stilte van de nacht. Voel je ademhaling, van je neus tot je buik. Door je bewust te zijn van je ademhaling, stap je uit je hoofd en voel je weer je lichaam. Laat je adem ontspannen. Je zult merken dat je zo langzaam wegzakt…

Stap 3. De volgende dag.

Probeer de volgende dag te bekijken of je een praktische oplossing voor je zorgen hebt. Denk productief, denkt creatief en vind de oplossing die het beste bij je past. Kies voor actie, kies voor acceptatie, kies voor een andere manier van kijken. Kortom, kies voor positieve verandering. Nu – de volgende dag – is het moment om iets te doen!

Gewoon loslaten werkt niet.

Stress, zorgen en gepieker ontstaat altijd vanuit onmacht – een gebrek aan controle. Iets willen veranderen – maar het niet kunnen – is een recept voor spanning. En wat is de beste tijd en plek om niets te kunnen veranderen? Dat is ’s nachts in je bed. Dus het is logisch dat je juist op die tijd en die plek moeite hebt te stoppen met piekeren.

Alleen dit inzien is vaak niet voldoende. Gewoon loslaten werkt meestal niet. Met deze drie tips laat je het ook niet los, want dan heb je helemáál geen controle over je uitdaging. Je laat je gepieker alleen maar los voor dit moment. Je laat het los tot een beter moment om het op te lossen. Stel je zorgen uit tot morgen. Ik wens je fijne dromen en een diepe slaap!

Wil je echt je zorgen en stress loslaten? Bestel dan de volgende e-cursus:

Minder Stress in je Leven - Online Training
Laat je zorgen los in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer rustig, ontspannen en positief!
Word positiever snel en eenvoudig
“Wat een fantastische cursus is dit! Het brengt je super snel naar de kern van het probleem. Je lost het op en je gaat weer vrolijk verder. Ik voel het, ik ben veel relaxter nu. Het was lastig om dit zelf goed te doen, maar nu pak ik mijn notities erbij en dat lucht direct op. Bedankt!”

Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Ontdek het zelf – download mijn gratis e-boek:

Gratis e-boek: Hoe je krijgt wat je echt wilt

3 antwoorden
  1. Anneke
    Anneke zegt:

    Aan wie dit leest:

    Meestal slaap ik heerlijk. Maar een paar weken geleden moest ik een vervelend lichamelijk onderzoek ondergaan en daar zag ik tegenop. Wat mij hielp om in slaap te komen:
    Ik zei tegen mezelf: ‘Ik ben dankbaar, ik ben een gelukkig mens.’ Vervolgens somde ik in gedachten alles op waarvoor ik dankbaar ben. En……al snel viel ik tevreden in slaap.

    Liefs,
    Anneke Wind

    Beantwoorden

Stel je vraag of geef je mening

Stel je vraag of geef je mening

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.