Het verschil tussen gestreste en ontspannen mensen

Wat is het verschil tussen gestreste en ontspannen mensen? Het zijn niet de situaties die het verschil maken, het is hoe ze reageren op een situatie. Gestreste mensen kijken naar wat er fout gaat, zitten te veel in hun hoofd en piekeren over de toekomst. Ontspannen mensen kijken naar wat er goed gaat, bewegen meer hun lichaam en leven in het nu. De echte oorzaak van stress is de behoefte aan controle en dat beïnvloedt alles in je leven.

Wat maakt het verschil?

Wat maakt dat de ene persoon gestrest is en de ander ontspannen? Hebben gestreste mensen te veel uitdagingen? Hebben ontspannen mensen geen uitdagingen? Het verschil zit vaak niet in de situatie zelf, maar hoe je tegen die situatie aankijkt. Als je opmerkzaam bent, zie je dat ontspannen mensen anders reageren dan gestreste mensen. In dit artikel vind je de 4 belangrijkste verschillen tussen gestreste en ontspannen mensen

1. Wat je hebt of wat er ontbreekt?

Ontspannen mensen richten hun aandacht op wat ze hebben. Ze tellen hun zegeningen en waarderen de goede dingen in hun leven. Natuurlijk hebben ze doelen en willen ze vooruit. Ontspanning wil niet zeggen dat je met een zak chips op de bank gaat zitten en wacht tot iemand je komt redden. Maar ontspannen mensen waarderen wel wat ze nu al hebben.

De gestreste persoon is voornamelijk bezig met wat er ontbreekt. Als je je maar lang genoeg hierop focust, word je vanzelf ook gestrest. Want in elk leven ontbreekt er wel iets. Misschien heb je geen (leuke) partner, misschien nog niet je ideale baan, misschien wil je een andere woning, misschien ben je (nog) niet tevreden met jezelf. Richt je aandacht daar lang genoeg op en je krijgt vanzelf een dip.

2. Hoofd of lichaam?

Ontspannen mensen bewegen veel en piekeren weinig. Ze realiseren zich dat stress wordt veroorzaakt door negatieve gedachten, dus nemen ze hier afstand van. Ze weten dat een ontspannen lichaam ook zorgt voor een ontspannen geest – en vice versa. Ze nemen elke dag de tijd om te bewegen en zo de energie in hun lichaam te voelen en te voeden.

Gestreste mensen zitten helaas te veel in hun hoofd. Hun wereld wordt beperkt tot het formaat van een voetbal: alles wat hun gedachten hen dicteren, nemen ze serieus. Dus over alles moet nagedacht worden en dit stopt zelden vanzelf. Door meer te denken los je niet op wat te veel denken juist heeft veroorzaakt.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

3. Nu of later?

Ontspannen mensen leven in het nu. Ze beseffen dat elke dag genoeg heeft aan zijn eigen zorgen, dus maken ze zich niet zo druk om de toekomst. Ze focussen op wat ze nu aan het doen zijn. “Wat gebeurd is, is gebeurt en wat nog moet komen, dat zie ik morgen wel weer.” Dat scheelt weer een hoop nutteloze gedachten over dingen die nu toch niet relevant zijn.

Gestreste mensen zijn veel bezig met verleden of toekomst. Wist je dat alleen je hersenen niet in het nu kunnen leven? De rest van de wereld – alle hamsters, konijnen, bomen, zelfs onze lichamen, kunnen alleen maar in het nu zijn. Helaas herkauwen gestreste mensen hun verleden, terwijl ze alvast de toekomst voorproeven. Dus wanneer genieten ze van het nu?

4. Controle of loslaten?

Ontspannen mensen realiseren zich dat ze niet alles hoeven te controleren. Ze voelen zich goed bij het loslaten wat ze toch niet kunnen veranderen. “Toekomstige problemen, fouten uit het verleden, de wereldeconomie? Laat het maar los, daar kunnen we toch niet veel aan doen.” Ze zien loslaten niet als een zwakte, maar als een kracht. Loslaten geeft vrijheid en ontspanning.

Gestreste mensen willen juist alles vasthouden en controleren. “Als ik het niet regel, regelt niemand het. Dan maakt niemand zich er druk om.” Het is als jongleren met vijftien sinasappels: vroeg of laat wordt het te veel en vallen ze allemaal op de grond. Gestreste mensen denken dat de oorzaak van hun stress ligt aan de situatie. Ze begrijpen niet dat de echte oorzaak van hun stress meestal wordt veroorzaakt door de behoefte aan controle.

De kernoorzaak van stress.

Uiteindelijk is de hoofdoorzaak van stress dus een overmatige behoefte aan controle. Natuurlijk is die behoefte menselijk. Op zich is het prima. Maar als het doorslaat veroorzaakt het juist meer stress. Vreemd nietwaar? Je wilt dingen controleren, zodat je daarna kunt ontspannen. En toch veroorzaakt die behoefte aan controle juist dat je gestrest raakt!

Laten we het rijtje hierboven nog even bekijken en zien hoe de behoefte controle bijna alles beïnvloedt:

Controle en focus.

Als je wilt controleren, dan focus je je op wat er nu ontbreekt aan je leven. Je hoeft immers niet te controleren waar je dankbaar voor bent. Dus je probeert voornamelijk te controleren wat je nog niet hebt en als je dat niet lukt, voel je je nog meer gestrest.

Controle en denken.

Controle zit bijna altijd in je hoofd, want je probeert met je gedachten meer grip te krijgen op je uitdagingen. Dat is alsof je koffie probeert te zetten door heel hard eraan te denken. Als dat je niet lukt, voel je geestelijke spanning en dat veroorzaakt weer lichamelijke spanning. Ik vermoed dat we met meer ontspanning zeker de helft van onze zorgkosten zouden besparen, want heel veel ziektes worden veroorzaakt door stress.

Controle en het nu.

In het nu valt niet zo heel veel te controleren. Dingen lopen vanzelf en natuurlijk. Als je wilt bijsturen, dan doe je dat nu. Maar de toekomst, die kun je onmogelijk controleren, want die is nog niet gebeurd. Hoe kun je iets controleren dat op dit moment alleen maar lucht is? Hoe meer grip je wilt hebben op de toekomst, hoe lastiger dat blijkt te zijn.

Controleren is prima, maar te veel controle zorgt dus voor stress. Loslaten en leven in het nu geeft ruimte, ontspanning een goed gevoel. Verander wat je kunt veranderen en laat los waar je geen invloed op hebt. Niemand kiest ervoor gestrest te zijn. Het is natuurlijk en gezond om je te ontspannen. Je hebt dat vroeger ook gekund en kan het dus altijd weer terugkrijgen!

De volgende cursus gaat je hier enorm bij helpen:

Over de schrijver 

Frank De Moei

Frank is een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heeft hij via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in gelukkig en succesvol leven. Meer over Frank

Ontdek  het geheim
Hoe je krijgt wat je wilt

Ontvang ons gratis eBoek.

35.000 lezers gingen je voor!


Ook leuk om te lezen:

Positief denken – Zet jezelf op een mentaal dieet

Zijn positieve mensen naïef?

Jezelf onderzoeken – maar hoe? De 3 stappen van zelfonderzoek

  • Gerben schreef:

    Hoi Frank,

    Ik vond het fijn om dit te lezen, het is een openbaring voor me zo duidelijk dat je het uitlegd.
    Ik loop al zeven jaar als een stresskip door te leven met een deprigevoel wat me af en toe overvalt. Ik ben me nu wel bewust dat het me verblind en niet geniet van de dingen waar ik juist van moet genieten. Ik maak me te druk om financiën terwijl er niets aan de hand is maar voor wat er misschien zou kunnen gebeuren dus staar teveel in de toekomst zoals je al zei.
    Ik ga echt proberen positiever te denken en met de dag te leven.

    Bedankt voor je duidelijke uitleg.

    • Beste Gerben,

      Graag gedaan en heel veel succes :)

      Vriendelijke groet
      Frank

  • Jorien schreef:

    Beste Frank,

    Ik dacht in het begin, leuk item en ik ga even lezen. Maar al snel haakte ik af. Ik vindt de woorden beseffen en realiseren nogal generaliserend, alsof dat voor elk ontspannen persoon opgaat. Sommige ontspannen personen ontgaat juist alles. Dit kan te maken hebben met IQ, bord voor je hoofd etc. Het wil niet zeggen dat die personen enig besef hebben van hoe of wat, ze hebben gewoon geen eisen en zijn daar niet mee bezig. En dus niet van bewust. Niet elk ontspannen persoon zit goed in zijn of haar gevoel.

    En gestreste mensen, zij het zelden goed voor hunzelf uiteraard, zorgen ook weer voor de nodige sensatie ( zelfstandig ondernemers, vrijwilligers, goede doeken etc) in de wereld. Het is alleen wel zo dat die mensen ook geleerd mag worden hoe met hun gevoel om te gaan en daarna te luisteren. Zodat stress omgezet kan worden in een positieve energie, daarvwaar toch echt behoefte aan is volgens mij.

    Ik vind een combinatie van die omgezette stress en leren luisteren naar je gevoel de mooiste. Kortom beiden partijen kunnen elkaar dan iets aanleren toch?

    Groetjes jorien

    • Beste Jorien,

      Natuurlijk:
      1. Een artikel is nooit volledig en altijd generaliserend.
      2. Voor elke regel zijn er talloze uitzonderingen.
      3. Het is vaak ’t beste om de balans tussen twee uitersten te vinden.
      4. Die is voor iedereen persoonlijk.
      5. Luister altijd naar je eigen gevoel.

      Met vriendelijke groet,
      Frank

  • Matthijs schreef:

    Voor mij helpt plannen in mijn werk en prive heel goed. Ik blok periodes per dag om taken uit te voeren en schakel de rest uit. Zo ben ik in het hier en nu en kan ik mijn gedachten richten op de taak die ik wil uitvoeren. Op deze manier creeer je tijd i.p.v. dat je gedachten dwalen naar anderen dingen die je ook nog moet doen. Plan mensen!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >