Irriteren andere mensen jou? Als je je ergert aan mensen, wat zegt dat dan over jou? Sommige mensen zijn onuitstaanbaar, maar de meeste mensen zijn een spiegel voor je eigen spanningen.

Waarom doen sommige mensen het stoom uit je oren komen? Hoe kan het zijn dat je de ene persoon helemaal geweldig vindt en de ander je mateloos irriteert? Wat zit daar achter?

Zijn mensen irritant of ben ik zelf gespannen?

Als je je ergert aan mensen, dan frustreer je vooral jezelf. Want al die ergenissen zorgen alleen maar voor spanning in je hoofd. Is je irritatie wel terecht? Irriteer jij je mateloos omdat die ander gewoon vervelend is – of haalt de ander de spanning die in jezelf zit, naar boven?

Dat is een heel groot verschil! Want je moet wel weten waar die spanning vandaan komt…

Kijk eens naar de personen in jouw omgeving. Bepaal hieronder in welke irritante categorie ze vallen. Ergeren of irriteren aan mensen – waarom doe je dat?

Lees de tips hoe je hiermee omgaat.

Wat is de les van irritatie?

Laatst stelde iemand me een vraag op Facebook:” Hallo Frank, ik probeer achter te komen wat de oorzaak is als je een hekel aan iemand hebt. Wat zegt dat over mezelf?”

Een mooie vraag! Uit de vraagstelling begrijp je al dat de schrijfster denkt dat die irritatie haar ook iets kan leren over zichzelf. En in veel gevallen klopt dat ook.

Maar laten we eerst eens beginnen met de mensen die ons niets kunnen leren – helemaal niets:

Categorie 1: De geboren irritant.

Deze persoon irriteert niet alleen jou, maar bijna iedereen. Hij of zij is negatief, opdringerig, betweterig, ongeïnteresseerd, asociaal of gewoon bot. Kortom, dit is gewoon een lastig persoon en dat heeft niets met jou te maken.

Mijn suggestie is om deze mensen zo veel mogelijk te vermijden.


Wil je je relaties verbeteren?

Volg dan deze online Cursus Relaties Verbeteren.
Geef je grenzen aan – en los je relatieproblemen op.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Categorie 2: De part-time irritant.

De parttime irritant is iemand die op zich best sympathiek is, maar je enorm irriteert op één bepaald gebied. Dit is bijna altijd gekoppeld aan een eigenschap of overtuiging die haaks staat op de jouwe. Als jij positief bent, dan erger je je aan klagers. En natuurlijk ook vice versa.

Ik kreeg ooit een e-mail: “Hou nou toch op met dat irritante positieve gedoe! Ik word er helemaal depressief van!” En vervolgens een paar A-4tjes met klachten en kritiek.

Tja, iemand moet toch een hobby hebben, nietwaar?

Stel dat ik milieufanaat ben die zijn theezakjes recyclet – en jij verbrandt plastic in je achtertuin, dan zullen we het nooit eens worden. Als jij al twintig jaar dezelfde partner hebt en ik elke week een nieuw vriendin, dan denk jij “Wat triest!” en ik “Wat saai!” De verschillen zijn gewoon te groot.

Tot zover de mensen die ons parttime of fulltime irriteren. Maar er zijn nog drie interessante categorieën waar je ook zelf iets van kunt leren!

Categorie 3: De onbewuste irritant.

Dit is iemand die jij onbewust irritant vindt, zonder dat je er een verklaring voor kunt geven. Toen ik ooit iemand voor het eerst ontmoette, gingen de haren op mijn armen recht omhoog staan.

Ik kreeg gewoon een heel slecht gevoel bij die persoon. Het was niet te verklaren, want hij was vriendelijk en communicatief. Maar mijn gevoel zei: “Hier klopt iets niet.” Ken je dat gevoel?

In de loop der jaren was er geen enkele reden om die persoon te wantrouwen. Maar toch, het gevoel ging nooit helemaal weg. Uiteindelijk bleek die persoon inderdaad niet helemaal zuiver op de graat. Als je bij iemand een slecht gevoel krijgt, luister er dan naar.

Dat gevoel is er niet voor niets. Kennelijk pakt je interne antenne iets op wat je hersenen niet registreren. Logisch, want je zintuigen zijn veel gevoeliger dan je verstand.

Categorie 4: De spiegel irritant.

Soms erger je je aan een ander, terwijl die dezelfde eigenschappen heeft als jij. Ken je mensen die altijd klagen dat anderen zo ontzettend zeuren? Precies! Heel vaak ben je je niet eens bewust dat jullie op een bepaald gebied veel op elkaar lijken.

We zien nu eenmaal sneller de bak in andermans oog, dan de splinter voor ons eigen netvlies. Je hebt lef nodig om open te staan voor de suggestie dat de irritant jou ook iets kan leren.

Dus als iemand je irriteert, vraag jezelf dan af: “Zit er iets in mijzelf dat ik herken in de ander? Is dat misschien wat me werkelijk irriteert?” Dat is wat de schrijfster bedoelde aan het begin van dit artikel. Overigens kan alleen jij dat bepalen.

Wees eerlijk tegen jezelf: je hoeft niet op zoek te gaan naar fouten die er niet zijn, maar als je ervan kunt leren, waarom niet? Vaak zetten we hiermee onze persoonlijke groei in een versnelling en creëren we zo betere relaties.

Categorie 5: De bewonderde irritant.

Dit is de lastigste categorie. Het kan zijn dat je iemand irritant vindt, die je onbewust eigenlijk bewondert.

De Popie Jopie op het werk is irritant, want eigenlijk zou jij graag in het middelpunt van de belangstelling willen staan. De succesvolle kennis is vervelend, want hij herinnert je eraan dat je zelf je doel nog niet hebt bereikt.

Nogmaals, het hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Maar is het niet interessant te weten of er een kern van waarheid in zit?

Dit is in feite wat afgunst is: een compliment dat op een verkeerde manier wordt gepresenteerd. Als iemand ooit jaloers op je is en je vervelend behandelt, weet dan dat die persoon je eigenlijk bewondert – maar nog niet de moed heeft om je gewoon een compliment te geven.

Ik vond ooit een collega zeer bot, totdat ik erachter kwam dat ik zijn directheid eigenlijk wel bewonderde. Soms ergeren we ons aan een eigenschap die we zelf missen.

Waar gaat het nu werkelijk om?

Of iemand nu een geboren irritant is, of een spiegel waar je van kunt leren, de vraag is: “Hoe gaat we om met irritante mensen? Hoe komen we erachter in welke categorie ze vallen? Hoe maak ik me minder druk om anderen en blijf ik dichter bij mezelf?

Want dit is de kern van irritatie: jij persoonlijk schiet er niets mee op! Het geeft alleen maar stress en onrust en dat kun je missen als kiespijn.

Ik zeg niet dat je een heilige moet worden, maar uiteindelijk gaat het niet om de ander.

Het gaat om jou en mij zelf. Hoe willen wij ons voelen? Waar willen wij onze aandacht op richten? Op de gebreken van een ander – of op uitdagingen in onszelf?

Door je aandacht te richten op je eigen persoonlijk groei, krijg je niet alleen een beter gevoel over jezelf, maar ook over andere mensen. Het resultaat is dat je automatisch kiest voor positieve en gezonde relaties.
De volgende e-cursus gaat je hierbij helpen:


Wil je betere relaties?

Volg deze online training en los je relatieproblemen direct op!

Ja, ik wil mijn relaties verbeteren

15.000+ cursisten gingen je voor!


Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek:

Gratis Tips - Zo krijg je wat je echt wilt