Van zorgen maken naar zorgen loslaten

Iedereen maakt zich zorgen.

Ik ken niemand die zich geen zorgen maakt. Zorgen maken doet bijna iedereen. Honderd procent van mijn cliënten wil professionele begeleiding omdat ze piekeren over hun situatie. ‘Zorgen loslaten’ staat vaak op nummer 1 van hun wensenlijst.

Dus als je je ook druk maakt, bevind je je in goed gezelschap, van namelijk iedereen om je heen. Toch is piekeren nutteloos en kost het veel energie. In dit artikel lees je waarom je je zorgen maakt en wat je eraan kunt doen om ze los te laten.

Laten we dat eens gaan onderzoeken:

Waarom maken we ons zorgen?

We piekeren ons gek omdat:

– Onze hersenen zich bezighouden met mogelijke bedreigingen in ons leven. Dit is een evolutionair overlevingsmechanisme waar op zich niets mis mee is. Nadenken over mogelijk gevaar hoort daarbij.

– We denken dat we door piekeren het probleem sneller kunnen oplossen.

Dat laatste is vaak een misvatting. Zoals iemand ooit zei: ‘Zorgen maken heeft net zoveel nut als kauwgum kauwen om een wiskundige vergelijking op te lossen.’

Helaas, piekeren maken los het probleem niet op en heeft weinig nut. Als je door piekeren meer inzicht zou krijgen – waarmee je het probleem kunt oplossen – dan heeft het wel nut. Maar vaak is dat niet zo.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Zorgen maken lost weinig tot niets op, omdat:

  1. Je focust op het probleem en niet de oplossing.
  2. Je focust op denken en niet op doen.
  3. Je zorgen maken automatisch meer zorgen aantrekt.

Wat gebeurt er als je je hand per ongeluk aan een hete pan verbrandt? Ga je je dan nadenken over het feit dat je hand verbrandt – of neem je actie? Ik denk het laatste. Als je je hand weghaalt, doe je iets en los je het probleem op.

Maar als je uitgebreid gaat piekeren over je hand die steeds warmer wordt, wat krijg je dan? Een verbrande hand.

Hoe meer je gaat nadenken over iets dat je niet wilt, hoe meer reden tot bezorgdheid je krijgt. Als je je zorgen maakt over je warme hand, wordt deze steeds heter omdat je alleen daaraan denkt en niets doet. Je analyseert alleen het probleem en neemt geen actie om het op te lossen. Zorgen maken trekt dus meer reden tot zorgen maken aan.

Als je je huidige problemen hebt opgelost, komen er weer nieuwe.

Het zijn niet de situaties die voor het probleem zorgen, het zijn de zorgen over de situatie die het werkelijke probleem vormen.

Door te piekeren, leer je je hersenen zich te focussen op problemen. Je maakt letterlijk meer zorgen! En als je die oplost, denken je hersenen: ‘Oké, probleem opgelost. Waar kunnen we ons nu ruk over gaan maken?’

Als je zoekt, zul je vinden. Dus er is een grote kans dat er weer een nieuwe situatie komt waar je je druk over kunt maken. Dit gaat je hele leven door. Er is altijd wel een aanleiding om je zorgen te maken. Dus zorgen maken is geen oplossing, maar onderdeel van het probleem zelf.

Hoe kun je zorgen loslaten?

Begin je het plaatje te zien?

Door je zorgen te maken voel je je slecht(er) terwijl je je hoopt het probleem ermee te kunnen oplossen.

Om het voorbeeld van de pan te gebruiken: je legt vrijwillig je hand op de hete pan om erachter te komen waarom hij zo heet wordt. Dat klinkt niet logisch.

Het is beter de volgende stappen te nemen:

Focus je op de oplossing.

Richt je aandacht op wat je wilt. Wat zou de beste oplossing zijn? Hoe ziet je ideale situatie eruit? Haal je hand van de pan en stop hem onder de koude kraan.

Je kunt je maar op één ding tegelijkertijd focussen, dus je concentreert je of op de hete pan, of op de koude kraan. De focus op het probleem (de hete pan) lost niets op. De focus op de oplossing (de koude kraan) wel.

Bepaal wat je kunt veranderen en wat niet.

Een groot deel van je zorgen gaan over dingen die je niet kunt veranderen: je verleden, de toekomst en andere mensen. Het verleden kun je niet veranderen, want dat is al voltooid verleden tijd. De toekomst kun je nu niet veranderen, alleen als het toekomstmoment daadwerkelijk aanbreekt. Andere mensen kun je niet veranderen, dat kunnen ze alleen zelf. Zorgen loslaten is inzien dat je niet teveel moet vasthouden…

Al deze zorgen zijn verspilde moeite en energie. Bepaal wat je wel kunt veranderen: jezelf en de huidige situatie. Door meer kennis, inzichten en vaardigheden kun je jezelf veranderen. Hierdoor groei je als mens, leer je betere keuzes te maken en gunstiger situaties aan te trekken.

Dit kun je alleen nu, op dit moment. Door zelf je hand van de pan te halen, verandert de situatie. Je kunt niet wachten tot morgen, want dan is het te laat. Door het inzicht dat een hete pan leidt tot een verbrande hand, zorg je ervoor dat je volgende keer een betere keuze maakt.

Neem actie.

Doe iets. Zorgen loslaten gaat niet vanzelf. Als je wacht tot je hersenen een oplossing hebben voor dat waar je je zorgen over maakt, kan dan soms heel lang duren. Ga na of je je al langer dan een halfjaar zorgen maakt over dit probleem. Heb je nog niet een oplossing gevonden? Dat moet je actie (of een andere actie!) nemen. Iets doen. In ieder geval kun je nu stoppen met je zorgen te maken, want dat heeft kennelijk nog steeds niet tot een resultaat geleidt.

Wie kan je helpen?

Als je je al langer drukt maakt over een situatie is het tijd hulp in te schakelen. Waarom zou je door blijven gaan zonder resultaat te boeken? Niets is het waard om je dagelijks zorgen over te maken. Zoals Einstein zei: ‘De denkwijze die het probleem heeft veroorzaakt, is niet dezelfde die het op kan lossen.’ Zorgen maken lost niets op. Als je dat inziet, is er veel minder reden om je zorgen te maken!

Dit is de snelste manier om definitief van je zorgen af te komen:

Over de schrijver 

Frank De Moei

Frank is een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heeft hij via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in gelukkig en succesvol leven. Meer over Frank

Ontdek  het geheim
Hoe je krijgt wat je wilt

Ontvang ons gratis eBoek.

35.000 lezers gingen je voor!


Ook leuk om te lezen:

Laat het verleden achter je

Wat voor gedachten stop jij in je hoofd?

Jezelf onderzoeken – maar hoe? De 3 stappen van zelfonderzoek

  • Beste mevr/men

    Ik heb last van angst aanvallen en dit komt vaak door dingen waar ik geen controlle over kan hebben. Als voorbeeld: Zal de liefde voor mijn man altijd blijven? Ik vind dit heel lastig omdat het vaak vragen zijn waar je niet een oplossing tegen over kan zetten en dit eigenlijk af wachten is hoe het zal lopen.
    Het gaat dan soms even goed met me maar ben dan op eens bang dat ik me rot zal voelen of deze vragen op eens naar boven komen. Ik heb dan moeite om uit deze rol te komen en gewoon te genieten en niet tegen de dingen op te zien.
    Soms heb ik ook een periode dat ik geniet en dan op eens binnen komt dat ik me al een tijd niet rot voel. Ter plekke ga ik me toch weer rot voelen. Ik vind het vooral lastig dat het al een tijdje is en ik soms het gevoel heb dat ik niet verder kom.

    groetjes

  • Beste Lydia,

    Uiteindelijk maak je je zorgen over iets wat je niet kunt controleren, hoe graag je het ook wilt en hoe begrijpelijk die behoefte ook is. De toekomst laat zich niet 100% controleren. Je kunt wel focussen op vertrouwen in jezelf en je keuzes in het heden.
    Als dit belangrijk voor je is, kun je die angst zeker loslaten.

    Ik raad je in dat geval aan te kiezen voor de e-cursus Nooit meer Stress of Zorgen.

    Met vriendelijke groet,
    Frank

  • Beste Frank,

    Ik vind mijn vriend geweldig en we passen eigenlijk heel erg goed bij elkaar. Maar ik laat me vaak overrompelen door de gedachte dat andere mensen (vrienden van mij en andere onbekenden) misschien rare/negatieve gedachten over hem hebben en laat mezelf dan ook meeslepen in dit gevoel. Hierdoor kan ik, als ik bij mijn vriend ben, vaak niet goed genieten. Heb je misschien tips hoe ik hier beter mee om kan gaan?

    Groetjes

  • Beste S,

    Anderen hoeven niet met je vriend te leven – jij wel. Ze zien hem alleen maar tijdelijk, maar jij ziet hem continu. Zij kennen hem alleen oppervlakkig, jij kent hem zoals hij is. Dus wiens mening is nu het belangrijkste?

    In een groter perspectief, gaat de mening van anderen ons eigenlijk niets aan :)
    Lees dit artikel maar eens:
    https://www.newstart.nl/blog/wat-anderen-van-je-denken-gaat-je-niets-aan/

    Vriendelijke groet,
    Frank

  • Maartje schreef:

    Beste Frank,
    Ik maak me heel vaak zorgen over kleine dingen.. meestal is dit ’s avonds als ik in bed lig. Hierdoor kan ik niet slapen en lig ik heel lang te woelen..
    Ik wil dit graag opgelost want ik voel me rot als ik me zorgen maak!
    Groeten
    Maartje

  • Jacqueline schreef:

    Mijn man heeft van de week ontslag gekregen en we zijn beide erg van slag hierdoor. Mijn doet erg opgewekt voor mij, en ik heb alleen maar huilbuien. Zelfs de kinderen zeggen, mama nou niet meer huilen. En ik weet wel ze hebben gelijk, maar dan denk hoe moet het nou allemaal. We waren zo blij, we zijn net verhuisd van een huurwoning naar een koopwoning en nu onverwachts ontslag. Ik voel me leeg, verslagen en iedereen zegt het komt wel goed, maar ik zie het niet. Mijn man wordt deze maand 50 en overal vragen ze HBO voor de functie die hij deed. Ik wil me zo graag anders voelen, maar ben nergens meer blij mee. Groetjes Jacqueline

    • Zelf heb ik last van een open beet. Dat houdt in dat mijn voortanden en een paar kiezen elkaar raken maar de andere tanden raken elkaar niet. Dit is niet echt te zien gelukkig maar sinds de tandarts het me heeft verteld ben ik er contstant mee bezig. Ik ben bang dat het alleen maar erger wordt. Oplossing? Kaakchirurgie en 2 jaar met een beugel rondlopen. Ik ben 18 en in deze fase van mijn leven wil ik niet in zo’n traject komen. Bovendien kan het dat na de operatie je hele gezicht veranderd en dat wil ik niet. Ik moet het dus loslaten en doorgaan met hoe ik ben alleen dat is ontzettend moeilijk. Ik kan zelf niet meer normaal genieten op sommige dagen door dit stomme probleempje. Hopelijk gaan de zorgen vanzelf weg, ik blijf mijn best doen er niet meer aan te denken en gewoon trots te zijn op mezelf.

  • Ik spoor mezelf alleen maar ziektes aan .
    Is dat nodig?

    • Beste Dylan,

      Nee, natuurlijk niet.
      Jezelf ziekten aanpraten (of aanpiekeren) is denken aan iets dat je niet wilt ervaren.
      Begin te denken aan de dingen die je wel wilt ervaren en je voelt je automatisch beter.
      Er is meer over te zeggen, maar begin hier eerst mee :)

      Vriendelijke groet,
      Frank

  • Anoniem schreef:

    IK MAAK ME ELKE DAG ZORGEN!!!! IK BEN ER (…) HELEMAAL KLAAR MEE!!!!!!!

  • iemand schreef:

    ALS IK ME ZORGEN MAAK VOET IK ME ZOOOOOOOOOO ROT! IK MAAK ME ELKE DAG ZORGEN! IK BEN ER (…) HELEMAAL KLAAR MEE!!!!!! @#!*$

  • Anthony uffing schreef:

    Beste frank,

    Ik heb een raar probleem vind ik zelf.
    Ik maak me steeds druk omdat ik spanning heb. Accepteer het niet .
    Daardoor vecht ik er steeds tegen, wil get oplossen, verklaren , ermee bezig zijn. Steeds weer de hele dag.
    Hierdoor heb ik alleen maar meer spanning.
    Hoe doorbreek ik de sleutel hiervan.
    Ik besef dat deze dichtbij is maar heb nog niet de oplossing

  • Ik heb alleen angst voor oorlogen ed wat kan komen . De dood ben ik bang voor , dierbaren achter laten is mijn angst .

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >