Van verstand naar gevoel – gebruik je intuïtie

Van verstand naar gevoel gaan – wie wil dit nu niet? Toch zijn we verslaafd aan onze gedachten. Gebruik wat minder je hoofd en wat meer je hart. Gebruik je intuïtie –  je gevoel werkt altijd moeiteloos, 24 uur per dag. Je gevoel gaat altijd uit van jouw wensen en voorkeuren en weet dus feilloos wat je wilt ervaren.

Verslaafd aan gedachten.
We zijn ontzettend geconditioneerd om ons verstand te gebruiken. We studeren, ondergaan IQ-tests, zijn verslaafd aan informatie en lossen dagelijks problemen op. Allemaal met ons verstand. We zeggen dingen als: “Ik pijnig mijn hoofd. Mijn hersenen kraken. Ik heb hoofdpijn van het concentreren.” Klinkt dat als een ontspannen houding?

Het probleem met het verstand.
Je brein is prima te gebruiken voor alles dat coördinatie vereist, zoals lopen en de krant lezen. Zonder hersenen zouden we continu omvallen en niet slimmer zijn dan de gemiddelde aap. Maar we zijn er te veel in doorgeslagen: we kunnen bijna niet stoppen met denken.

Als we alle mentale uitdagingen hebben opgelost, creëert ons verstand gewoon weer nieuwe! Het moet toch iets doen om zichzelf bezig te houden? Zo zitten we continu in ons hoofd en dat kost veel energie. We worden soms moe van onszelf. Bovendien zien we door de vele tegenstrijdige gedachten de juiste weg niet meer.

Het voordeel van intuïtie en gevoel.
Intuïtie en gevoel daarentegen kosten nooit inspanning. Ze werken vanzelf. Ze voelen altijd goed, omdat ze rekening houden met je voorkeuren en wensen. Ze weten feilloos wat je wilt en geven je dus slechts twee signalen: “Dit voelt goed – moet je doen!” Of:  “Dit voelt verkeerd – missie afbreken.”

Gedachten zijn eindeloos complex en zitten altijd in je hoofd. Gevoel en intuïtie zijn een stuk helderder en zitten altijd in je lichaam. Daarom spreken we ook wel van een onderbuikgevoel. Je voelt intuïtie altijd. Al zijn het maar de haren op je arm die rechtop staan als een voorgevoel je waarschuwt.

Identificeren met je gedachten.
Sommige mensen zitten zo diep in hun gedachten dat ze er nooit meer uitkomen. Ze leven in hun hoofd en vergeten te leven in de echte wereld. Je kent ze wel: ze zijn verstrooid, snel afgeleid, botsten overal tegen op kunnen uren navelstaren. Overigens overkomt dat ons allemaal wel eens, dus geen paniek.

Gedachten op zich zijn prima. Het probleem ontstaat wanneer we denken dat we onze gedachten zijn.  Dan hebben we geen negatieve gedachten meer, maar zijn we boos, jaloers, teleurgesteld, moedeloos of gewoon angstig. Terwijl het toch echt alleen maar gedachten zijn.

Ken je iemand die zich ontzettend kwaad kan maken, terwijl jij denkt: “Waar maak je je in hemelsnaam druk over?” Zo’n persoon realiseert zich niet dat hij zijn eigen emoties creëert door de gedachten die hij kiest. Hij denkt geen boze gedachte, nee: hem is onrecht aangedaan! Hij is woedend en pikt het niet langer! Niemand loopt over hem heen!Sommige mensen voelen zich al zo als iemand voordringt bij de kassa…

Gestreste zebra’s.
Zie je hoeveel drama je gedachten kunnen creëren? Hoeveel beter zou je je voelen, als jij je verstand kon uitzetten? Als je je brein alleen maar zou gebruiken voor handelingen en gesprekken, maar niet meer voor mentale stress en zorgen? Zet je verstand uit en je voelt je bijna onmiddellijk beter.

Kijk maar naar het dierenrijk: ik zie weinig gestreste zebra’s of gnoes die stress ervaren door hun gedachten. Geen giraffe die zegt: “Ga weg! Ik moet me zorgen maken over mijn toekomst.” Geen buffel die zegt: “Je liep me zo maar voorbij. Waarom negeer je me zo? Ben ik te min voor je?” Allemaal concepten die gecreëerd worden door het verstand.

Hoe luister je naar je gevoel?
Je kunt pas luisteren naar je gevoel en intuïtie als je je hersenen negeert. Als je diep in gedachten bent verzonken is het moeilijk open te staan voor je gevoel. Want je gedachten zitten in je hoofd en je gevoel zit in je lichaam, weet je nog?

Wil je meer luisteren naar je intuïtie? Stap dan uit je hoofd. Haal een paar keer diep adem en ontspan je lichaam. Luister naar wat er binnenkomt. Wat zegt je gevoel je? Moet je het doen of niet? Wat voel je nu als je de keuzes nagaat?

Onverwachte momenten.
Hoe beter je luistert naar je gevoel en je lichaam, hoe meer je je bewust bent van je intuïtie. Je kunt een glas dat vol is niet vullen. Je kunt geen intuïtie toelaten als je hoofd vol is met gedachten. Daarom komen gevoelens en intuïtie ook tevoorschijn op de meest onverwachte momenten, als je even niet nadenkt.

Wat je hersenen niet registeren, heeft je gevoel allang begrepen en verwerkt. Alleen hebben wij het nog niet verwerkt, omdat we daar meestal onze hersenen voor gebruiken. Gebruik wat minder je hoofd en wat meer je hart. Wat minder je brein en wat meer je intuïtie. Wat minder je gedachten en wat meer je gevoel. En kijk dan eens wat er gebeurt.

Als je afstand neemt van je piekerende gedachten, kom je automatisch meer in je gevoel.
In de onderstaande e-cursus ontdek je hoe je je dat doet:

Laat je zorgen los in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Wil je meer in contact komen met je gevoel? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer vrolijk en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Word positiever snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

14 antwoorden
  1. il
    il zegt:

    Super omschreven!! Hier heb ik iets aan! 🙂

    Iemand zei mij ooit eens: “Als je niet in slaap kunt komen doordat je te veel aan het denken bent moet je tegen jezelf zeggen: en nu stil!” In het begin is dit lastig omdat je al snel weer in je gedachten aan het zinken bent (gewoonte-ding en hoofd te vol) waardoor je jezelf de eerste aantal keren hard zal moeten toespreken met: Nee, ik zei toch stil!!
    Ook heb ik deze techniek toegepast op een punt in mijn leven toen ik nog niet eens rustig kon blijven zitten om een bakje koffie te drinken doordat ik DACHT dat ik zo druk was en daardoor niet rustig kon blijven zitten. In het begin een ware strijd met mezelf maar oefening baarde al snel het kunstje.
    Het klinkt misschien raar om jezelf letterlijk tot halt te roepen maar het werkt echt. Nu ben ik bezig om dit ook overdag toe te passen op allerlei negatieve gedachten die de ronde doen door behoorlijk wat tegenslagen. Ik moet er wel bewust mee bezig zijn, maar ik ben van mening dat ik op deze manier de negatieve cirkel kan doorbreken.
    Misschien ook een goede tip voor andere mensen. Het is het proberen waard! 🙂

    Beantwoorden
  2. Lilian
    Lilian zegt:

    Weer een superartikel.
    Wat ik wel heel lastig vind is om naar mijn lichaam te luisteren als ik bezig ben.
    Als ik ga zitten of liggen om te ontspannen, lukt dat wel, maar wanneer ik b.v. druk bezig ben, dan merk ik vaak te laat dat ik eigenlijk te lang door ben gegaan.
    Heb een herseninfarct gehad en krijg ook vanuit het revalidatiecentrum het advies goed naar mijn lichaam te luisteren. Maar merk in praktijk dat de signalen dat ik rust moet nemen vaak (te) laat komen, waardoor ik eigenlijk teveel tijd en energie nodig heb om weer te herstellen.
    Kun jij advies geven hoe ik die signalen tijdens het bezig zijn wel goed op kan pakken.

    Beantwoorden
  3. Frank
    Frank zegt:

    Beste Lilian,

    De signalen dat je rust moet nemen worden door je verstand weggeduwd, want je denkt: “Ik moet eerst dit nog even doen.” Vraag jezelf af: “Wat vind ik van mijzelf als ik besluit gas terug te nemen?” Je zult zien dat daar waarschijnlijk een negatieve conclusie (een negatief zelfbeeld) aan zit verbonden. Neem die conclusie weg en je ben makkelijker in staat om je grenzen te bewaken.

    Veel succes en met vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  4. randy
    randy zegt:

    Ik vind dat je altijd mooie en wijze stukken schrijft. Echt iets waar ik wat aan heb. Alleen vind ik het eerlijk gezegd wel wat makkelijk gezegd om je gedachten gewoon los te laten. ik heb zelf ADD, en dan is het nog lastiger om je gedachten uit te schakelen. Ik voorzie mijzelf daar voldoende in, en tegenwoordig kun je er heel veel aan doen! Maar mijn punt is dat sommige dromerige mensen daar helemaal niks aan kunnen doen, door bijvoorbeeld een kwaal e.d. Ik vind het oordeel en oplossing dan ook wat te gemakkelijk.

    Beantwoorden
  5. Frank
    Frank zegt:

    Beste Randy,

    Dank je wel.

    Ik geef helemaal geen complete oplossing. Daarvoor zal iemand echt de bovenstaande e-cursus moeten doorlopen of contact moeten opnemen voor persoonlijke coaching. Een kort artikel kan je nooit een volledige oplossing geven. Ook ga ik bij elk artikel uit van de gemiddelde persoon, zonder specifieke stoornissen. Een ADD maakt het inderdaad moeilijker om je gedachten uit te schakelen. Dank voor die aanvulling 🙂

    Met vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
    • Jeff Dol
      Jeff Dol zegt:

      Hallo Randy!

      Ik heb ook add! En geloof mij, wij zijn hyper gevoelige mensen waardoor wij nog meer naar ons gevoel kunnen luisteren dan dat je denkt. Door onze gave kunnen wij zelfs zo goed maar gevoelens luisteren, dat wij zelfs naar die van anderen kunnen luisteren. ADD is daarnaast maar een naam, bedacht door iemand die niet kon plaatsen wat wij nou eigenlijk mankeerden. Wij mankeren namelijk niets!! Wij zijn alleen heel erg gevoelig voor prikkels. Ik raad je aan om vaak even de natuur op te zoeken om de rust die zij aan alle mensen bied te ervaren en prikkels te ervaren waar je ook echt wat aan hebt. Deze zullen je al weer een heleboel rust geven om je gedachten te accepteren en vervolgens met rust te laten.
      Zoek eens op Google naar “indigo kinderen” of “nieuwe tijds kinderen” misschien vind je hier antwoorden op vragen waar wij als “ADD’rs” veel mee bezig zijn.

      Onelove,
      Jeff Dol

      Beantwoorden
  6. cindy
    cindy zegt:

    Interessant artikel

    Ik heb vroeger ook diep in mijn gedachten gezeten. Maar nu ben ik daar eruit geraakt. Alleen ik pieker wel nog een beetje. Maar toch ga ik piekeren echt verbannen. Het is altijd leuk om naar mijn gevoel te luisteren. 2 jaren geleden zag ik een auto (opel corsa) staan en was helemaal weg van dien auto. Ik hoop dat ik echt zo blijven doen. Trouwens, ben niet zo goed in en uit ademen, alleen wanneer ik naar dokter gaat wel :o)
    Maar kan door muziek luisteren ook mijn verstand uitzetten? Want door naar muziek te luisteren heeft ook een positieve effect zodat ik mijn verstand kan uitschakelen. Er zijn toch veel mogelijkheden dat ik mijn verstand kan uitzetten. Nou ja, ik besef dat ik daarjuist even getwijfeld heb. Maar echt interessant artikel.

    Beantwoorden
  7. Ellen
    Ellen zegt:

    Hoi hoi,

    Hoe werkt het dan, als je bezig bent of niet, en er schiet een
    gedachte door je hoofd en je krijgt daarbij gelijk hartkloppingen
    en een raar gevoel in je maag, wat zegt dat dan ??

    Beantwoorden
  8. Ariane
    Ariane zegt:

    Luisteren naar je intuïtie? Luisteren naar je lijf? Bij mij is het helemaal stil van binnen als ik m’n gedachten en plannen stil zet (áls dat al lukt…) Ik voel niet wat ik voel! Tips?

    Beantwoorden
  9. Kiz
    Kiz zegt:

    Hoi

    Wat een fijn en verhelderend artikel. Ik heb een depressie gehad waarbij ik angstig werd van geen gevoel te hebben

    Nu heb ik mij verloofd en ben er heel blij mee. Echter maken mij gedachten mij gek en onzeker
    Gedachten die mijn gevoel beïnvloeden
    Stress en angst is wat ik voel
    Ik heb zoveel liefde maar door Mn gedachten raak ik van slag en voel ik het niet

    Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.