Stop met piekeren en ontspan

Piekeren maakt gespannen en lost niets op. Hoe kun je dat veranderen? Door deze 7 vragen te beantwoorden kom je in een positieve stemming en stop je met piekeren. Blijf niet vastzitten in je gedachten, maar verleg je aandacht en ontspan!

1. Gaat piekeren me verder helpen?
Nee, echt niet. Denken is prima, maar piekeren is negatief denken en daar schiet je niets mee op. Je lost het probleem er niet mee op. Alleen een positieve focus helpt je verder.

Met piekeren concentreer je je namelijk op het probleem en daardoor wordt het probleem alleen maar groter. Met een positieve focus concentreer je je op de oplossing en vind je die meestal ook.

Het besef dat je met piekeren niet verder komt, is op zich is al een enorme ‘eyeopener’. Zeg gewoon tegen jezelf: “Piekeren lost niets op, dus ik stop ermee.” Zo creëer je ruimte voor een oplossing.

2. Hoe kan ik piekeren nu stoppen?
Als je piekert, heb je even een time-out nodig, voordat je verder kunt gaan. Hoe kun je je nu gedachten stoppen? Door je bewust te worden van je omgeving. Gedachten zijn altijd over iets wat er nu niet is. Iets uit het verleden of uit de toekomst.

Houd je aandacht bij wat je nu doet. Stap op en beweeg je lichaam. Hoe, dat maakt niet uit. Voel hoe je beweegt, voel hoe je ademt. Door je bewust te worden van je lichaam, richt je je aandacht automatisch op iets anders dan je gedachten.

Het zijn die gedachten die je spanning geven, niet je lichaam. Je lichaam vertaalt die spanning: je krijgt vermoeide spieren of maagpijn. Door je gedachten tijdelijk uit te schakelen, neemt de spanning in je lichaam ook af.

3. Hoe wil ik me nu voelen?
Dat is een geweldige vraag. Natuurlijk wil je je ontspannen en blij voelen. Dan kun je pas als je je daarop concentreert.

Alle emoties die je ooit in je leven hebt gevoeld, zitten nog in je. Zie het als een catalogus van gevoelens die je altijd met je meedraagt. Welk gevoel – dat je al eerder hebt meegemaakt – wil je nu weer voelen?

Blijdschap? Ontspanning? Enthousiasme? Vreugde?
Kies het gevoel dat je op dit moment wilt ervaren en probeer het in jezelf op te roepen. Zo moeilijk is dat niet, toch?
Ga gewoon na wat je deed toen je blij of ontspannen was. Hoe voelde dat? Glimlachte je? Was je lichaamshouding anders?

Het vermogen om een positieve emotie op te roepen heb je van nature. Kijk maar eens naar een kind dat boos is. Als je hem of haar iets leuks vertelt, dan zie je het kind veranderen. Plotseling worden ze vrolijker, ze beginnen te lachen en hun houding verandert ook. Alleen doordat ze zich op iets anders concentreren.

4. Wat moet ik loslaten?
Nu je het piekeren hebt gestopt en je aandacht hebt gericht op iets positiefs, voel je je waarschijnlijk beter. De volgende stap is te onderzoeken wat je spanning oplevert: de oorzaak van het piekeren.

Veel stress komt van onze behoefte aan controle. Als we merken geen controle te hebben over een situatie, dan raken we gespannen.

Wat probeer jij te controleren door te piekeren? Heb je daar wel echt controle over? Kun jij die situatie echt voor 100% beïnvloeden of is dat alleen je wens?

Probeer los te laten waar je geen controle over hebt. Hoe hard je het ook probeert, dat lukt je nooit. Die situatie is voor een deel afhankelijk van anderen. Misschien van je partner of collega’s. Misschien van de economie of het weer. Misschien zelfs van een hogere macht.

Ik weet, het is moeilijk de controle los te laten. Zeker als je ambitieus bent of een perfectionist. En toch is het de enige weg naar ontspanning. Niemand is ooit ontspannen geworden door te proberen alles te controleren.

5. Hoe kan ik relativeren?
Hopelijk begrijp je dat je soms dingen op hun beloop moet laten. De volgende vraag helpt je om het hele plaatje in perspectief te zien.

Uitdagingen horen bij het leven. Maak je niet te druk om de kleine dingen. De meeste dingen in ons leven zijn klein: ze zijn helemaal niet zo belangrijk.

Wat echt belangrijk is, is dat je gezond bent en mensen hebt die je liefhebben. Dat je een dak boven je hoofd hebt en brood op de plank.
Dat is toch het allerbelangrijkste?

Een mooie uitspraak luidt: “Ik maakte me zorgen dat ik geen schoenen aan mijn voeten had, totdat ik iemand ontmoette die geen voeten had.”

Begrijp me niet verkeerd: je hoeft niet achterover te leunen en niets meer te willen. We hebben allemaal verlangens, wensen en dromen. En het is vervelend als we iets willen en het niet krijgen. Maar het is niet het einde van de wereld. Bovendien kun je altijd actie ondernemen.

6. Wat kan ik nu doen?
Aha, de magische vraag. Alleen actie leidt tot een oplossing. Je kunt drie uur piekeren over het feit dat je tv op de verkeerde zender staat, maar alleen door van zender te veranderen krijg je een ander beeld. Je hoeft niet eens op te staan: een druk op de afstandsbediening is genoeg. Zo werkt het ook met piekeren: verander je zender (je focus) door iets te doen.

Er is altijd wel iets dat we kunnen doen om de situatie te veranderen, altijd. Als je zelf al een idee hebt, prachtig. Als je overweldigd bent door alles wat je moet doen, neem dan alleen de eerste stap. En daarna de volgende.

Als je geen oplossing weet, schakel dan iemand in die je wel kan helpen, iemand met ervaring. Met ervaring krijg je veel sneller resultaat. Daarom brengen we onze auto’s naar een garage en onze belastingformulieren naar een administratiekantoor.

7. De zevende vraag.
Met de voorgaande zes vragen kun je in elke situatie ontspanning vinden. De zevende vraag gaat iets dieper: “Zie ik een patroon?”

Met andere woorden: kom ik telkens in dezelfde situatie terecht?
Je gaat bijvoorbeeld van baan tot baan of van partner tot partner. Je maakt je altijd druk om anderen. Of je bereikt nooit je doel.

Probeer eens te kijken of je telkens tegen dezelfde uitdaging aanloopt. Het is nutteloos om elke keer terug naar af te moeten gaan. Het is ook niet nodig!

“Ik maak me nooit zorgen. De dingen die ik niet kan veranderen, kan ik toch niet controleren en daar hoef ik me dus geen zorgen over te maken. En de dingen die ik wel kan veranderen, die verander ik gewoon.”
Anoniem

Probeer jezelf eens deze 7 vragen te stellen en laat me weten hoe dat gaat…

Wil je snel af van piekeren, zorgen en stress? Bestel dan de volgende e-cursus:

Stop met piekeren en word weer ontspannen en positief!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer vrolijk en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Nooit meer Stress of Zorgen

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

11 antwoorden
  1. Sam
    Sam zegt:

    Piekeren was ook mijn grootste probleem. dit ging vaak
    Gepaard met “van een mug een olifant maken” of terwel
    Ik maakte het probleem veel erger dan het was

    Vb: ik moest een moeilijke toets leren voor school dan
    Zat ik op de fiets al te denken of het mij wel zal lukken of
    Dat ik het wel zal halen dit jaar. 9 van de 10 keer viel de
    Toets hartstikke mee.

    Maar ik haalde maar een 6.
    Dit kwam omdat ik verschrikkelijk moe was. Want eigenlijk
    Is piekeren alleen maar zonde van je energie en je tijd.
    Ik werd er alleen maar onzeker van zelfs zo onzeker dat ik
    Toen ik dit door had alleen maar zevens en achten haalde

    Dus: don’t worry be happy:)

    Groetjes Sam

    Beantwoorden
  2. Geha
    Geha zegt:

    Zit veel waarheid in bovenstaande, maar heel erg moeilijk in een aantal situaties. In mijn geval is het niet gemakkelijk om me geen zorgen te maken over een dementerende ouder en de toekomst. Deze situatie zal zeker niet verbeteren. Heb je tips?

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Geha,

      Het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt om de mensen die je dierbaar zijn.
      Overigens maakt bijna iedereen zich zorgen over de toekomst, dus je bent niet de enige.

      Mijn beste tip: onderzoek uitgebreid waar je zorgen vandaan komen en wat er achter zit, dat is de enige manier om ze blijvend los te laten.
      De e-cursus Nooit meer Zorgen of Stress gaat je hierbij helpen.

      Hier ook nog een artikel over zorgen voor de toekomst:
      https://www.newstart.nl/blog/zorgen-maken-over-de-toekomst-waarom/

      Veel succes en vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden
    • Jacqueline
      Jacqueline zegt:

      Dank je wel Frank,

      Het is een echte eye opener ,ik kan hier heel veel mee.

      Frank ik wil u even wat vragen,als deze cursus erop zit kan ik dan ook altijd weer terug kijken op de cursus onderbouwing,omdat ik hier heel veel aan heb.
      In afwachting een tegen bericht van u.

      groetjes Jacqueline

      Beantwoorden
  3. Nel
    Nel zegt:

    Ik lig wakker omdat mijn partner moeilijker word in de omgang ivm autisme. Hij kreeg de diagnose 7 jr geleden. Dat traject was moeizaam omdat het volgde op veel problemen. Het wordt er niet makkelijker op ook al omdat ikzelf fysieke problemen heb.
    Ik lig wakker van het denken over waarom de kinderen zo weinig komen. Ze kunnen er niet tegen zeggen ze maar langzaamaan geef ik de pijp ook aan Maarten want ik ben moe en ben het zat. Daar pieker ik over. Zal ik gaan of???

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Nel,

      Ik kan me voorstellen dat dit geen makkelijke situatie is.
      Is er geen groep van partners van mensen met autisme waar je je ervaringen mee kunt delen
      en waar je op jouw beurt inzichten kan opdoen die je helpen de juiste beslissing te maken?
      Ik kan me voorstellen dat je zeker niet de enige bent die tegen dit dilemma aanloopt…

      Of je moet blijven of moet gaan, kun je alleen zelf beslissen.
      Je kunt als tussenstap wellicht manieren vinden om de zwaarte te compenseren door leuke dingen te doen
      die je meer energie geven. Maar uiteindelijk is het natuurlijk de vraag of de relatie je zoveel goede dingen
      geeft dat je bereid bent de uitdagingen voor lief te nemen…

      Veel succes en vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden
  4. M
    M zegt:

    Mijn partner heb ik ben ik bang moe gemaakt met mijn piekeren en gedraai. Ik wissel heel regelmatig van baan, omdat ik snel uitgekeken raak of dat ik hoge eisen aan mijzelf stel en de mensen om mij heen. Dat maakt me niet de gemakkelijkste collega. Al met al komt het daardoor vaak uit op veel stress, hoogte- en dieptepunten. Zoals je hierboven schrijft: “Het is nutteloos om elke keer terug naar af te moeten gaan. Het is ook niet nodig!” Ik zou zo graag mijn instabiele werksituatie niet meer het middelpunt laten uitmaken van de relatie met mijn mijn levenpartner. Misschien klinkt het heel triviaal, maar het gepieker is een groot blok aan ons been. Waar te beginnen of beter gevraagd:”Waar mee op te houden en waar verder in te ontwikkelen?”

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste M,

      “Ik zou zo graag mijn instabiele werksituatie niet meer het middelpunt laten uitmaken van de relatie met mijn mijn levenpartner.”
      Waar te beginnen?

      Wel, ik zou beginnen met beseffen dat het allemaal bij jou begint: jij bent de bron/oorzaak/kern van je huidige werksituatie.
      De wereld is en afspiegeling van ons innerlijk in die zin dat wat we creëren in ons leven, altijd gecreëerd wordt vanuit onze eigen stemming.
      Dus begin bij jezelf (dat is altijd het beste startpunt).

      Lees dit artikel over hoge eisen aan jezelf, want daar ontstaat voor een groot deel de spanning:
      https://www.newstart.nl/blog/stel-jij-te-hoge-eisen-aan-jezelf/

      Onderdaan dat artikel (en ook onder dìt artikel) vind je e-cursussen die je stap-voor-stap helpen met spanning los te laten.
      Dat kost wat tijd, maar zal je enorm helpen 🙂

      Veel succes, wat je ook kiest!

      Vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.