Krijg je emoties onder controle

Hoe krijg je meer positieve emoties? Emoties worden veroorzaakt door gedachten. Verander je gedachten over een situatie en je voelt je direct beter. Je kunt pas je emoties controleren als je begrijpt hoe ze ontstaan.

Herken je dit?
Het ene moment voel je je fantastisch – en het andere moment zit je in een dip. Je hebt het gevoel een speelbal te zijn van je emoties. Controle over je emoties? Niet helemaal – of liever helemaal niet! Het lijkt alsof je emoties je van links naar rechts sturen. Net als je denkt dat je de boel weer onder controle hebt, gebeurt er wat en boem: daar ga je weer.

Hoe zou het zijn iets meer grip op je emoties te krijgen? Gewoon wat langer om je positief te voelen? Een beetje meer stabiliteit alsjeblieft! Emoties lijken soms als stukjes zeep – net als je denkt dat je ze hebt, schieten ze alle kanten uit. We hebben allemaal positieve en negatieve emoties. En we willen allemaal meer controle. Hoe krijg je dat nu?

Wat veroorzaakt emoties?
Emoties worden veroorzaakt door gedachten. Ik denk “dit is niet wat ik wil” en vervolgens voel ik me slecht. Ik denk “fantastisch!”en ik voel een positieve emotie – ik voel me goed. Je kunt er bijna de klok op gelijk zetten.

Dit is waar veel mensen moeite mee hebben:
Situaties zelf veroorzaken niet de meeste stress. Onze gedachten over die situaties veroorzaken de stress. En er zijn 12 basisgedachten die stress veroorzaken. Bijna iedereen krijgt stress van situaties als ontslag, scheiding of ziekte. Dat is normaal. We hebben het hier over situaties waarbij de één zich prima voelt en de ander ontploft.

Verander je gedachten.
Ken je iemand die bij het minste of geringste in de verdediging schiet? Die overal kwaad om kan worden? Terwijl wij misschien heel anders zouden reageren? Dan begrijp je dat die negatieve emoties worden veroorzaakt door de gedachten van die persoon. Niet door de situatie zelf. En dit is een suggestie: bijna elke situatie kan iets positiefs betekenen, als je je gedachten erover verandert.

Dat is geen recept om alles maar klakkeloos te accepteren. Je kunt altijd actie nemen om een situatie te veranderen. Het is wel het recept om je emoties onder controle te krijgen. En dat wil je toch?

Denk je of word je gedacht?
Je hebt gedachten, je bent ze niet. Als ik merk dat ik vastzit in een bepaald idee hoe iets zou moeten zijn, dan denk ik vaak: “Het is maar een gedachte, niets meer.” Ik heb die gedachte gekozen en ik kan ook dus ook iets anders kiezen. Wat heb je aan een gedachte die je stress geeft?

Situaties veranderen is vaak lastig, zeker als er andere mensen bij betrokken zijn. Je emoties veranderen is vaak makkelijker. Het is ook het enige wat je echt kunt veranderen. Ik kan een ander niet veranderen, maar ik kan er wel voor kiezen daar vrede mee te hebben.

Weerstand geeft stress.
Stress en negatieve emoties worden dus vaak veroorzaakt door weerstand. Weerstand tegen een situatie, weerstand tegen anderen, weerstand tegen het verleden, weerstand tegen de toekomst. Daar ligt dan ook de sleutel naar controle: verminder je weerstand en je krijg meer positieve emoties.
Zo laat je je zorgen los.

Alle emoties zijn waardevol.
Overigens zijn negatieve emoties ook waardevol: je kunt er veel van leren. Als iemand je de huid volscheldt, hoef je je daar niet goed over te voelen. De negatieve emotie die je voelt heeft een les: “Vermijd deze persoon in de toekomst”.

Onderdrukken van je emoties werkt bijna nooit: ze blijven altijd – onbewust – invloed uitoefenen. Onderdruk ze te lang en op een gegeven moment voel je je als een fluitketel die begint te koken.

Sleutels naar positieve emoties.
Focus gewoon op wat je wilt. Dat is de snelste weg naar het ervaren van positieve emoties. Stress en negatieve emoties komen van de focus op wat je niet wilt. Draai het om en je voelt direct verbetering.

Veranderen wat je niet kunt veranderen geeft altijd stress. Je voelt je machteloos. Door te accepteren wat je niet kunt veranderen en te werken aan wat je wel kunt veranderen, creëer je ruimte en vrijheid. Geen enkel emotie overkomt je zomaar. Je kiest er altijd voor door je bewuste of onbewuste gedachten.

Emoties achterhalen.
Veel van mijn werk als coach bestaat eruit te achterhalen waar de emoties van mijn cliënten vandaan komen. Als ze negatieve emoties ervaren, komt dat tien van de tien keren door een negatieve gedachte: een gedachte die hen niet ondersteunt. Als we die gedachte boven tafel krijgen, is de reactie vaak: “Hé, ik wist helemaal niet dat ik er zo over dacht. Nu weet ik waarom ik me zo gestrest voel!” Dat is een prachtige ontdekking. Want je kunt pas iets veranderen als je het erkent. Je kunt pas een oplossing vinden als je de oorzaak begrijpt.

Wil je minder stress en meer positieve emoties?
Bestel dan nu de onderstaande e-cursus:

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

6 antwoorden
  1. rien
    rien zegt:

    Als het zo simpel was was ik allang gelukkig. Het is niet zo eenvoudig om die negatieve gedachte om te zetten. Ik zie mijn negatieve gedachtes en zet ze om in positieve, maat eerste reaktie blijft de negatieve gedachte met de daarbij behorende gevoelens. Wel gaat het sneller nu om weer blij te zijn. Oké, dat is al dikke winst.

    Beantwoorden
    • alex
      alex zegt:

      er is maar een antwoord om je emoties de baas te kunnen:
      pijn is een emotie emoties zijn voor mietjes. als je dat lang genoeg blijft herhalen tegen jezelf, bouw je een dus danige dikke muur om je heen die ondoordringbaar is voor emoties.
      uit eindelijk werkt het

      Beantwoorden
      • Vertex
        Vertex zegt:

        Dit is wel heel erg kort door de bocht. Een muur om je heen bouwen is je volledig afsluiten voor emoties. Een mens zonder emotie is gevoellos en harteloos. dat wil je toch niet zijn. Je moet juist leren omgaan met je emoties in plaats van een muur om je heen te bouwen of te onderdrukken.

        ThinkPositive

        Beantwoorden
  2. Frank
    Frank zegt:

    Beste Rien,

    Er is inderdaad een verschil tussen weten en toepassen. Het is niet simpel, maar ook geen hogere wiskunde. Vandaar dat ik de Cursus Nooit meer Stress of Zorgen heb ontwikkeld. Hierin vind je praktische oefeningen en handvaten die je hierbij helpen en die het makkelijker maken negatieve gedachten los te laten.

    Met vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  3. m
    m zegt:

    Heb weer een ander probleem met mijn emoties.
    Als ik op school een gesprek heb op school over mijn zoon schiet ik vaak plots helemaal vol en kan ik mijn tranen niet bedwingen. Waarom dit is is mij een raadsel maar ik vind het wel erg vervelend. Ook als mijn zoon met zijn rapport thuis komt met een positief woordje van de juf over hem, schiet ik vol.
    Herkent iemand dit en wat is er eventueel aan te doen?

    Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.