Ik pieker want ik voel me zo betrokken

Sommige mensen maken zich zorgen omdat ze zich betrokken voelen. Dit is echter het verkeerde middel voor het juiste doel. Betrokkenheid is mooi, maar piekeren lost niets op. Ben je minder betrokken als je stopt met piekeren? Absoluut niet! Het betekent niet dat je ongeïnteresseerd bent. Het betekent dat je inziet dat alleen actie iets gaat veranderen.

Waar maken we ons zorgen over?
Hoe vreemd het ook klinkt, mensen die piekeren leven bewuster. Uit onderzoek blijkt dat betrokken mensen zich meer zorgen maken. Wist je dat? Dat betekent niet dat als je weinig piekert, je ongeïnteresseerd bent. Noch betekent het automatisch dat als je veel piekert, je wèl betrokken bent. Maar betrokkenheid en piekeren gaan toch vaak samen:

1. Een moeder maakt zich zorgen haar kinderen, omdat ze wil dat het goed met hen gaat.
2. Een manager piekert over zijn bedrijf, omdat hij zich verantwoordelijk voelt voor zijn medewerkers.
3. Een dierenactivist piekert over het dierenleed, omdat ze zich dit aantrekt.
4. Een politicus maakt zich zorgen over de maatschappij, omdat hij geëngageerd is.
5. Jij en ik maken ons zorgen over onze relatie, werk, gezondheid of inkomen, omdat dit nu eenmaal belangrijk voor ons is.

Ik wil niet stoppen met piekeren!
Als je je niet meer betrokken voelt bij de dingen waar je over piekert, zou je je dan nog zorgen maken? Ik denk het niet… Betrokkenheid is iets heel moois. Het betekent dat je meevoelt en dat is een goede eigenschap van sociale mensen. Toch lopen sociale mensen zich in hun betrokkenheid soms voorbij.

Dat kan heel ver gaan. Soms willen mensen gewoon niet stoppen met piekeren! Want dat zou immers betekenen dat ze:

1. Ongeïnteresseerd zijn.
2. Egocentrisch zijn.
3. Afstandelijk zijn.
4. Koud zijn.
5. Oppervlakkig zijn.

Kun je betrokkenheid ook anders uiten?
En dat is bijna een doodzonde voor de piekeraar. Wel nu, dan blijft er maar één ding over en dat is gewoon doorpiekeren! Dat voelt ook niet goed, maar dan ben je in ieder geval wèl betrokken en sociaal. Dan kan niemand zeggen dat je afstandelijk bent. Ik overdrijf het een beetje, maar dat heeft een doel. Je betrokkenheid willen we natuurlijk niet veranderen. We willen alleen bekijken of je die betrokkenheid ook anders kunt uiten – dus zonder te piekeren.

Zou het helpen als ik meepieker?
Ik voel me betrokken bij de mensen die ik coach. Anders zou ik dit werk ook niet kunnen doen. Ik doe het niet omdat ik het moet, maar omdat ik ontzettend leuk vind. Het geeft me ontzettend veel energie om cliënten en cursisten te begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling. Het is een uitdaging ze te helpen meer ontspanning, geluk en vertrouwen te krijgen. Mijn dag is geslaagd als iemand positief en geïnspireerd weer de deur uit gaan. Ben ik betrokken? Reken maar!

Natuurlijk zijn sommige cliënten terneergeslagen voordat we een sessie beginnen. Het komt niet vaak voor, maar soms huilen ze. Ze voelen zich machteloos of zelfs gefrustreerd. Nu de kernvraag: “Zou het helpen als ik met hen meehuil of mee snotter? Zou het helpen als ik me ook zorgen zou maken? Als ik mee zou piekeren over hun situatie? Zou het helpen als ik ook een knoop in mijn maag zou voelen?

De bijwerkingen van piekeren.
Natuurlijk niet. Dat zou totaal niet helpen! Sterker nog, dan zou ik hen juist minder goed kunnen begeleiden. En dat is precies het punt dat ik wil maken: Door je zorgen te maken toon je betrokkenheid, maar los je weinig op. Je krijgt juist te maken met extra negatieve bijwerkingen:

1. Naast de uitdagingen van de kinderen, is de moeder nu ook gestrest. Dit heeft invloed op hun relatie. De kinderen voelen zich nu óók verantwoordelijk voor de stemming van hun moeder.

2. Naast de situatie in het bedrijf, is de manager nu extra gespannen. Dit heeft invloed op zijn gezondheid. Misschien reageert hij de stress wel af op zijn medewerkers. Stress zorgt zelden voor gezonde beslissingen, dus het beïnvloedt ook zijn effectiviteit.

3. Naast het dierenleed (wat natuurlijk vreselijk is), is nu ook de dierenactivist permanent gestrest. Zij zwelgt in foto’s van mishandelde dieren en voelt daardoor een bijna chronische pijn en woede.

4. De politicus ziet steeds meer maatschappelijke problemen die hij niet direct kan oplossen en voelt zich onmachtig. Als hij niet alles kan oplossen, waar doet hij het dan voor? Hij twijfelt over het nut van zijn werk en voelt zich ongeïnspireerd.

5. Jij en ik veranderen door piekeren helemaal niets in ons werkelijk leven. Hoe meer we piekeren, hoe slechter we ons voelen. Bovendien kan alleen actie iets veranderen. We kunnen immers geen koffie zetten door er heel hard over na te denken.

Is er een voordeel aan piekeren?
Als we ergens geen invloed op hebben, kunnen we het ook niet veranderen. En als we het niet kunnen veranderen, zijn er slechts twee mogelijkheden: Of we kunnen doorgaan met piekeren en daardoor gefrustreerd blijven. Of we kunnen het accepteren en loslaten. Loslaten is het moeilijkste dat er is, want de mens is geobsedeerd door controle.

Dus de beste vraag is deze: Hoe kun je tòch betrokken zijn, maar dat op een gezondere manier uiten, zonder te piekeren? Wat kun je doen, dat beter voelt dat je zorgen maken? In mijn ervaring is alles beter dan je zorgen maken. Want het enige effect van piekeren is dat je je gespannen en gestrest voelt. Is er één positief effect van zorgen maken? Ik heb het nog nooit ontdekt…

Piekeren kun je missen als een stukje kauwgum onder je schoenen. Je hebt er niets aan. Het zorgt er alleen maar voor dat je vast blijft plakken in je huidige situatie. Je komt er niet sneller, slimmer of beter door vooruit. Betrokkenheid is een prachtige eigenschap, maar je kunt het ook tonen door actie te nemen. Want actie is de ultieme vorm van betrokkenheid. Piekeren verlamt, maar actie inspireert!

Wil je stoppen met piekeren? Bestel dan de e-cursus Nooit meer Zorgen of Stress:

Laat je zorgen los in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer vrolijk en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Word positiever snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

0 antwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.