Positief denken – Zet jezelf op een mentaal dieet

Waar komen negatieve gedachten vandaan? Hoe kun je voorkomen dat je ze toelaat? Begin ermee negatieve invloeden te beperken – zet jezelf op een positief mentaal dieet. Hieronder lees je 3 tips om negatief denken te voorkomen.

Tip 1: Stop met kranten lezen.
Er is ooit een ‘Goed Nieuws’ krant uitgebracht in Nederland. Die ging binnen korte tijd failliet. Goed nieuws verkocht kennelijk niet goed. We zijn verslaafd aan drama’s, oorlog, hongersnood en criminaliteit. Om het over de economische crisis maar niet te hebben. Als we niet beter wisten, zouden we denken dat morgen de wereld vergaat.

Vind je het gek dat de gemiddelde krantenlezer een negatief wereldbeeld heeft, zoals uit onderzoek blijkt? Heb je ooit eens de reacties gelezen in een krant? Valt je iets op? Bekende zinnen zijn: “En die politici doen er niets aan, de gewone man kan het weer betalen, Nederland is langzaam aan het afglijden.”

De scheppende kracht van je gedachten.
Stop ermee kranten te lezen, tenzij je er enorm van opknapt. Maar vraag jezelf wel eerst af òf je ervan opknapt. Wat wil jij je uiteindelijk herinneren? Elke gedachte in je hoofd heeft een effect op je gevoel, emoties en acties. Onderschat nooit de scheppende kracht van je gedachten.

Een mooi alternatief.
Een positief alternatief is alleen de koppen van de berichten te lezen. Zo gaat dit bij mij: “Recessie, honger, oorlog – Ah, een nieuw artikel over zelfontwikkeling! Ziekte, moord, recessie – Hé, meer informatie over mijn favoriete vakantieland.” Het kost je vijf minuten per dag om bij te blijven met de dingen die je interesseren en waar je vrolijk van wordt.

Niet realistisch?
Je kunt zeggen: “Maar dat is niet realistisch. Je sluit je ogen af van de werkelijkheid.” Maar de werkelijkheid is wat je zelf bepaalt. Als je dat (werkelijk) inziet, kies je automatisch voor een positieve werkelijkheid. Wat is het voordeel op de hoogte te blijven van alle moorden, ongelukken en drama’s in de wereld? Wat schiet je daarmee op?

Tip 2: Stop te luisteren naar klagers.
Het zou me verbazen als je een klager tegenkomt die geen kranten leest. Waar halen ze anders hun ideeën vandaan? Er is niets mis met af en toe klagen, maar sommige mensen zijn erin afgestudeerd. Als ze ontsnapt zijn aan een vliegtuigongeluk klagen ze nog over de opgelopen vertraging. Terwijl je ook blij kunt zijn dat je nog leeft.

Als je mensen hebt in je omgeving die continu klagen, vermijd ze dan als een telefonische enquête op een vrije zondagochtend. Blijf ervan weg. Heb je ooit wel eens gemerkt dat je na een kwartier met zo’n persoon zelf ook begint te klagen? Dat gebeurt vaak automatisch en waarom? Je doet ongemerkt mee omdat je onbewust denkt: “Anders wordt het zo’n monoloog.”

Veranderen lukt niet.
Klagers kun je niet omturnen. Ik was ooit in een gesprek met iemand die een hele lijst opnoemde met dingen die fout gingen. Het is een beetje een afwijking van mij, maar ik ben altijd nieuwsgierig naar het voordeel, niet het nadeel. Dus het ging ongeveer zo:

Hij: “Ik kreeg dus korting maar dacht dat het 15 procent was. Bleek het later maar 10 procent te zijn!”
Ik: “Nou ja, 10 procent is prima, toch?”

Hij: “Maar ik dacht dat het 15 procent was!”
Ik: “Het is in ieder geval beter dan 5 procent.”
(Ik merkte dat ik al wat minder positief werd.)

Hij: “Maar het is niet genoeg!”
Enzovoort, enzovoort. Je kunt klagers niet overtuigen en het kost je te veel energie dat te proberen.

Tip 3: Stop te luisteren naar jezelf.
Stop te luisteren naar je eigen negatieve gedachten. Neem ze niet te serieus. Voor je het weet doe je dat wel en zit je eraan vast. Ga niet in discussie met je eigen negatieve gedachten, dat is zinloos. Alle positieve gedachten kun je natuurlijk wèl toelaten.

Als je niet kunt winnen.
Stel dat je in de Tweede Kamer zit en moet debatteren. Elke punt dat je noemt wordt onmiddellijk door de tegenpartij onderuit gehaald. Die tegenpartij is veel gehaaider en heeft jarenlange ervaring met ‘idealistische dromers’ zoals jij. Wat je ook zegt , alles wordt de grond in gepraat en elk voordeel wordt omgedraaid.

De tegenpartij die zo superieur debatteert is jouw eigen negatieve gedachte. Je kunt het niet winnen. Maar weet je wat het goede nieuws is? Je bent geen politicus en je zit niet in de Tweede Kamer. Je hoeft niet te luisteren. Je kunt ook gewoon zeggen: “Bekijk het maar! Ik heb wel wat beters te doen dan met jou in debat te gaan.”

Rommel in – rommel uit.
Ooit vertelde iemand me op een kantoor hoe hij omging met zijn taken. Er kwam werk binnen en hij moest dat weer doorsturen. Hij zei: “Mijn baas heeft me geleerd alles te behandelen volgens de FIFO-regel. FIFO betekent ‘First in – First out’ . Dus wat het eerste binnenkomt, gaat ook het eerste weer naar buiten. Maar ik handel alles af volgens de SISO regel: Shit in – Shit out. Want het is toch allemaal shit.”

De reden dat ik voor de eerste keer een scheldwoord gebruik in een artikel, is dat het een mooie vergelijking is. Alle negatieve ‘rommel’ die je in je hoofd toelaat, moet je er ook weer uitgooien. Daar moet je heel veel positief voor denken. Het is beter te voorkomen dat die negatieve gedachten in je hoofd komen, dan hoef je ze ook niet op te ruimen!

Word positiever in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Ze blokkeren je geluk en succes. Laat je stress los met deze online training en voel je weer ontspannen en positief. De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Laat de stress los en kies voor ontspanning

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

5 antwoorden
  1. Annette
    Annette zegt:

    Ik heb een week geen kranten gelezen en zoveel mogelijk ook het nieuws op tv vermeden. Je mist niets, hebt tijd over en je wordt er inderdaad wat vrolijker van en wat wel belangrijk is krijg je toch wel ergens te horen.

    Beantwoorden
  2. Frank
    Frank zegt:

    Beste Annette,

    Leuk dat je het experiment hebt gevolgd!
    Ik had precies dezelfde ervaring als jij toen ik er mee begon en inderdaad: je mist niets, hebt tijd over en wordt er vrolijker van, precies zoals je zegt :))

    Vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  3. Cindy
    Cindy zegt:

    toch, ik vind het moeilijk blijven vinden ondanks alle boeken en therapieen die ik gevolgd heb, als je elke dag met klagers moet werken, in je vrije tijd vriendinnen hebt die relatie problemen hebben en ook blijven klagen, een ex-vriend (papa van je kind) die heel negatief in ingesteld en nooit de zon ziet en mijn zus die ook altijd graag klaagt over oude koeien in de gracht, is het toch moeilijk om positief te worden en vooral te blijven.
    een heuse uitdaging, die ik je toch ook graag eens zou zien doen hoor ….

    Zou zo graag blijven roepen ‘mensen wordt een wat positiever !!’, maar bij mijn collega’s helpt het voor geen meter, ze worden er alleen maar vervelender en zuurder door ….

    Help …..

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] LEES VERDER https://www.newstart.nl/blog/positief-denken-zet-jezelf-op-een-mentaal-dieet/ Share this:TwitterFacebookVind ik leuk:LikeWees de eerste om post te waarderen. Dit bericht is […]

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.