Loslaten van emoties – 3 tips

Laten we eerlijk zijn: je wilt niet al je emoties loslaten, je wilt alleen je negatieve emoties loslaten. Dat zijn de emoties die je bloed doen koken, je hoofd doen tollen en je een ontzettend gespannen en zwaar gevoel geven.  Negatieve emoties vergallen je leven, ook al is het maar tijdelijk.

Je liegt!
Ooit zei iemand tegen mij: “Je liegt!” Dat is zo ongeveer de zwaarste belediging die ik me kan voorstellen. Ik dacht: “Hoe haal je het in je hoofd? Hoe durf jij mij voor leugenaar uit te maken? Weet je wel wie je voor je hebt?”

Ik kon het gewoon niet begrijpen. Het voelde ontzettend onjuist en onrechtvaardig. Ik voelde mijn bloed koken en ik heb me er dagenlang druk over gemaakt. Natuurlijk was het niet waar, maak dat maakte het niet minder erg.

En weet je wat? Als ik nu bewust ga nadenken over dat moment en ik doe erg mijn best, voel ik weer dezelfde negatieve emotie. Dan zou ik weer kwaad kunnen worden – als ik dat zou toelaten. Emoties hebben de neiging de controle over te nemen. Ze overweldigen je en laten je achter met een slecht gevoel.
Dus hoe krijg je weer controle over je emoties? Hoe laat je je negatieve emoties los?

Tip 1: Kijk naar de oorzaak van je emoties.
Wat is de oorzaak van elke emotie? Een gedachte. Zonder een gedachte kun je geen emotie ervaren. Zonder de gedachte: “Hoe durft je mij een leugenaar te noemen”, is er gewoon geen negatieve emotie. Als ik had gedacht: “Wat ben jij een grappig kereltje als je je opwindt”, had ik me heel anders gevoeld.

Emoties voel je in je lichaam, maar ze ontstaan in je hoofd. Ook al kookt je bloed, breekt het zweet je uit, zit er een knoop in je maag en een brok in je keel, de oorzaak zit in je hoofd, niet in je lichaam. Wat je voelt, is een uiting van wat je denkt. Dus als je niets verandert aan je gedachten, zullen je emoties ook niet veranderen.

Tip 2: Wat zit er onder je gedachten?
Veel gedachten zijn neutraal. De gedachte aan een tuinhark veroorzaakt geen enkele emotie, nietwaar? Tenzij je echt een hekel hebt aan tuinharken. Dus welke gedachten veroorzaken juist die negatieve emoties? Dat zijn je overtuigingen; jouw idee van wat goed of fout is. Overtuigingen zitten als het ware onder je gedachten en het zijn die overtuigingen die stress creëren.

In mijn verhaal hierboven zaten bijvoorbeeld de volgende overtuigingen:

  • Andere mensen mogen niets negatief over mij zeggen.
  • Andere mensen moeten mij aardig vinden.
  • Ik kan bepalen of beïnvloeden hoe een ander over mij denkt.
  • Wat een ander over mij denkt, moet ik belangrijk vinden.

Zie je dat deze overtuigingen de reden zijn van mijn negatieve emotie op dat moment? Begrijp me goed: als iemand zegt dat je liegt, kun je best kwaad worden. Ik beweer niet dat je geen negatieve emoties mag hebben. Het is alleen zonde als je die emoties heel lang voelt, terwijl de situatie allang voorbij is.

Tip 3: Hoe kun je hier anders tegen aan kijken?
De overtuigingen die je hierboven ziet, waren mijn oude overtuigingen. Ik heb ze inmiddels losgelaten. En met het loslaten, ervaar ik automatisch andere emoties. Het interesseert me nu minder wat mensen van mij denken, ik heb er toch weinig invloed op en ik kan niet iedereen te vriend houden. Ook is het mijn zaak niet wat anderen van mij denken, het zijn immers hun gedachten. Het zegt niets over mij. Bovendien kost het te veel energie om me druk te maken over de mening van anderen.

Als vroeger iemand negatief over me oordeelde, had ik twee keuzes: ik werd boos of probeerde er alles aan te doen om de ander te overtuigen van zijn ongelijk. Als dat niet lukte, voelde ik me gefrustreerd. Dus ik was òf boos, òf gefrustreerd. Nu denk ik: “Lekker belangrijk. Je denkt maar wat je denkt.” Ik heb het losgelaten.

Wat wil jij loslaten?
Bepaal eens voor jezelf wat voor negatieve emoties jij wilt loslaten. Is het verdriet, woede, frustratie? Is het verlangen naar iets dat je niet kunt krijgen? Zijn het zorgen, stress  en spanning? Is het een negatieve emotie over jezelf? Wat het ook is, je kunt het loslaten als je de oorzaak onderzoekt: je eigen overtuigingen. Die bepalen hoe je je voelt.

Het is helaas niet eenvoudig hier zelf achter te komen. Navelstaren helpt meestal niet. En als je het al weet, wil dat nog niet zeggen dat je het ook toepast. Hier zijn extra stappen voor nodig. Mocht je er zelf niet uitkomen, dan kun je altijd contact opnemen voor persoonlijke begeleiding.

Maar het kan zijn dat je het liever zelf wilt onderzoeken. Daar is ook een oplossing voor. Negatieve emoties veroorzaken stress. Die stress ontstaat in je gedachten. Daar moet je het dan ook loslaten. Door je gedachten en overtuigingen positiever te gebruiken, creëer je ontspanning en emotionele rust.  Hoe je dat doet, dat leer je in onderstaande e-cursus:

Word positiever in slechts 9 weken!
Negatieve emoties, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer vrolijk en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Word positiever snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

6 antwoorden
  1. Karin
    Karin zegt:

    Ik heb ook de neiging om te lang in een negatieve emotie te blijven hangen, totdat ik besef dat het voorbij is en niet meer van toepassing. Bewust zijn van het zijn in het nu helpt me daar ook erg bij. Het duurt even voordat je oude gewoontes/overtuigigen loslaat.

    Beantwoorden
  2. katja
    katja zegt:

    Hallo Frank,
    Een interessant artikel, jammer kon ik nergens ontdekken hoe ik moet los laten.
    Probeer de mensen al te mijden, helaas lukt dat bij sommige niet. Deze mensen maken het me erg moeilijk.
    Wachtend op je tip, verblijf ik met vriendelijke groeten.
    Groetjes Katja.

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Katja,

      Loslaten is echt een proces, ‘even’ loslaten d.m.v. een tip bestaat helaas niet.

      Vandaar dat in het laatste gedeelte van het artikel het volgende staat:
      “Het is helaas niet eenvoudig hier zelf achter te komen…”

      In de vervolgtekst zie je een link staan naar de e-cursus Nooit meer zorgen of stress
      Die cursus gaat je helpen, maar uiteraard alleen als je er tijd en energie in wilt stoppen 🙂

      Veel succes en met vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden
  3. Theresia
    Theresia zegt:

    Beste Frank, ik lees met genoegen jou mails en tips over minder stress en weten wat je wilt en over gelukkig zijn en blijven. Dit wil ik nl ook.
    Ik zit zelf in een minder prettige positie die ik op dit moment wel zou willen veranderen maar niet kan. ivm een opleiding voor Verpleegkundige die tot medio 2018 duurt. Een hele leuke opleiding maar het kost mij genoeg energie. Als ik goede cijfers haal dan geeft dat natuurlijk ook energie. maar ik kan er niets naast doen.( e cursussen)
    Ik ben op zich erg positief maar soms steekt het negatieve gevoel zijn kop op en is dan soms moeilijk te verwijderen.Ik herken al gelukkig bij mij zelf; dat wanneer ik moe ben; ik er moeilijker uit kom maar het nare gevoel naast mij neer leg.
    Ik heb een nogal; weleens waar lieve echtgenoot; maar ook een hele moeilijke waar niet echt mee te praten valt als hij weer eens van zijn “buien”heeft en er niemand deugt en ik vooral niets goed doe. is het lastig om niet achter een muur te gaan zitten en in de verdediging te schieten. Terwijl ik heel goed weet dat ik de bepalende factor ben over hoe ik mij voel en hoe of ik reageer of handel.Maar in die situatie zou ik het liefst de deur achter mij dicht trekken en niet meer terug komen.
    Het is wel grappig als je “helicopterviewt” je eigen reactie ziet.Ik heb een lange weg te gaan maar ik hoop er toch weer uit te komen en ik hoop dat jou mails mij hier in kunnen sturen. Ga zo door met je positieve werk.

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Theresia,

      Fijn te horen dat je de tips en artikelen waardeert 🙂

      Doe alles in je eigen tempo – persoonlijke ontwikkeling heeft geen deadline: het blijft op je wachten als je er meer tijd voor hebt 🙂

      Voor wat betreft je ‘lieve maar ook soms moeilijke’ echtgenoot: Inderdaad zijn we zelf verantwoordelijk voor hoe we ons voelen, maar we mogen best voor onszelf opkomen: in relaties zijn we maar voor 50% verantwoordelijk voor wat er gebeurt, nooit 100%.

      Dus hier een artikel in de tussentijd over het voor jezelf opkomen (geeft je ook wat extra energie als je dit doet):
      https://www.newstart.nl/blog/voor-jezelf-opkomen-in-3-eenvoudige-stappen/

      Veel succes en vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.