Hoe kun je voor jezelf opkomen? Hoe kun je je grenzen aangeven zonder een conflict te krijgen? Dit zijn de drie stappen om je grenzen aan te geven – kalm, maar wel duidelijk.

Wanneer moet je voor jezelf opkomen?

Als iemand wilt dat je iets doet waar je geen zin in hebt.
Of als iemand zich gedraagt zich op een manier waar je echt niet mee kunt leven.

Wat is jouw persoonlijkheid?

Sommige mensen hebben meer moeite met grenzen aangeven.

Vooral mensen die:
1. Introvert zijn en graag op de achtergrond blijven.
2. Weinig . Je bent bang dat de boel escaleert als je je grenzen aangeeft. Bedenk dan dat een conflict niet zo makkelijk escaleert als je rustig en redelijk blijft. Loopt het toch uit de hand, dan ligt dat waarschijnlijk niet aan jou. Jij bent toch rustig gebleven?

Hoe geef je je grenzen aan?

Hoe kun je nu je grenzen aangeven zonder het conflict te laten escaleren? Zonder dat de ander denkt dat je onredelijk bent?


Wil je meer zelfvertrouwen?

Volg dan deze online Cursus Zelfvertrouwen.
Vind je zelfwaardering weer terug – en voel je zeker over jezelf.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Dit zijn de drie stappen om je grenzen aan te geven:

1. Blijf rustig.

Geef duidelijk aan wat je wilt, maar blijf wel rustig. Als je boos wordt of gaat schreeuwen, dan wordt de ander ook boos en daar los je niets mee op. Mensen raken veel meer onder de indruk van iemand die rustig zegt waar het op staat.

2. Houd het bij jezelf.

Zeg niet: “Jij moet dit” of “jij moet dat”.
Daar zal de ander alleen maar negatief op reageren.
Voor je het weet heb je een woordenwisseling.

Zeg in plaats daarvan: “Ik vind het niet prettig als je dit doet” Of: “Ik merk dat ik het vervelend vind als je…”
Daarmee geeft je aan wat jij ervan vindt. Dat is jouw goed recht. Grenzen aangeven begint bij aangeven wat jij er van vindt – het zijn immers jouw grenzen.
De ander kan nu bepalen of hij of zij dat wil respecteren.

3. Geef een oplossing.

Zeg bijvoorbeeld: “Ik stel voor dat….” En vertel wat je wilt dat er moet gebeuren.
Je kunt wachten tot de ander een voorstel doet, maar het is beter om zelf het initiatief te nemen. Wat verwacht je van hem of haar?

Wees consequent.

Heb je wel eens tv-programma gezien waarin een huisdier of een kind totaal niet meer te controleren was? Het eerste wat ze de ouders of eigenaar leren is consequent te zijn: dit gedrag blijft fout en dat gedrag blijft prima.

Als je dit regelmatig verandert, weet het kind of huisdier niet meer waar het aan toe is. Dus wees consequent: blijf steeds op dezelfde manier reageren als je het gevoel hebt dat je grenzen worden overschreden.

We leren anderen hoe ze met ons om moeten gaan.

Net zoals huisdieren of kinderen leren we ook andere mensen hoe ze ons moeten behandelen. Wees daar redelijk in: maak geen drama van de kleine, onbelangrijke dingen. Maar geef wel duidelijk je grenzen aan als het nodig is. Je grenzen aangeven moet je doen als iemand op je tenen staat, niet als hij of zijn tien meter verderop loopt…

Anders leer je de ander dat het prima is die grenzen te overschrijden.
En dan kun je erop rekenen dat het vaker gebeurt.

Respect van anderen begint met respect voor jezelf.

Je kunt niet van anderen respect vragen als je het niet eerst aan jezelf geeft. Sta voor wie je bent en wat je wilt.

Respecteer jouw mening net zo goed als die van de ander. Ze zijn allebei evenveel waard. Pas dan kun je voor jezelf opkomen.

Kom jij voor jezelf op?

Of heb je moeite te zeggen wat je denkt?

Wil je beter je grenzen aangeven? Vergroot dan je zelfvertrouwen:


Vergroot je zelfvertrouwen in slechts 12 weken!

Je zelfvertrouwen is de basis voor een succesvol leven. Hoe meer zelfvertrouwen, des te leuker en makkelijker alles wordt. Vergroot je zelfvertrouwen met deze online training en voel je weer fantastisch over jezelf!

Ja, ik wil meer zelfvertrouwen

15.000+ cursisten gingen je voor!


 

Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek:

Gratis Tips - Zo krijg je wat je echt wilt

27 antwoorden
« Oudere reacties
  1. Plus Nootje
    Plus Nootje zegt:

    Beste lezers,

    vind veel herkenning en goede adviezen en voorbeelden. Top, dank je wel!

    Daarnaast veel in mn backpack verzameld inmiddels door de jaren heen, flinke zware bagage soms. Doch, t klopt. Positieve instelling houden.

    Energy daarin stoppen, waar ook wat uit komt, anders doorgaan. Als je twijfelt weet je zelf vaak of t wel/niet goed gevoel geeft enzo.

    Met mn moeder idd ook, in ‘keurslijf’ met sociaal gewenst gedrag, verwachtingspatroon, altijd geclaimd, maarrr: t klopt wat hier wordt geschreven over grenzen. Geeft het zelf aan. Het is een wisselwerking van betrokken partijen, niet altijd helemaal vanuit jezelf, maar lees t artikel een paar keer, schrijf wat kernzaken op wat je dan juist zou kunnen doen! :D

    Voor een deel heb je het zelf in de hand, gebruik dat deel en laat de rest. Probeer dat los te laten en te richten idd op positieve zaken.

    Lees met veel plezier de artikelen. Dank. Hartelijke groetjes allemaal!

    Beantwoorden
  2. Josje
    Josje zegt:

    Ook ik heb een probleem met mijn moeder. Ik heb zelf een chronische ziekte waardoor ik vaak moet rusten en geen al te beste conditie heb. Maar dat lijkt haar nog steeds niet duidelijk te zijn. Af en toe hebben we een heftige woordenwisseling hierover, omdat ze dingen van me eist die ik niet kan. Nu is ze zelf geopereerd en stelde ik voor wat boodschappen te doen voor haar, eventueel wat te koken. Dat is voor mij al een hele inspanning. Maar nu eist ze niet alleen dat ik ga koken, maar ook de strijk doen en de was opplooien. Ik durf niet te zeggen dat dat eigenlijk te belastend is voor mij, zo’n paar uur na elkaar in de weer zijn, omdat ik wel wil helpen nu ze zelf tijdelijk aan het herstellen is. Maar het zit me dwars dat ze dit zomaar van me vraagt zonder in te schatten dat het voor mij niet eenvoudig is.

    Beantwoorden
  3. Nina
    Nina zegt:

    Ik heb al een probleem sinds groep 8.
    Namelijk ik durf niet voor me op te komen.
    Ik werd vaak geslagen of uitgescholden maar ik deed er zelf niks aan ik zei het wel een tegen mijn moeder maar dan deed zij er wat aan maar een week later gebeurde het weer erg vervelend dus.
    Ik was niet sterk genoeg om voor me op te komen en liet het dus gewoon gebeuren.
    Nu gebeurd dit zelfde bij mijn dochter maar dan nog erger ze heeft pas een trap in haar rug gekregen.
    Ik weet niet wat ik moet doen ik wil me er zoveel mogelijk uit houden wat moet ik tegen haar zeggen??
    Hoe lost ze dit op??

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Nina,

      Je hebt hiervoor speciale assertiviteitscursussen, soms in combinatie met oefeningen in het omgaan met lichamelijk geweld.
      Zoek ze maar eens op in Google.

      Als je er zelf ook onder hebt geleden, hoe kun je haar dan adviseren?
      Misschien kun je dat niet.
      Wellicht kunnen jullie wel samen zo’n cursus volgen :)

      Heel veel succes en vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden
  4. Alojamiento web
    Alojamiento web zegt:

    Grenzen kunnen specifiek voor bepaalde levensgebieden zijn. Zo kun je werk-grenzen, relatie-grenzen, grenzen in vriendschappen hebben etc. Heb jij al wel eens nagedacht over wat jouw grenzen zijn? Of kom je er meestal achter als iedereen er al een paar keer overheen is gestormd? Dat laatste lijkt me niet zo prettig toch?

    Beantwoorden
« Oudere reacties

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.