Omgaan met kritiek van anderen is een kunst die je kunt leren. Niemand vindt het leuk kritiek te ontvangen, maar iedereen heeft er wel eens mee te maken. Dit artikel gaat in op de oorzaak van kritiek van anderen – en wat je kunt doen om er mee om te gaan.

Waarom is het zo moeilijk kritiek te ontvangen?

Mensen zeggen wel dat je kritiek niet persoonlijk moet nemen, maar kritiek is natuurlijk wel persoonlijk. Het is immers aan jou gericht en jij bent een persoon.

Dat maakt het meteen zo moeilijk om met kritiek om te gaan: we voelen ons aangevallen en hebben het gevoel (terecht of onterecht) dat we iets niet goed doen.

Dat gaat vaak ten koste van ons zelfvertrouwen. Omdat we ons aangevallen voelen, worden we emotioneel en gaan we ons verdedigen: we willen de ander duidelijk maken dat de kritiek niet terecht is. Wie denkt die persoon wel dat hij of zij is? Op onze beurt geven we dan vaak zelf ook kritiek aan de ander, wat weer kan leiden tot ruzie.

Aan het einde van het gesprek voelen we ons onzeker, gekwetst, teleurgesteld en boos. Allemaal begrijpelijk, maar niet een gevoel dat we graag willen ervaren.

Het kan ook anders. Je hoeft niet over je heen te laten lopen of op jouw beurt de criticus aan te vallen. Door anders te kijken naar kritiek kun je er namelijk voor zorgen dat het minder hard aankomt bij je.

Het belangrijkste is dat je je goed voelt over jezelf.


Wil je meer zelfvertrouwen?

Volg dan deze online Cursus Zelfvertrouwen.
Vind je zelfwaardering weer terug – en voel je zeker over jezelf.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Soorten kritiek.

Niet elke kritiek is moeilijk te aanvaarden. Als iemand die je vertrouwt je op een vriendelijke manier duidelijk maakt dat hij of zij denkt dat je iets kunt verbeteren, dan is dan makkelijker te aanvaarden. Zeker als die persoon de kritiek redelijk houdt en het combineert met een compliment.

Je hebt natuurlijk ook de ongezouten kritiek die je krijgt van iemand die helemaal niet het beste met je voor heeft, maar je gewoon wilt vertellen wat je fout doet. Vaak zijn dit mensen die zelf heel goed zijn in het geven van kritiek en slecht in het ontvangen daarvan.

Probeer te bepalen in welke categorie iemand zit. Van de eerste categorie kun je het waarschijnlijk wel accepteren. Dit artikel gaat over de tweede categorie mensen: die met ongezouten en (in jouw ogen) onterechte kritiek.

Wat is deze vorm van kritiek in werkelijkheid?

Een projectie van eigen frustratie of arrogantie.

Als je lekker in je vel zit, heb je helemaal geen behoefte om kritisch te zijn naar anderen. Waarom zou je? Het is vrij vermoeiend om iedereen te willen herinneren aan hun fouten. Dat zou bijna een dagtaak zijn.

Het blijkt dat veel kritiek een uiting is van eigen onvermogen om een ander in zijn of haar waarde te laten. Degenen die ongezouten en onterecht kritiek geven zijn vaak zelf gefrustreerd. In het omgaan met kritiek van anderen moet je eerst even controleren of die kritiek iets over jou zegt, of over de ander!

Misschien doordat ze weinig zelfvertrouwen hebben. Misschien omdat ze iets vervelends hebben meegemaakt. Misschien zitten ze niet lekker in hun vel of hebben zelf veel kritiek ontvangen. Hoe dan ook, die frustratie moet eruit en wat is de beste manier om dat te doen? Iemand anders vertellen wat hij of zij fout doet.

Als je denkt dat het frustratie is, dan helpt je die gedachte om de kritiek in perspectief te zien. Misschien doe je helemaal niets fout, maar moest die persoon zich gewoon afreageren. Je kunt in dat geval denken: “Dit heeft helemaal niets met mij te maken – het gaat meer om zijn of haar frustratie.”

Overigens is het vaak zo dat we mensen beschuldigen van de dingen die we zelf ook niet goed doen. Probeer eens te kijken of de kritiek ook geldt voor de persoon die het zelf geeft. Is dat zo, dan weet je dat de kritiek is bedoeld als boodschap voor deze persoon zelf. Jij bent alleen maar de spiegel.

Een mogelijkheid voor groei.

Hoe vervelend ook, misschien heeft de criticus wel een punt. En dat is het enige dat belangrijk voor jou is. Als je eerlijk naar jezelf kijkt, kun je dan iets leren van de kritiek? Het gaat immers niet om degene die kritiek geeft, het gaat om jou. Wat kun jij ermee? Los van de manier waarop de kritiek gebracht wordt, hoe kun jij er iets van leren wat jou verder helpt?

Hoe je met kritiek kunt omgaan.

De beste manier voor het omgaan met kritiek van anderen is door te luisteren en dóór te vragen. Ga niet meteen in de verdediging, hoe moeilijk dat ook is. Dit verergert alleen maar de kritiek en leidt tot ruzie.

Uiteindelijk wil je weten waarom die persoon dat zegt en wat erachter zit.

Vraag bijvoorbeeld: “Wat bedoel je daarmee? Hoe denk jij dat het zou moeten gebeuren? Wat vind je dat beter kan? Waarom vind je dat?”

Dat is geen zwaktebod, maar juist slim. Door in te gaan op de kritiek en oprecht nieuwsgierig te zijn, kom je er misschien achter dat het eigenlijk helemaal geen kritiek is, maar juist een uiting van andermans frustratie.

Zie het als een spelletje. Je kunt altijd nog boos worden. Maar er is een grote kans dat je erachter komt dat:

  • de kritiek niet zo slecht bedoeld is.
  • dat deze persoon zelf een probleem heeft op dat gebied.
  • dat hij of zij onzeker is en dat probeert te compenseren door jou kritiek te geven.
  • dat hij of zij tevergeefs probeert anderen te veranderen.

Probeer eens door te vragen en kijk wat er gebeurt. Je zult zien dat er achter ongezouten kritiek altijd een (voor)oordeel of probleem van een ander ligt.

Wil je steviger in je schoenen staan en niet uit balans gebracht worden door kritiek van anderen?

Bestel dan de onderstaande e-cursus:


WIL JE MEER ZELFVERTROUWEN?

Volg deze online training en voel je weer zeker over jezelf!

JA, IK WIL MEER ZELFVERTROUWEN

15.000+ cursisten gingen je voor!



Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek:

Zo krijg je wat je echt wilt