Stress verminderen in 7 stappen

Stress verminderen – hoe doe je dat?

Kun je stress verminderen zonder veel in je leven te moeten veranderen? 

Ja zeker, dan kan! Stress verminderen is vooral een innerlijk proces, want veel spanning veroorzaken we zelf – onbewust en onbedoeld. 

Je hoeft je leven niet helemaal om te gooien. Maar je moet wel in je hoofd een paar knoppen omzetten. 

Als je dat doet, dan wordt de weerstand weggenomen en dan komt ontspanning vanzelf.

Dus hier zijn 7 tips tegen stress. Of liever gezegd; een oefening in stress verlagen – in 7 stappen.

Wat is stress?

Dit is mijn definitie van stress: 

Stress is lichamelijke of geestelijke spanning die niet goed voelt – voor jou. 

Dus het gevoel van stress verschilt van persoon tot persoon. 

Zet mij tien minuten op een housefeest of een boekhoudkantoor en ik ervaar waarschijnlijk stress. Beiden voelen voor mij niet goed: Het housefeest is te druk en het boekhoudkantoor te saai. Maar er zijn natuurlijk genoeg mensen die dat wèl heerlijk vinden!

Elke stress is persoonlijk.

Dus waar jij stress door krijgt, is voor een ander heel ontspannen – of en andersom.

Maar dat is totaal niet belangrijk: het gaat er om of JIJ spanning voelt.

Lichamelijk of geestelijk, subtiel of heel erg sterk, in jezelf of om je heen, dat maakt niet uit. Stress is stress.

Als jij het ervaart als stress, IS het stress. Voor jou.

Stress is een signaal, het is een soort brandalarm-bel. Als je er niet naar luistert, dan brand je af. Of op. Of uit. 

Jij mag kiezen…

Wat zijn stress symptomen?

Wat zijn de symptomen dat je overspannen raakt? 

Wat zijn de symptomen dat je geestelijk of lichamelijk te veel stress in je leven hebt? 

Wel, in je geest zorgt stress voor onrust, negatieve gedachten, geïrriteerdheid, somberheid, geestelijke moeheid en zelfs voor agressie. 

In je lichaam zorgt stress voor vastzittende spieren, maagklachten, een oppervlakkige ademhaling, een verhoogde bloeddruk, pijnlijke lichaamsdelen en een scala van ziekten die nog veel ernstiger zijn.

Wat voor gevolg heeft stress op je leven?

Stress is een van de grootste veroorzakers van geestelijke en lichamelijke kortsluiting. Ziektes zijn het gevolg. 

Je hebt de meeste stress niet nodig – het is eigenlijk ‘anti-leven’.

Zo, nu weet je waar je mee te maken hebt! 

Simpel gezegd: je weet dat je stress ervaart als je je niet goed voelt. Als je ergens in je lichaam of in je hoofd spanning ervaart.

Niet die spanning van: “Hé, ik verheug met erop! Dat lijkt me spannend!”

Dat is de positieve spanning die het leven avontuurlijk maakt. Denk aan seks met je nieuwe liefde.

Dat is geen stress. Dat is opwinding. 

Getverderrie – daar heb ik helemaal geen zin in!

Stress is meer het gevoel van: “Getverderrie! Daar heb ik helemaal geen zin in!”

Het gevoel dat een dagje modderbaden met een stel varkens – die toevallig allemaal houden van keiharde techno-muziek – je nog meer energie zou geven. 

Dat gevoel dus.

Je voelt zelf wel of dit gezond is of niet. Je weet zelf wel het verschil tussen gezonde spanning en negatieve stress. Dat voel je gewoon.

Hoe verminder je stress in je leven?

Realiseer je dat je leven bestaat uit veel gebieden: je hebt je relaties, je werk, je gezondheid, je financiën, je liefdesleven en nog veel meer. Spanning in het ene gebied heeft ook effect op het andere gebied.

Met andere woorden: stress is overdraagbaar. 

Dat is het slechte nieuws. 

Hier is het goede nieuws:

Los je de spanning op in één gebied van je leven, dan los je het automatisch ook op de andere gebieden. Want ook ontspanning is overdraagbaar. 

Zowel liefde als angst zijn beide besmettelijk…

Stress is een teken dat je leven uit balans is. 

Stress is een teken dat je niet waardeert wat je werkelijk wilt. Dat je niet volgt wat wie je echt bent. Dat je niet luistert naar je hart.

Zie stress als een ui: het bestaat uit allemaal laagjes. Onder elk laagje bevindt zich een diepere laag. Het is aan jou en mij om deze lagen van stress langzaam af te pellen. 

Stress verlagen doe je dus stap voor stap. Zo voorkom je dat je overspannen raakt door alle stress in je leven.

Dit zijn de 7 stappen om stress te verlagen in je leven:

Stress verminderen stap 1: Ontdek de stress factoren.

Wat veroorzaakt de meeste stress in je leven?

1 Stress op je werk: Is het die vervelende baas of collega die stommer is dan de achterkant van een banaan (het is te veel eer voor een varken, nietwaar?)

2 Stress in je liefdesleven: Is het die hopeloze partner die je het liefst achter het behang wilt plakken? Met of zonder extra lijm?

3 Stress in jezelf: Is het je gebrek aan zelfacceptatie? Dat je nog steeds niet die superman/vrouw bent waar ze een film over maken?

Waar de stress ook zit, wees eerlijk: 

Veel stress ontstaat door onze verwachtingen. 

We verwachten dat managers slimmer en collega’s behulpzamer zijn. We verwachten dat partners liever zijn en onze banen leuker. En we verwachten dat wijzelf perfecter en gelukkiger zijn. 

Het probleem is vaak niet eens de situatie – het is de verwachting dat de situatie anders zou moeten zijn.

Dat onze manager slimmer zou zijn, onze partners liever, ons werk leuker, enzovoort, enzovoort.

Soms is dat gewoon niet zo. 

Soms zijn managers dom, partners onaardig. Soms zijn banen een sleur en wijzelf onhandig of ontevreden. 

En aan het einde van een dag vol tegenslagen krijg je een aanslag van de belastingdienst op je deurmat. 

Oh, happy times!

C’est la vie, that’s life, zo is het leven…

Stress is het verschil tussen onze verwachtingen en de realiteit.

Als je torenhoge verwachtingen hebt, bereid je dan voor op een leven vol met teleurstellingen.

Verwacht minder en geniet meer, dat is een beter idee.

Dit is een andere definitie van stress:

Stress is het verschil tussen onze verwachtingen en de realiteit.

Dus door je verwachtingen wat realistischer te maken, kun je stress verlagen. En als het je lukt om bijna niets te verwachten – als het leven zoals het gaat, prima is – dan is bijna alle stress weg.

Zelf die aanslag van de belastingen doet je dan niets meer, want je verwacht niet anders!

Stress verminderen stap 2: Elimineer of neem afstand van stress.

Stop met vechten tegen de stressfactoren. Stop je te verzetten tegen je baas, je collega’s, je werk of jezelf.

Je krijgt nooit gelijk en je gaat het nooit winnen. 

Stress is strijd. Ontspanning is loslaten in wijsheid. 

Bepaal voor jezelf of je moet doorzetten of juist loslaten

Veel mensen blijven vechten in hun relatie tot er geen relatie meer over is. Ze blijven worstelen in hun baan tot al het plezier uit hun werk is verdwenen. Ze blijven zichzelf bekritiseren totdat er geen zelfvertrouwen meer over is. 

Na jarenlang zo stress te hebben ervaren, volgt de burn-out, relatiebreuk of depressie. Dan hebben ze geen andere keuze dan het op te geven. Wees slim en voorkom dit.

Nogmaals: 

Strijd is stress. Ontspanning is loslaten in wijsheid. 

Neem afstand. 

1 Ga niet meer praten met dat familielid waar je gierend gek van wordt. 

2 Bel die vriendin niet meer terug die toch alleen maar over zichzelf wil praten. 3 Ga niet meer naar dat bootcamp op de sportschool dat je lichamelijk uitput, terwijl je eigenlijk liever een boswandeling maakt.

Sommige banen worden gewoon niet leuker. Sommige relaties worden echt niet beter. Sommige mensen en situaties kun je beter vermijden. 

Doorzetten in weerstand is dom. Loslaten in vrijheid is beter. Voorkomen in wijsheid is bijna altijd het slimste.

Dus laat dat allemaal los. Of nog beter: neem afscheid.

Niets afstand nemen – gewoon zeggen: Nou, houdoe dan maar! 

(We zijn voor dit voorbeeld even in Brabant: vul je eigen lokale groet in als dat je stoort).

Gewoon stoppen is vaak het beste!

Kappen met die vervelende baan en met die idiote baas. Stoppen met die relatie die nooit meer wat gaat worden omdat elk vertrouwen weg is. 

Gewoon ophouden met zelfkritiek omdat je inziet dat je toch nooit aan je eigen verwachtingen kunt voldoen. En omdat je je diep van binnen weet dat je veel beter verdient…

Als je een hete pan in je handen vasthoudt, hoeveel seconden duurt het dan voordat je loslaat?

Die laat je toch ook onmiddellijk los? Daar ga je toch niet mee discussiëren? 

Nou, precies – dat dus! 

Stress verminderen stap 3: Zorg beter voor je lichaam.

Soms spreek je mensen die supergespannen zijn. 

Uit elke porie van hun lichaam voel je de spanning stromen. En als je doorvraagt over hun gezondheid dan begrijp je het wel: 

1 Ze hebben voor het laatst gesport toen ze op de middelbare school zaten. 

2 Ze zitten de hele dag in een verkrampte houding boven hun toetsenbord. 

3 Ze komen nooit buiten. 

4 Ze stoppen zichzelf vol met junkfood, suiker en blauwe Smurfendrop.

5 Ze liggen ’s avonds lusteloos op de bank naar Netflix te kijken.

Geen wonder dat hun lichaam er geen zin meer in heeft!

Als je zo voor je auto zou zorgen, dan breng je hem binnen het jaar ook naar de sloop.

En ondertussen hebben ze wel de nieuwste iPhone en het grootste flatscreen. 

Het is maar wat je belangrijk vindt.

De nieuwste iPhone en het grootste flatscreen vinden ze wèl belangrijk. Maar investeren in hun gezondheid? Nou, laat maar…

Een kapitale vergissing!

Je lichaam is het mooiste cadeau wat je hebt gekregen. 

Ook al is het niet perfect, zonder je lichaam kun je helemaal NIETS!

Dus wees er zuinig op: beweeg het, geef het frisse buitenlucht en zuurstof, voed het met gezond eten. 

Een ontspannen geest in een gespannen lichaam is moeilijk – maar een gespannen geest in een ontspannen lichaam is onmogelijk.

Stress verminderen stap 4: Wees aardiger voor jezelf.

Aardig zijn voor jezelf is überhaupt een van de beste levensadviezen die ik je kan geven!

De meeste mensen vechten tegen zichzelf, tegen wie ze werkelijk zijn: 

1 Ze houden een ideaalbeeld hoog waar ze nooit aan kunnen voldoen. 

2 Ze gunnen zichzelf nauwelijks rust. 

3 Ze zijn erg kritisch op zichzelf en denken dat ze het altijd beter moeten doen.

Dat is natuurlijk doodvermoeiend…

Geen wonder dat ze stress ervaren!

Word je daar ook zo moe van? 

Gun je jezelf meer innerlijke rust, kracht en vertrouwen? Volg dan de Online Training Blijvend Zelfvertrouwen.

Dus als je last hebt van stress dan is het überhaupt een goed idee om wat aardiger voor jezelf te zijn:

1 Gun jezelf de tijd om even bij te komen. Neem tijd vrij en doe iets voor jezelf.

2 Waarder je eigen wensen en verlangens. Luister altijd naar wat je wilt en volg je hart.

3 Accepteer elke emotie. Je mag alles voelen wat je wilt. Ook frustratie, machteloosheid of woede. Emoties zijn menselijk – en jij ook toch?

Wees vooral wat positiever over jezelf. Geef jezelf eens een compliment, ook al is dat een nieuw concept voor je. Probeer het gewoon eens:

“Verrassing! Hé, ik ben leuk vandaag!”

En als je klaar ben met jezelf leuker te vinden, ga dan door naar stap 5:

Stress verminderen stap 5: Volg je eigen weg bepaal je eigen plan.

Stress komt bijna altijd doordat we ons machteloos voelen. We hebben het idee ons leven niet in eigen hand te hebben. Dat andere mensen dingen voor ons bepalen die we gewoon niet willen. 

Stress is uit de hand gelopen frustratie.

Frustratie is het gevoel dat je geen keuze hebt. Dat je geen invloed hebt. Dat je geen kracht hebt.

Maar die keuze heb je wèl. Die invloed en kracht heb je wèl. 

Alleen heb je die zelden over de beslissingen van andere mensen. Je hebt weinig invloed op de plannen die anderen maken.

Je hebt alleen de keuze om je eigen weg te volgen. Je hebt alleen invloed op je eigen plan. 

Kracht krijg je als je je eigen weg volgt.

Dàt geeft je alle kracht die je nodig hebt om die weg te volgen. Want als je je eigen weg volgt, sta je altijd in je eigen kracht. 

Je voelt zelden frustratie of stress doordat je doet wat JIJ wilt, nietwaar?

Dus als je stress ervaart, is dat vaak omdat je het plan van een ander volgt: dat van je baas, van je partner of van je familie. 

Niet van het plan dat je zelf had bedacht…

Als je stopt anderen te kopiëren en je begint je eigen weg te volgen, dan komt de ontspanning vanzelf weer terug.

Stress verminderen stap 6: Bouw goede  dagelijkse gewoonten.

Weet je nog dat ik zei dat stress is als de bel van het brandalarm? 

Dat als je die bel negeert, je uiteindelijk afbrand? 

Wel, dat is ook direct het inzicht: Je kunt bijna alles stress voorkomen – door te voorkomen dat stress überhaupt groeit in je leven.

Wat je niet verzamelt, hoef je ook niet te managen, nietwaar?

Je gaat toch ook elke maand naar de kapper? Je poetst toch ook elke dag je tanden? Ben je met een van beiden wel eens een jaar gestopt?

Wel, met stress is het precies hetzelfde:

Wat je elke dag doet, bepaalt je leven.

Je kunt bijna alle stress voorkomen door het inbouwen van goede dagelijkse gewoonten.

Dat is slim, want alles wat je niet verzamelt, hoef je ook niet op te ruimen. Door te voorkomen dat stress zich opbouwt in je leven, voorkom je een burn-out, depressie of een ziekenhuisbezoek. Je voorkomt het punt dat het nauwelijks meer op te lossen valt.

Dus bouw goede dagelijkste gewoonten in voor meer ontspanning in je leven.

Dit artikel leert je de kracht van goede dagelijkse gewoonten en geeft je wat persoonlijke voorbeelden uit eigen ervaring.

Stress verminderen – stap 7: Bepaal je grenzen.

Zoals gezegd krijg je stress van het negeren van je eigen wensen en verlangens, van het niet-volgen van je eigen weg. 

Stress is een signaal dat je die weg hebt verlaten.

Dus wat je nodig hebt, zijn… grenzen!

1 Grenzen om aan te geven wanneer je jezelf voorbij loopt.

2 Grenzen om anderen duidelijk te maken tot welk punt ze kunnen gaan.

3 Grenzen die je duidelijk maken wanneer je je eigen weg aan het verlaten bent.

Persoonlijk bewaak ik mijn eigen grenzen als een pitbull met een tunnelvisie. Ik weet wat het me kost als ik mezelf voorbij loop. Ik weet dat ik er niet gelukkig van wordt. Ik weet dat ik er niemand anders mee help.

Dus zie je grenzen als een stoplicht:

1 Groen is goed. Groen is je eigen weg waar jij voorrang op hebt.

2 Rood is stop. Ga terug naar je eigen weg. Je bent nu op de weg van iemand anders aan het rijden.

De meeste mensen zien het verschil wel. Maar slimme mensen gebruiken ook oranje:

3 Oranje. Let op: Als je doorgaat, wordt het rood. Neem gas terug of verander van rijbaan.

Voorkom de rode stoplichten in je leven.

Hoe meer ervaring je krijgt met ontspanning, hoe minder rode stoplichten je tegenkomt in je leven. 

Logisch, want je stopt al als het oranje is. 

Zo voorkom je dat je door het rode stoplicht heenrijdt en een ongeluk veroorzaakt.

Slimme mensen luisteren goed naar hun gevoel en maken gebruik van de oranje stoplichten.

Al deze 7 stappen – en de laatste, belangrijkste stap – worden uitgebreid behandeld in de Online Training Nooit meer Zorgen of Stress. Niet alleen geeft dat je extra inzicht, met de vragen en oefeningen in deze cursus pas je deze inzichten ook toe in de praktijk. 

Beter tien dingen toepassen dan honderd dingen weten en NIET toepassen., nietwaar? Het gaat uiteindelijk om praktische en effectieve oefeningen die je helpen meer ontspanning in je leven te creëren.

Naast dit alles leer je ook de allerbelangrijkste stap in het loslaten van stress en spanning:

De allerbelangrijkste stap: Voorkom stress.

Stress voorkomen is beter dan genezen. 

Daarom kost een appel niets en een hartoperatie een vermogen. 

Stress voorkomen is niet alleen slimmer – het is eigenlijk de enige weg! 

Want wat je niet verzamelt, hoef je ook niet op te ruimen. Wat je niet veroorzaakt, hoef je ook niet op te lossen. Wat je niet naar je toetrekt, hoef je ook niet los te laten.

De meeste stress kun je absoluut voorkomen!

Je hebt alleen maar meer inzicht nodig. Je hoeft alleen maar beter te weten waar je – onbewust – spanning veroorzaakt. Pas dan heb je het inzicht om de meeste stress te voorkomen.

Hoe kun je oplossen wat je niet herkent? Hoe kun je veranderen wat je niet begrijpt?

Als je auto niet goed loopt, kun je proberen alle onderdelen te vervangen, maar wat je eigenlijk nodig hebt, is inzicht: 

Inzicht wat de oorzaak is dat je auto niet loopt – en inzicht om te voorkomen dat nà de reparatie je niet wéér een storing krijgt.

Stress die je niet oplost, gaat zich herhalen:

Want dat gebeurt vaak:

1 We gaan van relatie naar relatie – en nemen de spanning uit oude relaties met ons mee. Elke keer projecteren we onze nare ervaringen uit het verleden op onze nieuwe partner – en visa versa.

2 We gaan van baan tot baan – en ervaren elke keer weer dezelfde werkstress. Werkstress verminderen is zinloos, want het probleem wordt veroorzaakt door het maken van de verkeerde keuzes in onze carrière. We hebben eenvoudigweg niet het werk dat echt bij ons past.

3 We blijven doorgaan met negatieve zelfkritiek, hoeveel succes we ook bereiken. Welk doel we ook najagen, geen enkel doel geeft ons het gevoel dat we er echt mogen zijn. We koppelen onze eigenwaarde aan ons succes en dat is een recept voor teleurstelling.

Besteed niet uit wat echt belangrijk is.

Nu kun je je auto laten repareren door een garage, maar je ontspanning zou ik NOOIT uitbesteden. 

Innerlijk rust, geluk, vreugde en ontspanning zijn tè belangrijk om aan een ander over te laten.

Word meester over je eigen leven! Wordt een meester in ontspanning, wordt een meester in ontspannen leven. Dat kan iedereen, met inzicht en ervaring.

Dus voorkomen is altijd beter dan genezen. Een appel per dag is altijd goedkoper dan een ziekenhuisbehandeling.

Ik heb heel veel lagen van stress opgelost en achter me gelaten. En met elke laag die ik losliet, kreeg ik de garantie van toekomstige ontspanning. Want alles wat je loslaat, komt niet meer terug.

Een ontspannen en tevreden leven is het gevolg. 

Wil je hier echt mee aan de slag? 

Wil je af van de stress en de spanning? Wil je je ontspanning en innerlijke rust weer terug? Dan gaat deze online training je hierbij helpen:

Meer Ontspanning in je Leven - Online Training
Laat al je zorgen los in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer rustig, ontspannen en positief!
Word positiever snel en eenvoudig
“Wat een fantastische cursus is dit! Het brengt je super snel naar de kern van het probleem. Je lost het op en je gaat weer vrolijk verder. Ik voel het, ik ben veel relaxter nu. Het was lastig om dit zelf goed te doen, maar nu pak ik mijn notities erbij en dat lucht direct op. Bedankt!”

Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Ontdek het zelf – download mijn gratis e-boek:

Gratis e-boek: Hoe je krijgt wat je echt wilt

0 antwoorden

Stel je vraag of geef je mening

Stel je vraag of geef je mening

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.