Omgaan met angst – 7 tips

Omgaan met angst doe je in 7 stappen: Ontspan je lichaam. Daag je gedachten uit. Vergroot je zelfvertrouwen. Gebruik je voorstellingsvermogen. Neem actie. Laat je begeleiden en accepteer met mate. Dat zijn de 7 stappen om angst te overwinnen.

Angst is wat ons tegenhoudt te leven zoals we willen. Of je nu bang bent voor mislukking, verandering, ruzie of kritiek, angsten kennen we allemaal. De kern van elke angst is dat je bang bent dat er iets gebeurt dat je niet aankunt. Maar je kunt veel meer aan dan je denkt! De volgende 7 tips helpen je je angst te verkleinen, je zelfvertrouwen te vergroten en je doel te bereiken.

1. Ontspan je lichaam
Je kunt niet angstig zijn terwijl je lichaam ontspannen is. Als je je lichaam laat ontspannen geef je daarmee je hersenen het signaal: “Er is niets aan de hand.” Daarmee maak je automatisch je gedachten rustiger. Plaats je hand op je buik en richt je aandacht op je ademhaling. Adem rustig in en uit. Ga al je spieren na en ontspan ze. Als je dit goed doet, is de spanning daarmee weg en de angst ook. Want angst uit zich in het lichaam, maar ontstaat ergens anders…

2. Confronteer je gedachten
Angst is een fantasie van wat we niet willen dat gebeurt. Confronteer die fantasie en vraag jezelf af: “Is dat wel de realiteit? Is het wetenschappelijk bewezen dat dit gaat gebeuren? Wie zegt dat?” Bekijk de angst van alle kanten en je zult zien dat het meestal wordt veroorzaakt door een denkfout. Vind die denkfout – daarmee verdwijnen je zorgen en stress.

3. Gebruik je voorstellingsvermogen
Gebruik de ongelofelijke kracht van je voorstellingsvermogen. Visualiseer je uitkomst hoe jij hem wilt. Angst wordt veroorzaakt door van tevoren uit te gaan van het ergste. Draai dit om en ga uit van het beste. Niet alleen voel je je daar beter door, de kans dat het beste ook echt gebeurt wordt daarmee aanzienlijk groter. Want je krijg over het algemeen wat je verwacht te krijgen.

4. Vergroot je zelfvertrouwen
Hoe meer vertrouwen dat je alles aankunt,  hoe minder angst je overhoudt. We denken vaak: “Als dat gebeurt, kan ik het niet aan.” Met meer zelfvertrouwen wordt dat: “Wat er ook gebeurt, ik kan het aan!” Een heel verschil. Geloof in jezelf, in je vaardigheden, je beslissingen en in je eigenwaarde. Je kunt veel meer dan je denkt. De e-cursus Blijvend Zelfvertrouwen kan je hiermee helpen.

5. Neem actie en doseer.
Actie is het tegengif voor angst. Door actie krijg je controle over angst. Besluitloosheid, twijfel en uitstel maken angst juist groter. Dus neem actie. Elke actie is goed. Begin klein want zo leer je angst te doseren. Ben je bang voor presentaties? Oefen eerst met een vriend(in). Dan met een paar mensen. Bouw het langzaam op tot je klaar bent voor het grotere werk.

6. Laat je begeleiden.
Neem contact op met een professionele coach of psychotherapeut. Die helpt je om je zelfvertrouwen te vergroten en angsten te verkleinen. Een professionele expert helpt je je mogelijkheden te zien – je potentieel. Door inzichten, technieken en oefeningen leer je wat je echt wilt en hoe je dat kunt bereiken. Elke begeleiding heeft tot doel je blokkades op te heffen zodat je vrij kunt leven.

7. Accepteer met mate.
Angsten hebben we allemaal. Ze hoeven niet helemaal weg te gaan. Het gaat er niet om dat angst verdwijnt, het gaat erom dat je angst je niet laat tegenhouden de dingen te doen die je wilt. Door van jezelf te verwachten dat je helemaal niets mag voelen, gaat angst niet weg. Door te accepteren dat een beetje angst niet erg is, leg je de lat niet te hoog voor jezelf.

Wat onze angst ook is, het is vaak een illusie die we zelf hebben gecreëerd. Het zit in ons hoofd. We hebben het ons vaak zelf aangeleerd. Maar dat betekent dat we het ook kunnen afleren. Laat je niet weerhouden door je angst groter te maken dan je vertrouwen!

Wil je minder angst, zorgen en stress? Bestel dan de onderstaande e-cursus:

Word weer positief en ontspannen in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer vrolijk en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Word positiever snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

11 antwoorden
  1. Inge
    Inge zegt:

    angst is vreselijk irritant! omdat je er snacht’s wakker van kan liggen, maar nu ik je verhaal weer hebt gelezen, hoef ik niet angstig meer te zijn, ik durf altijd wel veel, ook al ben ik vaak angstig ik gooi mezelf in het diepe, en dat help bedankt. gr. inge

    Beantwoorden
  2. lucia
    lucia zegt:

    Beste Frank, Ja heel goed geschreven. Ik zie zelf zo vaak bij sommige mensen hoe ze angst crieren. Zij halen beelden voor zich die er niet zijn. Zij gaan zover dat ze een hele flim van maken. In hun hoofd draaien ze het af en het wordt voor hun werkelijkheid. Maar het kan een flim zijn die ze bang maakt en angst met zich meebrengt. Als je ze zou vragen hoe of wat. Dan hoor je vaker dat het een veronderstelling is van hun. Dat wat ze bang maakt is er helemaal niet. Dus het is goed om in het nu te leven. Dingen doen die je prettig vindt.
    Lieve mensen let erop dat jij het anders doet.

    Beantwoorden
  3. Allysia
    Allysia zegt:

    Bij mensen die soms last hebben van angst, ja dan helpen deze tips zeker, maar mensen zoals ik, die last hebben van angst die eerst naar het lichaam gaat en dan pas de hersenen bereiken is het een heel ander verhaal.
    De angst zit al in het lichaam voordat de angstgedachten er is. Het is leven als of je in een achtbaan zit. En zelfs de beste doktoren kunnen dit probleem niet oplossen.

    Helaas!

    Beantwoorden
  4. Marischka
    Marischka zegt:

    Hey Frank. Enthousiast zit ik deze site te bestuderen! Door een burn-out ten gevolge van sub-assertiviteit heb ik een vreselijk negatieve denkspiraal gecreeerd. Het mooie is, dat wat ik hier lees eigenlijk heel logisch en natuurlijk is. Kinderen hebben bijvoorbeeld doorgaans niet zo’n negatieve kijk op het leven, het is dus zo dat je jezelf op die manier programmeert, door wat je tegen jezelf zegt. Omgekeerd zou het dus ook moeten kunnen. Ik ben al een tijd op zoek naar kennis en vaardigheden om positiever te leren denken. Het gaat met vallen en opstaan. Maar beseffen dat je jezelf de angsten aanpraat en dat door een beetje vriendelijker voor jezelf te zijn, als het ware alsof je naar jezelf kijkt door de ogen van een goede vriend of vriendin, dat helpt! Frank, Dank je voor de mooie artikelen die je hebt geschreven.
    Allysia zou ik willen zeggen: Kan het zo zijn dat de angst in je lichaam schiet doordat je erg snel denkt? Dat een gebeurtenis acuut een gevoel triggert door een herinnering aan een soortgelijke gebeurtenis? Lieve allemaal, succes met je zoektocht naar een positiever leven.

    Beantwoorden
  5. Joey
    Joey zegt:

    Iedereen zit in een bepaalde “comfortzone”. Als je jezelf een angstzone hebt aangepraat dan zal het inderdaad zo zijn dat je alles direct als een angst ziet. Op deze manier kan de wereld er behoorlijk onaangenaam uitzien.

    Zelfs wanneer je op dit punt beland bent kan je daar jezelf altijd nog uithalen. Het is zelfs heel belangrijk om dat te doen. Op dat punt zit je namelijk heel dicht tegen het einde van het dalende spiraal.

    Alles is mogelijk, als je het echt wilt.

    Vergeet nooit:
    Mooie mensen worden niet geboren, maar gecreeerd.
    De kracht van elke ziel zit hem in nieuwe ervaringen.

    Van je fouten moet je leren en juist daar wordt je sterker van.

    Love and Light

    Beantwoorden
  6. celine
    celine zegt:

    Mooi verhaal. Maar ik kom toch niet verder dan stap 2; ontspan en confronteer. Ik heb smetvrees en hoe ik ook mijn best doe met visualiseren, ik blijf het toch vies vinden als ik van mijn werk in de trein stap en heel veel vieze mensen zie die van alles aanpakken wat ik ook weer aanraak. Mijn partner heeft er geen moeite mee en vindt het niet vies. Grote ruzies tot gevolg over handen wassen en omkleden wanneer we thuis komen. Ik heb ook veel moeite met visite ontvangen. Zou graag zien dat iedereen zijn handen wast alvorens ze bij mij in de suikerpot zitten, kaas, chips enzo pakken. Reageer ik nou echt zo abnormaal?

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Celine,

      Smetvrees is een dwangneurose/angststoornis. Uiteraard is dit een beetje afhankelijk van de mate waarin je er last van hebt: Het kan van licht tot ernstig zijn. Hoe dan ook, stoornissen zijn niet het domein van een coach (zoals ik), maar die van een psycholoog. Ik raad je dan ook aan om daarmee contact op te nemen (als je het gevoel hebt dat dit je in de weg zit en je het wilt oplossen).

      Veel succes en vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden
  7. Scorpio
    Scorpio zegt:

    Hallo Frank,

    Bedankt voor de tips!
    Ik heb jaren angst gehad om naar buiten te gaan. Nu kan ik alleen op pad maar rijden over de snelweg kan ik nog steeds niet. Ook liften, kleine ruimtes, roltrappen en in een vliegtuig stappen lukt me nog niet.
    Groet Scorpio

    Beantwoorden
  8. Iemand
    Iemand zegt:

    Op dit moment ben ik 20 jaar (mannelijk). 3 jaar geleden probeerde ik uit de kast te komen als bisexueel voor mijn vriendenkring en dat vond ik toen al erg moeilijk, maar dat liep uit op een drama. Ik raakte (bijna) al mijn vrienden kwijt doordat het gewoon niet werd geaccepteerd. Dat voelde als een diep zwart gat waar ik een tijd niet uit kwam. Hierdoor zit ik nu weer in de kast, vanwege de angst dat de mensen in mijn omgeving niet zullen accepteren. Nu ik weer een tijd verder ben en weer een redelijke vriendenkring heb opgebouwd , wil ik het weer proberen. Maar ik weet niet hoe ik mijzelf over mijn oude diepgewortelde angst heen kan zetten die al eens eerder realiteit is geworden.

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Iemand,

      Ik kan me voorstellen dat dit moeilijk is.
      Maar waar je ook naar toe gaat, je neemt altijd jezelf mee. En als je jezelf niet bent, met wie hebben de mensen in je omgeving dat eigenlijk een relatie? De mensen die je accepteren zoals je bent, zullen je niet verlaten. En de mensen die je verlaten, accepteren je kennelijk niet zoals je bent….

      Wat je ook kiest, ik wens je veel succes!

      Vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.