Er is nog nooit iemand overspannen geraakt door creatieve ideeën of positieve gedachten. Het zijn de negatieve gedachten die leiden tot onrust. Maar gedachten kun je loslaten. Je hoeft ze niet te volgen. Bovendien kun je jezelf goede vragen stellen. Zo creëer je snel en effectief rust in je hoofd.

Steeds weer dezelfde gedachten.

Kijk eens naar de top drie van problemen die je bezighouden. Kun je zien dat je gedachten hierover elke dag terugkomen? Gisteren piekerde je erover en morgen doe je het weer. Realiseer je je hoeveel tijd en energie dat je kost? Eigenlijk wil je maar één ding: rust in je hoofd! Je wilt af van dat zeurende stemmetje dat zegt: “Denk nog meer na!” Want je denkt al zo veel en je wordt er alleen maar moe van.

En dan is het weekend. Je vergeet je zorgen als je iets anders aan het doen bent. Dan is het heerlijk rustig in je hoofd. Automatisch ontspan je ook je lichaam. Waar heb je je al die tijd zo druk over gemaakt? Het lijkt wel alsof alle problemen in rook zijn opgegaan.

Maar toch… een paar dagen later begint het weer: hetzelfde probleem, dezelfde stress, dezelfde gedachten. Geen nieuwe inzichten, niets origineels, maar gewoon exact dezelfde zorgen. Het lijkt wel een muzieknummer dat blijft hangen en continu hetzelfde deuntje draait totdat je er helemaal kriegel van wordt.

Word je van denken moe?

Natuurlijk word je van denken zelf niet moe. Er is nog nooit iemand overspannen geraakt door creatieve ideeën, positieve gedachten of uitdagende vragen. Die geven je juist energie. Het zijn de negatieve gedachten die leiden tot piekeren en doemdenken. Die trekken je langzaam leeg. Vooral omdat je niet weet hoe je je gedachten kunt stoppen. Of oplossen. Er is niets zo vermoeiend als machteloosheid.

Hoe krijg je nu rust in je hoofd?

Denk na. Dit klinkt tegenstrijdig maar is het niet. Piekeren is de slechtste manier om na te denken. Stel jezelf positieve en constructieve vragen. Vragen die je leiden naar een oplossing. Vragen die je energie geven. Vragen die je creativiteit en verbeeldingskracht stimuleren.

Hoe weet je of je een goede vraag stelt? Eenvoudig: een goede vraag geeft een goed gevoel, een slechte vraag een slecht gevoel. Wat klinkt beter: “Waarom overkomt mij dit elke keer?” Of: “Hoe kan ik dit zo snel mogelijk oplossen?”

In de e-cursus Nooit meer Zorgen of Stress gaan we uitgebreid in op goede vragen. Dat is de snelste weg naar een oplossing. Ik geef je de tien beste vragen die je in elke situatie kunt stellen. Je leert de drie dingen die je kunt doen om rust te krijgen in je hoofd. En je ontdekt hoe je snel en effectief kunt ontspannen.

Wil je meer rimpels? Denk dan eens goed na!

Als je geen actie kunt nemen of goede vragen kunt bedenken, dan moet je loslaten. Kennelijk is er op dit moment niets dat je kunt doen. Maar ondertussen is de stem in je hoofd nog steeds bezig overuren te draaien. Zo raak je nooit ontspannen.

Elke keer als je volgt wat die stem zegt, raak je verder van huis. Het enige dat je daardoor krijgt is meer stress. Soms zie ik mensen zo hard nadenken dat het lijkt alsof ze peper in hun ogen hebben. Alsof dichtknijpen helpt een betere oplossing te vinden. Het enige dat ze daarmee creëren, zijn rimpels.

Er is altijd een keuze.

Realiseer je dat je de keuze hebt om los te laten. Je hoeft geen enkele gedachte te volgen als je dat niet wilt. Jij hebt gedachten. Je bent ze niet! Laat ze gewoon gaan. Wees gerust, ze komen waarschijnlijk weer terug om je te herinneren aan je probleem. Maar in de tussentijd kun je even op adem komen.

Actie, effectief denken en loslaten geven je tezamen het beste resultaat. Ze worden uitgebreid besproken in onderstaande e-cursus. Uiteraard aangevuld met praktische tips en effectieve oefeningen. “Rust in je hoofd” is niet een leuke slogan voor een uitvaartmaatschappij. Het is de basis voor een gelukkig leven.

Minder Stress in je Leven - Online Training
Laat je zorgen los in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer rustig, ontspannen en positief!
Word positiever snel en eenvoudig
“Wat een fantastische cursus is dit! Het brengt je super snel naar de kern van het probleem. Je lost het op en je gaat weer vrolijk verder. Ik voel het, ik ben veel relaxter nu. Het was lastig om dit zelf goed te doen, maar nu pak ik mijn notities erbij en dat lucht direct op. Bedankt!”

Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Ontdek het zelf – download mijn gratis e-boek:

Gratis e-boek: Hoe je krijgt wat je echt wilt

22 antwoorden
  1. C
    C zegt:

    Hoi Frank, ik heb veel aan jou tips temeer omdat ik in een zeer hectische periode zit, n.l. wel of niet bij mijn echtgenoot weg na 30 jaar :(

    Dus wat betreft piekeren, en wikken en wegen…daar kan ik over meepraten op dit moment ;)

    Beantwoorden
  2. Susan
    Susan zegt:

    Hallo Frank,
    Naarmate je ouder wordt ga je meer nadenken en piekeren ! Je kunt er ook een positieve draai aan geven. Iedereen DENKT na en PIEKERT weleens, naar doe dit met mate…. (klinkt makkelijk uiteraard)
    Hardlopen is een geweldige duursport en alle rommelgedachten die je in hoofd hebt verdwijnt ! Je hoofd is leeg en je voelt je TOP….
    Een echte aanrader zou ik zeggen voor iedereen !

    Je hebt echt hele goede artikelen/onderwerpen. Het boeit mij elke keer.
    Groet,
    Susan

    Beantwoorden
  3. Arjan
    Arjan zegt:

    Om mezelf wat rust te gunnen (met name in een vrij weekeind) werkt het voor me om de kwesties waar ik over pieker op te schrijven met het voornemen dit maandag weer op te pakken. In mijn achterhoofd weet ik dan dat ik die kwesties niet zal vergeten omdat ik het lijstje gewoon maandag weer ga raadplegen en er dan een passende actie op bedenk.
    Helaas komt het in mijn functie maar al te vaak voor dat er in het weekeind kwesties bij komen. Als ik dat ook nog in mijn hoofd moet proppen raak je snel zonder energie.
    Ook moet ik eerlijk toegeven dat niet elke kwestie even makkelijk uit het hoofd gezet kan worden.

    Beantwoorden
  4. Frank
    Frank zegt:

    Beste Arjan,

    Dat is een prima manier om je zorgen even ‘tijdelijk te parkeren’.

    Alles dat je niet uit je hoofd kunt zetten, moet je uitzoeken tot de kern:
    – Wat is nu het echte probleem?
    – Hoe kan ik dit blijvend oplossen zodat het niet meer terugkomt?
    – Hoe doe ik dat op een manier die het beste bij me past?

    Bedankt voor je aanvulling!

    Vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  5. Thea
    Thea zegt:

    Fijn artikel Frank, momenteel ben ik op zoek naar werk dus dan krijg je al snel gepieker van ‘wat als ik niks vind’ enz. Van die gedachtenpatronen die nergens toe leiden, behalve naar een rotgevoel. Dit artikel, en andere, zijn een fijne steun in de rug.

    Beantwoorden
  6. Conny
    Conny zegt:

    Hallo Frank, mooi artikel ook ik pieker natuurlijk zoals bijna iedereen, hardlopen buiten gaat helaas niet dat is het probleem mijn mobiliteit dus, Ik ga volgende maand naar NL en ik kan het maar niet uit mijn hoofd krijgen “oh jee hoe zal het gaan op de luchthavens” maar door jouw artikelen te lezen voel ik me altijd een heel stuk sterker, dank je voor dat.

    Fijne dag
    Conny

    Beantwoorden
  7. Lilian
    Lilian zegt:

    Frank, je hebt helemaal gelijk: piekeren kost veel tijd en het levert niets op. Piekeren zuigt je inderdaad leeg en levert niets op. Het probleem wordt eerder groter dan kleiner.
    Tegenwoordig probeer ik te mediteren op het moment dat ik echt verval in piekeren. En ik moet inderdaad beamen dat je hoofd op dat moment rust krijgt en je het leven anders ziet.
    Jouw suggestie om de juiste vragen te stellen waar je een goed gevoel van krijgt vind ik een hele verrassende. Ga ik zeker proberen.

    Beantwoorden
  8. catia
    catia zegt:

    Hey Frank,
    Bedankt, voor je tips.
    Ik ben het echt gaan inzien,nadat ik al jou tips gelezen heb.
    Zeer boeiend.
    Bij het lezen voelde ik mij beter en beter worden.
    Ik ben je zeer dankbaar,
    groetjes,
    catia

    Beantwoorden
  9. Rudy
    Rudy zegt:

    Dag Frank,
    Bedankt voor de tips. Ga r meteen mee aan de slag. zal in het begin niet meevallen, maar de eerste stappen aan een vernieuwing zijn ook vaak de moeilijkste, maar wel de belangrijkste. Wat niet in beweging komt, zal ook nooit op een andere plaats komen. Toch?

    Beantwoorden
  10. Sam
    Sam zegt:

    Hoi,

    Ik denk te veel na, omdat ik met heel vragen zit, waar ik het antwoord niet op heb. Maar ik wil de antwoorden niet weten, want het gaat om dingen die in het verleden zijn gebeurt en achter me wil laten, maar omdat ik de antwoorden niet heb, ook al wil ik ze niet weten, kan ik niet accepteren dat het zo is. Ik snap er helemaal niks van. Ik snap ook niet waarom dingen zijn zoals ze zijn en waarom dat nou zo logisch is. Verder lig ik er elke nacht bij stil en ben elke dag moe op school en sport bijna elke dag na school als afleiding wat wel werkt, maar mijn moeder vindt dat ik te veel doe, maar hoe kan ik anders de gedachtes uit mijn hoofd houden?

    Gr. Sam

    Beantwoorden
  11. annemarie
    annemarie zegt:

    ik denk veel na over mijn relatie, heb een een man leren kennen een paar jaar geleden.
    hij zei dat hij verliefd op mij is geworden, en mij gelukkig wil maken met alles erop en er aan.
    we zijn naar een huis gaan kijken en hebben meubels uit gezocht, ik was met deze man in de zevende hemel, was gewoon verliefd geworden op deze man.
    we hebben romanische avonden gehad en het voelde allemaal fijn aan, maar na 3 maanden zei hij dat hij het allemaal niet waar kon maken wat hij mij had beloofd, ik wist niet wat ik hoorde en wat ik hier van woest denken, het was alsof ik door de grond ging.
    had het ook al aan andere mensen verteld wat voor iemand ik dat ontmoet, maar nu het zo is verlopen houden ze mij voor de gek van wegen dat ik in zo iets ben in getrapt, en schaam me nu voor de buiten wereld en weet niet meer wat te doen.
    er gaat alsmaar door mijn hoofd waarom hij dat mij aan heeft gedaan, en het is alsof ik niet meer met mijn leven verder meer wil gaan van wegen de schaamte die ik er ven over heb gehouden.
    tranen rollen alsmaar over mijn wangen met de vraag waarom, waarom kan iemand mijn ziel zo’n pijn aan doen met zo iets om een liefde kapot te maken om zo iets te doen, waaron,waaron

    Beantwoorden
  12. annemarie
    annemarie zegt:

    ik zou hier op mijn eerdere bericht graag antwoord op krijgen van iemand die het zelfde heeft mee gemaakt, en wat ik ermee kan doen om mijn pijn te kunnen verzachten, omdat ik nog steeds van deze man houd

    Beantwoorden
    • paprika
      paprika zegt:

      Hoi Annemarie,

      Een paar tips:
      – de mooie gevoelens die je had in de leuke periode met deze man, die zaten in jezelf. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je die gevoelens nooit meer zal kunnen voelen zonder deze man.
      – het is een moeilijke periode waarin je nu zit, en ook een periode waar in je mooi kunt bewijzen hoe sterk je bent en hoe graag je een mooi leven wilt. Nu is de tijd om goed voor jezelf te zorgen, lieve dingen tegen jezelf te zeggen, een nieuwe activiteit op te pakken waar je plezier aan beleeft of waar je van kunt groeien als persoon (bijv een nieuwe sport of iets creatiefs doen). Dus neem een paar dagen de tijd om te huilen en ga daarna lekker aan de slag!
      – deze tip zal over een tijdje makkelijker gaan, in het begin hoef je dit nog niet te doen, maar: uiteindelijk werkt het het beste om jezelf niet als slachtoffer te zien. Je bent nu weer een ervaring rijker, maar één keer proberen en het mislukt, dan geef je toch niet op maar ga je er nog een keer voor! En als je dan bereikt wat je wilt dan ben je er extra blij mee!

      Succes!

      Beantwoorden

Stel je vraag of geef je mening

Stel je vraag of geef je mening

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.