Help! Ik ben perfect!

Perfectionisme verlamt. Dat weet iedereen, maar toch zijn er veel mensen die nooit aan hun eigen verwachtingen voldoen. Dit artikel geeft je inzicht in waarom je perfect probeert te zijn, hoe dit leidt tot faalangst en wat je kunt doen om beide los te laten.

Gezond en ongezond perfectionisme.
Perfectionisme is tot op zekere hoogte prima. De behoefte om het beste uit jezelf te halen en het beste resultaat te creëren, geeft plezier en zorgt ervoor dat je trots kunt zijn op jezelf. Iets zo goed mogelijk willen doen motiveert en inspireert.
Het wordt pas een probleem als je altijd streeft naar perfectie. Dan ben je nooit tevreden. Je verwacht altijd 200% inzet van jezelf. En je kunt zo bang worden om het niet goed te doen, dat je nergens aan begint. Dit artikel gaat hierover: ongezond perfectionisme.

Waarom we perfect willen zijn.
Ongezond perfectionisme ontstaat uit het gevoel niet goed genoeg te zijn. Als we niet het perfecte resultaat creëren, dan betekent het dat we niet goed genoeg ons best hebben gedaan en we anderen (en onszelf) teleurstellen.

Dit komt meestal voort uit conclusies die je in het verleden hebt getrokken. Het kan zijn dat je kritische ouders of vrienden had die je het gevoel gaven niet goed genoeg te zijn. Je wilde aan hun verwachting voldoen om geaccepteerd te worden. Ook al spreek je deze mensen niet meer, de verwachting die je van jezelf hebt, is er nog steeds. Hoewel heeft niemand meer kritiek op je, je bent nog steeds kritisch naar jezelf toe.

Ongezond perfectionisme leidt tot faalangst.
Perfectie bestaat niet. Het kan altijd beter en niets is dus perfect. Het is nooit af. Dus waarom zou je actie nemen als het toch niet perfect kan zijn? Dan is het toch beter om het uit te stellen? Als je geen actie onderneemt, kan niemand je aanspreken op het resultaat. Faalangst leidt tot uitstellen en hoe meer je uitstelt, hoe moeilijker het wordt actie te ondernemen. Dit is een vicieuze cirkel die uiteindelijk leidt tot stilstand.

Hoe zou het voelen om je interne criticus te ontslaan?
Hoe zou het voelen om niet meer continue tegen je eigen (verzonnen) beperkingen aan te lopen? Niet meer te denken dat je het niet kan of niet goed genoeg bent? Niet meer te denken dat anderen het beter doen of dat je hopeloos mislukt als je actie onderneemt? Heerlijk toch? Lekker vrij van dwangmatige gedachten, die voorkomen dat je geniet en blij bent met het resultaat dat je creëert. Kortom, genieten van het proces zonder je druk te maken om het resultaat. Trots zijn op jezelf en wat je hebt bereikt!

Hoe je perfectionisme omzet in ontspannen creëren.
Perfectionisme loslaten is een proces van bewustwording. Onderstaande inzichten helpen je te realiseren dat je niet altijd perfect hoeft te zijn.

1. Zoals je bent, ben je prima. Je bent niet de slimste, noch de domste. Niet de beste, noch de slechtste. Zoals de meesten van ons zit je ergens tussen Einstein en Alzheimer. Er is niemand die perfect is. Niemand! Met al je fouten ben je nog altijd prima.

2. Je hebt veel meer bereikt dan je beseft. Als je je meer concentreert op wat je goed doet en minder op wat nog beter kan, neemt je gevoel om perfect te willen zijn af. Het is een kwestie van focus. Stop jezelf te vergelijken met je ideaalbeeld en begin met waarderen wie je werkelijk bent.

3. Vergelijk jezelf niet met anderen. Het gras lijkt altijd groener aan de overzijde, maar dat is het zelden. Jezelf continue vergelijken met anderen is de snelste manier om ontevreden te worden over je eigen leven.

4. Elk resultaat is een goed resultaat. Van elk resultaat leer je, waardoor je kunt groeien. En als je genoeg groeit, kom je vanzelf waar je wilt zijn. Als je wacht op het perfecte moment, op het perfecte resultaat, kun je heel lang wachten. Je hebt je rijbewijs toch ook niet na één les gehaald? Of, hoe heb je leren fietsen?

5. Zonder mislukking is er geen succes. Dat is een universele wet. Mensen die succesvol zijn, hebben ook vaak teleurstellende resultaten geboekt. Ze zijn weer opgestaan en verder gegaan. Je mislukt alleen als je opgeeft of als je nooit iets probeert.

6. Een inzet van 200% bestaat niet. Elke machine die op 200% loopt, gaat vroeg of laat stuk. Elk mens dat altijd 200% geeft, stort vroeg of laat in. Het is beter te streven naar 80% en het langer vol te houden. Het is ook makkelijker.

7. Waarom wil je perfect zijn? Om je goed te voelen? Maar waarom voelt perfectionisme dan zo vaak verlammend? Wat heeft het voor zin je goed te voelen als de weg ernaar toe (perfectionisme) niet goed voelt? Je zult je nooit goed voelen als je altijd perfect probeert te zijn. Nooit!

8. Niemand verwacht dat je perfect bent. En de mensen die dat toch van je verwachten doen dat omdat ze dat ook van zichzelf verwachten. Dat is toch niet jouw probleem? Jij accepteert het toch ook als anderen fouten maken? Waarom accepteer je dat dat niet bij jezelf?

9. Geef jezelf veel complimenten. Sta eens stil bij je successen. Heb je een taak volbracht? Feliciteer jezelf. Heb je iets niet perfect gedaan? Feliciteer ook dan jezelf, je hebt in ieder geval iets gedaan!

10. Stop met vechten tegen de realiteit. De realiteit is dat niemand perfect is. Als je vecht tegen deze realiteit, verlies je altijd. Het is niet natuurlijk te wensen dat de realiteit anders is dan het is. Perfectionisme is wensen dat de realiteit een illusie is. Hoe slim is dat?

Perfectie is saai. In imperfectie zit schoonheid. Hoe beroemd zou de toren van Pisa zijn als deze rechtop stond? Wie is interessanter, Oprah Winfrey of een supermodel met een perfect gezicht? Uit imperfectie kan ook succes voortkomen. Het beroemde gele post-it blokje is het resultaat van lijm die niet goed plakte. Jouw karakter en unieke eigenschappen zijn ontstaan door vallen en opstaan. Je hoeft niet perfect te zijn. Je hoeft alleen maar jezelf te zijn!

Wil je je perfectionisme loslaten en jezelf accepteren zoals je bent?
Bestel dan de onderstaande e-cursus:

Vergroot je zelfvertrouwen in slechts 12 weken!
Je zelfvertrouwen is de basis voor je geluk. Hoe meer zelfvertrouwen je hebt, des te leuker en makkelijker alles wordt. Vergroot je zelfvertrouwen met deze online training en voel je beter over jezelf en je leven! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Vergroot je zelfvertrouwen snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

11 antwoorden
  1. Paola
    Paola zegt:

    Perfect zijn levert vaak bij anderen ook tegenzin. Je bedoelt het goed maar anderen denken dan: ‘Zij doet ook alles perfect’ en vinden dat vaak niet leuk. Als ze wel iets ontdekken, zeggen ze vaak: ‘Oooh, jij doet ook wel eens iets niet perfect, blij toe.’

    Leuke website en goeie artikelen !

    Beantwoorden
  2. Rob
    Rob zegt:

    Hallo,

    De afgelopen tijd heb ik artikelen op uw site gelezen en ze besproken met vrienden en iemand die zich profeesioneel bezig houdt met jongerenbegeleiding. Laatste genoemde zegt: het kan zowel goed als verkeerd werken het positieve denken. Goed is het een realistisch zelfbeeld te ontdekken. Fout is het als je je angst probeert weg te denken. Voorbeeld: ik vind het niet echt plezierig telefoontjes te plegen met een officieel karakter. Als ik dan zeg: “ik ben de moeite waard, ongeacht de uitkomst van dit telefoongesprek” kan dat ook betekenen dat ik die angst niet mag hebben, ze weg probeer te redeneren terwijl ik deze gevoelens beter onder ogen kan zien, de angst voor lief neem, en zo door de situatie heen ga. Zo ontdek ik dan telkens weer dat ik wel opgewassen ben tegen deze situatie. Ziet u het verschil en wat vindt u ervan?

    Beantwoorden
  3. Frank
    Frank zegt:

    Beste Rob,

    Dank je voor het voorbeeld: dat is een mooie aanvulling op het artikel.

    Als je zegt: ‘Ik ben de moeite waard, ongeacht de uitkomst van dit telefoongesprek,’ zegt je niet dat je er geen angst voor mag hebben. Je zegt alleen dat je je eigenwaarde niet ontleent aan de uitkomst van een telefoongesprek.

    Ik ben het met jou en de begeleider eens dat je angsten niet hoeft weg te stoppen: daar lukt je nooit voor langere tijd. Het is beter te accepteren dat je een angst hebt en er vervolgens aan te werken.
    Je zegt dat je telefoneren niet echt plezierig vind. Dat klinkt niet als een echte angst. Maar laten we voor het gemak ervan uitgaan dat je een angst hebt om officiële telefoontjes te plegen.

    Dan zou ik willen weten:
    – Waarom vind je het niet plezierig om officiële telefoontjes te plegen?
    – Wat is het ergste dat je kan overkomen in zo’n gesprek?
    – Wat zou je moeten denken of geloven om die telefoontjes wel plezierig te vinden?

    Die vragen onderzoeken wat er nu echt aan de hand is. Zodat je leert om anders naar die angst te kijken en daarmee een begin te maken met een oplossing.

    Als je denkt dat een angst je beperkt, is het de moeite waard om er aan te werken.
    Als je denkt dat je prima kunt leven door de situaties te vermijden waar je bang voor bent, dan is dat ook een oplossing.

    In essentie worden perfectionisme en faalangst veroorzaakt door een gebrek aan zelfvertrouwen.
    Dit kun je verhelpen met de e-cursus ‘Blijvend Zelfvertrouwen in 12 weken.’
    Hoe meer vertrouwen in jezelf, hoe makkelijker het is om positief te zijn!

    Groeten
    Frank

    P.S. Meer informatie over angst staat in het artikel: Groeien door je angst te overwinnen

    Beantwoorden
  4. Rob
    Rob zegt:

    Toch nog even een reactie terug. Ik ben gewoon bang dat ik faal, dat ik ga stotteren. Verbind er hoge consequenties aan: als het niet lukt kom ik nooit verder in mijn werk. Vind dat ik het goed moet doen. Ben teleurgesteld in mezelf als het niet lukt. Door spanning/faalangst blokkeer ik. En ik weet dat ik het mezelf moeilijk maak, maar op het moment supréme maak ik me toch weer zorgen. Ik heb een goede opleiding en ben denk ik best een goed/interessant mens, maar ik zou wat meer zelfvertrouwen willen hebben. Me “door” de situatie denken vind ik dus lastig. Maar ik ga proberen er minder consequenties aan te hangen, realistischer te denken. Toch denk ik dat het echte ervaren van de angst en dan tot de conclusie komen dat het allemaal wel meevalt best een goede mogelijk is. Maar ik wou dat ik wat relaxter kon denken.

    Beantwoorden
  5. Frank
    Frank zegt:

    Rob, dit is een vicieuze cirkel.

    De gedachte ‘ik mag niet falen’ voorkomt relaxt denken. Dit zorgt voor de blokkade en daardoor een negatieve uitkomst. Dit rijtje kunt je eindeloos blijven volhouden.

    Vandaar de drie essentiële vragen die ik in de reactie hierboven heb genoemd.

    Deze uitdaging die je hebt is niet te verhelpen met een korte reactie, helaas.

    De e-cursussen ‘Blijvend zelfvertrouwen‘ en ‘Nooit meer zorgen of stress‘ gaan je hierbij helpen. De eerste bouwt een stevig fundament voor een blijvend zelfvertrouwen. De tweede is erg geschikt om ‘denkbeeldige doemscenario’s’ kwijt te raken.

    Wat je ook kiest, weet dat je dit probleem wel degelijk kunt oplossen…

    Vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  6. Annemarie
    Annemarie zegt:

    Mooie artikelen staan er op deze site, ik lees ze met veel plezier!

    Als een ander het beter lijkt te doen; het is de buitenkant maar. Wie weet wat voor moeite iemand al heeft gedaan om zover te komen of wie weet tegen welke dingen hij/zij allemaal aanloopt. Het klinkt cliché maar jaloers zijn is zo makkelijk, maar als je jezelf neemt zoals je bent met al je dingen die je nog wilt veranderen of niet, heb je geen reden tot jaloezie meer of jezelf constant met ’n ander te vergelijken.

    Stel, je laat door je reuma telkens iets uit je handen vallen. Dan kun je boos op jezelf zijn. Ik denk liever: nou jammer dan, dan maar niet ‘perfect’. Kijk liever naar de dingen die wel lukken.
    Als de ander je dan toch onhandig noemt is dat zijn/haar probleem.

    Jezelf nemen zoals je bent met al je onhebbelijkheden en je mogelijkheden, dat is pas perfect!

    Beantwoorden
  7. Stefan
    Stefan zegt:

    Bedankt voor het artikel. Perfectionistisch als ik ingesteld ben, is het goed ook eens te beseffen dat het zonder maximale inspanning ook goed mag zijn.

    Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.