Direct minder stress – 3 tips

Minder stress krijg je alleen door je te ontspannen. Hoe doe je dat? Door je gedachten los te laten en er niet tegen te vechten. Besluit om later actie te nemen, maar kies nu voor ontspanning. Je kunt geen positieve actie nemen als je hoofd vol met zorgen zit. Dit zijn 3 tips om direct minder stress te creëren.

Tip 1: Alles is perfect zoals het is.
Dit is een hele krachtige gedachte: alles is nu perfect zoals het is. Deze gedachte zorgt ervoor dat je nu, op dit moment, geen spanning ervaart. Nu denk je misschien: “Het is helemaal niet perfect en daarom heb ik stress!”

Ik wil je uitnodigen om daar eens anders naar te kijken. Misschien gaat het niet om de uitdaging – misschien gaat het om de les die je ervan kunt leren. Een les waar je als mens door groeit. Kennelijk heeft het leven je deze uitdaging gegeven. Kennelijk is het zo bedoeld. En is het aan jou om daarmee om te gaan.

Alles is perfect zoals het is, wil niet zeggen dat je geen actie moet ondernemen. Het zegt alleen dat je geen positieve actie kunt ondernemen met een negatief gevoel. Het is dus belangrijk om eerst van dat negatieve gevoel af te komen. En dat gevoel wordt veroorzaakt doordat je je verzet tegen de huidige situatie. Door voor jezelf te herhalen Alles is perfect zoals het is accepteer je – tijdelijk – deze situatie. Dat geeft je rust. Vanuit die rust kun je actie gaan ondernemen.

Probeer in te zien dat dit moment perfect is. De stress of zorgen die je hebt zitten in je hoofd. Dat zijn voornamelijk negatieve gedachten over iets wat er is gebeurd of zal gebeuren. Niet over wat er nu gebeurt. Een belangrijk verschil. Hoe kun je positieve actie nemen als je nu, op dit moment, gespannen bent? Hoe kun je ontspannen als je het liefst een stressballetje doormidden wilt knijpen? Dat kan niet. De gedachte Alles is perfect zoals het is laat die spanning los.

Tip 2: Daar doe ik later wat aan.
Zoals gezegd komt veel stress door gedachten over een toekomstig moment. Je probeert in je hoofd iets op te lossen wat in de werkelijkheid nog niet gebeurt is. Maar is dat wel mogelijk? Bovendien zijn er vaak andere mensen bij betrokken. In je hoofd spelen zich hele dialogen af: wat jij zal zeggen en hoe zij zullen reageren. Je hebt je eigen speelfilm gemaakt terwijl het doek nog niet geopend is…

De gedachte Daar doe ik later wat aan zorgt ervoor dat je de realiteit terugvindt en jezelf niet verliest in een fantasie. De realiteit is deze: je kunt pas wat veranderen als je fysiek aanwezig bent. Tenzij je uitzonderlijke vermogens hebt, denk ik niet dat je gedachten andere mensen zullen beïnvloeden. Daar doe ik later wat aan zorgt ervoor dat je het moment van actie uitstelt. Totdat het moment daadwerkelijk is gearriveerd. Nu hoef je dus niets te doen. Accepteer dat er een moment van actie is en een moment van rust. Ontspanning is de beste beslissing voor dit moment.

Tip 3: Het is oké om even een dipje te hebben.
Weinig dingen kosten meer energie dan vechten tegen je gedachten of gevoelens. Je kunt dat bijna niet winnen. Vaak denken we: “Ik moet positiever denken. Ik moet minder stress hebben. Ik moet mijn zorgen loslaten!” Zie je hoe krampachtig dat klinkt?

Als je met honderd kilometer per uur een bepaalde richting op rijdt en je wilt juist de andere kant op, gooi je dan in één keer je stuur om? Natuurlijk niet, dan sla je over de kop! Het is beter om eerst gas terug te nemen, nietwaar? Eerst te ontspannen en dan van richting te veranderen.

Het is vrij normaal om in bepaalde situaties stress te ervaren. Het helpt je niet daar tegen te vechten. Het helpt je wél om van jezelf te accepteren dat je bepaalde gedachten en gevoelens mag ervaren. “Dit mag ik niet denken of dat mag ik niet voelen” lukt vaak niet. Niet is een woord dat geen enkele impact heeft. Kun je niet aan je middelbare school denken? Kun je niet aan je voeten denken? Dat lukt je niet.

Het werkt beter om gewoon te accepteren hoe je je nu voelt. Dan hoef je niet meer te vechten. Je zult merken dat dat je rust geeft. Vanuit die rust kun je actie nemen. Het heeft geen zin om te weigeren te voelen wat je voelt. Dat gevoel hoort immers óók bij jou, nietwaar? In ieder geval op dit moment. Stop met vechten tegen je gevoelens en gedachten en accepteer dat je ze nu hebt. Ga vervolgens kijken wat je kunt doen om een oplossing te vinden.

Wat is de definitieve oplossing?
De beste oplossing is om meer inzicht te krijgen in de oorzaak van je stress en zorgen. En met dat inzicht andere acties te nemen. Te leren hoe je beter kunt ontspannen. Te leren hoe je positiever kunt denken en meer plezier kunt hebben door je te focussen op de goede dingen in je leven.

Wil je weten hoe je positief kunt leven, zonder zorgen? Wil je direct minder stress?
Bestel dan nu de e-cursus Nooit meer Zorgen of Stress omdat je hiermee leert je zorgen los te laten. Lijkt een ontspannen en positief leven je niet heerlijk? Het kan!
“Het kwartje is gevallen. Waarom heeft niemand dat eerder zo aan me uitgelegd? Ik heb het gevoel dat ik een last van me heb afgeschud en sta hierdoor positiever in het leven. Ik maak me lang niet meer zo druk over dingen als vroeger en voel me een stuk lekkerder.”

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

4 antwoorden
  1. Min
    Min zegt:

    Zeer verhelderend stuk. Precies wat ik nodig had, handvatten om mijn stressgedachten te kunnen stoppen. Ik zal deze zinnen (alles is perfect zoals het is, en daar doe ik later wat aan) zeker vaker in mijn hoofd maar hardop aan mezelf voorlezen.
    Bedankt!

    Beantwoorden
  2. astrid
    astrid zegt:

    Vaak denken we: “Ik moet positiever denken. Ik mag geen stress hebben. Ik moet mijn zorgen loslaten!” Zie je hoe krampachtig dat klinkt?

    deze gedachte is zo sterk

    Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.