Controle loslaten – hoe doe je dat?

Word je af en toe moe van je eigen controledwang? Zou je je prettiger voelen als je dat los kon laten? Waarom lukt je dat dan niet? En hoe kun je nu meer ontspannen en je minder zorgen maken?

Iedereen wil controle.
De behoefte aan controle is fundamenteel. Iedereen heeft er last van. Zonder controle zou je alles aan toeval overlaten en heb je geen flauw idee wat er gaat gebeuren. Het is dus normaal om invloed te willen uitoefenen op je leven en op de omstandigheden.

Als het uit de hand loopt.
Toch kan de behoefte aan controle uit de hand lopen en verlammend werken. Het kan je heel veel energie kosten. Je raakt dan gefrustreerd als dingen niet lopen zoals je wilt en bent constant aan het vechten om grip te krijgen op de situatie. Dan wordt die behoefte aan controle ongezond.

Je kunt veel dingen in je leven controleren: jezelf, je financiën, je doelen, je acties en ook je gedachten. Het wordt pas frustrerend als je probeert controle te houden op iets dat buiten je macht ligt.

Je kunt niet veranderen waar je geen controle op hebt.
Over sommige dingen heb je gewoon geen controle. Je kunt het weer niet beïnvloeden. Je kunt de economie niet verbeteren. Je kunt andere mensen niet veranderen. Toeval laat zich ook niet controleren.

Herken je dit?
– Je partner doet niet wat je wilt, hoe vaak je hem of haar ook corrigeert.
– Je maakt je zorgen over de toekomst.
– Je probeert invloed uit te oefenen op een situatie waar je weinig grip op hebt – tevergeefs.
– Je denkt vaak: “Als dit maar anders zou zijn…”

Hiermee probeer je iets te controleren wat niet te controleren valt.

Laat je zorgen los.
Het eerste inzicht om de controle los te laten is: “Laat de dingen die je niet kunt beïnvloeden gewoon gebeuren.”
Voor echte controlefreaks is dat heel moeilijk. Maar het is wel de realiteit. Het probleem zit ook niet in het feit dat die dingen gebeuren. Het probleem zit in het feit dat jij ertegen vecht. Dat je je er zorgen over maakt.

Dus laat je zorgen los. Hoe?
Bestel de e-cursus ‘Nooit meer zorgen en stress’. Hierin leer je eenvoudige technieken voor een ontspannen en stressvrij leven. “Het kwartje is gevallen. Waarom heeft niemand dat eerder zo aan me uitgelegd?” “Ik heb het gevoel dat ik een last van me heb afgeschud en sta hierdoor positiever in het leven.”

Ga aan de slag.
Zorgen maken is een negatief doel stellen: Je bent bang dat de situatie, die je vreest, werkelijkheid wordt. Door je zorgen te maken denk je meer controle te krijgen. Dat is een misverstand. Je hebt alleen controle over de situatie als je er wat aan doet. Eraan denken is niet genoeg.

Neem actie op het gebied dat je wel kunt controleren. Als je je bijvoorbeeld zorgen maakt over een presentatie die je moet geven – bereid je dan voor. Hierdoor krijg je meer controle. Doe wat je kunt doen. Actie geeft vertrouwen en vertrouwen maakt controle overbodig.

Werk aan je zelfvertrouwen.
Uiteindelijk komt de behoefte aan controle voort uit een gebrek aan zelfvertrouwen. Als je zou weten dat je alles aankunt wat op je pad komt, waarom zou je dan nog iets willen controleren?
Zelfvertrouwen is geloof in eigen kunnen en het vertrouwen dat je de juiste beslissingen neemt. Dit kun je leren. Net zoals een taal. Ook al spreek je slecht Engels, met wat oefening kun je het verbeteren.

Met de e-cursus ‘Blijvend Zelfvertrouwen’ creëer je een gevoel van zekerheid dat je nooit meer verliest. “Het heeft me vanaf de eerste e-mail al geholpen. Ik sta voor mijn gevoel steviger in m’n schoenen en hecht minder waarde aan wat anderen van mij denken. Het werkt!”

Je hoeft niet perfect te zijn.
Vergelijk jij jezelf met een ideaalbeeld? Een superman of supervrouw? Laat het los. Wat is er mis mee om gewoon jezelf te zijn? Desnoods alleen maar oké te zijn? In het artikel ‘Help! Ik ben perfect’ lees je hoe je jezelf kunt accepteren zoals je bent.
Elke vergelijking is zinloos. Vergelijken doe je zolang je niet weet wie je echt bent: uniek en daarom niet te vergelijken met wie dan ook.

Laat anderen zichzelf zijn.
Gun anderen hun eigen mening en beslissingen. Probeer ze niet te controleren, dat werk vaak averechts. De kans dat ze afstand van je nemen wordt daardoor groter. Natuurlijk zou het fijn zijn als anderen doen wat wij willen. Maar dat betekent dat ze niet meer doen wat zij willen. Wat zou jij dan kiezen als je in hun schoenen stond?

Oefen elke dag een beetje.
Controle loslaten is eng. Dus het is slim het in kleine stappen te doen. Maak elke dag ruimte voor iets spontaans. Bereid je eens een keertje niet voor. Laat de boel eens de boel. Zo leer je langzaam te vertrouwen op je eigen vermogen om met nieuwe situaties om te gaan. Daardoor groeit je zelfvertrouwen en maak je ruimte voor spontaniteit.

En jij? Heb jij moeite om de controle los te laten?
Wil je het liefst alles in de hand houden?
Wat is jouw ervaring?

Uiteindelijk wil je controle zodat je je geen zorgen meer hoef te maken.
Wil je de controle (meer) loslaten, maar wel op een manier die bij je past?
Beste dan de onderstaande e-cursus:

Word ontspannen en laat je zorgen los in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer vrolijk en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Laat je zorgen los snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

10 antwoorden
  1. Angela
    Angela zegt:

    Ja, ik wil altijd alles zoveel mogelijk in de hand houden en raak dus ook erg van slag omdat dit niet lukt.
    En boy, oh boy wat ben ik altijd moe. Nu ik bijna 50 ben vind ik het genoeg en ben ik begonnen het roer om te gooien. Het is niet zo dat ik nooit iets spontaans doe en eigenlijk ook niet dat ik weinig zelfvertrouwen heb maar ik kan vreselijk doemdenken en zoals mijn man zegt, je hebt af en toe een twisted mind. Ik ben ook vrij negatief in mijn denken en zie vaak het slechte in mensen, ik let daar ook erg op.

    Beantwoorden
  2. Frank
    Frank zegt:

    Beste Angela en Marijke,

    Altijd controle willen hebben is natuurlijk vreselijk vermoeiend, zoals Angela zegt.
    In één keer alle controle loslaten is te eng, Bovendien hoeft dat ook niet. Een beetje controle willen hebben is menselijk en gezond.
    Dus zoals Marijke het zegt: afbouwen is het toverwoord: stap voor stap een klein beetje die behoefte aan controle loslaten. Met elke stap bouw je meer (zelf)vertrouwen op.

    Veel succes!
    Met vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  3. jeanne
    jeanne zegt:

    maar je zorgen loslaten betekent ook dat je moet accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn. controle kan ook gaan over diingen die al gebeurd zijn, bijvoorbeeld als iemand je erg gekwetst heeft – de controle is dan dat je eigenlijk wilt dat het niet was gebeurd, of dat diegene inziet dat het heel erg is wat hij of zij heeft gedaan . dat loslaten betekent ook pijnlijke ervaringen accepteren – die horen ook bij het leven, toch?

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Inderdaad Jeanne,

      Ook pijnlijke ervaringen horen bij het leven.
      Sommige dingen die zijn gebeurd zijn niet prettig, maar door ze in gedachten te blijven herhalen, zorgen we dat die pijn steeds weer naar boven komt. Dus wie doet ons dan eigenlijk pijn?

      Vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden
      • Jeanne
        Jeanne zegt:

        ja, ik zelf, dat klopt. en ik heb ook geleerd dat je dat wel degelijk zelf doet – dat het niet sterker is dan ikzelf. gedachten komen misschien wel vanzelf, maar toch kun je ze ook stoppen, je bewust op andere dingen richten, er zelf niet teveel op ingaan (met meditatie bijvoorbeeld) – niet makkelijk, maar o zo fijn als het lukt!

        Beantwoorden
        • Lauren
          Lauren zegt:

          Controle hebben geeft ons een gevoel van waardering en trots. Maar sommige dingen kunnen we inderdaad niet in de hand houden. Acceptatie is het belangrijkste wat er is. Mensen die een negatief denkvermogen creeren als ze gekwets zijn of teleurgesteld moeten een training mindfullness volgen! Het helpt echt, ik heb de training zelf ook gevolgt aangezien ik erg perfectionistisch ben. Ik ben mezelf tegen gekomen met de training. We moeten leren iedereen in hun waarde te laten ook als we ons zelf gekwets voelen. Alleen is dit vaak makkelijker gezegt als gedaan. Een controlefreak wilt waarschijnlijk iemand het liefst op de feiten drukken zodat we de situatie kunnen veranderen. Maar lieve mensen vergeet niet dat we van alle levenslessen iets moeten leren, uiteindelijk is niemand perfect! Wees bewust en creeer andere gedachtes ipv die virsuele denk patronen:)

          Beantwoorden
      • Martijn
        Martijn zegt:

        Ja maar je kan er zelf wel aan werken .
        Maar je moet ook geduld hebben .
        Ik heb een probleem met iemand .
        Van de bergeleiding.
        Maar het kost wel veel tijd .
        Maar de rest doet wel heel erg hun best hoor .

        Beantwoorden
  4. FLEUR
    FLEUR zegt:

    Dag Frank,
    Al heel mijn leven zit ik met hetvolgende. ..vroeger bijna altijd. ..de laatste jaren af en toe. ..
    Ik doe soms dingen heeeeel intensief handelend omdat ik daar op dat moment voor kies. ..bv.: ik ga met mijn man uit eten, dan doe ik een klik in mijn hoofd en begin hiermee zodra ik de deur achter mij toe doe…alles speelt zich dan af in mijn hoofd zoals. ..”nu ga ik langs de trap naar beneden. ..ik doe de deur van de auto open..
    we rijden langs deze weg en de vorige keer langs die andere baan…ALLES en bij elke handeling of als ik praat is in en met mijn hoofd…maar soms houd ik het niet uit en MOET ik het en alles loslaten en spontaan doen…als ik gewoon spontaan leef voel ik mij wel vrij in mijn hoofd maar het is zo een gedachte dat wanneer ik die andere manier doe ik echt bewust leef? Ik denk dat alles wat ik in mijn leven gewoon intuïtief en spontaan doe en gedaan heb zonder erbij na te denken. ..dat ik daar geen voldoening van heb? Ik zou zo graag hiervan bevrijd zijn…Groetjes Fleur.

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Fleur,

      Als je merkt dat je hersenen alles analyseren wat je doet, dan is het zaak om wat afstand van je gedachten te nemen. Let op: dit gaat niet vanzelf en er is veel oefening voor nodig. Maar zoals je zegt:

      “…als ik gewoon spontaan leef voel ik mij wel vrij in mijn hoofd”.

      Dat merk je als het je lukt dat continue analyseren in je hoofd wat los te laten.

      Je hersenen hebben weinig voldoening als je dingen spontaan en intuïtief doen, want je hersenen vinden het heerlijk om continu te analyseren. Maar jij (je gevoel) vind het wel fijn.

      Dus ga oefenen met het loslaten van je gedachten. Dit artikel gaat je daarbij helpen:
      https://www.newstart.nl/blog/minder-piekeren-kun-je-stoppen-met-denken/

      En in dat artikel staat ook een link naar een ander artikel met een oefening:
      https://www.newstart.nl/blog/minder-piekeren-kun-je-stoppen-met-denken/

      Je hoeft niets meer te weten over dit onderwerp, je hoeft er alleen maar mee te oefenen 🙂

      Veel succes en vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.