Angsten overwinnen met NLP

Wil jij je angsten overwinnen maar weet je niet goed waar te beginnen? Dit artikel biedt hulp en handvatten om jouw angst voor eens en voor altijd uit jouw leven te bannen. Verschillende soorten angsten, omgaan met irreële angsten en angsten overwinnen met NLP komen aan bod. 

Wat is angst?

Angst is een emotie. Het is een gevoel van ongerustheid en vrees. Als je angst ervaart heb je het idee dat er dingen mis gaan met een ernstige afloop. Angst is een gevoel, een emotie. Zoals je wellicht weet, zijn emoties bedoeld om je in beweging te zetten. Emoties hebben als doel om jouw overlevingskansen te vergroten. Als je als holbewoner een beer tegenkomt is angst een gezonde reactie. Angst zal je aansporen om gevaarlijke situaties te vermijden.

Stress zorgt voor een vecht-of-vlucht reactie. Zonder stress is er geen angst. Daarentegen kan stress wel zonder angst voorkomen. Vanuit dat oogpunt kan je zeggen dat angst een soort stressreactie is. Angst is eigenlijk stress die aan blijft houden, ondanks dat de stressor (de oorzaak van de stress) is verdwenen.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Gevoelens van angst kunnen op verschillende manieren ontstaan, denk maar aan plankenkoorts, hoogtevrees en angst voor de dood. Daarnaast kan angst ook ontstaan door het gebruik van bepaalde medicijnen, zoals sommigen schildklier-medicijnen en bepaalde soorten antidepressiva.

Als je overmatig last hebt van irreële angsten dan kan er sprake zijn van een angststoornis. Mensen die een angststoornissen hebben maken zich overmatig zorgen, wat voor veel stress en belasting zorgt.

Welke angsten zijn er?

Er zijn een aantal soorten angst:

  • Gegeneraliseerde angststoornis
  • Specifieke fobieën
  • Paniekstoornissen
  • Sociale-angststoornis
  • Selectief mutisme

Gegeneraliseerde angststoornis

Mensen die lijden aan een gegeneraliseerde angststoornis hebben last van overmatige bezorgdheid en gevoelens van angst. Zij weten niet hoe zij hun angsten en zorgen onder controle kunnen houden. Ze tobben en piekeren, wat veelal leidt tot nog meer angst. Een gegeneraliseerde angststoornis kan leiden tot slaapproblemen en moeite met concentreren. Daarnaast kan de angststoornis leiden tot lichamelijke klachten, denk hierbij onder andere aan diarree, hoofdpijn, misselijkheid en spanning in de spieren.

Kenmerken

Kenmerken van een gegeneraliseerde angststoornis zijn:

  • Minstens 6 maanden overmatige angst en bezorgdheid,
  • Rusteloosheid,
  • Gespannenheid,
  • Vermoeidheid,
  • Problemen met concentreren,
  • Spierspanning,
  • Problemen met slapen.

Oorzaken

Veelal is er geen duidelijke aanwijzing of oorzaak voor het ontstaan van een gegeneraliseerde angststoornis. Mogelijke oorzaken zijn een ingrijpende gebeurtenis en erfelijkheid.

Specifieke fobieën

Een specifieke fobie resulteert in een angst voor een specifiek iets. Dit ‘iets’ kan van alles zijn, zoals een dier, ding, plaats of situatie. Vaak weet degene die een specifieke fobie heeft dat zijn angst onredelijk is. Desondanks doet diegene er vaak van alles aan om datgene waar hij angst voor heeft uit de weg te gaan. Een specifieke fobie kan gepaard gaan met zweten, hartkloppingen en moeilijk ademhalen. De specifieke fobie kan een aanleiding zijn voor een paniekaanval.

Er zijn enorm veel specifieke fobieën, enkele bekende en minder bekende voorbeelden zijn:

  • Vliegangst
  • Angst voor spinnen
  • Claustrofobie
  • Hoogtevrees
  • Agorafobie (pleinvrees)

Kenmerken

Een persoon die lijdt onder een specifieke fobie wordt erg angstig van een bepaald ‘iets’. Datgene roept bij die persoon gevoelens van angst op. De persoon zal er dus van alles aan doen om dat ding te vermijden. Veelal is de angst overdreven en onredelijk. Desondanks zorgt de angst voor problemen en moeilijkheden in het dagelijks leven. Een specifieke fobie ontstaat vaak in de jeugd.

Oorzaken

De specifieke fobie ontstaat naar aanleiding van een ingrijpende, beangstigende gebeurtenis. Ook kan het gebeuren dat iemand een paniekaanval krijgt en vervolgens iets associeert met de paniek en angst. Als gevolg zal de persoon dat ding vermijden. Ook kan het voorkomen dat een angst ontstaat door informatie die iemand ontvangt. Als je zelf geen vliegtuigcrash hebt meegemaakt, maar de media besteedt er veel aandacht aan, dan zou je bijvoorbeeld vliegangst kunnen ontwikkelen.

Paniekstoornissen

We spreken van een paniekstoornis als iemand regelmatig last heeft van paniekaanvallen. Iemand wordt dan onverwacht overvallen door een enorm gevoel van angst of ongerustheid. Dit kan aanvoelen alsof je gek wordt. Je lijkt de controle te verliezen of dood te gaan. Hartkloppingen, rillingen en een gevoel van verstikking zijn gebruikelijk.

Iemand die een paniekaanval heeft gehad zal vermoedelijk bezig zijn met de angst voor een volgende paniekaanval. Er ontstaat angst voor angst. Dit kan ertoe leiden dat men bepaalde situaties of dingen gaat vermijden.

Kenmerken

De kenmerken van een paniekstoornis zijn als volgt:

  • zweten,
  • hartkloppingen,
  • gevoel van verstikking of ademnood,
  • drukkend gevoel of pijn op de borst,
  • misselijkheid,
  • opvliegers of koude rillingen,
  • gevoel dat je gek wordt,
  • gevoel dat je losstaat van jezelf,
  • angst om dood te gaan,
  • duizeligheid.

Oorzaken

Het lijkt erop dat paniekstoornissen voor grote mate overgebracht worden via de genen. Erfelijkheid speelt dus een rol. Daarnaast lijkt er een verband te zijn tussen ademhalingsstoornissen en paniekstoornissen.

Negatieve emoties en de aanname dat symptomen van angst gevaarlijk zijn kunnen leiden tot een paniekstoornis. Als je veel stress ervaart en bijvoorbeeld door een drukkend gevoel op je borst het idee hebt dat je een hartaanval krijgt, kan dat aanleiding zijn voor het vergroten van de angst en paniek die je ervaart. Het is niet helemaal duidelijk of dit daadwerkelijk paniekstoornissen kan veroorzaken. Voordat een paniekstoornis ontstaat is er vrijwel altijd sprake van een intense mate van stress in de voorafgaande periode.

Sociale-angststoornis

We spreken van een sociale-angststoornis als men angst heeft om iemand te ontmoeten, in het openbaar te spreken, om iemand te bellen of om in een restaurant te eten. De sociale-angststoornis wordt ook wel een sociale fobie genoemd.

Mensen met een sociale fobie lijken erg verlegen. De waarheid is pijnlijker; hun fobie belemmert hen in het dagelijks leven en vormt een serieus obstakel. Een sociale fobie kan betrekking hebben op een specifiek iets of algemeen. We spreken van een specifieke sociale fobie of een gegeneraliseerde sociale fobie.

Kenmerken

De sociale-angststoornis kan worden herkend aan de volgende kenmerken:

  • Grote mate van angst voor één of meerdere situaties waarin sociaal functioneren vereist is. Denk onder andere aan telefoneren, in openbare ruimtes zijn en iemand ontmoeten.
  • Angst voor beschamend gedrag wanneer je sociaal handelt, zoals blozen of trillen.
  • De sociale fobie leidt tot angst, die weer kan leiden tot een paniekaanval.
  • Mensen met een sociale fobie weten vaak dat hun angst overdreven of ongegrond is.
  • Datgene wat de persoon vreest wordt vermeden.

Oorzaken

Het is nog niet helemaal duidelijk, maar het lijkt erop dat erfelijkheid en omgevingsfactoren de belangrijkste factoren zijn bij het ontstaan van een sociale-angststoornis. Daarnaast blijkt dat ouders die hun kinderen overmatig beschermend opvoeden hiermee het ontstaan van een sociale-angststoornis versterken. Vanzelfsprekend kunnen ingrijpende gebeurtenissen ook aanleiding zijn voor het ontstaan van een sociale-angststoornis.

Angst voor angst en irreële angsten

Zoals je eerder hebt gelezen is het niet ongebruikelijk dat men angstig wordt voor angst. Iemand die een paniekaanval heeft meegemaakt zal bang worden om dit nog een keer mee te maken. Zoals je begrijpt leidt dit juist tot meer angst en dus vergroot het de kans op een tweede paniekaanval.

Wanneer is angst dan wel gezond?

Angst is eigenlijk gezond als er daadwerkelijk gevaar dreigt. In dat geval is de stressreactie een gezonde manier om de situatie te overleven. Je hart gaat sneller kloppen zodat er makkelijker bloed stroomt naar je spieren. Dit maakt vechten of vluchten makkelijker.

Angst wordt ongezond zodra je het regelmatig ervaart terwijl er geen gevaar is. Deze ongezonde angst blijft sluimeren en kan hierdoor chronisch worden. Vervolgens blijf je rondlopen met angstige gedachten, je gaat handelen naar het ‘nepgevaar’. Hiermee wordt angst een serieuze belemmering in jouw leven.

Als je een reële angst van een irreële angst wilt onderscheiden kunnen de volgende vragen helpen:

  1. Is er echt gevaar of risico? Of heb ik te varen met een ‘nepgevaar’?
  2. Datgene waar ik bang voor ben, kan dat mij schaden?
  3. Is mijn leven of het leven van anderen in gevaar?
  4. Hoeveel euro kan de schade zijn?
  5. Is de schade omkeerbaar of te herstellen?
  6. Is er een aannemelijke kans dat dit gevaar zich werkelijk voordoet? 1 op de 5? 1 op de 10? 1 op de 1000?

Stapsgewijs je angsten overwinnen met NLP

Ben je bekend met NLP?

NLP staat voor Neuro Linguistisch Programmeren. Dat houdt in dat je bekijkt hoe jij informatie verwerkt, hoe je denkt en hoe je ongewenst gedrag kan omvormen naar gewenst gedrag.

NLP biedt effectieve strategieën en behandeling om angsten te overwinnen. Door te kijken naar hoe jij je angst ziet en erover denkt, en vervolgens jouw acties te veranderen, kun je jouw angst wegnemen. Jouw ongewenste gedrag (irreële angst) kan je afleren.

Hieronder staat een simpele NLP oefening waarmee je jouw gevoelens van angst kan doen verminderen.

NLP oefening tegen angst

  1. Wees je bewust van je lichaam. Waar ontstaat je angst? Concentreer je op het gevoel totdat je de bron hebt gevonden.
  2. Zeer aannemelijk ‘beweegt’ het gevoel van angst door je lichaam. Waar gaat het heen? Wanneer wordt het erger? Wanneer verdwijnt het gevoel volledig, waar is het dan in het lichaam?
  3. Je weet nu waar jouw gevoel van angst rondspookt. Visualiseer nu je angst alsof het een wolk is. Plaats deze wolk in gedachten buiten je lichaam.
  4. Pak nu de wolk vast en draai de richting waar jouw angstgevoel heen gaat om. Je angstgevoel beweegt in de tegenovergestelde richting als waar hij eerst heenging.
  5. Visualiseer je nu dat de negatieve emotie, de wolk, weer in je lichaam wordt opgenomen.
  6. Visualiseer dat de wolk wordt omgevormd tot een positieve emotie. Denk bijvoorbeeld aan een positieve ervaring waar je gelukkig van word. De wolk draait nog steeds de andere kant op.
  7. Beeld je nu in dat deze positieve emotie op dezelfde manier door je lichaam beweegt als de oude, verdwenen negatieve emotie.

De oefening lijkt misschien heel simpel. Maar onderschat zeker niet de kracht van NLP. Je hebt namelijk veel meer controle over jouw emoties, gedachten en lichaam dan je denkt. Je kan Neuro Linguistisch Programmeren inzetten om ondere andere gevoelens van angst, stress en burn-out te verminderen.

 

Over de schrijver 

Sander

Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige. “Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

Ontdek  het geheim
Hoe je krijgt wat je wilt

Ontvang ons gratis eBoek.

35.000 lezers gingen je voor!


Ook leuk om te lezen:

Zorgeloos slapen dankzij deze tips tegen slapeloze nachten

Minder stressen: 7 praktische adviezen en 5 eenvoudige oefeningen

Wat te doen tegen stress?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>