Het slechtste advies dat je ooit hebt gehad over stress symptomen

Ben je bekend met de stress symptomen? Stress kan zich op verschillende manieren uiten, zowel lichamelijk, psychologisch als ook qua gedrag. In dit artikel leer je over het slechte advies dat men veelvuldig geeft als het aankomt op stress symptomen. 

De verschillende stress symptomen

Stressklachten zijn in te delen in verschillende categorieën, namelijk lichamelijk, psychologisch en qua gedrag.

  • Lichamelijke stress symptomen zijn bijvoorbeeld nek- en rugklachten, hoofdpijn of problemen met je darmen.
  • Psychologische stress symptomen zijn bijvoorbeeld een onrustig gevoel, zenuwachtigheid of slaapproblemen.
  • Gedragsmatige stress symptomen zijn bijvoorbeeld nagelbijten, meer roken of meer bier drinken.

Los van deze problemen kun je nog meer problemen van stress krijgen.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

De slechtste adviezen als het gaat om stress symptomen bestrijden

Vandaag wil ik een aantal slechte adviezen met je delen die ik eerder heb gehoord. Weet dat je deze adviezen dus beslist niet moet opvolgen! Vaak hebben ze het tegenovergestelde effect: ze verergeren de situatie.

Advies #1: Alcohol drinken om beter te kunnen slapen na een drukke dag

Sommige mensen zijn geneigd om na een drukke dag een ‘slaapmutsje’ te nemen. Het is waar: van alcohol slaap je makkelijker. Maar het nadeel is dat je door alcohol minder diep slaapt. De kwaliteit van je slaap is vele malen minder. Is het wel zo verstandig om slapeloosheid met alcohol te bestrijden? Nee. Het is slechts een tijdelijke oplossing en zeker geen oplossing voor de lange termijn.

alcohol en stress

Advies #2: Passief afwachten

Sommige adviseren om je aandacht te verleggen, zodat je niet langer denkt aan de stressvolle situatie. Is dit werkelijk zo slim? Is het wel een oplossing?

Door je aandacht te verleggen en vervolgens geen actie te ondernemen pak je ook de stressor (de bron van de stress) niet aan.

Er is wel een kleine nuance in dit geval: als de bron van jouw stress aangepakt kan worden is het zeker aan te raden om actie te ondernemen. Maar ben je niet in staat om de stressor aan te pakken en dus te veranderen, dan is het beter om een beroep te doen op acceptatie. In dat geval is je aandacht verleggen en letterlijk niks doen dus geen verkeerde keuze.

Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om te stressen over het weer. Mocht het toch een regenachtige dag worden, dan kun je beter je eigen gedrag (waar je invloed over hebt) aanpassen, door bijvoorbeeld een activiteit te ondernemen die ook binnen uitgevoerd kan worden.

Passief afwachten en niks doen kan stress verergeren

Advies #3: Je eetpatroon veranderen

Soms kom ik het advies tegen waarmee men aangeeft om je eetpatroon te wijzigen. Op zich niks mis mee, toch?

Maar wat nou als je door je eten te veranderen alleen maar meer vermoeid wordt? Wat als hiermee nou de bron van je stress niet verdwijnt?

Je eetpatroon wijzigen is vaak niet voldoende om stress te verminderen

Ik ben voorstander van letten op wat je eet, zoals het vermijden van teveel cafeïne en alcohol en slechts beperkt fast food maaltijden eten. Maar met eten alleen ga je jouw problemen niet oplossen. Soms kan een verandering van dieet zorgen dat je meer energie krijgt, dit maakt het in veel gevallen makkelijker om met moeilijke situaties om te gaan. Ware het niet dat stress vaak een onderliggend probleem kent. Ik ken weinig stressgerelateerde problemen die je kan oplossen door alleen je eetpatroon te wijzigen (tenzij je stress ervaart omdat het je niet lukt om af te vallen, bijvoorbeeld).

Advies #4: Doen wat anderen doen

Stel: je ervaart een flinke mate van stress. Je hebt veel nagedacht over het onderliggende probleem, maar kan niet tot een oplossing komen. Je vraagt je af, “Wat zou mijn beste vriend doen als hij mij was?”.

Dergelijke reflectie kan helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Vanuit dat oogpunt is deze manier van denken zeker aan te raden. Maar, er zit een addertje onder het gras, want stress is namelijk erg persoonlijk. Waar de een geen stress van krijgt vindt de ander behoorlijk spannend. Dus hoe iemand omgaat met stress zal van persoon tot persoon enorm verschillen. Iets dat voor een ander werkt hoeft niet perse voor jou ook te werken.

Desondanks kun je dit advies gebruiken, maar met mate. Wat voor een ander werkt, hoeft niet voor jou te werken.

Wat zou je beste vriend(in) doen in deze situatie?

Omgaan met stress symptomen

Stress symptomen op tijd herkennen is een goed begin om de stress in je leven aan te pakken. Het belangrijkste is niet dat je alleen de stress symptomen aanpakt, maar vooral ook de onderliggende bron. Wat zorgt er nou voor dat jij hartkloppingen krijgt? Waarvan ga je zweten? Wat maakt jou nerveus? Het zijn díe dingen die je moet aanpakken.

Over de schrijver 

Sander

Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige. “Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”


Ook leuk om te lezen:

7 anti-stress tips voor een rijk leven

Stuur spanningshoofdpijn de deur uit: 23 tips tegen hoofdpijn

Hoe moeilijk is gedragsverandering?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>