omgaan-met-tegenslagen

Het leven kent ups en downs. Tegenslagen zijn, helaas, onderdeel van het leven. Het is onmogelijk om tegenslagen te voorkomen, verminderen kan wel. In dit artikel staan 5 tips waarmee jij beter kan leren omgaan met tegenslagen.

Stress vanwege tegenslagen

Veel stress ontstaat doordat je een beeld in je hoofd hebt zitten wat niet strookt met de realiteit. Graag wil je dat iets op een bepaalde manier gebeurt, maar als dit niet gebeurt kan dat voor stress zorgen. Stress ontstaat tussen de kloof van realiteit en gewenste situatie.

Geen wonder dat tegenslagen een grote bron van stress zijn. Tegenslagen verijdelen vaak dat onze gewenste situatie realiteit word.

kan-jij-omgaan-met-tegenslagen

Omgaan met tegenslagen: bieden tegenslagen verborgen kansen?

Maar wat als in elk obstakel een verborgen voordeel zit dat je eruit kan winnen? Wat als je obstakels en hindernissen ondersteboven kon keren, zodat het kansen werden?

Dat is wat ik je wil meegeven met dit artikel. Uiteraard kan ik je daar zelf niet alles over vertellen. Daarom gebruik ik voor dit artikel het boek van Ryan Holiday, genaamd ‘The obstacle is the way’ als inspiratie. In zijn boek beschrijft Ryan diverse tijdloze strategieën en principes om tegenslagen om te zetten in kansen.

Hier volgen 5 onfeilbare strategieën die ook jij kan toepassen om omgaan met tegenslagen makkelijker te maken.

1. Ieder nadeel heeft zijn voordeel

Het is vaak lastig in te beelden, maar veel nadelen hebben ook voordelen. Niet in elke situatie is het voordeel meteen duidelijk. Elke situatie die we in eerste instantie als nadelig beschouwen bevat een verborgen voordeel. De kunst is om dit te herkennen. Je moet tegenslagen 180 graden kunnen omdraaien om erachter te komen waar het verborgen voordeel zit. Makkelijk is dat zelden.

Stel je voor: je bent al ruime tijd bezig met het schrijven van een boek. Je schrijft het boek op je laptop en je hebt inmiddels heel het plot en alle karakters met hun verhaallijnen uitgedacht. Je hebt net 47 bladzijdes geschreven en dan… je laptop crasht en al je werk is voor niets. Je zou denken dat hier geen verborgen voordeel te vinden is. En toch is het er.

Je bent namelijk voorbereid en weet nu beter dan voorheen hoe het plot zal lopen, je hebt de karakters al redelijk uitgediept en kan eventuele fouten die je in de eerste stadia van het schrijven hebt gemaakt gelijk rechtzetten als je opnieuw begint.

Er is altijd een verborgen voordeel, maar vaak is het niet voor de hand liggend.

2. Leren relativeren

Dingen loslaten en in het juiste perspectief te plaatsen is vitaal als je wilt leren omgaan met tegenslagen. We zijn vaak geneigd om bepaalde situaties negatief af te schetsen. We kiezen daar zelf voor, al dan niet bewust.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Een situatie heeft eigenlijk geen betekenis, behalve de betekenis die we er aan geven. Dat klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan (en het is ook niet makkelijk!). Toch is het erg goed nieuws, we kunnen namelijk zelf kiezen hoe we een bepaalde situatie interpreteren. En met interpreteren gaat het hier dan met name om handelen en actie ondernemen. Je kan niet je gedachtes en emoties sturen, sommige dingen overvallen je gewoon. Wat je wel altijd in de hand hebt is hoe je handelt. Als je boos bent, ga je dan slaan? Als je verdrietig bent, kies je er dan voor om bij de pakken neer te zitten? Je hebt altijd een keuze. Kies jij ervoor om te relativeren en het goede uit deze situatie tot je te nemen?

Plaats je probleem of tegenslag in een groter perspectief. Hoe belangrijk of groot is het dan?

3. Meditatie

Mediteren kan helpen om meer innerlijke balans te vinden. Dat klinkt heel zweverig en niets zeggend. Waar meditatie eigenlijk bij helpt is bewustzijn creëren. Door dagelijks 10 minuten te mediteren leer je dat het oké is om 10 minuten lang niets te doen. Om enkel te ‘zijn’.

Bijna alles wat we in ons leven doen heeft een doel. We zijn constant druk in de weer met van alles. Mediteren draait erom dat je geen doel hebt, je werkt nergens naartoe. Het is voldoende om je aandacht in het huidige moment vast te houden. Dat is alles.

Ik moet eerlijk zijn, hoe het precies werkt weet ik niet. Het lijkt wel alsof je je brein kan resetten en nieuwe gewoontes kan inprenten door te mediteren. Meditatie werkt enorm krachtig als het gaat om stabieler denken. Al na 2 weken dagelijks 10 minuten mediteren zal je al merken dat je minder schommelt tussen emoties. Je bent veel stabieler. Tegenslagen en obstakels zijn veel makkelijker te overwinnen.

De ‘huiswerk opdracht’ voor vandaag: Begin vandaag nog met 10 minuten mediteren. Probeer het 2 weken. Vind je het niks, dan heb je slechts 140 minuten van je leven ‘verspilt’. Op een heel mensenleven is dat te verwaarlozen, toch? En vind je het wel wat, dan heb je met een kleine investering een groot verschil in je leven gemaakt. Bovendien, mediteren is niet heel moeilijk, je kan het zo leren.

4. Ken jezelf

Wij mensen denken dat we logische wezens zijn. Maar niets is minder waar. In de meeste opzichten lijken we veel op de dieren om ons heen: we laten ons leiden door onze impulsen en instincten.

Des te lastiger is het om juist te handelen en je niet te laten meeslepen door emoties. In veel gevallen worden onze keuzes gemaakt door ons onbewuste. Waardoor het soms lijkt alsof we zelf maar weinig controle hebben en iemand anders de touwtjes in handen heeft. Hierdoor worden we reactief en maken we niet altijd de meest slimme keuzes.

Het helpt om regelmatig dingen van je af te schrijven. Als je wilt leren omgaan met tegenslagen is het van belang dat je van jezelf weet hoe je reageert op bepaalde situaties en problemen. Dit kan je doen door regelmatig je gedachten en gevoelens op te schrijven. Bovendien, als je je angsten benoemt lijken ze minder eng.

5. Niets is permanent

Het klinkt een beetje zwartgallig, maar zo bedoel ik het vooral niet. Niets is permanent wil zeggen dat alles tijdelijk is. Hoe je je nu voelt zal voorbij gaan. Ben je boos? Dat maakt je nog niet meteen een boos persoon, het is slechts een momentopname. Heb je een moment van zwakte? Idem dito. Ben je verdrietig? Idem dito.

Niets is permanent. Ook je tegenslagen zullen verdwijnen, alleen vaak niet vanzelf.

Waar je je nu druk om maakt ben je waarschijnlijk over een maand al weer vergeten. Het leven is constant in beweging. Niets is echt permanent.

Het is vooral niet mijn bedoeling dat je nu als een pessimist door het leven gaat. Richt je vooral op de positieve kant hiervan. Als niets permanent is dan ook je problemen en pijn niet. Zodra die negatieve situaties voorbij zijn is er weer ruimte voor positieve gebeurtenissen.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.