5 tips om stress te verminderen

Iedereen voelt zich wel eens gestrest. Hoewel stress niet direct schadelijk hoeft te zijn, kan het overweldigend worden als je het stressniveau niet onder controle weet te houden. Studies hebben de voordelen van het verlagen van stress aangetoond, en dat een hoog niveau van stress een nadelig invloed op uw gezondheid kan hebben. Ervaar jij stress in jouw dagelijks leven of op je werk? Hier volgen 5 tips die jou helpen bij het verminderen van stress.

Alle tips, inzichten en oplossingen voor het verminderen van stress, kun je hier vinden:


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Tip 1: Wees niet te perfectionistisch

Altijd het hoogst haalbare halen is een mooi streven, maar geen enkel project is altijd 100% perfect. Altijd streven naar perfectie vergroot op den duur het stressgevoel. Pas op met het stellen van onrealistische doelen voor jezelf. Doe gewoon je best, af en toe een stapje extra, meer kunnen de mensen in je omgeving niet van je vragen.

Tip 2: Durf vragen te stellen

Deze tip lijkt misschien wat makkelijk, echter is het wel een hele belangrijke tip om stress op een simpele manier te voorkomen. Juist als je iets niet zeker weet of met een probleem blijft lopen, zal je stress gaan ervaren. Schroom dus niet om mensen om je heen om advies te vragen of ga op zoek naar wie jou duidelijkheid kan bieden. Als je durft te vragen, heb je minder twijfel, weet je zekerder wat je moet doen, kun je meer focussen en dit geeft jou de energie die je nodig hebt!

Tip 3: Weet wat je eet!

Gezond en evenwichtig eten is ontzettend belangrijk bij het verminderen van stress. Vooral verse voeding met vitamine B, vitamine C, magnesium, zink en omega 3 vetten is aan te raden. Daarnaast kan het bij stressklachten geen kwaad om waar nodig voedingssupplementen te nemen, deze ondersteunen je bijnieren en versnellen zo het herstel. Zink, vitamine B-complex, vitamine C en magnesium(bisglycinaat), zijn hier goede voorbeelden van.

Tip 4: Zorg voor structuur en regelmaat

Stress gaat vaak gepaard met chaos en een onregelmatig leefpatroon. Heb jij de hele dag door haast? Gun jezelf dan wat extra tijd en plan afspraken wat ruimer in. Is jouw werkplek een puinhoop? Ruim deze dan op, dit zorgt niet alleen voor rust op je werkplek, maar ook voor rust in je hoofd. Maak een schema voor jouw dag, en je zult zien dat je jezelf dan minder overweldigd voelt. Ook to-do-lijstjes kunnen op een simpele manier zorgen voor meer orde in de chaos.

Tip 5: Gun aandacht aan jezelf!

Goed voor jezelf zorgen is ontzettend belangrijk als jij stress begint te ervaren. Als je namelijk voldoende aandacht aan jezelf schenkt en goed voor je eigen behoeftes kunt zorgen, zal je merken dat je sterker wordt. Hierdoor is het makkelijker om met stemmingswisselingen om te gaan en ben je beter bestand tegen stress. Meer aandacht voor jezelf wil niet per sé zeggen dat je direct anders moet gaan leven. Een aantal kleine veranderingen, kunnen al van grote invloed zijn op je humeur.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.