Hoe gevaaarlijk is afvallen door stress?

Je kent het vast wel. Afvallen door stress. Iedereen heeft weleens stressvolle periodes in zijn of haar leven. Sommige mensen gaan meer eten door stress. Anderen gaan juist minder eten, en als gevolg vallen ze af. Is afvallen door stress daarom gevaarlijk? 

Afvallen door stress, hoe is het mogelijk?

Stress is een ‘gezonde’ reactie op gevaar. Je lichaam maakt zich klaar om te vechten, vluchten of bevriezen. Je hartslag gaat omhoog en je bloeddruk stijgt. Zuurstofrijk bloed wordt naar je spieren en hersenen gepompt. De adrenaline giert door je lichaam. Hierdoor heb je meer energie, ben je fitter en meer alert. Je spijsvertering vertraagd en je stofwisseling versneld.

Het lichaam verbruikt meer energie als er sprake is van stress. Hoe meer energie het lichaam gebruikt, hoe minder er omgezet kan worden naar vet. Zodoende kun je afvallen door stress. Je bent door stress waarschijnlijk onrustig en daardoor actiever dan normaal. Misschien ben je niet zozeer fysiek actiever, maar wel mentaal. Ook dat kost meer energie dan normaal.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Stress kan ervoor zorgen dat je minder eetlust hebt. Ongeveer 1 op 3 mensen heeft een verminderde eetlust vanwege stress, en 2 op de 3 mensen hebben juist meer honger vanwege spanning. Als je een verminderde eetlust hebt kan het voorkomen dat je geen hap meer door je keel krijgt. Door alle spanningen ben je in je hoofd bezig met piekeren en tobben. Je hebt daardoor totaal geen zin in eten. Door de hormonen die vrijkomen bij stress is je bloedsuikerspiegel hoger dan normaal, dit vermindert je eetlust.

Misselijkheid is een andere boosdoener die jouw eetlust verminderd. Als je last hebt van aanhoudende stress is het mogelijk dat je een gevoel van misselijkheid hebt. Dit komt omdat stress je braakcentrum beïnvloedt.

Is afvallen door stress gevaarlijk?

Afvallen door stress hoeft niet gevaarlijk te zijn. Mits je oplet dat je jouw oorzaken van stress kunt aanpakken en je gewicht in de gaten houdt. Als je jouw stressoren – dat zijn de oorzaken van stress – niet kunt verminderen of verwijderen dan blijft de stress aanhouden. Zolang als dat jij stress ervaart blijft je lichaam klaar staan om te vechten of vluchten. Met als gevolg dat er constant meer energie wordt gebruikt dan wanneer jij in ruststand bent.

Enorm snel afvallen is gevaarlijk. Als je te snel gewicht verliest verhoogd dit de kans op galstenen. Daarnaast verstoord snel afvallen de receptoren in jouw vetweefsel. Het gaat hier om de alpha-2 en beta-2 receptoren. Deze receptoren zijn onder andere nodig om jouw adrenaline en noradrenaline vrij te laten komen.

Te weinig eten is tevens gevaarlijk, omdat je belangrijke mineralen en essentiële voedingsstoffen mist. Ieder mens heeft een bepaalde hoeveelheid ijzer, vitamine E en vitamine B12 nodig. Door je eetgedrag aan te passen vanwege stress mis jij misschien wel deze essentiële stoffen. IJzer heeft je lichaam hard nodig zodat het zuurstof naar je organen kan sturen. Vitamine B12 is nodig om je geheugen alert en fit te houden. En een tekort aan vitamine E kan bij mannen leiden tot problemen met de vruchtbaarheid.

Zolang je zorgt dat je voldoende eet en daarbij geen voedselgroepen overslaat zit je veilig. Houd je gewicht in de gaten en ga aan de slag met het verminderen van jouw stress.

weinig eten en afvallen door stress

Hoe kun je voorkomen dat je gewicht verliest door stress?

Als je onnodig afvalt kan dit als gevolg hebben dat je immuunsysteem zwakker wordt. Maar wat kun je dan doen tegen dit ongewenste gewichtverlies?

1. Eet regelmatig, op vaste tijden en voldoende

Als je moeite hebt met eten vanwege stress probeer dan desondanks toch met regelmaat te eten. Eet voldoende op vaste tijdstippen. Dit helpt je lichaam om te wennen aan de routine. Als je elke dag op verschillende tijdstippen eet krijg je op verschillende tijdstippen honger. Ondanks je verminderde eetlust is het beste wat je kan doen toch een bord vol eten. Zoals eerder vermeld krijg je dan wel de stoffen en mineralen binnen die je lichaam hard nodig heeft.

Sla geen maaltijden over en verwijder geen voedselgroepen uit je eten. Het is van belang dat je verschillende soorten voedsel binnenkrijgt voor een breed palet aan mineralen en vitamines.

2. Minder alcohol en cafeïne

Dat wordt een biertje minder drinken. Alcohol en cafeïne bevorderen namelijk de van stresshormonen, zoals cortisol. Dit kan meer spanning opleveren. Drink tijdens periodes dat je gestrest bent liefst geen alcohol en beperk je cafeïne-inname.

Minder alcohol, minder stress

3. Plan momenten om te ontspannen in

Ken je dat? Dat het druk is op je werk dus je slaat een pauze over en werkt door. Als het dan eindelijk wat rustiger is schuif je een boterham naar binnen. Dat is geen fatsoenlijke pauze. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat ook wel eens deed.

Juist momenten van ontspanning zijn erg belangrijk als je last hebt van stress. Sla geen maaltijden over en benut die tijd om met anderen te praten. Door samen te zijn en te lachen verminder je jouw gevoel van stress.

Benut de pauze die je op je werk krijgt dus extra goed. Neem die tijd om tot rust te komen  en je lichaam weer nieuwe energie te geven door middel van voeding.

Ook als je thuis bent is het verstandig om naar je lichaam te luisteren. Als je merkt dat je moe begint te worden, neem dan een korte pauze. Heb je honger? Pak dan wat gezonds te eten.Voel je je draaierig worden? Ga even zitten en haal diep adem. Je lichaam weet vaak beter dan jij wat er speelt. Door goed te luisteren naar de signalen van je lichaam kun je tijdig problemen herkennen en zo gezond en fit blijven.

4. Pak je rust, slaap voldoende

Ongetwijfeld heeft de stress invloed op hoe je slaapt. Je hebt mogelijk moeite met inslapen, je wordt vaker in de nacht wakker of je hebt moeite om diep in slaap te komen. Het zijn allemaal dingen die stress met je lichaam doet. Drink liefst geen alcohol voor het slapen. Alcohol maakt het makkelijker om in slaap te vallen, maar je zal minder diep slapen. Je diepe slaap is juist nodig om volledig te herstellen.

Stress heeft een ongezonde werking op het lichaam. Doordat je constant stand-by staat verbruik je meer energie en is het moeilijker om uit te rusten. Juist daarom is het des te belangrijk om 7 tot 8 uur per nacht te slapen.

Heb je moeite met inslapen? Drink dan een paar koppen kamille- of rooibos thee voor het slapengaan.

5. Ga sporten

Je vraagt je misschien af waarom je zou moeten gaan sporten als je juist niet wilt afvallen. Tijdens sporten, en beweging in zijn algemeen, worden geluksstoffen aangemaakt. Bovendien voel je je vaak wat energieker en fitter nadat je hebt bewogen. Het lijkt alsof je veel energie verbruikt, maar je krijgt er ook weer nieuwe energie bij. Door de geluksstoffen die vrijkomen en je herwonnen energie wordt het makkelijker om met stress om te gaan.

6. Gezond aankomen

Als je een aantal kilo’s bent kwijtgeraakt kun je deze producten eten om weer aan te komen: producten met eiwitten. Eiwitten zitten vooral in vleeswaren, kip, ei, vis, peulvruchten en noten. Eiwitten heeft je lichaam nodig voor beweging en spieropbouw.

Daarnaast kun je ook expres wat extra vette producten eten. Denk hierbij aan de gezondere soorten vet, zoals te vinden in vlees en zuivel. Eet een stuk kaas, een handje noten, avocado of vette vis.

gezond aankomen na stress

7. Stimuleer de eetlust

Ondanks je stress lukt het je misschien om je eetlust wat te stimuleren. Dit kun je onder andere doen door frisse gerechten te eten. Neem ‘s ochtends wat fruit of een glas sap om het geheel wat frisser te maken. Ook een kop bouillon voor de avondmaaltijd kan jouw eetlust een duwtje in de rug geven. Probeer daarnaast eens wat nieuwe recepten uit.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

Bronnen Artikel: Body-mass index and cause-specific mortality in 900 000 adults: collaborative analyses of 57 prospective studies, Whitlock G. et al, 2009. Website: www.voedingscentrum.nl

1 antwoord

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.