Er is één belangrijke illusie over piekeren die je los moet laten: Piekeren helpt niet om een probleem op te lossen. Piekeren ontstaat vanuit de behoefte aan controle. En we piekeren vooral over wat we niet kunnen controleren. Dat is menselijk, je bent zeker niet de enige die piekert. Toch zijn er vijf betere alternatieven:

We piekeren vooral over wat we niet kunnen controleren.

Piekeren we over hoe we moeten lopen? Piekeren we over het drinken van koffie of thee? Piekeren we over iets dat we nu aan het doen zijn? Meestal niet. Wat we nu doen, dat doen we gewoon. Dat kunnen we volledig controleren. We zijn er zelf bij en hebben het zelf in de hand. We maken ons weinig zorgen over iets dat we kunnen controleren. We piekeren vooral over dingen die we niet kunnen controleren:

1. Wat er in de toekomst kan gebeuren.
2. Wat andere mensen kunnen doen.
3. Wat er gisteren is gebeurd.

Wie heeft de touwtjes in handen?

Hoe minder controle we daarover denken te hebben, hoe meer we erover piekeren. Piekeren ontstaat dus altijd vanuit de behoefte aan controle. We piekeren dus vooral over dingen waar we weinig invloed op hebben. Logisch dat we spanning ervaren: wij kunnen er nu weinig aan veranderen!

Hoe weet je wat er volgende week dinsdag gaat gebeuren? (Tenzij je voorspellende vermogens hebt natuurlijk). Hoe kun je controleren wat een ander doet? (Tenzij de ander een marionet is en jij de touwtjes in handen hebt.) Je ziet, zo eenvoudig is dat niet. Besef dat wat je niet kunt veranderen, je zult moeten loslaten. In ieder geval in je hoofd…

Met piekeren lossen we de uitdaging niet op.

Als piekeren problemen zou oplossen, dan waren inmiddels alle problemen opgelost! Als piekeren zou werken, dan zou je nu heel ontspannen moeten zijn. Want al je problemen zouden zijn opgelost, nietwaar? Waarom pieker je dan nog? Kennelijk heb je nog de illusie dat piekeren je problemen oplost.

De belangrijkste reden dat ik ontspannen ben, is dat ik die illusie heb losgelaten. Dat kun jij ook. Je bent niet anders dan ik. Er is maar één inzicht voor nodig om meer ontspanning te creëren. Wil je stoppen met piekeren? Besef dan dat piekeren problemen niet oplost, maar juist verergert. Precies het tegenovergestelde van wat je wilt!

5 Alternatieven voor piekeren.

Je hebt altijd een keuze. Dit zijn 5 alternatieven voor piekeren:

1. Accepteren dat iets zo is – in ieder geval op dit moment.

2. Iets gaan doen om je hoofd weer leeg te maken.
Daarmee los je het probleem niet op, maar dat doe je met piekeren ook niet.
Wel voelt je je in de tussentijd een stuk beter!

3. Constructief of creatief denken
(Welke stap kan ik vandaag nog nemen? Wat is de snelste of de beste weg naar een oplossing?)

4. Advies vragen aan iemand met ervaring en inzicht.

5. Positief denken
(Dit waait wel over, ik ga uit van het goede, ik vertrouw op mezelf.)

Een concreet voorbeeld.

Laten we een concreet voorbeeld nemen: Stel dat je een aanvaring hebt gehad met een collega. Hier kunt je dagen over piekeren. Je voelt je alleen maar slechter. Het lost niets op. Deze alternatieven doen dat wel:

1. Ik accepteer dat we woorden hebben gehad. Dat kan gebeuren.
2. Ik laat het los en ga iets doen waar ik wel energie van krijg.
3. Wat kan ik voorstellen om dit samen uit te praten?
4. Wie kan me helpen met advies? Wie heeft hier ervaring mee?
5. De volgende keer loopt het beter of ga ik het anders aanpakken.

Kies voor wat je het meeste aanspreekt, dat is altijd het beste!

Je bent niet alleen.

Denk niet dat de rest van de wereld op een wolk zweeft – en jij de enige bent die zich zorgen maakt. Dat is echt niet zo. In de loop der jaren heb ik talloze mensen geholpen met persoonlijke uitdagingen. In mijn ervaring zijn er weinig onderwerpen waar mensen niet over piekeren. We piekeren zelfs over het feit dat we te veel piekeren!

Waarom maken mensen zich überhaupt zorgen? Wel, ons brein is niet gemaakt voor totale rust. Het is altijd op zoek naar verbetering. Het is altijd bezig met een probleem dat nog opgelost moet worden. Het is op altijd weg naar het volgende doel. We hebben allemaal ervaring met deze onrust.

Piekeren is gebruikelijk, maar niet verplicht.

Alhoewel piekeren vrij ‘normaal’ is, wil dat niet zeggen dat het ook verplicht is. Omdat iedereen het doet, wil nog niet zeggen dat jij het ook moet doen. De grootste bron van ontspanning ligt in onszelf. Het is ons wereldbeeld, onze mentaliteit, onze gedachten die spanning òf ontspanning creëren. Dus we hebben enorm veel invloed op onze zorgen!

Wil je stoppen met piekeren, bestel dan deze e-cursus:

Meer Ontspanning in je Leven - Online Training
Laat al je zorgen los in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer rustig, ontspannen en positief!
Word positiever snel en eenvoudig
“Wat een fantastische cursus is dit! Het brengt je super snel naar de kern van het probleem. Je lost het op en je gaat weer vrolijk verder. Ik voel het, ik ben veel relaxter nu. Het was lastig om dit zelf goed te doen, maar nu pak ik mijn notities erbij en dat lucht direct op. Bedankt!”

Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Ontdek het zelf – download mijn gratis e-boek:

Gratis e-boek: Hoe je krijgt wat je echt wilt

13 antwoorden
  1. Angel
    Angel zegt:

    Het gebeurt dat ik pieker wanneer iemand mijn leven wil bepalen.
    Ik begin dan te piekeren, mij slecht te voelen omdat ze dat doen.
    En dan begin ik na te denken over wat ik ga zeggen en doen tegen die persoon.
    Eens dat ik dan gezegd heb dat ik bv. mijn leven bepaal (en dus niet zij) dat voel ik me bevrijd.
    Het feit is wel dat zij zich dan terechtgewezen voelt ondanks het feit dat ik vanuit respect en mijn IK heb gesproken en dat laat ik dan bij haar.

    Beantwoorden
  2. Rosa Zantingh.
    Rosa Zantingh. zegt:

    het gaat al beter als vroeger, maar als er heel veel op mij afgekomen is
    of iets naars, dan blijf ik er soms aan denken.
    Het is net of ik ook zie hoe anderen zich voelen.

    Beantwoorden
  3. Nina
    Nina zegt:

    Een goed en herkenbaar artikel! Natuurlijk piekert iedereen zo nu en dan, de een alleen veel meer dan de ander. Ik weet dat het niet helpt, toch is het goed om dat nog eens te lezen. Ik ben nu begonnen met tekenen, dat lost ‘het probleem’ niet op maar in die tussentijd voel je je in ieder geval beter! Ik had een oude buurvrouw en zij zei altijd: ‘Problemen zijn er niet die worden gemaakt’. Vond ik ook wel wat in zitten.

    Beantwoorden
  4. peer
    peer zegt:

    Om jouw voorbeeld te gebruiken. Ik zou de laatste optie kiezen. De vlgnd keer pak ik het anders aan . Maar bij mij is het dan zo dat ik dan juist pieker over hoe ik dingen anders aan moet pakken en dat mij dit steeds gebeurt. En wat moet ik doen om dit een volgende keer te voorkomen? En kan of durf ik dat wel. En dat gaat dan Door tot piekeren over dat ik een slappe lul ben die niet voor zichzelf opkomt. Etc.etc. ik pieker altijd over dingen waar ik niet blij mee ben maar waarvan ik niet weet hoe ik het moet veranderen of niet durf te veranderen en daar voel ik me dan weer rot over….Pfffffff ff

    Beantwoorden
  5. Ehsan
    Ehsan zegt:

    Positieve denken is de enige oplossing om piekeren te voorkomen .
    Maar dat is niet makkelijk en kost veel energie en dat kon wij

    Beantwoorden
  6. M
    M zegt:

    Hallo Frank,

    Ik geniet altijd weer van jouw stukjes.
    Je schrijft ze zo heerlijk helder. Altijd denk ik, je hebt helemaal gelijk.
    Maar nu nog doen he? :)
    Bedankt hoor! je hebt me al veel geholpen zonder dat jij het weet….

    Beantwoorden
  7. Jennifer
    Jennifer zegt:

    Frank, ik vind je echt een topper!
    Bij welk stukje je ook schrijft. Controle, onmacht, piekeren, stress verminderen, het maakt niet uit! Ik merk dat ik nog veel te leren heb en dat is een prima bewustwording.
    Toch als ik niet lekker in mijn vel zit lees ik jouw stukje(s) en dan voel ik me weer positief. Ga zo door!!

    Beantwoorden
  8. lou
    lou zegt:

    Piekeren kan wel degelijk helpen. Je denkt vooruit over wat je al dan niet gaat doen.
    Dit kan helpen om je problemen in de toekomst minder te maken.
    Je neemt door het piekeren immers betere beslissingen (niet altijd). Dat hoeft natuurlijk niet direct met piekeren te gebeuren, je kan er ook gewoon eens goed over nadenken. Maar dat gaat helaas al snel over in piekeren

    Beantwoorden
  9. Horoscoopdame
    Horoscoopdame zegt:

    Beste Frank,

    Als ik pieker of me zorgen maak/onzeker voel begin ik allerlei horoscopen en tarotfilmpjes te kijken om te weten wat er gaat gebeuren. Dat doe ik eigenlijk al hee lang en je zou gerust kunnen zeggen, dat ik er verslaafd aan ben. Ik baal hier best van, heb je tips? Meestal gebeurd het als ik me onzeker voel in een relatie, maar ik merk dat ik er alleen maar gekker door wordt. Toch kan ik er niet meer ophouden maar ga ik ook weer meer piekeren.

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Horoscoopdame,

      Er is niets mis met horoscopen of tarotfilmpjes. Maar het lost je onzekerheid niet op.

      Onzekerheid of zekerheid zit in jezelf, in je gevoel, in het nu. Dus niet in een externe horoscoop of in een film. Je kunt in de buitenwereld niet echt de bevestiging vinden die je in je binnenwereld mist. Dus mijn eerste tip zou zijn om de illusie los te laten dat je iets anders nodig hebt dan zelfinzicht.

      Daarnaast zou ik op deze site artikelen lezen over deze onderwerpen voor meer inzicht. En wil je sneller aan de slag? Volg dan een e-cursus voor meer zelfvertrouwen of betere relaties.

      Kortom, zoek het in jezelf, nergens anders. Daar vind je de antwoorden :)

      Veel succes en vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden

Stel je vraag of geef je mening

Stel je vraag of geef je mening

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.