Er is één belangrijke illusie over piekeren die je los moet laten: Piekeren helpt niet om een probleem op te lossen. Piekeren ontstaat vanuit de behoefte aan controle. En we piekeren vooral over wat we niet kunnen controleren. Dat is menselijk, je bent zeker niet de enige die piekert. Toch zijn er vijf betere alternatieven:

We piekeren vooral over wat we niet kunnen controleren.

Piekeren we over hoe we moeten lopen? Piekeren we over het drinken van koffie of thee? Piekeren we over iets dat we nu aan het doen zijn? Meestal niet. Wat we nu doen, dat doen we gewoon. Dat kunnen we volledig controleren. We zijn er zelf bij en hebben het zelf in de hand. We maken ons weinig zorgen over iets dat we kunnen controleren. We piekeren vooral over dingen die we niet kunnen controleren:

1. Wat er in de toekomst kan gebeuren.
2. Wat andere mensen kunnen doen.
3. Wat er gisteren is gebeurd.

Wie heeft de touwtjes in handen?

Hoe minder controle we daarover denken te hebben, hoe meer we erover piekeren. Piekeren ontstaat dus altijd vanuit de behoefte aan controle. We piekeren dus vooral over dingen waar we weinig invloed op hebben. Logisch dat we spanning ervaren: wij kunnen er nu weinig aan veranderen!

Hoe weet je wat er volgende week dinsdag gaat gebeuren? (Tenzij je voorspellende vermogens hebt natuurlijk). Hoe kun je controleren wat een ander doet? (Tenzij de ander een marionet is en jij de touwtjes in handen hebt.) Je ziet, zo eenvoudig is dat niet. Besef dat wat je niet kunt veranderen, je zult moeten loslaten. In ieder geval in je hoofd…

Met piekeren lossen we de uitdaging niet op.

Als piekeren problemen zou oplossen, dan waren inmiddels alle problemen opgelost! Als piekeren zou werken, dan zou je nu heel ontspannen moeten zijn. Want al je problemen zouden zijn opgelost, nietwaar? Waarom pieker je dan nog? Kennelijk heb je nog de illusie dat piekeren je problemen oplost.

De belangrijkste reden dat ik ontspannen ben, is dat ik die illusie heb losgelaten. Dat kun jij ook. Je bent niet anders dan ik. Er is maar één inzicht voor nodig om meer ontspanning te creëren. Wil je stoppen met piekeren? Besef dan dat piekeren problemen niet oplost, maar juist verergert. Precies het tegenovergestelde van wat je wilt!


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

5 Alternatieven voor piekeren.

Je hebt altijd een keuze. Dit zijn 5 alternatieven voor piekeren:

1. Accepteren dat iets zo is – in ieder geval op dit moment.

2. Iets gaan doen om je hoofd weer leeg te maken.
Daarmee los je het probleem niet op, maar dat doe je met piekeren ook niet.
Wel voelt je je in de tussentijd een stuk beter!

3. Constructief of creatief denken
(Welke stap kan ik vandaag nog nemen? Wat is de snelste of de beste weg naar een oplossing?)

4. Advies vragen aan iemand met ervaring en inzicht.

5. Positief denken
(Dit waait wel over, ik ga uit van het goede, ik vertrouw op mezelf.)

Een concreet voorbeeld.

Laten we een concreet voorbeeld nemen: Stel dat je een aanvaring hebt gehad met een collega. Hier kunt je dagen over piekeren. Je voelt je alleen maar slechter. Het lost niets op. Deze alternatieven doen dat wel:

1. Ik accepteer dat we woorden hebben gehad. Dat kan gebeuren.
2. Ik laat het los en ga iets doen waar ik wel energie van krijg.
3. Wat kan ik voorstellen om dit samen uit te praten?
4. Wie kan me helpen met advies? Wie heeft hier ervaring mee?
5. De volgende keer loopt het beter of ga ik het anders aanpakken.

Kies voor wat je het meeste aanspreekt, dat is altijd het beste!

Je bent niet alleen.

Denk niet dat de rest van de wereld op een wolk zweeft – en jij de enige bent die zich zorgen maakt. Dat is echt niet zo. In de loop der jaren heb ik talloze mensen geholpen met persoonlijke uitdagingen. In mijn ervaring zijn er weinig onderwerpen waar mensen niet over piekeren. We piekeren zelfs over het feit dat we te veel piekeren!

Waarom maken mensen zich überhaupt zorgen? Wel, ons brein is niet gemaakt voor totale rust. Het is altijd op zoek naar verbetering. Het is altijd bezig met een probleem dat nog opgelost moet worden. Het is op altijd weg naar het volgende doel. We hebben allemaal ervaring met deze onrust.

Piekeren is gebruikelijk, maar niet verplicht.

Alhoewel piekeren vrij ‘normaal’ is, wil dat niet zeggen dat het ook verplicht is. Omdat iedereen het doet, wil nog niet zeggen dat jij het ook moet doen. De grootste bron van ontspanning ligt in onszelf. Het is ons wereldbeeld, onze mentaliteit, onze gedachten die spanning òf ontspanning creëren. Dus we hebben enorm veel invloed op onze zorgen!

Wil je stoppen met piekeren, bestel dan deze e-cursus:


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!



Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek:

Zo krijg je wat je echt wilt