,

5 Manieren om je suf te piekeren

Ga met me mee naar een plek waar nooit gepiekerd wordt. Waar de bewoners niet weten wat zorgen maken betekent. Stop met piekeren over de toekomst, het verleden, anderen en jezelf.

De ruimtereis.
Stel dat je een ruimtereis maakt. Je bent ergens in een ander sterrenstelsel en landt op een planeet. De bewoners zien er net zo uit als wij. Je begint met ze te praten en halverwege het gesprek zeg je dat je je zorgen maakt over hoe je terug moet komen op aarde.

“Zorgen? Piekeren? Wat zijn dat?”, vraagt je gesprekspartner. “Kun je dat eten?”
Van het hele concept van piekeren en zorgen maken raken de bewoners van de andere planeet behoorlijk in de war. Ze begrijpen het gewoon niet. Dus geef je ze vijf voorbeelden waarover ze kunnen piekeren. Je begint te vertellen…

Piekeren over het verleden.
“Kijk, we hebben allemaal een verleden. En in dat verleden zijn er ook dingen niet goed gegaan. We hadden dat graag anders gezien. Dus wat we – de aardbewoners – doen is dat verleden nog een keer herbeleven in onze gedachten.”

“Maar wat schiet je daar mee op?”, vraagt je gesprekspartner. “Gaat dat het verleden veranderen?”
“Nee, dat blijft hetzelfde”, antwoord je.

“Als het niets verandert, waarom doe je het dan?”
“Omdat we hopen het daarmee een plaats te kunnen geven.”
“Oh, ik begrijpt het al. Je hebt nog niet geaccepteerd dat het al gebeurd is.”
De planeetbewoner kijkt je aan alsof hij net een moeilijke wiskundesom heeft opgelost.

Piekeren over de toekomst.
“We maken ons ook zorgen over dingen die nog moeten gebeuren”, vervolg je. “We piekeren over de verschillende uitkomsten die er mogelijk zijn. Soms gaan we daar erg ver in en zien we levendig voor ons wat er kan gaan gebeuren.”

“Maar je weet niet of het ook echt gaat gebeuren?”, vraagt de planeetbewoner.
“Nee, maar zou kunnen gebeuren”, antwoord je.
“En dus focus je op de dingen waarvan je hoopt dat ze gaan gebeuren?”
“Nee, dat heet positief denken. Bij piekeren focussen we op de dingen waar we bang voor zijn.”

“Dus je weet niet of het gaat gebeuren en je wilt niet dat het gaat gebeuren en daarom ga je erover fantaseren?”
Je gesprekspartner kijkt je aan in volslagen verwarring.

Piekeren over anderen.
Je stapt snel over naar een ander onderwerp:
“Veel zorgen die we maken, gaan over andere mensen. Over wat ze zeggen en wat ze doen. Over wat ze niet zeggen en wat ze niet doen. Soms raken we gefrustreerd als dat anders is dan wat we zelf willen.”

“Dus die mensen doen iets en jij vindt dat ze dat niet moeten doen?”
“Ja precies, dat is heel frustrerend”, antwoord je.
“Maar bepaal jij op aarde dan wat anderen moeten doen? Heb je een soort afstandsbediening om anderen te manipuleren?”
“Nee, helaas niet. We kunnen dat niet. Maar we zouden het wel willen.”

“Oh. Wij hebben wel zo’n afstandbediening gehad. We werden er gek van. Iedereen zat elkaar de hele dag te sturen. We kwamen nooit meer toe aan wat we zelf wilden. Dus we hebben die afstandbediening weggegooid. Nu is iedereen vrij om te doen wat ze willen: dat werkt veel beter.” De planeetbewoner kijkt je opgelucht aan.

Piekeren over jezelf.
“Dan piekeren we ook nog over onszelf. We zouden graag anders willen zijn. Of we vinden dat we iets niet goed doen. Eigenlijk zijn we zelden helemaal tevreden over onszelf. Daar maken we ons veel zorgen over.”

“Dus je vindt in zo’n geval dat je iets niet goed hebt gedaan”, vraagt de ander.
“Ja, inderdaad”, antwoord je.
“Waarom doe je het dat de volgende keer niet beter?”
Je haalt je schouders op. “Dat proberen we ook, maar dat lukt niet altijd. En dan voelen we ons schuldig.”

“Schuldig? Weer zo’n woord dat ik niet begrijp. Bij ons is het heel simpel: als we iets willen, doen we het. En als we het niet willen, dan laten we het. Dat werkt altijd. Of we doen het of we doen het niet. Wat jij piekeren noemt, heeft volgens mij geen enkele toegevoegde waarde.”

Piekeren over piekeren.
Snel ga je verder. “Heel soms piekeren we over het feit dat we zo veel piekeren. Dat we zoveel piekeren baart ons zorgen. Als dat gebeurt, dan hebben we er veel last van.”

Je gesprekspartner onderbreekt je en zegt:
“Luister, dat hele concept van piekeren is me nu wel duidelijk. Je probeert te veranderen wat je niet kunt veranderen. Dat gaat niet lukken. We hebben het hier uitgebreid getest en het is nog nooit iemand gelukt.”

“Om een vergelijking te maken: wij hebben gemerkt dat als we onszelf met een hamer slaan, we pijn hebben. Dat piekeren van jullie lijkt daar wel wat op: je schiet er niets mee op en het voelt ook niet fijn. Dat doen we dus niet meer. Nu voelen we ons beter.”

Een geheim.
Dan buigt je gesprekspartner zich naar je toe en fluistert zacht: “Ik weet wel waar je het over hebt. Wij noemden dat stress en hadden er ook last van. Ik zeg het niet hardop, want dan wordt iedereen weer gespannen!”

Verbaasd kijk je de ander aan. Daar wil je meer van weten. “Hoe zijn jullie er dan vanaf gekomen?”
“Dat is simpel; we hebben de e-cursus ‘Nooit meer zorgen of stress’ gevolgd. En toen was het over. Ik kan je niet vertellen hoe, dat moet je zelf ervaren. Maar samen met de training ‘Sla jezelf niet meer met een hamer’ vond ik het de beste cursus die ik ooit heb gevolgd!”

Stop met piekeren in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer vrolijk en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Stop met piekeren snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

2 antwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.