,

3 Tips voor positief denken

Richt je aandacht op wat je wilt. Denk niet aan wat je niet wilt. Waardeer wat je hebt en kijk niet naar wat ontbreekt. Stap uit je hoofd en ga iets doen. Dat zijn de snelste stappen naar een positiever gevoel. Want uiteindelijk gaat het niet om denken – het gaat om hoe je je voelt.

Tip 1. Focus op het goede.
Het is bijna niet mogelijk om negatief te zijn als je je aandacht richt op het goede. Lees de volgende zin eens aandachtig door: Hoop, Kracht, Vreugde, Geluk, Blijdschap, Licht, Energie, Leuk, Aardig, Optimistisch, Fantastisch, Mooi, Positief, Liefde, Prachtig, Geweldig, Fijn, Vriendschap, Vrijheid, Tevreden, Gezond, Dankbaar, Overvloed. Alleen al de woorden geven je een goed gevoel, nietwaar?

In mijn ervaring zijn negatieve mensen voornamelijk bezig met het opsommen van dingen die niet goed gaan. Hier hebben we allemaal wel eens last van, maar sommigen hebben er een hobby van gemaakt: ze weten telkens weer iets te verzinnen wat niet klopt.

En daarin ligt het hele probleem. Een negatieve focus veroorzaakt vanzelf meer negativiteit. Dus draai het om: probeer overal het goede in te zien. Als je dat lukt, dan kun je je alleen maar goed voelen. Je hebt geen keuze: door je te focussen op het goede, heb je eenvoudigweg geen tijd meer om bezig te zijn met het negatieve.

Zie het als je persoonlijke televisiekanaal. Je hebt slechts twee zenders. Zender 1 is het Depressiekanaal met 24 uur beelden van files, crisis, onrechtvaardigheid en heel vies eten. Zender 2 is het Goed Gevoelkanaal. Het zendt de hele dag komedies uit en beelden van prachtige landen, interessante mensen en lekkere gerechten. Op welk kanaal heb jij je geabonneerd?

Dit is de beperking: je kunt je slechts op één kanaal abonneren. Het is zender 1 óf zender 2. Als je kiest voor zender 2 (dat zou mijn advies zijn, ze hebben gewoon mooiere programma’s) dan kun je niet tegelijkertijd zender 1 zien. En dat geeft niet, want die hebben toch niets leuks voor je in petto. Zie je hoe het werkt? Je richt je aandacht of op de ene of op de andere zender. Aan jou de keuze.

Tip 2. Waardeer wat je hebt.
Negatief denken is denken aan gebrek, aan wat er ontbreekt. Positief denken is denken aan alles wat er wel goed is in je leven. Richt je aandacht op wat je waardeert. Hier is een voorbeeldlijst: je gezondheid, je vrienden, je familie, je werk, je hobby’s, je interesses, je vaardigheden, je huis, je mooie ervaringen, je fantasie, je intellect, je vakanties, je weekenden, je bed en je favoriete spullen. Ontbreekt één van deze dingen in je leven? Focus je dan op de andere dingen die wel goed zijn.

We hebben de neiging bezig te zijn met wat we missen. Daar richten we al onze aandacht op, juist omdat we het niet hebben. En daardoor vergeten we de goede dingen en slaat de balans door naar gebrek. Als je niet waardeert wat je wel hebt, waarom zou je dan meer krijgen? Dat lukt meestal niet. Negatieve mensen houden zich bezig met wat ze niet hebben. Positieve mensen zijn gelukkig met wat ze wél hebben. Zo bevrijd je jezelf van negatieve gedachten.

Maak een lijst met alles waar je blij mee bent: het maakt niet uit wat je verzint. Het kan je hobby zijn, mooie herinneringen uit het verleden, de mensen die je dierbaar zijn, de spullen die je mooi vindt of je favoriete muziek. Al deze dingen maken je blij, nietwaar? Je hoeft die lijst maar één keer te maken. Print hem. De volgende keer dat je even een dipje hebt, lees dan de lijst door. Gegarandeerd dat je je beter voelt. Probeer het eens!

Tip 3. Stap uit je hoofd.
Je hersenen zijn ontworpen om problemen op te lossen. Helaas zijn ze daarnaast ook op zoek naar problemen die nog niet bestaan. Is er geen probleem? Dan creëren we gewoon iets nieuws! Dat dit waar is, merk je als je aan het piekeren slaat: Je begint met iets waar je je zorgen over maakt en voor je het weet ben je een uur en vier nieuwe problemen verder. Herken je dat?

Als je de neiging hebt te piekeren, stap dan uit je hoofd. Ga iets doen, zet je lijf in beweging en laat je handen wapperen. Zoek het contact weer met je lichaam en je voelt je automatisch beter. Dit is eigenlijk geen positief denken, maar je voel je er wél beter door en daar gaat het om.

Denken of voelen?
Positief denken zorgt ervoor dat je je positiever voelt. Doordat je je positief voelt, ben je in staat om positieve actie te nemen. Denken voedt je emotie en je emoties voeden je acties. Acties leiden tot resultaat. Heb je niet het resultaat dat je wenst, dan ligt de oorzaak waarschijnlijk in je gedachten. Houd je focus positief, waardeer wat je hebt en ga iets doen.

“Er is een klein verschil tussen mensen, maar dat kleine verschil maakt een groot onderscheid. Het kleine verschil is mentaliteit. Het grote onderscheid is of die mentaliteit positief of negatief is.”
W. Celement Stone

Word positiever in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Ze blokkeren je geluk en succes. Laat je stress los met deze online training en voel je weer ontspannen en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Word positiever snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

7 antwoorden
  1. Inge
    Inge zegt:

    ik vind het nog steeds ongelofelijk, dat u dit allemaal zo mooi weet te vertellen, dat meen ik!!! vandaag begin in met mijn eerste motorrijles, maar ben super zenuwachtig, en word weer lekker onzeker van mezelf omdat ik angst heb voor motorrijden, daarom ga ik die angst met mezelf aan, om van de angst af te komen, hopelijk gaat dit lukken. groetjes en ook succes inge

    Beantwoorden
  2. Frank
    Frank zegt:

    Dank je Inge,

    Iemand zong ooit: wees niet bang voor een beetje angst, daarna komt het plezier.
    Wees trots op jezelf dat je doorzet… het gaat je vast lukken!

    Met vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  3. Maureen
    Maureen zegt:

    ik ben het hier helemaal mee eens. Het klinkt zo makkelijk. Maar in de praktijk is het best lastig. Maar oefenen baart kunst. Je bent/wordt tenslotte wat je oefent!!

    Beantwoorden
  4. louise
    louise zegt:

    Wat heb jij toch supergoeie artikelen! Goed leesbaar, eenvoudig in postieve zin van het woord, duidelijk, “lukbaar”, eigenwijs(ze, creatief, helpend, oplossingsgericht, vriendelijk! Altijd een reactie van je terug! Van mij wel 1000 complimenten voor alles wat je hebt geschreven!

    Beantwoorden
  5. Frank
    Frank zegt:

    Beste Marleen,
    Inderdaad, oefening zet theorie op in praktijk. Maar eerlijk is eerlijk: een artikel slechts een begin. Met persoonlijke coaching zorg je ervoor dat het ook echt gaat werken in jouw situatie.

    Beste Louise,
    Heel hartelijk dank voor je complimenten. Ik neem 1 compliment per dag en kan zo weer twee jaar vooruit! Leuk om te horen 🙂

    Vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  6. Helen
    Helen zegt:

    Hi Frank,
    Dank voor al de mooie en goede tips voor het leven.
    Het geeft mij altijd plezier om het te lezen soms moeilijk om het toe te passen :-(,
    maar ik doe mijn uiterste best om positief door het leven te gaan hoe zwaar het leven soms kan zijn.
    Nogmaals hartelijk dank.
    En veel succes met je werk.
    Groeten ,Helen

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Helen,

      Fijn dat te horen en graag gedaan 🙂

      Toepassen is altijd moeilijker dan iets begrijpen.
      Maar blijf oefenen, gun jezelf de tijd en leer van elke stap,
      dan is persoonlijke groei niet meer tegen te houden 🙂

      Veel succes en vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.