Zo ga je om met tegenslagen

In elke tegenslag zit een les en een voordeel. Stel jezelf goede vragen: Wat kan ik hiervan leren? Wat is er wel goed aan? Wat kan ik nu doen? Accepteer de situatie, want dat is de werkelijkheid. Maar hoe je kijkt naar die werkelijkheid, maakt het verschil.

Tegenslagen kennen we allemaal. “Het leven is levensgevaarlijk”, zei mijn stiefvader ooit. Wat doe je als er iets gebeurt dat je totaal overrompelt? Hoe kun je de kracht, de moed en het vertrouwen vinden om daarmee om te gaan? Dit zijn de drie fundamentele inzichten die je helpen bij het omgaan met tegenslagen.

1. Accepteer de situatie zoals deze is.
Ik weet, dat klinkt bijna onmogelijk als je de situatie niet wilt. Maar het scheelt ontzettende veel frustratie. Als je je baan verliest kun je tot in de eeuwigheid denken: “Dit had nooit mogen gebeuren.” Maar het is wel gebeurd. Al je gedachten veranderen daar niets aan. Accepteer de situatie, want dat is de werkelijkheid. Hoe je kijkt naar die werkelijkheid, maakt al het verschil.

Ik ken mensen die vijftien jaar geleden door hun partner zijn verlaten en het er nog steeds elke dag moeilijk mee hebben. Begrijpelijk, maar wat schiet je daarmee op? Het leven gaat door, ook al blijven wij stilstaan. Wat gebeurd is, komt nooit meer terug. Hoe eerder je dat echt begrijpt, hoe makkelijk het is te focussen op je echte leven: het leven op dit moment. Het andere leven zit alleen in je gedachten – het bestaat niet echt.

Zonder acceptatie kun je ook niets veranderen. Stel dat ik van een boot afval. Als ik weiger te geloven dat ik eraf ben gevallen, wat gebeurt er dan? Helemaal niets, ik word er echt niet droger van. Alleen als ik accepteer dat ik in het water lig, kan ik besluiten naar de kant te zwemmen. Acceptatie leidt tot actie – de werkelijkheid weigeren leidt tot verlenging van het probleem.

2. Geloof in het voordeel.
De grootste crisis heeft vaak ook het grootste voordeel: je leert meer van een tegenslag dan van een goede dag. Als je terugkijkt op je tegenslagen zul je dat zien. En als je het niet ziet, dan heb je nog niet het voordeel gevonden.

Dit is een kwestie van geloof. Ik geloof dat elke tegenslag wordt gecompenseerd door een kans of voordeel. Dit geloof maakt het makkelijker om met tegenslagen om te gaan en richt je aandacht op de oplossing. Wat voor zin heeft het te geloven: “Deze tegenslag is blijvend, ik kan er niets van leren en het heeft alleen maar nadelen”? Die mentaliteit maakt het probleem alleen maar erger.

Elke crisis gaat voorbij – niets duurt eeuwig. Er komt een tijd dat je terugkijkt en ziet: “Het heeft zo moeten zijn. Ik heb ervan geleerd. Het heeft me ook iets goeds gebracht.” Ook je huidige tegenslag zul je uiteindelijk overwinnen. Geloof is vaak een kwestie van kiezen, niet van wetenschappelijk bewijs. Een sterk geloof in het goede geeft je zelfvertrouwen.

3. Stel de goede vragen.
Als je hebt geaccepteerd wat de werkelijkheid is, kun je doorgaan naar de volgende stap: relativeren. Relativeren brengt de situatie in het juiste perspectief: die van een oplossing. De volgende vragen helpen je je focus positief te houden en leiden je naar actie.

Wat kan ik hiervan leren?
Alles wat je niet wilt in je leven helpt je te bepalen wat je wel wilt. Dat is de belangrijkste les. Vraag jezelf: “Wat leert deze situatie mij? Waar kies ik voor, nu of in de toekomst? Wat kan ik beter doen? Wat moet ik leren om verder te kunnen gaan? Wat moet ik leren om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurt?” Een tegenslag zorgt ervoor dat je in de toekomst betere keuzes maakt. En die andere keuze kan een enorm effect op je leven hebben.

Wat is het voordeel hiervan?
Er is altijd een voordeel te vinden. Misschien  neem je afscheid: van mensen die niet echt bij je passen of een baan waar je niet meer in kunt groeien. Waarschijnlijk krijg je er iets beters voor terug. In ieder geval weet je wat je niet meer wilt en leer je zo jezelf kennen. Als je lang genoeg zoekt, heeft elke tegenslag wel een voordeel.

Wat kan ik nu doen?
Wat gebeurd is, kun je niet meer veranderen. Maar wat gaan gebeuren, bepaal je voor een groot deel zelf. Dus wat kun je doen? Bepaal eerst waar je invloed op hebt. Je hebt weinig controle over de beslissingen van anderen. Als de oplossing van de situatie is dat iedereen doet wat jij wilt, kun je lang wachten.

Ga uit van je eigen kracht. Neem zelf het initiatief en doe wat je het beste lijkt. Er is geen garantie hoe dingen zullen uitpakken. Dit geldt voor ons hele leven: dingen gebeuren en we kunnen alleen maar doen wat ons op dit moment het beste lijkt. En dat is voldoende.

“Elke tegenslag is een les op weg naar succes.”
Jerry Gillies

Wil je weten hoe je je elk doel bereikt?
Bestel dan het e-boek ‘De sleutels van geluk en succes.
Door de juiste gedachten, acties en inzichten leer je in dit boek stap voor stap
je doelen te bereiken en je goed te voelen.
“Dit boek dringt door tot de kern van persoonlijk succes.”
“Een inspirerende eyeopener en een ‘must’ voor je boekenkast!”
“Dit boek is voor iedereen die openstaat voor verandering, maar nog twijfelt over de juiste (snel)weg!”

Wat is jouw uitdaging? Hoe ga je daar mee om?

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

6 antwoorden
  1. lieke
    lieke zegt:

    wat gebeurd er als je stap 1 (accepteren) en 2 (geloven in voordeel) overslaat en meteen naar 3 gaat? Volgens mij is dat mijn patroon geweest en het heeft met niet geholpen.

    Beantwoorden
  2. Johan
    Johan zegt:

    Ja wat vindt je ervan wanneer er iedere dag iets gebeurd ga je balen
    Lekke band ,aangereden worden vallen niet iedereen krijgt hetzelfde
    Te verwerken de ene kent geen tegen
    Slag de ander alleen maar je accepteerd het gelijk het volgende komt er al aan Johan

    Beantwoorden
  3. Suhaila
    Suhaila zegt:

    Beste meneer, ik woon samen met mijn vriend en ik heb een hele zware slechte pubertijd en jeugd begonnen vanaf mijn achtste tot 32 jaar gehad bij mijn moeder en mijn halfzussen heb eel vanaf mijn 20 jaar mijn eigen stekkie gezocht, maar had ze en ze zochten me wel op in de daaropvolgende jaren, ik voelde mij totaal niet lekker in hun persoonlijkheden,desondanks omdat ik diep in mijn bewustzijn in mezelf bleef herhalen het is familie en zullen wel veranderen, nooit gebeurt dus, en weet sedert 2014 dan pas dat ik lijdt aan PTSS dat door de Psyq instantie deze diagnose is gesteld, ik moet van uun een intelligentie onderzoek gaan doen dit jaar, want mijn mentale/ geestelijke welzijn heb toch kronkels opgelopen. Mijn vraag naar u is eigenlijk hoe ik mijn mond kan bedwingen als ik een woedeaanval krijg zeg ik hele verontrustende dingen en wens en vloek ik van alles en het komt in een adem eruit alsof ik even bezeten ben en ik wil het niet want ik doe het bij mjjn vriend de vader van onze jonge kinderen en ik ervaar ook vaak vervelende mensen die mij kennen en ook die ex- familie van mij en onbekenden die mij lastig vallen op verschillende manieren, ik verneder ze terplekke op een gemene duivelse manier, en geloof me ze vragen erzelf om , een vb. ik ga naar de Bruna huer in mijn buurt om iets te posten en heb mijn eigen envelop met inhoud, de winkelier ziet dat ik binnenkom en gelijk naar de copieer machine gaat en niet naar de eveloppen die dicht bij hem in de buurt staan, ik laat op een norsige toon horen dat ik het leuk vind, maar krijg ook andere agressieve prikkels erbij, ik weet niet hoe lang nog ik mijn woede tegen zulke mensen met hun achterbakse vernederende houding tegenover mij en ik zie er altijd goed verzorgt uit uiterlijk en kleding. Heeft u wellicht wat adviezen, ik weet van mijzelf dat ik een gave heb negatieviteit voel ik en zie ik en ik kan nirt tegen vervelende onrechtvaardige mensen die een ander molesteren en ook niet als ze het bj mij doen

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Shuaila,

      Ik ben geen expert in PTSS of andere stoornissen, dus ik kan je helaas hier geen advies in geven. Het beste is om dit op te nemen met je psycholoog, dat is de echte expert om je hierbij te helpen. Een coach heeft een andere expertise dan een psycholoog en je bent het beste geholpen met degene die je daarin het beste kan begeleiden.

      Ik wens je heel veel succes!

      Vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.