Zelfvertrouwen Nu!

Wil je onmiddellijk meer zelfvertrouwen? Dit is de allerbeste tip om je zeker te voelen. Ontdek de reden waarom je je soms onzeker voelt en leer hoe je dat onmiddellijk kunt veranderen.

Vijf redenen waarom je niet onzeker bent.
We denken vaak dat er een reden is om onzeker te zijn. Als je mensen vraagt waarom ze in bepaalde situaties onzeker zijn, krijg je het volgende te horen:
– Ik ben onzeker omdat de situatie me onzeker maakt.
– Ik ben onzeker omdat ik bepaalde vaardigheden mis.
– Ik ben onzeker omdat ik denk dat ik niet goed genoeg ben.
– Ik ben onzeker omdat anderen beter zijn dan ik.
– Ik ben onzeker omdat ik gewoon zo ben.

Al deze redenen lijken logisch, maar kloppen niet. Je bent niet onzeker omdat je bepaalde eigenschappen mist. Je bent niet onzeker omdat je gewoon zo bent. Je bent niet onzeker omdat anderen beter zijn. Je bent niet onzeker omdat dit nu eenmaal past bij je persoonlijkheid.
Er is maar één reden waarom je last hebt van onzekerheid…

De enige reden waarom je zelfvertrouwen mist.
De enige reden voor een gebrek aan zelfvertrouwen is dat je negatief tegen jezelf praat.
Je hebt last van een negatieve interne dialoog. Een gesprek met jezelf waar je niet van opknapt.

Zeg je één van onderstaande zinnen regelmatig tegen jezelf?
–          “Zie je wel, ik kan het gewoon niet.”
–          “Wat zullen ze wel niet van me denken?”
–          “Stom, stom, stom. Dat had ik anders moeten doen!”
–          “Ik ben het niet waard.”
–          “Ik ben niet goed genoeg.”

Als dat het geval is, heb je een negatieve interne dialoog en dat is de belangrijkste reden voor een gebrek aan zelfvertrouwen. Je kunt hier vaak last van hebben of af en toe.

Geen paniek! Er is een oplossing. Maar eerst wil ik je vertellen wat het gevolg is van deze negatieve zelfpraat.

Het gevolg van negatief tegen jezelf praten.
Stel je voor dat je iemand in je kennissenkring hebt die je continue naar beneden haalt. Elke keer weet hij of zij het gesprek weer zo te buigen dat je te horen krijgt dat je niet goed genoeg bent. Dat je zwak of onzeker bent. Niet interessant of goed genoeg. Hoelang zou het duren voordat je tegen die persoon zegt: “Het wordt tijd dat je opstapt. Ik heb genoeg van je!?” Niet lang toch?

Toch praten we wel op die manier tegen onszelf. En we geloven het ook nog. Wat is het gevolg? We voelen ons zwak, onzeker, twijfelachtig en gespannen. Maar omdat we het zelf zijn die zo praten, doen we er niets aan.

Herhaal dit patroon voor langere tijd en je krijgt automatisch een negatief zelfbeeld.

Dit werkt met alles zo, niet alleen met zelfvertrouwen. Als ik continue zou zeggen dat ik te dik ben, ook al ben ik dat niet, dan geloof ik dat op den duur ook nog. Als ik regelmatig zou zeggen dat ik dom was, dan wordt dat mijn waardheid.

Breek met het verleden!
Je kunt van alles doen om meer zelfvertrouwen te krijgen, maar als je doorgaat jezelf negatief toe te spreken, dan helpt dat niet.

De enige, beste en snelste oplossing naar een gezond en stevig zelfvertrouwen is dit:
Stop met jezelf negatief toe te spreken en begin jezelf positief toe te spreken.
Zo krijg je meer zelfvertrouwen en een beter gevoel over jezelf en je leven.

Voorbeelden van een positieve zelfdialoog.
Wat kun je nu zeggen tegen jezelf?

Probeer eens het volgende drie maal per dag te herhalen, gedurende een week:
–          “Wat er ook gebeurt, ik kan het aan.”
–          “Ik ben sterker dan alles wat mij overkomt.”
–          “Ik heb zelfvertrouwen en geloof in mijzelf.”
–          “Ik ben het waard om gelukkig en succesvol te zijn.”

Probeer de zinnen niet monotoon op te dreunen, maar leg er echt je gevoel in.
Geloof het en voel het alsof het de waarheid is!
Kijk dan eens wat er gebeurt na die week.
Ik kan garanderen dat je je beter voelt.

Veelgestelde vragen over een positieve zelfdialoog.
Deze vragen kom ik meestal tegen als het gaat om jezelf positief toespreken:

Houd ik mezelf niet voor de gek?
Nee, natuurlijk niet. Dan doe je wel als je jezelf negatief toespreekt.
De waarheid is dat je wel zelfvertrouwen hebt, je bent het alleen vergeten. Je bent wel de moeite waard. Je kunt wel alles aan wat op je pad komt. Je doet wel wat je kunt. Je hoeft niet beter te zijn dan hoe je nu bent. Je hoeft niet iemand anders te zijn dan wie je nu bent.

De waarheid is wat je jezelf vertelt – elke dag opnieuw.

Ben ik niet arrogant door mezelf complimenten te geven?
Alsjeblieft zeg! De mensen die arrogant zijn, denken dat ze beter zijn dan anderen. Mensen met weinig zelfvertrouwen denken dat ze minder zijn dan anderen. Er is een gezonde balans en die staat in het midden. Door jezelf positief toe te spreken zorg je ervoor dat je weer teruggaat naar het niveau van een gezond zelfvertrouwen.

Waarom voelen die nieuwe zinnen nog niet echt aan en lijken ze ‘gemaakt’?
Dit heeft te maken met tijd. Blijf oefenen.  De oude negatieve zelfdialoog voelt op dit moment ‘natuurlijker’  aan omdat je die al heel vaak hebt geoefend. Je bent ermee vertrouwd. Hoe meer je nu oefent met jezelf positief toe te spreken, hoe natuurlijk dat op den duur aanvoelt.

Zet je versnelling in zijn vooruit.
Oefening baart kunst.
Als je continue met de versnelling van je auto achteruit hebt gereden, dan is het even wennen om hem in zijn vooruit te zetten. Want je gaat precies de andere kant op dan die je gewend bent. Logisch toch?

Blijf gewoon met de versnelling in zijn vooruit rijden en je zult merken dat het na een tijd normaal aanvoelt. Sterker nog: het is veel natuurlijker. Een auto is primair gemaakt om vooruit te rijden, niet achteruit. Je leven is bedoeld om vooruit te gaan, niet achteruit. Je zelfvertrouwen hoort te groeien, niet te krimpen.

“Ja, maar, wie ben ik om aan mezelf te twijfelen?”
Loesje

Wil je een sterk en blijvend zelfvertrouwen?
Bestel dan nu de e-cursus Blijvend Zelfvertrouwen omdat je hiermee leert te geloven in jezelf. Voel je zeker en sterk, in elke situatie. Ontwikkel een gezond zelfvertrouwen dat altijd bij je blijft!
“Ik heb echt heel veel aan de cursus zelfvertrouwen gehad, het heeft mijn leven echt veranderd. Ik voel me veel zekerder en durf ook meer dingen te doen. Ik sta steviger in mijn schoenen en hecht minder waarde aan wat anderen van mij denken. Het werkt!”

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

9 antwoorden
  1. D
    D zegt:

    Hallo!

    Wat een fijne en geweldige site.
    Ik vond julllie via google en zit er uren op te lezen.
    Wat een goede tips en ik voel gewoon dat ze kloppen, want ik krijg al bij het lezen van de artikelen positieve energie.

    Ontzettend bedankt voor al jullie tips en inzichten, die ik de mijne ga maken!

    Groetjes vanuit zeeland

    Beantwoorden
  2. K
    K zegt:

    Ik had een vraag over het constant geven van complimenten aan jezelf. Het gaat om deze vier.

    – “Wat er ook gebeurt, ik kan het aan.”
    – “Ik ben sterker dan alles wat mij overkomt.”
    – “Ik heb zelfvertrouwen en geloof in mijzelf.”
    – “Ik ben het waard om gelukkig en succesvol te zijn.”

    Ik heb zelf ook een negatief zelfbeeld. Daar past een negatieve gedachtegang helemaal bij. Als ik deze vier zinnen elke dag hard op of in gedachten ( ik weet niet welke van de twee ik nou moet doen) zeg, dan voelt dat toch heel kunstmatig aan. Het lijkt mij dat na jarenlang van jezelf veel te kritisch beoordelen je je na een weekje jezelf complimenten influisteren toch echt niet beter voelt?

    Beantwoorden
  3. Frank
    Frank zegt:

    Beste K,

    Het klopt dat het kunstmatig aanvoel. Omdat je jezelf jarenlang het tegenovergestelde hebt verteld, voelt het oude ‘natuurlijker’ aan.
    Ook klopt het dat een jarenlang patroon niet zomaar in een weekje gaat veranderen. Daar zijn zeker meerdere weken voor nodig.
    Tenslotte is een artikel geen vervanging voor persoonlijke coaching en kan ik in een artikel niet alle details uitleggen die belangrijk zijn m.b.t. dit onderwerp.

    Maar één ding is zeker, als je er echt van af wilt, dan is dat zeker mogelijk. De e-cursus Blijvend Zelfvertrouwen legt daarvoor een goede basis.

    Met vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  4. K
    K zegt:

    In ieder geval dank voor uw antwoord! 🙂

    Nu had ik nog een andere, misschien wat stompzinnerige vraag.
    Ik ben nu 19 jaar, en rond mijn 16e is mijn zelfbeeld enorm gedaald. Sinds die tijd loop ik ook met onzekerheid rond. Ik heb namelijk ook nog geen idee wie ik nou precies ben, of wil zijn. Denkt u dat ik nog steeds de puberteit is en het vanzelf zich oplost? Of blijft het een structureel probleem?

    Groet,

    K.

    Beantwoorden
  5. frankdemoei
    frankdemoei zegt:

    Beste K,

    Bijna elke tiener is onzeker, het hoort nu eenmaal bij de pubertijd.

    Niets gaat vanzelf voorbij, je moet er dus tijd en energie in steken.
    Maar als je dit nu oplost, dan hoef je dat over 10 jaar niet meer te doen,
    zoals andere mensen die denken dat dingen zich vanzelf oplossen 🙂

    Vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  6. K
    K zegt:

    Dank voor uw antwoord.

    Toch is dit (nog) niet een antwoord waarop ik op naar zoek was. Als ik deze ladder er bij pak:

    -Zelfvertrouwen

    -Zelfwaardering (ik ben waardevol)

    -Zelfacceptatie (ik ben OK)

    Het 1e aspect ontbreekt al bij mij. (zelfacceptatie) Nu ik de leeftijd van 19 bereikt hebt, en ik mijzelf niet accepteer zoals ik ben, zal dit ooit nog gebeuren zonder professionele steun? Heb ik dus kort gezegd hulp nodig hierbij, of kan het als de ”latere” puberfase worden geclassificeerd?

    Beantwoorden
    • M
      M zegt:

      Beste K,

      Sorry als ik me ermee bemoei maar ik vind het altijd aandoenlijk als mensen zichzelf zo naar beneden halen. Ik heb een vriendin en dat is zo een lief onwijs mooi maar vooral ook een slim meisje. Zij heeft vanaf kinds af aanal een zwaar leven en dat komt mede door een traumatische ervaring (denk je dat je weet wat ik bedoel) en haar zijn toen dinegn aangepraat dat ze niks waard is en niemand bij haar zou blijven. Zij heft een heel negatief zelfbeeld over haarzelf en straft zichzelf door haar geen geluk te gunnen en neemt het haarzelf kwalijk wat er gebeurt is.
      Blijf die zinnen tegen jezelf zeggen sowieos maar natuurlijk is dat niet genoeg, was alles maar zo makkelijk op te lossen. Maar jij bent net zoveel waard als de koning(in) maar ook net zoveel waard als een schoonmaakster. Wat ik wil zeggen is prober je niet gek te laten maken door wat anderen zeggen of vinden. Ook niet wat je op tv ziet of in bladen leest wat het ideale gewicht of uiterlijk etc is. Ik heb bij de media gewerkt en de meeste bekende zijn gewoon fake! Top Models? Heb dat programma gedaan. Nou ik vind ze verre van mooi en vel over been is niet gezond en bovendien zijn hun degene die juist onzeker zijn! Ik had een ex die veels te veel make-up op deed, ik zeg doe alleen een beetje oogschaduw ofzo beetje lippenstift (hoeft niet eens) en dan ben je vele malen mooier! Ze ging dat doen en ze bleef het doen.
      Kijk ik weet niet waar jij precise mee zit maar iedereen is uniek en iedereen verdiend net zoveel liefde en geluk als elk ander (goed) mens. Wees niet te streng voor jezelf, zolang je positief blijft denken en je best blijft doen voor dat wat je graag wilt dan zal je zien als je dat bereikt hoe trots je mag zijn!!!

      Never give up! (ook ik ben soms onzeker in dingen serieus) het komt goed

      Beantwoorden
  7. Frank
    Frank zegt:

    Beste K,

    Dit begint een beetje op een persoonlijk gesprek te lijken, dus ik houd het kort:
    Mijn antwoord was en is: Veel problemen ontstaan in de pubertijd, maar niets gaat zomaar voorbij.
    Je moet zelf tijd en energie investeren in de oplossing.
    Mijn oplossing vind je onderaan het artikel en in mijn eerste reactie.

    Succes en vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.