Zelfcompassie – zo krijg je meer begrip voor jezelf

Met meer zelfcompassie is het makkelijker jezelf te accepteren. En als je jezelf accepteert, volgen zelfwaardering, zelfrespect en zelfvertrouwen automatisch. We zijn soms meesters in zelfkritiek, maar beginnelingen in zelfwaardering. Met dit artikel ontdek je waarom en hoe je dat kunt omdraaien.

Wat is de link tussen zelfcompassie en zelfvertrouwen?
Een tijd geleden kreeg ik een mooie vraag van een lezeres: “Hoi Frank, ik heb veel gelezen over zelfcompassie en hoe dit zich verhoudt tot zelfvertrouwen. Het komt erop neer dat je niet maar eindeloos je zelfvertrouwen op blijft pompen – en je je beter kunt richten op compassie voor jezelf en een dosis realisme. Hoe sta jij daar tegenover?”

Een mooi onderwerp om wat dieper te bespreken!

Moet je je zelfvertrouwen blijven oppompen?
Ten eerste is het oppompen van je zelfvertrouwen (you can do it!) vaak een trucje. Werkelijk zelfvertrouwen is authentiek en blijvend. Authentiek omdat het bij jou past. Je kunt wel à la Ratelband voor de spiegel op en neer springen en schreeuwen: “Tjakka!”, maar op een gegeven moment zeg die spiegel: “Kom op zeg, doe eens normaal!”

Dus zelfvertrouwen is alleen authentiek als je je gedraagt op een manier die bij je past. Kortom, gewoon jezelf blijven, dat is al helemaal prima! Zelfvertrouwen is blijvend, als het gebaseerd is op zelfacceptatie. En hier komt zelfcompassie bij kijken.

Kun je zelfvertrouwen hebben zonder jezelf te accepteren?
Je kunt wel zelfvertrouwen hebben, maar als je jezelf niet accepteert zoals je bent, is dat eigenlijk nutteloos. Dat wordt zelfvertrouwen iets voor de buitenwereld, terwijl je van binnen continu denkt dat je het (nog) beter moet doen. Maar als je jezelf accepteert zoals je bent (met al je sterke èn zwakke punten), dan ontwikkel je een blijvend en authentiek zelfvertrouwen.

Ik ken genoeg mensen met zelfvertrouwen die zichzelf niet accepteren. Ze geloven wel in hun eigen kunnen, maar vinden eigenlijk dat ze het altijd beter zouden moeten kunnen. Het eerste is natuurlijk prima, het tweede zorgt echter voor innerlijke spanning en stress.

Zelfacceptatie is een kerstpakket.
Zelfacceptatie is als een kerstpakket. Je krijgt het afgeleverd bij je deur en je moet het accepteren – of niet. Je kunt niet zeggen tegen de bezorger: “Nou, de wijn is lekker en die houd ik, maar die leverworst? Stuur die maar terug. Daar kan ik niets mee.” Het is het hele pakket of niet.

Dat geldt ook voor jezelf. Je accepteert jezelf helemaal – of niet. Ergens daartussenin werkt meestal niet. Alles wat je niet accepteert in jezelf, blijft spanning in je leven creëren. Als je bijvoorbeeld blij bent met je scherpe geest, maar vindt dat je jezelf niet zo goed kunt uitdrukken, dan zal dat laatste je spanning blijven geven.

Wat je niet accepteert, blijft terugkomen in je leven.
Dan zul je merken dat je steeds situaties in je leven tegenkomt (voor de extra scherpe geest: aantrekt) waarin je uitgedaagd wordt te zeggen wat je werkelijk voelt. Onze zogenaamde zwakke punten blijven terugkomen in de vorm van levenslessen – totdat we ze gewoon accepteren en er niet meer tegen vechten.

Terug naar zelfacceptatie en zelfcompassie. Ik schrijf heel vaak over zelfcompassie, maar noem het meestal ‘begrip voor jezelf’. Zelfcompassie is jezelf bekijken door de bril van een goede vriend(in) die je begrijpt, die je waardeert en die je accepteert. Het is begrip, mededogen en vriendelijkheid voor wie je bent en wat je doet.

Zonder zelfcompassie geen zelfvertrouwen.
Zonder zelfcompassie geen zelfacceptatie (en zoals je nu weet: zonder zelfacceptatie geen blijvend zelfvertrouwen). Het is essentieel om aardig(er) voor jezelf te zijn, anders zul je jezelf nooit helemaal accepteren zoals je bent. En creëer je continu situaties waarin je hierin uitgedaagd wordt.

Dus hoe krijg je meer begrip voor jezelf? Hoe krijg je meer compassie voor die persoon waar je al sinds je geboorte 24 uur per dag mee doorbrengt? Je kunt jezelf niet ontlopen en je moet nog een tijdje met jezelf leven, dus kun je jezelf maar beter accepteren en waarderen, nietwaar?

Vergeef jezelf je fouten.
Begin ermee om jezelf je fouten te vergeven. Iedereen maakt ze, zonder uitzondering. Het probleem is meestal niet dat je een fout maakt, het probleem is dat je niet kunt accepteren dat je een fout hebt gemaakt. Het probleem is dat je in je hoofd te vaak teruggaat naar toen en denkt:

1. Dat had ik anders moeten doen!

2. Ik had het anders moeten zeggen!

3. Ik had anders moeten reageren!

Speciaal voor jou: een tijdmachine!
Oké, ik heb goed nieuws en slecht nieuws: We hebben speciaal voor jou een tijdmachine gebouwd en die wordt over precies drie jaar bij je thuisbezorgd (hij is erg populair, vandaar dat het even duurt). Het slechte nieuws is dat je in de tussentijd NIET terug kunt naar het verleden en dus NIETS meer kunt veranderen. Sorry – nog even geduld, we werken eraan!

Als je jezelf je fouten hebt vergeven, toon dan begrip voor je zwakke kanten. Ja, ook voor die dingen die je echt storen (vul maar in). Niemand is perfect, dus waarom heb je de illusie dat jij de uitzondering zou moeten zijn? Er zijn genoeg mensen bezig om elke dag een ‘beter’ mens te worden, maar wanneer zijn ze ooit … goed genoeg?

De voetbalcoach die iedereen uitscheldt.
Ten derde: wees vriendelijk voor jezelf. Dat kritische stemmetje in je hoofd dat je continu bekritiseert, daar moet je echt afscheid van nemen. Dat stemmetje is als een voetbalcoach die continu loopt te schelden op zijn spelers. Niets is goed en alles doen ze fout. Op een gegeven moment zeggen die spelers: “Hé, als jij het allemaal zo goed weet, kom dan maar hier en speel jij dan maar de wedstrijd uit!”

En dat stemmetje aan de zijlijn zegt: “Euh, dat is niet mijn taak. Mijn taak is jullie te vertellen hoe slecht jullie zijn…”

Zo’n coach ontsla je toch gewoon? Daar ga je nooit de wedstrijd mee winnen…

Tig vliegen in één klap.
Kortom, vergeef jezelf je fouten, toon begrip voor je menselijkheid en praat vriendelijk tegen jezelf. Zo ontwikkel je zelfacceptatie, zelfwaardering, zelfrespect en zelfvertrouwen. Hoe beter je met jezelf kunt opschieten, hoe minder spanning je in je leven creëert. Bovendien worden je relaties ook beter – want hoe aardiger je bent tegen jezelf, hoe aardiger je automatisch bent tegen andere mensen. Hoeveel vliegen zijn dat in één klap?

Wil je meer zelfwaardering, zelfacceptatie en zelfvertrouwen? Bestel dan de volgende online training:

Vergroot je zelfvertrouwen in slechts 12 weken!
Je zelfvertrouwen en zelfacceptatie zijn de basis voor een gelukkig leven. Hoe meer zelfvertrouwen je hebt, des te leuker en makkelijker alles wordt. Vergroot je zelfvertrouwen met deze online training en voel je beter over jezelf en je leven! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Vergroot je zelfvertrouwen snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

2 antwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.