In 3 stappen werkdruk verminderen

Hoge eisen. Stapels werk. Lange dagen. Veel Nederlanders hebben te kampen met werkstress. Kan je eenvoudig je werkdruk verminderen, zonder dat het je baan kost? 

Op kantoor kan het er soms heftig aan toe gaan. Drukte, chaos en van alles dat moet worden gedaan. Het kantoorleven is gehaast, hectisch en stressvol. In dit artikel bekijken we de dingen die jij kan doen om je werkdruk te verminderen. Met een minder hoge werkdruk kan jij je beter richten op de dingen waar je goed in bent. En dus haal je betere resultaten. Daar word niet alleen jij blij van, maar ook je baas.

Hoe ontstaat werkdruk?

Werkdruk ontstaat wanneer langere tijd de draaglast hoger is dan je draagkracht. Met andere woorden, er wordt structureel meer van je gevraagd dan je aan kan. Tegenwoordig is het niet zeldzaam dat iemand het werk van eigenlijk 2 of soms zelfs 3 collega’s uitvoert. Door bezuinigingen in het bedrijfsleven moet dezelfde hoeveelheid werk met minder mensen worden opgepakt. En dat geeft soms spanning.

Externe en interne stressoren

Werkstress ontstaat, net als bij alle andere vormen van stress, door stressoren. Dat zijn de externe of interne factoren die stress veroorzaken.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Externe stressoren die werkdruk kunnen creëren zijn:

  • Onduidelijke taakomschrijving,
  • Te moeilijke taken,
  • Te zware verantwoordelijkheden,
  • Weinig waardering voor uitgevoerd werk,
  • De hoeveelheid werk om uit te voeren staat niet in verhouding tot de beschikbare werktijd,
  • Weinig of geen mogelijkheden om eigen omstandigheden te regelen,
  • Te weinig tijd om te ontspannen (te weinig pauzes of te weinig vakanties),
  • Reorganisatie,
  • Baanonzekerheid,
  • Conflicten op de werkvloer, met collega’s of klanten
  • Veeleisende klanten.

Aan de andere kant zijn er de interne stressoren die werkdruk verhogen. Deze factoren gaan over de werknemer zelf. Met andere woorden, hoe de werknemer omgaat met de externe factoren en de bijbehorende stress. Ieder mens is uniek en verschillend. Er zijn dus geen vaste regels wat betreft de interne stressoren en hoe daarmee om te gaan.

Interne stressoren die werkdruk kunnen creëren zijn:

  • Geen nee kunnen zeggen,
  • Perfectionisme,
  • Te loyaal zijn,
  • Niet kunnen loslaten,
  • Geen grenzen durven aangeven,
  • Teveel eisen van jezelf,
  • Veel piekeren en bezig zijn met werk gerelateerde zaken,
  • Geen prioriteiten stellen,
  • Werk doen wat je eigenlijk niet zinvol vind.

Zoals je snapt zijn zowel de externe als interne factoren lastig om mee om te gaan. Je kan uiteraard zelf veranderen en anders tegen de dingen aan kijken. Maar makkelijk is dat niet.

Werkdruk verminderen in 3 stappen

Werkdruk kan je verminderen door je werkomstandigheden te veranderen, door je werkvermogen te verbeteren en door zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor je gezondheid.

Werkomstandigheden veranderen

Niet altijd kan je je werkomstandigheden veranderen. Sommige dingen zijn inherent aan je functie of branche. Desondanks is er veel dat je wel kan doen. En, als er echt geen mogelijkheid is dan zou je altijd nog van baan of branche kunnen switchen.

Het is belangrijk om positieve energie uit je werk te halen. Je wilt waardering en voldoening uit je werk halen. Iedereen wilt werk doen dat hij of zij zinvol vindt. Autonoom en zelfstandig werken is net zo belangrijk. We doen over het algemeen niet graag zomaar wat, zonder dat we zelf inspraak hebben.

  • Krijg je (voldoende) waardering uit je werk?
  • Doe je werk dat je zinvol vindt?
  • Heb je de mogelijkheid om autonoom te werken?
  • Heb je behoefte aan veiligheid en (baan)zekerheid?

Bovenstaande vragen kunnen je helpen om eventuele probleemgebieden te ontdekken. Je kan namelijk zelf enige invloed op deze gebieden uitoefenen. Je zou bijvoorbeeld met je leidinggevende kunnen spreken over de mate van autonoom werken en verantwoordelijkheden.

Werkvermogen verbeteren

Naast het veranderen van je werkomstandigheden kan je werkvermogen verbeteren. Dit is meer gericht op de interne stressoren van werkdruk. Als je werkdruk wilt verminderen vanuit je eigen kracht is dit wat je kan doen.

  • Grenzen leren stellen (nee leren zeggen en prioriteiten stellen),
  • Genoeg tijd nemen voor rust en ontspanning,
  • Prestatiedrang en perfectionisme loslaten,
  • Gezonde ruimtes om in te werken (Wat je hier zelf aan kan doen is bijvoorbeeld meenemen van een plant voor op je bureau en ervoor zorgen dat je voldoende water drinkt).

Hoe groter jouw werkvermogen, hoe makkelijker het voor je wordt om je werk goed en ongehinderd door stress te kunnen doen.

Luister naar je gevoel

Jij weet het beste hoe druk je het echt hebt. Jij weet hoe je je voelt. Luister naar je lichaam en pik tijdig de signalen van stress op. Is het tijd om rust te nemen? Neem dan de verantwoordelijkheid voor je eigen gezondheid en pak die rust.

Niemand kan jou dwingen om te rusten of te ontspannen. Alleen jij kan die keuze maken. Jij bent de enige die de verantwoordelijkheid voor jouw gezondheid op zich kan nemen. Doe dat vooral en kies voor je gezondheid

 

Over de schrijver 

Sander

Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige. “Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”


Ook leuk om te lezen:

Omgaan met stress op het werk: de 3 ingrediënten voor succes

Voorkom hoofdpijn door stress in 5 stappen

Nooit meer stress door tijdsdruk: 6 gouden tips

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>