wat-is-negatieve-energie

Negatieve energie en positieve energie. Hoe kun je daar een goede balans tussen creëren? En wat is negatieve energie eigenlijk?

 

Ik moet wat bekennen…

Ik ben een echte klager.

Ik kan steen en been klagen als ik een baaldag heb gehad. En soms is daar weinig voor nodig. Een enkele gebeurtenis kan mij beïnvloeden waardoor ik in een negatieve spiraal terecht kom. Hoe komt dit nou? Omdat het soms makkelijker is om je passief en reactief op te stellen dan proactief en verantwoordelijk voor je eigen leven.

Hoe is het met de negatieve energie in jouw leven? Heb je zelf veel negativiteit? En hoe zit dat in je omgeving? Halen de mensen waar je het merendeel van je tijd mee besteed het beste in je naar boven?

Ben jij gevoelig?

Gevoelige mensen zijn erg empathisch. Ze voelen de stress en pijn van de ander en betrekken dit ook vaak op zichzelf. Gevoelige mensen zijn niet perse introvert, maar ze hebben wel tijd nodig om even alleen te zijn om weer te kunnen opladen. Als je merkt dat tijdens interactie met een ander dat je hiervan geen energie krijgt, of dat de interactie veel energie kost kun je jezelf afvragen of je te maken hebt met een negatief iemand.

Iedereen kent wel de enthousiasteling die ervoor kan zorgen dat iedereen zich opgepept en vrolijk voelt. Maar de stille pessimist is vaak minder makkelijk te herkennen. Toch kunnen dergelijke personen veel energie bij je weg slurpen, zeker als je redelijk empathisch bent.

Denk positief

Het is soms lastig om je niet te laten meesleuren door de negativiteit van anderen. Ik weet dit zelf als geen ander. Klagen is aanstekelijk en voor je het weet zit iedereen in een negatieve, vicieuze cirkel. Probeer positief te zijn. Als je positief denkt, zal je ook positief handelen.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Positief denken en proactief handelen zijn met elkaar verbonden. Als je positief in het leven staat ben je ervan overtuigd dat je dingen kunt veranderen. En omdat je het geloof lukt het je ook. Het is een self-fulfilling prophecy is de meest positieve zin.

Zoek positieve mensen

Omring jezelf met positiviteit. Zoek gelijkgestemden en spendeer zoveel mogelijk tijd met hen. Als je met mensen omgaat die hetzelfde denken en doen als jij, heeft dit een gunstige werking. Je voelt je gemotiveerd, positief en enthousiast.

Als je daarentegen omgaat met mensen die negatief zijn ingesteld wordt je zelf ook negatief. Het is misschien niet aardig om te zeggen, maar deze mensen kun je zien als een soort gif. Ze zijn giftig voor zichzelf en hun omgeving. Hun negativiteit grijpt om zich heen en sleurt alles met zich mee.

Het is niet fijn voor je om omringt te zijn met mensen die negatief zijn. Het wordt dan erg lastig om nieuwe energie te krijgen, omdat je zult merken dat je meer energie kwijt raakt. Aan het einde van de dag zal je moe en uitgeput zijn.

Hoe herken je negatieve mensen?

Negativiteit heeft ook positieve kanten. Zo helpt een klein beetje pessimisme om geen roekeloze besluiten te maken. Maar als je constant wordt belaagd door negativiteit zal dit ten koste gaan van je gezondheid. Een negatieve instelling en negatieve emoties kunnen leiden tot chronische stress.

Je wilt dus zo min mogelijk negatieve mensen in je leven. Deze mensen ontwijken is mogelijk, maar lang niet altijd. Gelukkig zijn er meerdere manieren om effectief om te gaan met negatieve personen. Maar als eerste is het van belang dat je negatieve mensen leert herkennen.

Je hebt vast weleens een gesprek gehad met iemand waardoor je je letterlijk uitgeput voelde. Dan was je gesprekspartner duidelijk een negatief persoon.

Negativiteit komt tot uiting in:

  • Sarcasme;
  • Pessimisme;
  • Cynisme:
  • Passief gedrag;
  • Slachtoffer-rol (“Ik kan er niks aan doen”. ”Zo ben ik gewoon”. “Ze verwachten dit van mij”.)

De eerste paar voorbeelden zijn overduidelijk negatief. Toch komt het onder andere op kantoor vaak voor dat mensen negativiteit uiten door zich passief op te stellen. Met als gevolg dat ze langzaamaan de slachtoffer rol gaan vervullen. Ze worden een bijproduct van hun omgeving en laten zich reactief leiden door alles wat er gebeurd. “Alles is slecht en niks is goed”. Ze ondernemen niks om hun gedrag te veranderen of de negatieve gebeurtenis te veranderen.

Omgaan met negatieve personen

Er zijn een aantal opties wat betreft omgaan met negatieve personen. Als je ze niet kunt vermijden blijven er nog genoeg mogelijkheden over om de negativiteit om te buigen tot iets positiefs.

Wees ze voor

Iemand die eens lekker wil gaan klagen kun je het lastig maken dat te doen doordat jij begint met iets positiefs. Zoals bijvoorbeeld een verhaal over het zonnige weer van het weekend, of die mooie reis die je hebt gemaakt. Hierdoor wordt de drempel om negatief te doen net iets hoger. De ander zal minder snel over iets negatiefs beginnen. Helaas is dit slechts een tijdelijke oplossing, maar in sommige situaties kan dit voldoende zijn.

Instemmen & afzwakken

Als je niet om de negativiteit van de persoon heen kunt en diegene is al begonnen met negatief gedrag dan kun je met de persoon instemmen en tegelijkertijd afzwakken.

Klager: “Ik haat dit zeikweer. Altijd maar die regen in Nederland!”Jij: “Er was deze week inderdaad minder zon dan vorig week”.

Tijd om de spiegel erbij te halen

Als de eerste twee tactieken niet werkten is het tijd voor de hardere aanpak; houd de negatieveling een spiegel voor. Het is niet de bedoeling dat je agressief reageert op de ander. Behoud een assertieve houding; doe wat het beste is voor jezelf, zonder een ander te schaden. Wees eerlijk en oprecht tegen over het gedrag van de ander. Laat diegene weten dat hij of zij aan het klagen is, zonder een oplossing aan te dragen. Het kan zo zijn dat diegene zich hier niet eens van bewust is. Confronteer de negatieveling met zijn gedrag, zolang het maar assertief gebeurd.

“Je zit hier nogal mee, hè? Wat ga je er nu aan doen?”Of“Ik merk dat dit onderwerp je nogal negatief maakt. Laten we over iets anders praten.”

De waarheid kan soms hard zijn. Maar ook voor de persoon in kwestie is het niet gezond als hij of zij in een negatieve stemming blijft hangen.

Meer zielen, meer vreugd

Als zelfs een spiegel voor houden niet werkt is het tijd om meer positieve mensen in de interactie te mengen. Als de negatieveling merkt dat hij of zij in de minderheid is en iedereen is het erover eens dat diegene aan het klagen is, zal het klagen niet lang meer duren. Soms helpt het om in een groep dingen te bespreken, omdat je vanuit verschillende perspectieven een onderwerp kan benaderen. Een echte negatieveling kan misschien wel gaan inzien dat zijn gedrag niet gezond is, omdat iedereen uit de groep het daarmee eens is.

Als je wordt overmeesterd door negativiteit zijn dit de meest effectieve opties. Hieronder nog opgesomd van meest effectief naar minst effectief:

  • Negatieve mensen ontwijken (of zo min mogelijk in je leven laten)
  • Negatieve mensen een spiegel voor houden (hiermee geef je ze de kans om zichzelf te verbeteren)
  • Betrek meer positieve mensen in de groep (minder effectief, omdat de enkeling misschien juist meer negatief gaat doen ter compensatie. En kun je altijd mensen betrekken bij de negatieve interactie?)
  • Wees ze voor;
  • Instemmen en afzwakken.

WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.