leven-zonder-stress

Leven zonder stress, is dat mogelijk? Voor veel mensen voelt het alsof dat niet het geval is. Ik dacht precies hetzelfde. Maar het is mij gelukt om stress uit mijn leven te bannen. En als ik kan leven zonder stress, kan jij het ook!

Acceptatie

Ik was altijd erg gehaast en voelde mij vaak opgejaagd.

Ik had verschillende verplichtingen, soms zelfs dubbele afspraken en constant het idee dat ik iets vergat of beter iets anders kon doen.

Ik had geen prioriteiten en daardoor voelde alles even belangrijk, waardoor het voelde alsof ik constant een verkeerd besluit had gemaakt. Als ik met A bezig was voelde ik me schuldig dat ik nu B niet kon doen, en als ik activiteit B deed dan maakte ik mij druk om A en wanneer ik A zou uitvoeren.

Kortom, een eindeloze cyclus van drukmakerij en stress.

Inmiddels is dat wel anders. Heb ik nog stress op het werk? Nee, al is het af en toe gewoon lekker druk. Heb ik thuis stress? Absoluut niet, ik heb mijn zaakjes op orde en ervaar zelden stress.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Hoe kan het nou dat dit in relatief korte tijd zo is veranderd?

Gaandeweg leerde ik een aantal dingen, waarbij de ervaringen die ik opdeed toen ik net was afgestudeerd het meeste hebben bijgedragen. Ik leerde over time management (wat ik overigens iedereen kan aanraden, maar tegelijkertijd weet ik dat niet iedereen dat fijn vind), ik stelde prioriteiten, ik werd assertiever en ik leerde accepteren.

Vooral die laatste is erg belangrijk. Ik leerde accepteren. Ik was altijd bezig met plannen maken voor de toekomst. “Als ik in deze baan doorgroei heb ik meer geld en koop ik die auto. Als ik dan een vast contract heb koop ik daar of daar een huis. Als ik dan later oud ben wil ik dit of dat, maar dát niet.”

Ik vergat helemaal in het nu te leven. Ik was constant bezig met het nadenken over de toekomst of terugdenken over het verleden. “Wat als ik iets anders had gedaan, was ik dan nu dichter bij mijn dromen?”

Ik vind het zeker goed om af en toe met zulke vragen bezig te zijn, maar niet als ze ten koste gaan van het nu. Van het heden.

Ik kwam uiteindelijk tot het inzicht dat je nooit gelukkiger zal worden vanwege een andere situatie of een ander materieel bezit. Natuurlijk is een promotie leuk, natuurlijk is het fijn om een koophuis te hebben of een nieuwe auto. Maar als de basis – het fundament – niet klopt, dan zul je nooit gelukkig zijn.

Dit is een les die ik heb geleerd waarvan ik weet dat ik hem niet kan overbrengen. Sommige adviezen kun je begrijpen en snappen, maar je moet ze ervaren om ze daadwerkelijk te doorgronden.

Toen ik besefte dat mijn gehaast richting de toekomst een loze overwinning was kon ik langzaamaan ook meer de kleine dingen in het leven waarderen. Ik maakte mij minder druk om de toekomst, en had dus als gevolg ook minder stress. Doordat ik minder stress had kon ik meer genieten van het nu. Het is een opwaartse spiraal die steeds sterker wordt.

Leegte

De andere belangrijke les die ik heb geleerd is hoe groot het positieve effect is als je je hoofd leeg kunt maken. Inmiddels schrijf ik veel en doe ik aan meditatie. Ik schrijf altijd mijn to-do’s op, meestal digitaal en soms op papier. Hierdoor hoef ik ze niet te onthouden, wat enorm kalmerend werkt. Het korte termijn geheugen van de meeste mensen is slechts goed om 10 dingen te onthouden. Tien dingen is helemaal niet veel als je nagaat in wat voor een drukke, hectische tijd we leven. Bovendien, waarom zou je zelf iets willen onthouden als een hulpmiddel dit vele malen beter kan?

Ik raad iedereen aan om van tijd tot tijd een mind sweep te doen. Dit houdt in dat je alles wat je ooit wilt doen of moet doen op papier zet. Zowel zakelijke als privé dingen. Als je wilt kan je die mind sweep gebruiken om prioriteiten te stellen en takenlijsten te maken, maar dat hoeft niet perse. Een mind sweep zelf is al een erg krachtige manier om het hoofd leeg te maken. Dit heeft als effect dat je beter kan concentreren en veel creatiever bezig kan zijn.

Een tweede methode om de kracht van leegte te benutten is meditatie. Ik was altijd sceptisch tegenover meditatie. Ik vond het zweverig en eigenlijk flauwekul. Hoe kon zoiets simpels nou helpen om een beter mens te worden?

Al snel merkte ik het gunstige effect van 10 minuten even niks doen. Het is ook lang niet zo zweverig als ik dacht. Je zit gewoon 10 minuten, let op je ademhaling en denkt na over hoe je je nu voelt. Vooral als je gestrest bent is het goed om even een stap terug te doen. Emoties gaan vaak weg als ze voldoende aandacht hebben gehad. Zo is het ook met stress. Als je weet dat je gestrest bent en je blijft kalm, dan wordt het makkelijker om te zien wat je moet doen om de stress weg te nemen. Meditatie kan helpen om bewuster te leven.

De mogelijkheden van een leven zonder stress

Ik wil niet beweren dat wat voor mij werkte, in mijn situatie, ook voor jou zal helpen. Mijn punt van dit artikel is dat het goed kan zijn om even de rem erop te zetten. Even een stap terug te doen. En even bewust te worden.

Waar maak je je zo druk om? Is dat werkelijk wat je het allerbelangrijkste vindt? Leef je wel? Leef je wel echt? Ben je aanwezig in het hier en nu, of dwalen constant je gedachten af?


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.