Wil jij meer genieten van het leven?

Meer genieten…

Wie wil dat nou niet?

Toen ik jaren geleden begon als productiviteitscoach richtte ik mij vooral op effectief en efficiënt werken. Pas een flinke tijd later besefte ik mij dat ik mij hier niet alleen mee bezig wou houden. Want iemand die enorm effectief is op zijn werk, is diegene ook perse gelukkig?

Zoals je wel snapt is het antwoord:

Nee.

Zodoende begon mijn zoektocht naar waar veel van mijn klanten tegenaan liepen: hoe kan je stress verminderen. Om een lang verhaal kort te maken: ik  verdiepte mij flink in de wereld van stress en alles wat ermee te maken had. Daarbij hoorde ook dat ik mijn life coaching examen behaalde en zodoende een flinke theoretische basis aan kennis heb vergaard.

Door diverse stress-reductie technieken te combineren met mindfulness lukt het mij om meer ontspannen en relaxt te leven. Ik probeer veel dingen die ik anderen adviseer eerst zelf uit, anders zou ik gaan promoten waar ik geen ervaring mee heb. Daar houd ik niet van.

Zonder verdere omwegen, hier komt het dan, dé manier waarop ook jij meer kan genieten in slechts een maand tijd!


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

De basis: Hoe gelukkig ben je nu?

Of je kan genieten en hoe gelukkig je bent houden direct verband met elkaar. Immers, iemand die zichzelf als niet gelukkig ziet zal niet makkelijk kunnen genieten.

Dus hoe zit dat bij jou?

Kan jij genieten van – zoals ze zeggen – de ‘kleine dingen’  in het leven?

Kun je voldaan terugblikken op een dag en dan tevreden de dag afsluiten?

Waarschijnlijk lukt dit soms wel en soms niet. Ik wil je graag op weg helpen om meer te genieten in het leven.

Hoe gelukkig ben je nu?

Mindfulness – meer leven in het heden, meer genieten

Eén van de manieren waarmee ikzelf en mijn klanten veel succes hebben geboekt is mindfulness. Mindfulness houd voor mij in dat je meer bewust in het heden leeft.

Je kent het vast wel, gedurende de dag dwalen je gedachten af naar wat er vroeger is gebeurd. Of je maakt je misschien wel zorgen om een onzekere toekomst. Hoe dan ook belemmeren deze gedachten je ervan om te genieten in het hier en nu. Het heden is waar alles gebeurd.

Het klinkt te makkelijk, maar als je meer in het heden leeft zal je automatisch meer kunnen genieten.

Je kan momenten van meditatie bijvoorbeeld in plannen net voor of na je ontbijt, of je houdt tien minuten in de middag of avond vrij.

Zelf ben ik hier ook ooit mee gestart, waarbij ik in het begin slechts één meditatie per week deed. Na een maand begon ik elke dag te mediteren en ik merkte daarna vrij snel resultaat. Het helpt mij enorm om mij beter te concentreren en tegelijkertijd meer in het hier en nu te leven. Dat heeft als effect dat ik kan genieten van de dingen die er op dit moment om mij heen zijn. Ik leef dus in het heden, zonder mij al te veel zorgen te maken over dingen die ik in het verleden gedaan heb of mogelijke problemen in de toekomst.

“De mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest.” – Lucius Annaeus Seneca,Romeins schrijver en stoïcijns filosoof

Stoïcisme – Geluk door rationeel denken

Dat brengt mij gelijk bij het tweede deel. Je gaat namelijk een stukje van het stoïcisme toepassen in je nieuwe manier van leven. Naast dagelijks mediteren raad ik je aan om invloeden van de stoïcijnen tot je te laten doordringen.

Wat houd dat in? Wie zijn dan die stoïcijnen?

Het stoïcisme is een filosofische stroming die is ontstaan in Athena, zo’n 300 jaar voor de geboorte van Christus. Vooral binnen het machtige Romeinse Rijk was deze denkwijze populair. Volgens de filosofie worden deugden – zoals wijsheid en geluk – gebaseerd op ons gedrag, in plaats van onze woorden.

Wat je doet is dus belangrijker dan wat je zegt.

Eén van de centrale thema’s uit het stoïcisme is het onderscheid kunnen maken tussen dingen waar je invloed op hebt en dingen waar je geen invloed op hebt.

Als je je puur bezig houdt met dingen waar je invloed op hebt ben je sowieso meer bezig in het heden. Hier – in het nu – onderneem je actie om de toekomst vorm te geven. Het heeft dus totaal geen zin om te piekeren over het verleden of je zorgen te maken over ongegronde angsten in de toekomst.

Als je zoekt op de definitie van ‘stoïcijns’ kom je de volgende termen tegen: onverschillig, onbewogen, gelaten en onverstoorbaar.

Onverschillig is niet helemaal het juiste woord. Bij de stoïcijnen gaat het erom dat je emoties niet de overhand krijgen. Je hebt dus wel emoties en je mag ze ook uiten, zolang emoties logisch redeneren en gezond verstand  maar niet in de weg staan.

Meer genieten wordt mogelijk als je minder impulsief denkt en meer redeneert met logica. Je ziet dan de dingen zoals ze echt zijn. Je leert dan dat jouw mening over een gebeurtenis de gebeurtenis vorm geeft. Niets is van zichzelf slecht of goed, alleen jouw perceptie maakt dat iets slecht of goed is.

Denken als een stoïcijn kan helpen om met tegenslagen om te gaan en over het algemeen meer te genieten.

Wil je meer over het stoïcisme te weten komen? Dan raad ik je aan om het boek ‘Overpeinzingen’  van Marcus Aurelius te lezen.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.