wat-te-doen-aan-stress

Stress hoort nou eenmaal bij het leven. Het gaat dus niet zozeer om het voorkomen van stress, maar om het verminderen en leren omgaan met stress. Wat te doen aan stress? 

In dit artikel deel ik drie tips die je kunnen helpen om beter om te gaan met stress. Als we het hebben over wat te doen aan stress gaat het niet om het vermijden of voorkomen van stress. Dat is simpelweg niet altijd mogelijk. Iedereen heeft stress in zijn of haar leven. Dat hoort er nou eenmaal bij.

Waar je wel invloed op hebt is hoe je omgaat met stress. Wat te doen aan stress wordt dan hoe om te gaan met stress. Dat is de juiste vraag.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Objectief denken

Als je wilt beter wilt leren om te gaan met stress helpt het om objectief te denken. In plaats van je te laten leiden door emoties en impulsen is het goed om kort stil te staan. Om bewust na te denken. We denken dat we als mensen logische, rationele wezens zijn.

Maar uit de praktijk blijkt maar al te vaak dat we – net als de dieren om ons heen – voor het grootste gedeelte worden gestuurd door onze driften en instincten. We zijn snel geneigd om waardes en labels te plakken op gebeurtenissen.

Niks heeft betekenis, behalve de betekenis die je er zelf aan geeft.

Dat betekent dat je zelf in controle bent. Jij bent de regisseur over jouw leven. Je kan zelf bepalen en kiezen wat invloed op je heeft. Objectief denken is hierbij essentieel.

Leer om van een afstand je problemen te bekijken. Laat voor nu alle aannames en verwachtingen achterwege. Wat is er werkelijk gebeurd?

Het is lastig om zo te denken, omdat we van nature altijd een oordeel vellen. Binnen een paar milliseconden hebben we al besloten of iets goed of slecht is. De kunst is om het oordeel uit te stellen. Om niet meteen tot conclusies te komen die misschien ongegrond zijn.

Objectief denken helpt om rationeel te blijven. Bovendien kan het helpen met het maken van reële besluiten. Dus de volgende keer als je niet meer bewust aan het denken bent, haal dan je gedachten terug naar de situatie zoals die is. Niet zoals jij hem hebt geschetst. Laat je oordelen, aannames en verwachtingen nog even achterwege.

Het grotere geheel zien

Het is erg makkelijk voor mij om vanachter m’n laptop allerlei dingen te schrijven over hoe je zou moeten leven om zo min mogelijk last te hebben van stress. Maar de waarheid is dat ook ik uiteraard af en toe last heb van stress.

Vooral de kleine dingen kunnen mij erg van mijn stuk brengen. Inmiddels kan ik daar wat beter mee omgaan.

Wat mij enorm heeft geholpen is om het grotere geheel in de gaten te houden. Als je je drukt maakt om kleine dingen zijn dat vaak dingen die er niet echt toe doen. Ik ben blij dat ik gezond en gelukkig ben, dat is het belangrijkste. Het is vrij zinloos als ik mij druk ga maken om de mening van een ander. Die doet er niet echt toe.

De volgende keer dat je je kalmte verliest probeer hier dan aan te denken. Plaats de situatie in de juiste context. Is waar jij je druk om maakt werkelijk zo belangrijk? Of is het slechts een klein stukje uit een groter geheel?

Deze tip heeft nauw verband met de voorgaande tip, over objectief denken. Het grotere geheel kan je pas zien als je leert om meer objectief de dingen te benaderen. Pas dan heb je de kalmte en het overzicht dat nodig is om de dingen vanuit een breder perspectief te benaderen.

Luisteren naar de signalen van je lichaam

De eerste stress signalen kan je oppikken via je lichaam. Misschien heb je hoofdpijn, buikpijn of gespannen spieren. Probeer open te staan voor deze signalen. Je lichaam kan je veel over jezelf vertellen. Vaak merk je eerder fysiek dat er iets aan de hand is dan dat je dit mentaal – of bewust – zal willen toegeven.

Vooral de buik is erg gevoelig voor veranderingen en spanningen. Je zal merken dat buikpijn door stress een goede indicator is om actie te ondernemen.

Wat te doen aan stress betekent niet alleen dat je stress moet zien te verminderen, het gaat ook om het tijdig signaleren van stress-symptomen. Je kan namelijk niet veel doen aan de stress zelf. Je kan wel beïnvloeden hoe jij handelt en reageert op stress en of je tijdig handelt als je merkt dat de spanningen hoog oplopen.

Wat te doen aan stress: samenvattend

Dus samengevat heb ik je hier geen tips gegeven om stress direct te doen verminderen. Je kan namelijk stress nooit helemaal verbannen uit je leven. Je kan wel sturen hoe jij reageert op stressvolle situaties. Je kan objectief leren denken en de dingen in het juiste perspectief plaatsen. Dit kan helpen zodat je je minder druk maakt om dingen die er niet echt toe doen. Daarnaast kan je luisteren naar je lichaam. Stress signaleert je lichaam onder andere snel in je buik. Als je deze signalen tijdig oppikt kan je stress verminderen en onnodige spanning voorkomen.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.