De beste therapie tegen stress

Van de hoeveelheid therapieën tegen stress zou je bijna keuzestress krijgen, zoveel verschillende opties zijn er tegenwoordig! In dit artikel geef ik je een handig overzicht waar ik de diverse therapieën tegen stress helder toelicht. 

Wil je niet over 5 jaar met een burn-out thuis zitten?

Dan is het nú tijd om actie te ondernemen.

Zoals je ongetwijfeld al vermoedde (of vreesde): stressklachten gaan niet vanzelf weg.

Je moet ‘iets’ doen. Wat dat iets is, dat ligt aan de ernst van de klachten. Om daarachter te komen is het noodzakelijk om de bronnen van je stress te achterhalen.

Is er op het werk teveel werk dat gedaan moet worden in te korte tijd? Komt er van alles op je af in je thuissituatie? Ben je van nature een perfectionist? Heb je moeite met het vinden van een werk-privé balans waar jij je goed bij voelt?

Of is het misschien een combinatie van verschillende dingen?

Pas als je weet waar jouw stress vandaan komt kun je gericht aan de slag met een oplossing. Therapie tegen stress is effectief, mits je weet waar de oorzaak van het probleem ligt.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Verschillende therapieën tegen stress

Er zijn diverse therapieën om de stress in je leven te verminderen, of compleet te verwijderen.

  • Mindfulness
  • Psycholoog
  • Time management training
  • Adem- en ontspanningsoefeningen
  • Coaching

Mindfulness

Als je op Google zoekt naar oplossingen om stress te verminderen kom je zeker uit bij mindfulness. In een eerder artikel schreef ik al uitgebreid over wat mindfulness is.

Mindfulness is een erg krachtige en praktische manier om de stress in je leven te verminderen. Je kan mindful worden door cursussen of lessen bij te wonen, of door boeken over het onderwerp te lezen. Wel is het zo (zoals met eigenlijk alle vormen van therapie) dat je zélf aan de slag moet. Alleen aanwezig zijn bij een les of een boek doorlezen gaat je geen resultaat opleveren. Je moet de oefeningen uit de lessen in de praktijk brengen. Dan pas zul je zien dat de stress in jouw leven afneemt.

Psycholoog

Als je erg veel last hebt van stress, zoals wanneer je bijna tegen een burn-out aan zit, kan het helpen om naar een psycholoog te gaan. Je huisarts kan je doorverwijzen zodat je bij een psycholoog terecht kan.

Samen met een psycholoog ga je kijken wat nou de oorzaken van je stress zijn. Onder andere je gedrag, automatismen en denkwijze komen aan bod. Door je perspectief te veranderen kun je leren leven zonder stress.

Veel mensen schamen zich als ze naar een psycholoog moeten. Ze zien dit als falen, omdat je niet alles zelf kunt. Zie het zeker niet als falen! Het is vele malen beter voor jou en de mensen om je heen als je professionele hulp inschakelt, dan dat je maanden of zelfs jaren blijft doorsukkelen met de gevaarlijke gevolgen van stressklachten.

Time management training

In het geval van werkstress is time management training een veelvoorkomende oplossing om meer controle en minder stress te krijgen.

Een time management training is er veelal op gericht om prioriteiten te leren stellen, een betere balans tussen werk en privé te creëren en doelen op te stellen. Daarnaast is het belangrijk om jezelf te kunnen motiveren, zodat je elke dag aan je opgestelde doelen gaat werken. Time managmenet draait om effectief en efficiënt werken en leven, zonder stress.

Adem- en ontspanningsoefeningen

Vanuit de alternatieve geneeskunde vindt je veel ademtherapieën, de meningen over deze methodieken zijn verdeeld. Een bekende ademhalingsmethode is de methode van Dixhoorn. Deze methodiek richt zich op bewust worden van de ademhaling en zowel mentale als fysieke spanning.

 

Coaching

Tot slot bestaat er ook zogeheten stress- of burn-out coaching om je te begeleiden naar een leven zonder stress. Samen met een gespecialiseerde stress coach neem je jouw belemmerende overtuigingen onder de loep, vorm je ongewenst gedrag om tot gewenst gedrag om stress in je leven te verminderen.

Ieder mens handelt vanuit automatismen en gewoonten. Als je weet hoe je deze gewoonten kunt veranderen heb je de sleutel tot succes in handen. Door nieuwe gewoontes aan te leren, kun je jezelf leren om anders met stress om te gaan. Automatische reacties spelen een grote rol als het gaat om stress.

Welke therapie tegen stress kies jij?

Is jouw keuze duidelijker geworden?

Blijf niet te langen rondlopen met stress. Zoals ik al schreef aan het begin: stressklachten verdwijnen niet vanzelf.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.