Piekeren, een veelvoorkomende bron van stress

Piekeren. Tobben. Malende gedachten. We doen het allemaal, we hebben allemaal wel eens gedachten die door ons hoofd spoken. Wat kun je eraan doen om piekeren te stoppen?

Als je veel piekert en je problemen maar niet weg gaan kan je hier erg gestrest en ongelukkig van worden. Piekeren is eigenlijk hartstikke ongezond. Je benadrukt en versterkt een negatieve emotie, maar de dingen waar je over piekert zijn vaak dingen waar je geen invloed op hebt. Dus het probleem gaat vaak niet weg terwijl jij je er elke dag meer druk om maakt. Tijd om die spokende gedachten een halt toe te roepen.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Zelf heb ik ook weleens dat ik op bed lig en de stroom van gedachtes wil maar niet stoppen. Dit is wat ik doe om ervoor te zorgen dat ik niet ga piekeren:

1. Schrijf alles van je af

Als je zit te tobben kan het helpen om je gedachten eens op papier te zetten. Pak de laptop erbij, start Word en begin met typen. Het hoeft geen lopend verhaal te zijn, het hoeft niet eens logisch te zijn. Schrijf je gedachten van je af. Wat gaat er in je om? Welke vragen spoken er door je hoofd? Waar maak je je druk om? Maak tastbaar en concreet welke gedachten je hebt. Dit helpt om je gedachten op een rijtje te zetten. Bovendien, als je gedachten op papier staan weet je brein dat deze gedachten niet meer onthouden hoeven te worden. Dus stopt vaak het piekeren.

2. Accepteer de toekomst en het verleden, leef in het heden

De tijd die we niet in het heden leven spelen we vaak fragmenten af van vroeger, of maken we ons druk om de toekomst. Het heeft natuurlijk helemaal geen zin om je nog druk te maken om fouten of keuzes uit het verleden. Net zo min als het zin heeft om je druk te maken om de toekomst. Kan jij in de toekomst kijken? Ik in ieder geval niet. Het verleden kan bepalen wie we nu zijn, maar het heden bepaalt wie we in de toekomst zullen zijn.

3. Wees positief

Als je toch kan kiezen, waarom zou je dan niet kiezen voor geluk? In veel situaties kan je zowel negatief als positief handelen. Negatief handelen versterkt vaak negatieve gedachtes en de situatie wordt dus alleen maar erger. Kies voor geluk. Kies voor positief denken en positief handelen. Het glas is halfvol, niet halfleeg.

4. Mediteer

Piekerende gedachten kan je stopzetten door bewust te zijn. Ben bewust van je gedachtes en bijbehorende emoties. Weet dat je niet je gedachten bent, maar dat je gedachten hebt. Je kunt zelf kiezen wat je met je gedachtes doet. Meditatie helpt om bewust te zijn, om te concentreren op je ademhaling en om daarmee tot rust te komen. Als je last hebt van piekerende gedachtes voor het slapen gaan kan een korte mediteer-sessie (10 minuten) wonderen doen.

5. Schoon schip maken

Ze zeggen weleens: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Hier schuilt een kern van waarheid in. Hoe rommeliger je werkplek, huiskamer of slaapkamer is, des te moeilijker is het om je te concentreren. In de rommel liggen waarschijnlijk nog bankafschriften, notities en dergelijke waar je nog iets mee moet doen. Wat weer zorgt voor tobbende gedachtes.

Over de schrijver 

Sander

Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige. “Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

Ontdek  het geheim
Hoe je krijgt wat je wilt

Ontvang ons gratis eBoek.

35.000 lezers gingen je voor!


Ook leuk om te lezen:

Is werken zonder stress überhaupt mogelijk?

Beter concentreren kan je leren: 5 tips

Wat kun je van stress krijgen?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>