Is niet meer piekeren saai? Waar moet je aan denken als je je niet meer druk maakt over jezelf? Waarmee vul je dan je tijd? Als je stopt met piekeren, ervaar je rust en ontspanning. Je ontdekt een hele nieuwe wereld. Door het piekeren los te laten, krijg je meer tijd om gewoon te genieten. Meer tijd om gewoon jezelf te zijn.

Wat gebeurt er als je je niet meer druk maakt?

Een cursiste van de e-cursus Nooit meer Zorgen en Stress stelde me deze interessante vraag: “Als je meer rust vindt, waarmee vul je dan je tijd? Ik bedoel, normaal piekerde ik er op los. Nu heb ik dat wat losgelaten, en dan vind ik het nu af en toe zo saai! Dit is wellicht de omschakeling van doen naar zijn. Is het een vorm van afkicken? Ik bedoel je kan ook niet blijven sporten, lezen, schoonmaken of mediteren…”

Zoals een ander het verwoordde: “Waar moet je dan aan denken als je je niet meer druk hoeft te maken over jezelf?” Dat zijn beide goede vragen! Waarom? Omdat je met de antwoorden begrijpt waarom we soms het piekeren in stand houden. Dus hierbij mijn antwoorden:

1. Waar moet je aan denken als je je niet meer druk maakt over jezelf?

Inderdaad zijn de meeste zorgen, zorgen over onszelf: “Hoe ga ik hier mee om? Hoe beïnvloedt dit mijn leven? Hoe moet ik dit oplossen? Wat zullen ze over mij denken?” De halve dag maken we ons druk over… onszelf. En als we nog wat tijd over hebben, dan piekeren we over andere mensen.

Nòg meer tijd over? Dan denken we nog even over het verleden of de toekomst. Komen we wel ooit aan het leven zelf toe?

Waar moet je aan denken als je je niet meer druk hoeft te maken over jezelf? Het antwoord is: nergens over. Is het niet een ontzettende opluchting als je even niet meer hoeft na te denken over jezelf? Denken is niet verplicht. Je kunt prima wandelen, eten of sporten zonder te denken. Je lichaam functioneert prima zonder al die gedachten over je toekomst of je verleden.

Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!


Als je dan toch wilt denken, denk dan aan mooie dingen.

Denk aan hoe goed het voelt dat je niet meer piekert over jezelf. Denk aan al die dingen die je kunt doen, nu je je niet meer laat tegenhouden door al die beperkende gedachten over jezelf:

1. Ik kan het niet.
2. Ik wil dit wel maar durf het niet.
3. Ik doe het niet goed.

Kun je voorstellen hoeveel er mogelijk is, als je deze gedachten niet zou hebben? Wat voor dingen je allemaal zou doen als je ophoudt jezelf kleiner te maken dan je bent? Pas als je niet meer denkt aan alles wat je moet, kun je denken aan wat je wilt. Pas als je niet meer denkt aan alles wat er niet goed aan je is, kun je beginnen te waarderen wie je werkelijk bent…

2. Is stoppen met piekeren een vorm van afkicken?

Absoluut. Mensen zijn verslaafd aan denken. Het kenmerk van piekeren is dat je er niet mee kunt stoppen, ook al zou je willen. Dus piekeren is een verslaving, een gewoonte. Zoals elke gewoonte heeft het tijd nodig om losgelaten te worden. Hoe vaak heb je niet gedacht: “Ik wou dat ik morgen eens nergens over hoefde te piekeren”?

Stoppen met piekeren is net als het leren van een nieuwe taal. Maar dan een taal die je alleen met jezelf spreekt. Dat leer je niet in één dag. Je zult de oude gewoonte (piekeren) langzaam moeten loslaten, zodat je ruimte creëert voor een nieuwe gewoonte (een positieve dialoog met jezelf). In het begin kost dat moeite, maar later gaat het vloeiend en vanzelf.

3. Waarmee vul je je tijd als je meer rust in je hebt?

Ook hier is het antwoord weer: Met al die fijne dingen waar je je goed bij voelt. Ik spreek regelmatig mensen die een hobby hadden waar ze niets meer mee doen. Of die een wens hebben, waar ze niet aan toekomen. Ze hebben het gewoon te druk. En we hebben het vooral heel erg druk met continue denken.

Als je dat loslaat, vind je meer rust. En als je meer rust hebt, hebt je ook meer oog voor wat goed voor je voelt. Je kunt pas doen wat goed voor je voelt, als je loslaat wat je spanning geeft. Zo ga je automatisch minder denken en meer zijn. Door het piekeren los te laten, komt er meer ontspanning, meer rust, meer gevoel en meer tijd om gewoon te genieten.

4. Is stoppen met piekeren saai?

Dat hangt er vanaf hoe je saai definieert. Als je meer drama zoekt in je leven, ga dan meer piekeren. Is de afwezigheid van drama saai? Is het saai als de drukte in je hoofd stopt en je weer de stilte hoort? Ik vergelijk piekeren vaak met het slaan van een hamer op je hoofd. Je bent er zo aan gewend, dat als je er mee stopt, je denkt: “Wat saai!”

Maar ik persoonlijk ervaar het als een enorme opluchting. Het leven zelf (buiten al ons denken) is ontzettend boeiend! In elke situatie gebeurt er van alles. Maar heel veel registeren we niet, omdat we zo gevangen zitten in onze gedachten. We zitten met onze hersenen meestal in het verleden of toekomst. Wat gebeurt er echt op dit moment? Dat beseffen we vaak niet eens.

Ervaar het zelf. Iets zelf ervaren en zelf bepalen of je je er goed bij voelt, is het beste dat je in elke situatie kunt doen. Soms moet je eerst het oude (piekeren) loslaten, om daarna iets nieuws (ontspanning) te ontdekken!

De volgende e-cursus gaat je hierbij helpen:


Minder stress en zorgen in slechts 9 weken!

Negatief denken geeft je stress – en voorkomt dat je geniet van je leven. Wil je meer positiviteit in je leven? Laat dan je stress en zorgen los met deze online training – en word weer ontspannen en positief!

Ja, ik wil minder stress en zorgen

15.000+ cursisten gingen je voor!


Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek