keuzes-maken

Keuzestress, het lijkt misschien heel onschuldig. Toch kan deze stress voor veel ellende zorgen. Heb jij last van keuzestress?

Wat is keuzestress en wat zijn de symptomen?

Keuzes maken is niet altijd even makkelijk. Zeker als de keuze bepalend is voor belangrijke dingen. Keuzestress kan dan ook voor veel problemen zorgen, waaronder:

  • Snel geïrriteerd
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Faalangst
  • Depressie

Mensen die van zichzelf wat onzeker zijn of bang zijn om fouten te maken hebben over het algemeen meer last van keuzestress. Ook mensen die typisch uitstelgedrag vertonen hebben vaak moeite met het maken van keuzes. Dit soort personen heeft sneller last van onzekerheid, twijfel en angst. Immers, je maakt ook zo veel keuzes op een dag dat het maar al te makkelijk wordt om een foute keuze te maken. En bovendien, tegenwoordig is er zoveel om uit te kiezen. Zie dan maar eens de juiste keuze te maken!

Keuzes maken, zowel klein als groot, vergt veel energie. Je brein gebruikt maar liefst 20% van al je totale energie, veel daarvan wordt verbruikt door alle keuzes die je dagelijks moet maken. Je zal dan ook merken dat het aan het einde van de dag lastiger is om goede besluiten te maken. We zijn dan sneller geneigd om voor de weg van de minste weerstand te kiezen.

Dit zie je onder andere terug in supermarkten, goedkopere snoepjes en kauwgom liggen vaak bij de kassa. Omdat je tijdens je bezoek aan de supermarkt constant keuzes maakt en nee zegt tegen bepaalde producten, wordt de verleiding om voor de weg van de minste weerstand – en dus toe te geven – steeds groter. Er zijn regelmatig mensen die bezwijken en dan toch nog een pakje kauwgom of drop mee pakken.

Dus hoe kun je nou zorgen dat je in je leven de verstandige keuzes maakt?


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

De juiste keuzes maken

 

Wist je dat ongeveer 90% van je keuzes onbewust worden gemaakt? Dit heb je uiteraard niet door. Het brein is constant bezig met het afgeven van signalen en seinen. We hebben het gevoel dat we elke keuze bewust maken, maar stiekem is ons brein achter de schermen bezig met allerlei onbewuste prikkels. De meeste alledaagse keuzes worden gemaakt op basis van eenvoudige regeltjes en structuren die zijn ingebakken in je brein.

Om een goede keuze te maken is het belangrijk om te weten wat de invloed is van verlies aversie. Verlies aversie betekent dat we zoveel mogelijk doen om verlies te vermijden. Het deel van ons brein dat het oudst is, het reptielen brein, is sterk ingesteld op verlies aversie. Ondanks dat we slimmer zijn dan andere dieren zijn we nog steeds heel erg afhankelijk van ons reptielenbrein. Dit oerbrein is de basis van de vele bewuste en onbewuste keuzes die we maken. Het oorspronkelijke doel van het reptielenbrein is uiteraard overleven. Om te overleven worden keuzes gemaakt die verlies voorkomen. De angst om iets te verliezen weegt een stuk zwaarder dan de kans om iets te winnen.

Als mensen vinden we onszelf erg slim. Maar helaas valt dit best mee. Onze frontale kwab, waar ratio en logisch denkvermogen schuilt, legt het vaak af tegen ons reptielenbrein. Bij elke beslissing is het maar de vraag of de angst om te verliezen het kan winnen van je ratio. Soms zijn de voors en tegens zo logisch, maar desondanks wint het reptielenbrein vaak.

De winst- en verliesfocus brengt ons bij het volgende belangrijke onderdeel: maximizers en optimizers. Maximizers zijn mensen die uit alles wat zij doen het maximale resultaat willen behalen. Anderzijds zijn er de optimizers, of satisficers, die gaan voor het beste resultaat op dat moment. Niemand is helemaal het ene type of het andere type, maar één van de types heeft vaak wel de persoonlijke voorkeur. Dit blijkt uit de gemaakte keuzes. Optimizers zullen over het algemeen makkelijker en sneller keuzes maken dan maximizers. Zij overzien het grote geheel en maken dan een keuze op basis van de beste optie voor dat moment. Maximizers vinden dit lastig. Zij kiezen het liefst hun ideale optie, maar die is niet altijd beschikbaar. Zodoende kiest een maximizer soms helemaal niet, omdat de ideale optie niet beschikbaar is. Uiteraard is geen keuze maken, ook een keuze.

Consequenties van je keuzes

Het moeilijkste van keuzes maken is dat je graag alle mogelijke consequenties van tevoren zou willen overzien. Maar je moet vaak keuzes maken aan de hand van beperkte en onvolledige informatie. Dit is voor veel mensen een moment waar de keuzestress toe slaat. Hoe kan je nou ooit de beste keuze maken met onvolledige informatie?

Omdat we denken dat we in de nabije toekomst meer zullen weten schuiven we de beslissing voor ons uit. Als we uitstellen hebben we immers ook geen last van nadelige gevolgen van de keuze, denken we. Helaas is dat niet altijd het geval. Er zijn genoeg situaties waarbij uitstelgedrag voor nog meer stress zorgt. Bovendien blijft een keuze in ons hoofd rondspoken zolang we geen beslissing hebben genomen. Dit vreet veel energie en aandacht.

Knopen doorhakken

De oplossing om van keuzestress af te komen is eigenlijk vrij simpel: knopen doorhakken. Als je keuzes maakt en daarna niet twijfelt aan de gemaakte keuze zal je je keuzestress kunnen overwinnen.

Ik weet het. Het klinkt zo simpel.

Probeer jezelf aan te leren om knopen door te hakken. Dit kan je doen op de volgende manieren:

  • Geniet van het feit dat je een beslissing hebt genomen
  • Leer leven met de keuzes die je maakt
  • Besef dat veel keuzes helemaal niet zo definitief zijn
  • Je kan altijd nog bijsturen

Geniet van de vrijheid en voldoening die het geeft om een keuze te maken. Je kan weer verder zonder constant te moeten denken aan die ene keuze. Bovendien zijn veel keuzes minder definitief dan je denkt. Je kan in bijna alle gevallen bijsturen indien nodig. In sommige gevallen kan je zelfs de keuze opnieuw maken.

Slechte keuze… Wat nu?

Oeps. Je hebt een keuze gemaakt en dat blijkt toch niet de juiste te zijn. Gelukkig heeft elk nadeel zijn voordeel. Je kan van deze keuze leren. Bovendien kan een foute keuze je veel informatie geven, zodat je misschien zelfs wel de keuze opnieuw kan maken of in toekomstige, soortgelijke situaties een betere keuze kan maken. Zo erg is het dus allemaal niet.

Je kan je keuzestress verminderen door je keuzevaardigheid te trainen. Als je leert om bewuste keuzes te maken blijkt dat keuzestress zal afnemen. Hoe minder je automatisch en onbewust doet, hoe gemakkelijker het uiteindelijk wordt om (de juiste) keuzes te maken. Je zal snel zien dat je door de keuzes die je maakt invloed hebt op je eigen situatie en leven. Je omgeving verandert constant door de keuzes die je maakt. Snel zul je dit inzien en ontdekken dat je steeds je omgeving kan blijven veranderen door je keuzes, zelfs als je een keer een verkeerde keuze maakt.

Zodra dat besef is geland zul je zien dat het niet stressvol hoeft te zijn om keuzes te maken. Sterker nog, het wordt op een positieve manier spannend. Want je kan zelf richting geven aan je leven!

Dus, welke keuze ga jij vandaag maken?


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.