Nagelbijten als gevolg van stress

Je handen worden niet mooier van nagelbijten. Maar daar houd het niet mee op, het is zelfs ongezond!

In dit artikel leer je hoe je ervoor kan zorgen dat je stopt met nagelbijten.

Wat zijn de gevolgen van nagelbijten?

Van nagelbijten krijg je korte, afgekloven nagels. Dat ziet er niet zo fris uit, maar het is ook nog eens ongezond voor je!

Nagelbijten is ongezond

Bijten op je nagels heeft als gevolg dat je gebit sneller slijtage heeft dan normaal. Daarnaast verhoog je de kans op infecties door nagelbijten. Dit komt omdat de bacteriën en het vuil van je handen rechtstreeks je mond in gaan. Door het bijten op de nagels ontstaan vaak ook wonden rondom de nagels en eetplekken.

Deze eetplekken zijn het gevolg van langdurig nagelbijten, waardoor de nagels te kort worden om op te bijten waardoor men op de huid gaat bijten. Uiteindelijk levert dit nog meer eeltplekken op en wordt de kans op wonden – en dus infecties –  groter.

Wat veroorzaakt nagelbijten?

Nagelbijten kent verschillende oorzaken. Sommige mensen doen het uit gewoonte of uit verveling. Zodra die gewoonte is ingesleten is het lastig om ermee te stoppen. Daarnaast komt het voor dat men gaat nagelbijten vanwege stress, spanning of frustratie. In dat geval is het belangrijkste om de oorzaak van de stress te verminderen.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Nagelbijten stoppen – 3 tips

Ga eens na in wat voor situaties jij op je nagels bijt. Als je voor de tv zit? Als je in bed ligt? Of gewoon als je vingers toevallig in de buurt van je mond komen?

Probeer bewuster om te gaan met deze situaties zodat je tijdig jezelf kan bedwingen om niet te gaan bijten.

Om het bijten van je nagels af te leren moet je het wel écht willen. Je zult het toch zelf moeten doen!

Hieronder volgen drie praktische tips die jou kunnen helpen met nagelbijten.

Tip 1: Friemels met iets

Zowel bij nagelbijten uit verveling, als door stress kan, het helpen om iets in je handen te hebben. Voorbeelden zijn een pen of een stressbal. Het kan ook helpen om in plaats van op je nagels te bijten te kauwen op een stuk kauwgom. Al deze dingen zorgen dat je een uitlaatklep hebt voor je verveling of stress.

Andere opties zijn:

  • Je handen in je broekzakken verbergen.
  • Spelen met een balletje of ander voorwerp.

Tip 2: Nagelbijtvloeistof

Dit is een speciale vloeistof die blijft kleven en zodoende op de nagels gesmeerd kan worden. Nagelbijtvloeistof laat een nare smaak achter in de mond, waardoor je bijten op je nagels snel afleert.

Tip 3: Zoek professionele hulp

Professionele hulp inschakelen om te stoppen met bijten op je nagels lijkt misschien wat overdreven. Het gaat hier dan ook niet zozeer om enkel het nagelbijten. Het gaat erom dat je de bron van jouw stress, spanningen of frustraties wegneemt.

Denk aan een gedragstherapeut of een stress coach. Een dergelijk iemand kan jou helpen om ongewenst gedrag af te leren en nieuw, gewenst gedrag aan te leren.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.