Wordt jij achtervolgd door een onrustig gevoel in je lichaam?

Een onrustig gevoel in je lichaam kan erg onprettig zijn. Dit gevoel kan je dagen, weken of zelfs maanden achtervolgen. In dit artikel lees je hoe je van dat onrustige gevoel afkomt. 

Hoe voelt een onrustig gevoel?

Sommige mensen zijn van nature wat nerveus. Anderen voelen zich vaak opgejaagd of gestrest. Vaak gaat dit gepaard met een onrustig gevoel in het lichaam. Je voelt dan bijvoorbeeld een blok in je maag en hebt last van hartkloppingen. Soms gaat dit samen met een gevoel alsof de zenuwen door je lijf gieren.

Een onrustig gevoel in je lichaam kan verschillende oorzaken hebben. Bovendien kunnen alle afzonderlijke oorzaken elkaar ook nog eens versterken. Dit maakt het gevoel nog intenser. Een onrustig gevoel hebben is erg vervelend, het kan je belemmeren om te genieten van je dagelijkse activiteiten. Bovendien kan het je erg lang achtervolgen, je kan er zelfs maanden last van hebben.

Een onrustig gevoel ontstaat onder andere als gevolg van de gedachte dat je nog iets moet afmaken. Het onrustige gevoel kan verminderen door met datgene wat je nog moet afmaken verder te gaan. Maar soms blijft het gevoel gewoon hangen, omdat je weet dat er nog meer moet gebeuren. Een onrustig gevoel krijg je dan niet meer van die ene taak, maar wel van alle honderd andere dingen die nog op je liggen te wachten.

Om te leren hoe je van een onrustig gevoel af kunt komen is het noodzakelijk dat we verder kijken hoe dit gevoel ontstaat.

TIP: voordat je verder leest wil je misschien Het Grote Stress Handboek gratis downloaden? In dit digitale boek lees je over stress, wat het is en hoe je ervan afkomt. Ook een onrustig gevoel verminderen komt aan bod!

Hoe ontstaat een onrustig gevoel?

Zoals eerder genoemd kan een onrustig gevoel in het lichaam ontstaat om diverse redenen. Dit maakt het zo lastig om van dit gevoel af te komen. Je kan maar met moeite achterhalen wat de ware oorzaak is. Bovendien zijn er vaak een aantal (kleinere) oorzaken die elkaar versterken en zo het geheel groter maken dan dat het werkelijk is.

Oorzaken van een gevoel van onrust zijn onder andere:

  • Teveel cafeïne,
  • Werkstress (m.n. drukmakerij om onafgemaakt werk of werk waar je tegenop ziet),
  • Zorgen over geld,
  • Zorgen om familie, vrienden of kennissen.

Door hoe je bent – je karakter- kan je aanleg hebben om snel een onrustig gevoel te hebben. Het is mogelijk om dit te veranderen, maar daar gaat veel tijd in zitten. Als je je gedachten verandert kun je ervoor zorgen dat je minder onrustig bent.

Daarnaast is cafeïne ook een veel voorkomende boosdoener. Koffie lijkt onschuldig, maar als je op kantoor zit drink je waarschijnlijk meer dan goed voor je is. Houd het bij 2 a 3 koppen koffie per dag. Dat is meer dan voldoende om scherp en alert je werk naar behoren te kunnen uitvoeren. Ten slotte kan ook stress voor een onrustig gevoel zorgen. Stress is een signaal naar het lichaam toe dat er gevaar op de loer ligt. Je zal in de nabije toekomst moeten vechten of vluchten. Je moet iets doen. Dat is de oorzaak van je onrustige gevoel.

Ook verlangens en wensen kunnen aanleiding zijn voor een onrustig gevoel in je lichaam. Bijna 80% van je leven maak je onbewust beslissingen. Deze beslissingen hebben als doel om pijn te vermijden en vreugde te vergroten. Dat is nou eenmaal hoe ons brein is geprogrammeerd. Maar als er iets in de weg staat, en je verlangen wordt uitgesteld, dan kan dat voor stress zorgen. Weer heb je het gevoel dat je actie moet ondernemen, dit keer om het obstakel weg te ruimen. En dat zorgt voor dat onrustige gevoel.

Saboteer dat onrustige gevoel

Om van dat onrustige gevoel af te komen is het belangrijk om het ten eerste te accepteren. Je hebt nu even stress. Je bent nu even onrustig. Dat is prima. Laat het maar even zijn gang gaan. Hoe meer je je tegen dit gevoel verzet, hoe meer stress je creëert en hoe onrustiger je gaat worden.

Als je het hebt geaccepteerd en je bent daardoor wat kalmer kan je gaan nadenken over hoe je je voelt. Waar voel je je onrustig? In je buik? Je benen? Je handen? Mentaal? Waardoor is dit gevoel van onrust ontstaan? Heb je er deze dag last van, of is het al een ouder probleem?

Wat wil je lichaam zeggen? Welke actie is nodig om van dit gevoel af te komen?

Er zijn twee mogelijke richtingen die je op kunt:

  • Je gaat op zoek naar datgene dat nog onafgemaakt is en maakt het af,
  • Of je gaat iets anders doen en zoekt ontspanning en afleiding.

Soms is de eerste optie namelijk niet mogelijk. Misschien heb je een probleem met iemand in de familie. Zo’n dergelijke onafgemaakte zaak kan je niet in een uurtje oplossen. Dan is ontspanning en afleiding zoeken een betere optie om tijdelijk van dat onrustige gevoel verlost te zijn. Maar uiteindelijk zal je alsnog je onafgemaakte zaak moeten oplossen, dat wel. 

Om te ontspannen kun je iets leuks gaan doen. Maak een wandeling. Ga schilderen. Door met iets anders aan de slag te gaan kun je je negatieve gedachtegang doorbreken. Doe het liefst is waar je fysiek totaal door in beslag wordt genomen, zodat je ook een deel van je mentale capaciteiten moet inzetten. Dit helpt om piekeren te voorkomen.

Wees positief. Door negatieve gedachten te versterken maak je dat onrustige gevoel krachtiger. Probeer de positieve kant te zien van datgene dat jou onrustig maakt. Door negatief te denken ga je vanuit een negatief perspectief handelen. Dat is zelden constructief. Weet dat dit onrustige gevoel een keer zal overgaan, het is niet permanent.

Wil je meer tips en technieken om de onrust en stress in jouw leven te verminderen? Download gratis dit eBook vol tips!

Van onrust naar rust

De beste oplossing om van je onrustige gevoel af te komen is om je dagelijkse gewoontes eens onder de loep te leggen.

Ik weet van mijzelf dat ik enorm veel energie krijg als ik meer dan drie koppen koffie per dag drink. Dit heeft als gevolg dat ik slecht kan slapen en niet uitgerust wakker wordt. Dat heeft als gevolg dat ik het gevoel heb dat ik koffie nodig heb. Zo begint de cirkel weer opnieuw. Dus houd ik rekening met de hoeveelheid cafeïne die ik drink.

Dit lijkt misschien een onbenullig voorbeeld. Maar zoals eerder gezegd zijn er vaak een heleboel kleinere oorzaken die elkaar versterken, bij mij is cafeïne één van die kleinere oorzaken.

Wat zijn in jouw leven mogelijke oorzaken waardoor je een onrustig gevoel krijgt? Heb je te veel te doen op het werk en thuis? Zie de kleine bonus hieronder om te leren hoe je hiermee om kan gaan.

Misschien heb je wel gedrag aangeleerd wat de onrust in stand houdt? Het zou kunnen dat je iemand bent die beter presteert onder druk. Wellicht creëer je dan onbewust druk voor jezelf, door uitstelgedrag. Hiermee creëer je uiteindelijk ook onrust, maar misschien wordt het eindresultaat wel beter. Dit is zomaar een mogelijk voorbeeld. Er zijn uiteraard nog veel meer onbewuste gedragingen die tot stress en onrust kunnen leiden. Ga eens bij jezelf ten rade hoe jouw dag eruit ziet. Heb je onbewust gedrag dat niet constructief is?

Onthoud, niemand is perfect. Wees vooral niet te streng voor jezelf en geef jezelf de tijd en ruimte om te leren. Vermijd vooral geen situaties waarvan je onrustig wordt. De confrontatie aangaan kan je helpen inzien hoe je het beste met dit gevoel van onrust om kan gaan.

Bonus: omgaan met lange to-do lijsten

Ik kan mijzelf erg opgejaagd en onrustig voelen als ik een enorme to-do lijst hebt. Ik breng eerst altijd prioriteiten aan, waardoor ik mijn to-do lijst zoveel mogelijk probeer te beperken tot het noodzakelijke. Maar desondanks is er elke dag toch weer genoeg dat echt moet gebeuren.

Als ik veel projecten heb dan knip ik de grotere opdrachten op in kleinere onderdelen. Als ik dan een paar van die kleinere onderdelen hebt voltooid geeft dat een goed gevoel. De kleinere onderdelen creëren overzicht en rust.
Dit is helemaal handig als je last hebt van uitstelgedrag. Veel uitstelgedrag komt voort uit de angst om te falen. En als je niet begint kan je ook niet falen, vandaar het uitstellen. Als je ziet welke kleine stappen er nodig zijn om het project te doen slagen is de angst om te falen veel kleiner. Het wordt dus makkelijker om te beginnen. En als je eenmaal bent begonnen gaat de rest van de angst vanzelf weg.

Over de schrijver 

Sander

Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige. “Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”


Ook leuk om te lezen:

Wat te doen aan stress? 3 Tips om stress tegen te gaan

Wat is NLP? 5 Voor- en nadelen op een rijtje

Burn-out klachten bij (jonge) moeders?

  • Eduard schreef:

    Hallo Sander,

    Ik heb al enige tijd een onrustig gevoel in mijn lichaam. Ik heb er al heel wat over gelezen, maar dat heeft mij niet erg geholpen. Tot op de dag van vandaag, ik op deze website terecht kwam. Wat ik gelezen hebt, is wat ik graag wilde horen. Ik wil je daarvoor bedanken.

    Met viendindelijke groet,

    Eduard

    • Hoi Eduard,

      Ik ben blij om te horen dat je wat aan het artikel hebt gehad. Hopelijk verdwijnt het onrustige gevoel in je lichaam snel.

      Succes!

      Vriendelijke groet,

      Sander

      • karina schreef:

        ik voel ook onrustig
        kan dat van hart komen

  • petra schenkeveld schreef:

    onrust door me denken .t maar mee bezig zijn in me hoofd .maar dat is niet testoppen met geen ene remedie .t zijn namelijk zomaar gedachten die opkomen en daar zo bewust van .. ook voel ik me een hele ander mezelf niet meer ..de onrust in de ochtend is een hel

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >