Hoe kun je het beste omgaan met nervositeit?

Als je vaak gestrest bent, ben je veelal ook nerveus. In dit artikel leer ik je hoe je het beste kunt omgaan met nervositeit.

Wat is nervositeit?

Nervositeit is gekenmerkt door hoofdpijn, spierpijn, een snelle hartslag en wellicht verminderde eetlust. Nervositeit kan ook zorgen voor slapeloosheid. Je kunt je minder goed concentreren en bent sneller geïrriteerd. Dit zijn symptomen van nervositeit.

Als je last hebt van nervositeit herken je vast één of meerdere van de volgende symptomen:

  • Snelle hartslag;
  • Weinig eetlust;
  • Hoofdpijn;
  • Maagzuur;
  • Vastzittende schouders.

Het is belangrijk om iets te doen als je merkt dat je deze symptomen hebt.  Als je niks aan de oorzaak van je nervositeit doet, zal je gedrag en de symptomen erger blijven worden. In het ergste geval kan dit leiden tot hyperventilatie of overspannenheid.

Als je nerveus bent staan al je zintuigen op scherp. Je bent overmatig alert. Iedere externe prikkel verzorgt hierdoor een heftiger reactie dan normaal gesproken. Nervositeit kan ontstaan doordat je iets verwacht en eigenlijk in afwachting bent van deze gebeurtenis. Sommigen ervaren dit als iets naars, anderen ervaren dit als een gezonde spanning. Iemand die nerveus is lijkt erg emotioneel en actief, al kan dat actieve ook een vorm van bezigheid of drukdoenerij zijn.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Ontdek de oorzaak van nervositeit

Nervositeit wordt meestal gecreëerd door oorzaken in je directe omgeving. Stressvolle gebeurtenissen kunnen leiden tot nervositeit. Spanningen thuis of op het werk kunnen een grote impact hebben op hoe je je voelt. Als je veel last hebt van spanningen raakt je lichaam uit balans. Het is van essentieel belang dat je goed om leert gaan met spanningen. Voor een deel is dit je karakter, voor een deel kun je jezelf dit aanleren. Sommige mensen kunnen van zichzelf redelijk goed omgaan met stress, anderen zijn heel vatbaar voor nieuwe, onbekende gebeurtenissen en ervaren veel dingen als stressvol.

Hoe kun je het beste omgaan met nervositeit?

Er zijn verschillende manieren om beter om te gaan met nervositeit.

  • Weet wat jij als stressvol of spannend ervaart. Hiermee leer je wanneer je welke situaties misschien wilt vermijden, of hoe je spanning kunt reduceren.
  • In een situatie waarin u nerveus bent, vraag jezelf af waarom dat zo is. Als je de oorzaak van spanning hebt ontdekt, is de spanning beter te hanteren. Door de signalen van spanning in de gaten te houden, en hiernaar te handelen, kun je spanning reduceren.
  • Doe ontspannende activiteiten. Zodra je gespannen bent kun je een korte activiteit doen waarmee je ontspannen raakt. Misschien waardeer je een goed gesprek met een vriend of een verfrissende wandeling? Hiermee kan je je hoofd leegmaken en weer tot rust komen. Deze vorm van afleiding zoeken helpt om weer tot rust te komen.
  • Als er niets anders op zit is soms het beste om je gevoel te accepteren. Dit kun je doen door je gevoelens te uiten en kenbaar te maken richting anderen. Soms verlicht dit de spanning, omdat je je gevoelens niet langer opgekropt hoeft te houden.
  • Er zijn diverse ontspanningsoefeningen, zoals ademhalingsoefeningen, waarmee je kunt ontspannen. Misschien vind je dit wat zweverig, maar het is best de moeite waard om eens een simpele ademhalingsoefening te proberen. Kies zelf een oefening die bij je past.

Samenvatting

Sommige mensen zijn van nature van sneller nerveus dan anderen. Door de symptomen van nervositeit in de gaten te houden en te handelen indien nodig, kun je spanning reduceren. Als er teveel spanning ontstaat raakt je lichaam uit balans, je wordt nerveus en uiteindelijk kan dit eindigen met hyperventilatie of overspannenheid. Door jezelf te kennen, ontspannende activiteiten en misschien ontspanningsoefeningen uit te voeren, kun je ervoor zorgen dat je minder spanning opbouwt zodat je minder nerveus bent. In sommige gevallen kun je weinig doen om ervoor te zorgen dat je minder nerveus bent, dan is acceptatie en het uiten van gevoelens het beste.

su_stresspro_post_footer_promo]

Over de schrijver 

Sander

Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige. “Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

Ontdek  het geheim
Hoe je krijgt wat je wilt

Ontvang ons gratis eBoek.

35.000 lezers gingen je voor!


Ook leuk om te lezen:

Restverschijnselen burn-out: welke restklachten geeft een burn-out?

5 onmisbare dingen die je moet doen voor minder stress

Leren omgaan met stress is niet makkelijk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>