anti-stress-oefeningen

Deze oefeningen tegen stress helpen jou om stress de baas te zijn. Je kunt ze gebruiken als je last hebt van regelmatig terugkerende stress. Je voelt je weer kalm en relaxed door deze oefeningen uit te voeren.

 

Waarom werken deze oefeningen?

Deze oefeningen richten zich op de bron en oorzaak van je stress. Hierdoor zijn ze effectiever dan andere oefeningen. Je kunt dit het beste vergelijken met hoofdpijn; als je een paracetamol neemt is je hoofdpijn tijdelijk verlicht, maar de oorzaak van je hoofdpijn is niet weg. Zo is het ook met veel oefeningen die wel tijdelijk stress verminderen, maar die de oorzaak niet aanpakken.

Pas als je de oorzaak van je stress behandelt zal je stress afnemen. Soms is het prettig om een bewezen, effectieve oefening te gebruiken die tijdelijk je stress verlicht. Maar dat is niet het doel van dit artikel. Door het lezen van dit artikel en de oefeningen uit te voeren zul je snel merken dat je de bron van je stress inzichtelijk maakt. En pas dan kun je aan de slag met het verminderen en voorkomen van stress. Het begint met het herkennen van stressoren. Het begint met het herkennen van stress bij jezelf.

De beste oefeningen tegen stress

Deze oefeningen dienen als handvatten om stress te verminderen. De oefeningen kun je doen zo vaak als dat nodig is. Doe ze eerst eenmalig en kijk dan hoe effectief de oefening voor jou is. Misschien wil je wel maandelijks of zelfs wekelijks een van deze oefeningen tegen stress doen.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Laten we beginnen met de eerste oefening.

Relativeren

Relativeren kan enorm helpen om stress te verminderen. Bovendien lijkt het moeilijker dan dat het werkelijk is. Probeer je leven, je problemen en hetgeen waar je je druk om maakt van een afstand te bekijken.

Maak een lijst met al je huidige problemen of knelpunten. Dit mogen zowel kleine problemen als grote obstakels zijn. Alles waar je momenteel stress van krijgt zet je op papier, of type het uit op je laptop.

Nu je al je oorzaken van stress op papier hebt gezet ga je nadenken hoe erg de oorzaken werkelijk zijn. Is de stress die ze opleveren wel in proportie met hoe groot het probleem is? Is er een verband te zien, leveren kleine problemen meer stress op?

Soms is het zo dat enkel de hoeveelheid van stressoren voor veel stress zorgt. Als je eenmaal je stressoren op papier hebt gezet kun je gaan bepalen welke stressoren je als eerst wilt verwijderen. Op die manier kun je een stappenplan gaan maken en stap voor stap gaan werken aan een oplossing voor je stress.

Relativeren helpt omdat je vaak gevangen zit in een web van je eigen gedachtes. Als dit negatieve gedachten zijn dan vormt zicht een self-fulfilling prophecy waarop een vicieuze cirkel volgt. Het helpt om af en toe te relativeren. Sommige problemen zijn niet zo groot als dat jij ze schetst.

Objectief adviseren

Een andere oefening, die mooi aansluit, bij de bovenstaande oefening is de volgende: objectief advies geven aan jezelf. Er zijn verschillende oefeningen tegen stress, maar dit is wel één van de krachtigste.

De oefening werkt als volgt; je kiest een onderwerp of ding waarvan jij stress krijgt. Neem even de tijd om het probleem door te denken. Wat zijn dingen waar je tegenaan loopt? Wat zijn mogelijke oplossingen? En wat zijn alternatieven voor die oplossingen? Stel jezelf nu voor dat je iemand advies zou moeten geven waarmee zij dit probleem op kunnen lossen. Betrek het probleem niet op jezelf. Ga ervan uit dat degene die je advies moet geven een soortgelijk probleem heeft, maar dat sommige factoren anders zijn. Het is belangrijk dat je jouw probleem los ziet van het advies dat je geeft.

Wat zou je advies zijn? Hoe zou je een vriend of kennis helpen met zijn of haar vraagstuk?

Daarna combineer je juist wel jouw advies met jouw probleem. Hoeveel van je eigen advies zou je kunnen gebruiken om jouw bron van stress te verwijderen?

Deze oefening is zo effectief omdat je jezelf loskoppelt van je advies. Je moet ook hier relativeren en de vraag in een groter geheel zien.

Hoe gaat het?

De volgende oefeningen helpt je om regelmatig stil te staan bij hoe je je voelt. Zelfreflectie is een krachtig middel als oefening tegen stress.

Vraag jezelf drie keer per dag af hoe het nu echt met je gaat. Hoe voel je je? Wat voel je in je lichaam? Zitter er spanningen, of ben je juist kalm? Wat heb je nodig? Heb je enig idee waarom je je nu wel goed voelt, of juist waarom je je nu niet goed voelt?

Je kunt de antwoorden op deze vragen het beste ergens noteren, dit is handig om later nog eens op terug te blikken. Door op te schrijven hoe je je voelt wordt je bewuster van jezelf. Bovendien kun je eerder bepaalde zaken bespeuren waarop je moet bijsturen. Als je je gestrest begint te voelen door uitstelgedrag is het misschien tijd om de mouwen op te stropen en gewoon te doen.

Denk- en doe-werk afwisselen

Stress ontstaat onder andere doordat je brein overwerkt raakt. Je raderen draaien door en je voelt je uitgeblust. Een andere oefening tegen stress is het afwisselen van denk- en doe-werk. Als het enigszins mogelijk is op je werk kan het helpen om af en toe even vanachter je bureau te komen. Help een collega met het sjouwen van spullen, orden je notitiemappen, loop een andere route naar het toilet. Zoek het liefst een activiteit waar je gefocust voor moet zijn. Verhuizingen van collega’s zijn perfect. Als je moet sjouwen met bureau’s en bureaustoelen moet je enigszins geconcentreerd zijn. Hierdoor kun je even je hoofd leegmaken en je gedachten op nul zetten. Dit geeft je brein de mogelijkheid om langzaamaan op te laden en weer op krachten te komen.

Als je niet in de gelegenheid bent om op je werk denk- en doe-werk af te wisselen kun je verschillende opties overwegen:

  • Paar keer per week gaan sporten, voor of na werk;
  • Een eigen moestuin beginnen;
  • Thuis zelf bier gaan brouwen.

Er zijn verschillende hobby’s waarbij je je fysiek moet inspannen. Heb jij hobby’s beoefent of in gedachten die goed bij dit profiel aansluiten? Wellicht de moeite om die hobby (weer eens) op te pakken!

Oefeningen tegen stress

Het voordeel van de eerste twee oefeningen is dat ze redelijk eenvoudig zijn. Je kunt ze uitvoeren wanneer je wilt, je hebt er verder niks voor nodig. Voor de derde oefening heb je wel iets nodig, er moet iets te doen zijn. Soms kun je dat op kantoor niet en zul je dus in de avonduren en weekenden je brein wat rust moeten gunnen en fysiek aan de slag gaan.

Je hebt nu gelezen over verschillende oefeningen tegen stress. Welke oefening lijkt jou het meest effectief?


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.