Opgebrand gevoel

Voel jij je vaak opgebrand? Dat je na een dag compleet futloos bent. Je lichaam voelt zwaar en je kan niet meer helder nadenken. Alles komt op je af en je kan nu even niet te veel aan je hoofd hebben. 

Je opgebrand voelen is erg vervelend. Zeker als het vaak voorkomt. Bovendien is dit een teken van aankomende burn-out.

Iedereen kan zich wel eens compleet vermoeid voelen, maar houd het wel in de gaten. Er zijn genoeg mensen die de symptomen van een burn-out verwarren met simpele vermoeidheid of ziekte. Pas wanneer het te laat is, en ze thuis zitten met een burn-out, komt het besef dat ze eerder aan de bel hadden moeten trekken.

Om je te helpen met het overwinnen van jouw vermoeidheid en om een burn-out op afstand te houden deel ik in dit artikel diverse adviezen en technieken die je direct toe kan passen om weer op te laden.

Een opgebrand gevoel

Burn-out.

Het woord zegt het al: opgebrand.

Mensen die op een burn-out afstevenen hebben dit vaak zelf niet goed door. Of ze hebben het wel door, maar weten niet goed hoe ze hun gedrag of perceptie kunnen veranderen. Het gevolg: men blijft doorgaan zoals ze altijd al doen, want helaas vaak de aanleiding is voor een burn-out.

Enkele voorbeelden:

  • Ondanks een lang aanhoudende zware werklast geen hulp vragen van anderen en geen ‘nee’ durven of willen zeggen.
  • Je overweldigd voelen door je privé-leven, werk en andere factoren, maar geen concrete stappen zetten om dingen te veranderen.
  • Vast blijven houden aan perfectionisme, ondanks dat je diep van binnen weet dat je de lat te hoog legt voor jezelf.
  • Je emoties geen plek kunnen geven en ze daarom maar opkroppen (Vroeg of laat komen die emoties er een keer uit!)

Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

 

Er zijn verschillende redenen te noemen waarom iemand last krijgt van enorme vermoeidheid. De bovengenoemde voorbeelden zijn slechts een greep uit de verschillende bronnen.

Perceptie bijstellen

Waar het mij in dit artikel om gaat is dat je zelf veel meer in de hand hebt dan je wellicht denkt. Hoe jij namelijk je omgeving waarneemt, bepaalt of je iets als stressvol ervaart. Je kunt dus niet altijd letterlijk beïnvloeden wat er gebeurt, maar wel hoe je daarop reageert. In mijn ogen is dit één van de belangrijkste dingen die je kunt aanleren om stress te verminderen.

Maar hoe kun werkt dat dan, je perceptie bijstellen om vermoeidheid op afstand te houden?

Iedereen heeft bepaalde taken die gedaan moeten worden. Denk maar aan het huishouden of activiteiten op je werk. Er zullen altijd wel dingen gedaan moeten worden waar je misschien niet zo’n zin in hebt. Het gevolg is dat deze activiteiten vaak meer energie vragen dan dat ze geven.

Je kunt je perceptie hier deels op aanpassen, zodat je niet langer de activiteiten als puur ‘negatief’ of als ‘noodzakelijk kwaad’ ziet.

Enkele dingen die je kan proberen:

  • Zie de activiteit of verplichting als een uitdaging om aan jezelf te werken. Ondanks dat je er geen zin in hebt kan de activiteit wellicht helpen om je geduldiger of veerkrachtiger te maken.
  • Zie de activiteit of verplichting als een manier om jezelf te bewijzen. Doe de activiteit op het beste van je kunnen. Zo kun je een speels element toevoegen aan iets dat je normaal niet zo leuk vind. Maak er voor jezelf een uitdaging van.
  • Zie de activiteit of verplichting als een manier om iets goeds voor een ander te doen. Misschien heb jij er geen zin in, maar betekent het wel enorm veel voor iemand anders. Je kunt op deze manier de ‘negatieve’ activiteit omvormen tot een manier om iets goeds te doen voor een ander.

Wat geeft jou energie?

Waar krijg jij energie van?

Wat kost jou enorm veel energie?

Ik kan mij voorstellen dat je hier niet direct antwoord op hebt. Het is niet voldoende om ‘s avonds voor de tv te hangen. Dat is geen activiteit waar je échte energie van krijgt.

Waar wordt je enthousiast van? Waar gaat je bloed harder van stromen?

Dát zijn vermoedelijk de dingen waar jij energie van krijgt. Probeer tenminste een aantal van zulke dingen iedere dag te doen. Als je heel erg enthousiast wordt van je hobby, probeer dan elke dag een uur minder tv te kijken en besteed dat extra uur aan je hobby. Of als je jezelf erg goed voelt na het sporten, probeer dan wat meer tijd vrij te maken om te besteden aan je sport.

De energie-spaarpot

Je energiehuishouding kun je zien als een soort spaarpot. Door elke week wat geld apart te leggen maak je een buffer. Dit geldbuffer kun je goed gebruiken als het financieel wat minder gaat.

Door elke week activiteiten uit te voeren waar je nieuwe energie van krijgt kun je zelf een ‘energiereserve’ maken. Dit maakt je wat veerkrachtiger en beter bestand tegen stress en vermoeidheid.

Oververmoeidheid en mensen ontwijken

Iemand die daarentegen elke week meer energie geeft dan dat hij ontvangt zal snel vermoeid raken. Diegene zal mogelijk prikkelbaar worden en minder kunnen verdragen. Als dit doorgaat wordt al snel alles teveel en zondert de persoon zich af. Hij heeft geen zin in verjaardagen of andere sociale gebeurtenissen en plaatst zichzelf in een isolement. Dit komt omdat het brein simpelweg een lange periode is blootgesteld aan teveel prikkels. Drukte, geluiden en indrukken worden te belastend voor het brein om te verwerken. Onbewust zoek je dan als mens dus juist de rust en stilte op. Terwijl een netwerk van vrienden en kennissen juist erg belangrijk is om steun van te ontvangen als het minder met je gaat.

Conclusie

Om een opgebrand gevoel te vermijden is het belangrijk om activiteiten uit te voeren waar je energie van krijgt. Daarnaast kun je aan je perceptie werken, door energieslurpende activiteiten anders te gaan zien zullen ze minder belastend worden. Dit is lastig en vergt veel tijd. Mijn advies: begin met kleine stappen. Zorg voor meer uitdaging of een element van speelsheid om de negatieve associatie te verminderen. Daarnaast is het belangrijk om een beroep te doen op je netwerk, juist als het tegenzit en je vermoeid bent. Je hoeft echt niet elke dag vrienden over de vloer te hebben, maar een goed gesprek op zijn tijd kan enorm helpen om jezelf weer op te laden en je hart te luchten.

Veel gemaakte fouten van mensen die steeds vermoeider raken is dat zij door blijven gaan met de dingen zoals ze die altijd al deden. Maar… dat is juist de reden dat de vermoeidheid niet verminder. Pas als je gedrag en denkwijze verandert, zal de vermoeidheid en het opgebrande gevoel verminderen.

Pas goed op als je vaak enorm vermoeid bent. Dit kan een teken zijn van overspanning of aankomende burn-out. Leer de stress-symptomen herkennen en onderneem tijdig actie, voordat het te laat is.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.