Vind de balans tussen lichaam en geest

Word je meer bewust van je lichaam. Je geest veroorzaakt soms stress, die zich uit in je lichaam. We negeren vaak onze lichamelijke signalen en hierdoor neemt de spanning toe. Met wat eenvoudige tips is het makkelijker ontspannen te worden. Een sterke geest in een sterk lichaam, dat is wat we willen!

Weg is die balans!
De meeste mensen zitten te veel in hun hoofd. Vroeger, nog voordat er mobieltjes, sociale media, televisies, agenda’s en deadlines waren, was het leven een stuk rustiger. Mensen werkten voornamelijk met hun lichaam. Nu is het omgedraaid. Velen van ons zijn alleen maar bezig in ons hoofd: we moeten problemen analyseren, e-mails beantwoorden en agenda’s vullen.

Daardoor creëren we een soort schijnwereld in ons hoofd. In het ergste geval sluiten we onszelf op in dat hoofd en leven we in onze gedachten. Wat is het gevolg? Dat we elk contact met ons lichaam kwijtraken. We willen meer leven op gevoel, maar dat gevoel zit alleen in ons lichaam. We denken te veel en voelen te weinig. We ervaren te veel mentale stress. Dus hoe krijgen we die balans weer terug?

Bewust worden van je lichaam.
Hoe vaak op een dag ben jij je bewust van je lichaam? Soms zitten we uren in ons hoofd er vergeten onze voeten, onze buik, onze ademhaling. Onze lichaam ‘bungelt’ er maar een beetje bij. Dat is de reden dat je mensen ziet die voorover lopen. Ze zijn zo bezig zijn met hun gedachten dat hun lichaam letterlijk achter loopt. Hun gedachten zijn al bij morgen, maar hun lichaam kan dat niet bijhouden.

Wanneer we op een gegeven moment pijn of ongemak voelen, worden we weer herinnerd aan ons lichaam. Je vergeet dat je een maag hebt, totdat je maagpijn krijgt. Je vergeet je rug, totdat deze zeer gaat doen. Je vergeet je ademhaling, totdat je te weinig lucht binnen krijgt. Dan worden we teruggefloten, soms zelfs met een ziekte of burn-out.

Het lichaam is een afspiegeling.
Ga ervan uit dat bijna alles in je lichaam een afspiegeling is van je mentale staat. Als je veel stress hebt, dan voel je dat: je maag is overstuur, je buik gespannen, je schouders verkrampt, je houding ineengezakt. Doordat alles vastzit, kan de energie niet meer stromen en dat merk je: van de frons op je voorhoofd tot de spanning in je voeten.

Daarom besteden we in de cursus Nooit meer Zorgen of Stress ook aandacht aan het lichaam. Eerst kijken we naar gedachten, want een ontspannen geest creëert een ontspannen lichaam. Maar andersom werkt het natuurlijk ook: een ontspannen lichaam creëert een ontspannen geest. Dat neemt niet de oorzaak weg van stress (die is vaak geestelijk), maar geeft wel een oplossing om de impact te minimaliseren.

Je ademhaling – de bron naar het nu.
Veel mensen ademen oppervlakkig, vanuit de borst. Je ademhaling is de meeste directe manier om te ontspannen. Het is onmogelijk gespannen te zijn met een langzame, diepe buikademhaling en het is onmogelijk ontspannen te zijn met een snelle, oppervlakkige borstademhaling. Waarschijnlijk adem je via je buik als je slaapt, waarschijnlijk adem je via je borst als je snel moet rennen. Zie je het verschil in ontspanning?

Probeer regelmatig je ademhaling te controleren. Leg gewoon je hand op je buik en zet je buik uit bij de inademing. Laat los bij de uitademing, zodat je buik weer teruggaat. Probeer je ademhaling niet te forceren of bij te sturen. Misschien is dit even wennen, maar ademen via de buik is de meeste natuurlijke ademhaling die er is. De inademing geeft je energie en de uitademing laat de spanning in het lichaam los. Zo krijg je 10 keer meer energie.

Je houding – de kracht van je skelet.
Hoe kan het dat kleine, tengere vrouwen in sommige landen kilo’s spullen op hun hoofd dragen, zonder dat ze spierballen hebben? Hoe kan het dat bodybuilders wel veel spieren hebben, maar vaak ook rugklachten? Het verschil zit hem in de houding. Op het moment dat je je rug hol of bol trekt, moeten je spieren het hele lichaam – tegen de zwaartekracht in – omhoog houden. Daardoor treedt verkramping op.

Als je houding goed is, loopt er een rechte lijn via je kruin, je ruggengraat en je benen naar je voeten. Nu houdt je skelet (de botten en de ruggengraat) het lichaam overeind en dat kost geen enkel moeite of kracht. Het skelet draagt het lichaam en de zwaartekracht, niet de spieren. Zo is het ook bedoeld.

Het grootste cadeau.
Je lichaam is waarschijnlijk het grootste cadeau dat je hebt gekregen. Het is een ongelofelijk complex geheel waarin miljoenen cellen samenwerken en allemaal in jouw dienst. Respecteer je lichaam en wees er zuinig op. Als je dat doet, dan helpt en ondersteunt het je. Als je het niet doet, dan werkt het je tegen. Je hoeft geen asceet, monnik of veganist te worden, maar een beetje verzorging en beweging is wel nodig.

Soms onderhouden we onze auto beter dan ons lichaam, besteden we meer tijd aan piekeren dan aan bewegen en voeden we ons huisdier beter dan onszelf. Besteed elke dag wat aandacht aan beweging, je lichaam heeft het nodig. Het maakt niet uit wat voor beweging, het maakt niet uit hoelang – zolang jij je er maar goed bij voelt. Het voordeel van bezig zijn met je lichaam is dat je automatisch uit je hoofd stapt. Even afstand nemen van alle beslommeringen… Zo krijg je de balans weer terug!

Wil je minder stress en meer ontspanning? Bestel dan de volgende e-cursus:

Word weer ontspannen in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Wil je meer ontspannen? Laat je stress dan los met deze online training en voel je weer vrolijk en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Ontspan snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

1 antwoord
  1. Conny
    Conny zegt:

    Heel bijzonder dit, ik heb veel klachten zoals MS, herniaas en helaas een paar maanden geleden mijn rug gebroken en ben nu ik heel erg bezig te ontspannen, ben veel thuis dus ik denk veel en inderdaad ook ik leef in mijn hoofd vooral als thuis ben. Ik ben me ervan bewust maar het is moeilijk totaal te ontspannen maarrrrr ik kom er wel. Heel leuk om dit te lezen.

    Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.